Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

1. 6. 2015, 2:15

Tak zdá se že mi opravdu chybí něco jako toto:

http://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pro ... -MN80.html" onclick="window.open(this.href);return false;

pak by to celé dávalo smysl, pokud by takové náboje byly na hřídelích č. 1, 2 a 3 tak bych mohl kombinovat zdá se dle libosti.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

1. 6. 2015, 2:21

Jo na S-28 se taky používá něco podobného, Ty to budeš potřebovat zřejmě taky, ostatní zkušenější Ti určite poradí víc.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

1. 6. 2015, 6:23

calibos píše:Takže prošel jsem všechna ozubená kola která mám (vypadají jako z příspěvku Jovi) a teoreticky bych byl schopen sestavit dost převodů JENŽE tak nějak nechápu jak :(

Asi bude nejlepší to popsat na fotkách takže takto vypadá "převodovka":
soustruh-cnc3popis.jpg
Na hřídeli č. 1 bylo nasazeno dvojkolo (nerozebiratelné) 40 a 20 zubů:
soustruh-cnc5.jpg
Pak mám ještě stejné "dvojkolo" 60 a 60 zubů. To pasuje na hřídele č. 2 a 3 a předpokládám že slouží k překlenutí velké osové vzdálenosti mezi hřídelami č. 1 a 4.

Takže komplet to vypadalo takto a toto sestavení (vzhledem k nerozebiratelnosti kola výše) beru jako základ:
soustruh-cnc4.jpg
Takže mi zůstávají hřídele č. 2 a 3. Na hřídel č. 4 (šroub) se dává kolo s drážkou pro pero, zde není problém, drážka tam je a kola do ní pasují.

Nevím si rady s tím že všechna ozubená kola která mám mají díru takovou že pasují na hřídel č. 4 (šroub) ale na hřídelkách č. 2 a 3 které jsou menšího průžezu nepasují.
Takže buď je to celé nekompletní (nebo nedodělané) a nebo mi něco uniká...
Stejně tak mě zaráží to dvojkolo (viz. výše) vypadá jako dodělávané (že někdo vzal dvě kola a umístil je na společný náboj). Tím že je spoj (lehce) nerozebíratelný tak nevím kam bych ta ozubená kola co mám v krabici umisťoval...?

Dvojkolo na hřídeli č. 1 má 40 a 20 zubů. Těch 40 je jasných, 40 zubů je i na vřetenu tak aby byl výsledný převod "reverzátoru" otáček 1:1. Těch 20 zubů pak spolu s kolem 127 zubů na hřídeli č.4 (resp. přes dvojkolo 60/60 což je 1:1) dává výsledné stoupání 1mm/ot. Ok funkční, máme jedno metrické stoupání... ale jak sestavit jiná stoupání? Kolo 127 zubů tam být musí (zajišťuje převod palců na metriku) a jiná kola nemám kam dát... z výpočtů vím že pokud bych 20 zubové kolo nahradil např. 40 zubovým dosáhnu stoupání 2mm ale bohužel to 20 zubové kolo je "na pevno". Musel bych ho stáhnout stahovákem a nalisovat místo něj jiné... to asi nebude to pravé ořechové...
Přehlížím něco (kromě doporučení odvést to do šrotu :) ) ? Díky všem.

Obecně by to kolo 20z, co máš na sestavě 40/20 mělo být výměnné, je to kolo A :wink: , nicméně ty tam máš na té lyře dva čepy navíc na tom stroji jak ho tady někdo vtipně nazval orlojem :) , takže musíš mít druhé kolo 20z, to nasadíš na čep č.3, na šroub pozice č.4 nasadíš 127 z a dáš je do záběru a na pozici 2 dáš jakékoli ozubené kolo (jedno jaký počet zubů), které uvedeš přiblížením čepu a nakloněním lyry do záběru s kolem A 20/40 a kolem 20z na pozici čepu č.3 a to přesně jak jsem to napsal. V těch tabulkách co sem dal odkaz dal jova to můžeš takhle poskládat od 1mm do nějakých 5,5 za předpokladu, že máš ten stromeček kol. Spojka těch kol je taky jasná, je to kluzné pouzdro, na kterém jsou spojena kola B/C vůči sobě napevno pro dvoustupňový převod, ale tak aby se točila na tom čepu, proto je tam jiný průměr čepu :wink:
v soustavě dvoustupňového převodu A/B/C/D jsou kola A/C a B/D pochopitelně zaměnitelná :)
snad se to z toho popisu dá pochopit :D
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

3. 6. 2015, 12:46

Tumliku diky. Takze mi opravdu chybi spojka (naboj). O vikendu to poradne nasucho vyzkousim...
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

8. 6. 2015, 6:54

Takže o víkendu jsem udělal inventuru kol a jsem na tom následovně:

1ks 127 z
1ks 120/24 z (dvě kola napevno na jednom náboji)
1ks 100 z
1ks 90 z
1ks 85 z
2ks 80 z
1ks 76 z
2ks 70 z
1ks 66/66 z
1ks 65 z
1ks 60 z
1ks 55 z
1ks 50 z
1ks 45 z
2ks 40 z
2ks 35 z
1ks 32 z
3ks 30 z
1ks 28 z
1ks 25 z
2ks 24 z
1ks 20 z

bohužel vypadá to že kola jsou složená z několika různých sad protože ne všechna mají stejný vnitřní průměr a tloušťku...
kola1.jpg
kola1.jpg (12.28 KiB) Zobrazeno 7985 x
Také mám tyto dva štítky:
zavity-metricke-cnc.png
zavity-withwort-cnc.png
přičemž ten první je na metriku a byl patrně dělán předchozím majitelem dle kol (kolo 66/66 zubů).

Tedy podařilo se mi již složit stoupání 1mm/ot. (20z + 66/66z + 127z) a pak jsem schopen ještě sestavit převod pro ubírání materiálu 0.2mm/ot. (20z + 120/24z + 127z). To díky připraveným dvojkolům:
kola2.jpg
kola2.jpg (17.68 KiB) Zobrazeno 7985 x
Tedy výsledkem mé inventůry je že kol mám asi dostatek co se jejich počtu zubů týče ale budu je muset "sjednotit" co se šířky a průměrů děr týče. Také budu muset vytvořit min. dva náboje s drážkou a průchozí dírou 16mm tak aby šla kola na náboj nasazovat a celek pasoval na čep lyry. Prostě stejné náboje jako jsou na dvojkolech výše jen s tím že kola nebudou na náboji nalisovaná ale budou se dát ručně nasazovat...
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

28. 6. 2015, 5:45

PAKO.ll píše:Nechceš mi říct že tam máš na připojení dané obráceně koncovky? Myslím to 3fázové vajíčko .
A to jsi ještě neviděl spojování dvou kabelů samec-samec pomocí dutinek na rozbušky, které se hojně používalo v okolí Zbrojovky Vsetín, kde se tyto dutinky daly lehce v té době sehnat. Na nulák se jedna dutinka lehce zklepala na plocho a už se jelo. SAFETY FIRST...
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

30. 6. 2015, 7:24

Chtěl bych se zeptat, jak se u těchto starých soustruhů (bez brzdy, spojky) provádělo řezání závitů? Motor je bez spojky spojen s vřetenem a vřeteno přes ozub. kola se šnekem. Když budu dojíždět závit ke konci tak mohu akorát v "pravý čas" tzn. s předstihem vypnout motor aby se mi to setrvačností dotočilo tam kam potřebuji? Navíc ten předstih asi bude pokaždé jiný v závislosti na otáčkách, hmotnosti obrobku a průměru řez. závitu... Předpokládám že u moderních soustruhů je to řešené nějakou spojkou u motoru + případně brzdou vřetene? Díky a sorry za takové dotazy :)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2015, 7:32

ano je to tak, chce to cit
muzes taky vytahnout nuz ze zavitu
univerzalku pribrzdis rukou
na konci zavitu si udelas zapich aby jsi nekoncil v rezu atd...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1173
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

30. 6. 2015, 9:27

calibos píše:Chtěl bych se zeptat, jak se u těchto starých soustruhů (bez brzdy, spojky) provádělo řezání závitů? Motor je bez spojky spojen s vřetenem a ...
Ona sice spojka a brzda není přímo součástí soustruhu, ale její funkci plnil rozvod transmise. Funkci spojky plnilo povolení předepnutí plochého řemenu k vřetenu a brzdy lehké zakontrování změnou smyslu točení (přívod transmise se točil pořád a jen na jednu stranu). U těchto jednoduchých soustruhů visely od mechanismu transmise od stropu táhla, kterými se to ovládalo.
Starý prvorepublikový soustruhy by tedy neměly mít dodělaný elektromotor napřímo, ale nějak takto:

Obrázek
Na YouTube je toho pro představu co ti k soustruhu chybí a měl bys "dovyrobit" *) dost např. https://www.youtube.com/watch?v=2sSXPC2AL_o" onclick="window.open(this.href);return false;
*) A nebo jít cestou frekvenčního měniče.

Osobně bych nejspíš doplnil závitové hodinky a rozpínal půlenou trapézovou matku (rozepnout ji a tím zastavit suport lze ve mžiku).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Zbýňa
Příspěvky: 1920
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

30. 6. 2015, 11:11

Jednoduše vyjedeš rychle na zápichu a přitom vypínáš nebo když je blbej dílec tak trochu reverzneš :) Chce to mít vyzkoušenou minimální šířku zápichu a malý točky abys stíhal. Na roztočenou univerzálku ani k řemenům bych rukou nehrabal. Bez prstů se blbě soustruží.
Baťa1
Příspěvky: 141
Registrován: 15. 9. 2010, 12:22

30. 6. 2015, 11:18

calibos píše:Takže prošel jsem všechna ozubená kola která mám (vypadají jako z příspěvku Jovi) a teoreticky bych byl schopen sestavit dost převodů JENŽE tak nějak nechápu jak :(

Asi bude nejlepší to popsat na fotkách takže takto vypadá "převodovka":
soustruh-cnc3popis.jpg
Na hřídeli č. 1 bylo nasazeno dvojkolo (nerozebiratelné) 40 a 20 zubů:
soustruh-cnc5.jpg
Pak mám ještě stejné "dvojkolo" 60 a 60 zubů. To pasuje na hřídele č. 2 a 3 a předpokládám že slouží k překlenutí velké osové vzdálenosti mezi hřídelami č. 1 a 4.

Takže komplet to vypadalo takto a toto sestavení (vzhledem k nerozebiratelnosti kola výše) beru jako základ:
soustruh-cnc4.jpg
Takže mi zůstávají hřídele č. 2 a 3. Na hřídel č. 4 (šroub) se dává kolo s drážkou pro pero, zde není problém, drážka tam je a kola do ní pasují.

Nevím si rady s tím že všechna ozubená kola která mám mají díru takovou že pasují na hřídel č. 4 (šroub) ale na hřídelkách č. 2 a 3 které jsou menšího průžezu nepasují.
Takže buď je to celé nekompletní (nebo nedodělané) a nebo mi něco uniká...
Stejně tak mě zaráží to dvojkolo (viz. výše) vypadá jako dodělávané (že někdo vzal dvě kola a umístil je na společný náboj). Tím že je spoj (lehce) nerozebíratelný tak nevím kam bych ta ozubená kola co mám v krabici umisťoval...?

Dvojkolo na hřídeli č. 1 má 40 a 20 zubů. Těch 40 je jasných, 40 zubů je i na vřetenu tak aby byl výsledný převod "reverzátoru" otáček 1:1. Těch 20 zubů pak spolu s kolem 127 zubů na hřídeli č.4 (resp. přes dvojkolo 60/60 což je 1:1) dává výsledné stoupání 1mm/ot. Ok funkční, máme jedno metrické stoupání... ale jak sestavit jiná stoupání? Kolo 127 zubů tam být musí (zajišťuje převod palců na metriku) a jiná kola nemám kam dát... z výpočtů vím že pokud bych 20 zubové kolo nahradil např. 40 zubovým dosáhnu stoupání 2mm ale bohužel to 20 zubové kolo je "na pevno". Musel bych ho stáhnout stahovákem a nalisovat místo něj jiné... to asi nebude to pravé ořechové...
Přehlížím něco (kromě doporučení odvést to do šrotu :) ) ? Díky všem.
musiš si prostě složit převod
Obrázek
Baťa1
Příspěvky: 141
Registrován: 15. 9. 2010, 12:22

30. 6. 2015, 12:12

calibos píše:Tak vam kluci dekuji... zasel jsem do garaze a precetl jsem soustruhu co jste psali... ted tam chudak stoji a pripada si starej a nepotrebnej... rikal ze chape ze ve vyrobe uz ho nikde chtit nebudou ale pry tak nejak doufal ze v garazi si ho nekdo za ty desitky let poctive prace necha... kluci nemam to srdce ho vyhodit. Vsichni jednou zestarne, prestaneme stihat a drzet krok s mladsimi...

Nastesti si mohu dovolit obcas utratit nejakou stokorunu za jeho klidne doziti a zaroven si udelat radost a necekam ze mi to kdy vrati :wink:
no běda tobě hodit ho do šrotu, to by byl hřích a šel bys po smrti do pekla!! :) postavit pěkně do rohu vedle nějakou dřevěnou skříňku s poličkama na nožíky, šupléry a krámy k mašince a občas si vyrobit pár špón pro radost, no a jestli natom neumíš ale naučíš se to a když se pak podaří i nějaký výrobek tak bude radost několikanásobná, na podobnym sóstruhu dělal muj děda spóstu let a dokázal natym udělat cokoliv, toto je stroj kde se musí trochu myslet hlavou ale pak to podle toho vypadá a né dnes všechno automaty výrobky omrdány a nezaměstnaní povaleči ožralí po hospodách.. já sem před pár letama šel takto v kovošrotě hledal sem nejakou kulatinu na soustružení a najednó sóstruh a nerozlámané a nezničené, stál tam uprotřed placu, kolem paliči běhali s autogénama tak rychle dom pro traktor, zapřáhnout vlečku a rychle zpátky než ho rafnou drapákem a rozlámou na kousky, prostě sem neměl to srce to nechat zničit, jo soustruhů rozbitých rozlámaných je tam do týdne pět ale trefit se na stroj který sundali z auta né vyklopením na hromadu je náhoda, strojek se mě na svůj stav zato odvěčil nevídanou přesností, se mě na něm podařilo udělat pokus na nerezové kulatině radekovým nožem dokáže ubrat na jeden záběr po dvou setinách, průměr kulatiny asi 60mm délka asi 600mm a na této délce se rozměr rozcházel zhruba taky ve dvou stovkách, hotový zázrak nato že stroj sloužil jako navařovací automat a lože bylo podrápané od bordelu po svařování, závity momentálně umí jenom witvort jelikož místo ozubených kol na lyře jsou jenom dvě stejná řetězová kolečka z biciklu a kousek řátázku, jedná se o soustruh SN 20 je mi defakto k ničemu soustruh už jeden mám (sv18r) ale prodat se mě ho moc nechce už na něho mám vymyšlený prostor dokonce k vůli němu asi zruším i ponk který je stejně jenom jako skladiště bordelu
Zbýňa
Příspěvky: 1920
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

2. 7. 2015, 7:48

bu_bu píše:
Francotirador píše:
calibos píše:Chtěl bych se zeptat, jak se u těchto starých soustruhů (bez brzdy, spojky) provádělo řezání závitů? Motor je bez spojky spojen s vřetenem a ...
Ona sice spojka a brzda není přímo součástí soustruhu, ale její funkci plnil rozvod transmise. Funkci spojky plnilo povolení předepnutí plochého řemenu k vřetenu a brzdy lehké zakontrování změnou smyslu točení (přívod transmise se točil pořád a jen na jednu stranu). U těchto jednoduchých soustruhů visely od mechanismu transmise od stropu táhla, kterými se to ovládalo.
Starý prvorepublikový soustruhy by tedy neměly mít dodělaný elektromotor napřímo, ale nějak takto:

Obrázek
Na YouTube je toho pro představu co ti k soustruhu chybí a měl bys "dovyrobit" *) dost např. https://www.youtube.com/watch?v=2sSXPC2AL_o" onclick="window.open(this.href);return false;
*) A nebo jít cestou frekvenčního měniče.

Osobně bych nejspíš doplnil závitové hodinky a rozpínal půlenou trapézovou matku (rozepnout ji a tím zastavit suport lze ve mžiku).
No, u transmisáku se zastavuje při malých otáčkách vřeteno spíš tou pákou předlohy, vyřadíš zuby ze záběru - nebo jí tam nemáš? Vyřadíš, tou druhou přeřadíš směr otáčení vřetene, přejedeš na začátek a znovu ...
A možná, že než takový podstropní souřemení, co je na fotce, bys měl jednodušší a praktičtější mezi ten motor a soustruh vložit převodovku z auta, nějakou malou. Já jsem měl kdysi na podobném transmisáku převodovku z moskviče včetně spojky a při závitech jsem na ní řadil jedničku a zpátečku, a veřejně přiznávám že přez zuby, bez spojky. Byla robusní a přitom malá, jenže nevím, jestli by šla ještě dneska sehnat. Z dvnáctsettrojky bys třeba někde našel, ta má taky vývody proti sobě
Reverzovat při řezání závitu přesunutím páky pro změnu směru posuvu nelze, tim si rozhodíš spojení vřetene a šroubu a další šponu už nenajedeš správně do předchozí.
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

16. 7. 2015, 4:21

Ahoj všem.
Je to poprvé, kdy jsem na internetu objevil podobný stroj, jaký jsem sám před měsícem pořídil. Typově je podle mne shodný se zde uvedenými kousky - ale výrobce? Na soustruhu není žádná značka - jen motor 3,4 kW a ovládání spouštění (páka přepínající levý a pravý chod, zapojení do hvězdy i trojúhelníku) jsou z Bratislavy. Ale zbytek železa?
MOTOR - doporučuji něco podobného, co mám já a pokud chceš zainvestovat, propojit přes měnič otáček - tím dostaneš plynule regulovatelné otáčky - již jsem jednou dělal a funguje to nádherně - i mně tatík pomohl :-). Na tomto kousku to zatím nemám. Nekupuj dvouotáčkový - to brzy omrzí a budeš přendávat řemen :-D.
BOHUŽEL - NEMÁM JINÁ KOLA kromě těch zobrazených. Koukal jsem na bazos.cz, ale nic. Kde se dají nějaká kola sehnat? Jde mi spíše o zpomalení posuvu (umí pochopitelně strojní podélný a po utažení pouzdra i příčný). Je to ale moc rychlé - dobré na hrubování, špatné na hlazení - to pak jedině ručně bez posuvu. A na závit to také nejde. Máte prosím někdo kontakt na firmu z Olomouce, jak psal "calibos"? - web stránky :-).
Jde-li o kola, tak dvojkolo mám skutečně s pouzdrem, jak už zde bylo psáno. Vypadá to na tvrdokov váleček bez drážky - pouze na hřídeli přenáší pohyb kol, takže perodrážka s perem není potřeba. Právě kolo na hřídeli 1 (příspěvek calibos - foto) bylo v kuse s vnitřním pouzdrem - vnější má pero pro spojení kol, ale vnitřní jen kluzný kroužek ).
Moje nožová hlava je zastaralá - takže mě čeká drobná úprava. Nechci se ale zcela zbavovat původních posunů, tak to bude jen "kostička" pro dva nože. Kapitolou je, že většina šroubů je Whitworth.

Ještě mám prosím dotaz - čím MAŽETE? Mazání je ztrátové, bronzová či mosazná pouzdra (zatím jsem nerozebíral - čeká to na podzim). Starý pán mi k tomu dal zbytek oleje - úbytek je ale OHROMNÝ.
Předloha je bez ozubených kol (původní majitel je vyhodil . grrrrr) a slouží k pohonu pomocí řemene (již je nový) z Radeca.

A calibosi - NENECH si elán nikým sebrat. V práci jsme měřili vůle NOVÝCH strojů a bronzová pouzdra byla přesnější. Neříkám, že se to dá udělat na starém ne zas tak vyztuženém loži, ale určitě to není pro amatérské účely stroj do šrotu :-)
A ještě ukázky, co mám (zatím jsem jen očišťoval) :-)
celkovy_pohled.jpg
soukoli.jpg
Přílohy
nozova_hlava.jpg
supporty.jpg
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

16. 7. 2015, 5:02

Tom1 píše: Máte prosím někdo kontakt na firmu z Olomouce, jak psal "calibos"? - web stránky :-).
Myslíš tím firmu http://www.retezyolomouc.cz" onclick="window.open(this.href);return false; ???
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“