Převodovka WMW DL3

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

29. 5. 2016, 3:10

Čau, tak jak jsem avizoval ve vláknu "vazelína do převodovky ano, či ne", tak jsem se pustil minulý víkend do oživování mého soustruhu WMW DL3 z 50. let.
Po zapojení elektriky a puštění hlavního vypínače, se rozběhlo olejové čerpadlo s nějakou starou kaší uvnitř. Neměl jsem vůbec zájem na tom soustruhu v danou chvíli něco dělat, chtěl jsem jen zjistit, jestli to všechno alespoň funguje. Zjistil jsem však následně velice rychle, že při zařazení dvou nejvyšších rychlostí, je převodovka zaseklá. Na zbývající 4 rychlosti se soustruh relativně tiše rozběhl. Z elektromotoru se pouze vždy ozvalo celkem silné pískání z komutátoru od uhlíků.
Chvíli jsem zkoušel na převodovce něco vykoukat, ale začalo být čím dál jasnější, že bude muset ven a kouknout se do ní.
Po půl denní práci jsem jí dostal ven a druhý den rozebral.
Ze třech litinových vidliček byly dvě rozlámané a dále bylo napůl očesané jedno kolo na předloze. Člověk co tohled okázal musel být skutečně nízkého IQ.
Chvíli jsem rozmýšlel, co s těmi vydličkami, jestli svařit, či nechat odlít nové z bronzi. Nakonec jsem se, po konzultaci se slévačem a i s odborníkem na svařování, rozhodl pro pokus o svaření té litiny a v případě, že by to nešlo, nebo by měl dotyčný svářeč z věci špatný pocit, nechal bych to odlít.
Zatím to vypadá, že ve svářečské šloke ve Škodovce udělali dobrou práci a vydličky svařili se slovy, že ta litina se chovala dobře a mělo by to držet.
Dále jsem odvezl kolo z předlohy na výrobu a do třech týdnů bych měl mít nové a zakalené kolo hotové. To vše za cenu okolo 2000,- Kč.
Ložiska (česká ZKL - SKF byla 3 x dražší; na to moje domácí občasné soustružení by mě doufám měla již přežít) a gufera jsem už koupil nová, nechal jsem dál vyrazit nový filcový koružek, takže teď již čekám netrpělivě jen na to kolo a pak jde vše zpátky.
Kromě tohodle popisu a fotodokumentace pro fórum (možná se moje zkušenost s tímhle soustruhem bude někomu v budoucnu hodit) mám take nějaký ten dotaz.
Jak se zbavit pískání uhlíků v komutátoru? Lehounce potřít mastným prstem, či hadříkem? Nebo použít kontaktol?
Co si myslíte o těch zavařených vidličkách? Kdyby to bylo do auta, asi bych měl strach, ale u soustruhu, kde se normálně řadí za stojící převodovky a jen se tomu pohnutím vřetene mírně pomůže, by to snad mělo být v pohodě, souhlas?
Díky za reakce a tady je fotodokumentace (omlouvám se, ale fotky se mi nahrály přesné v opačné chronologii).
Přílohy
20160522_100146.jpg
20160522_111633.jpg
20160524_063331.jpg
20160525_065738.jpg
20160527_095716.jpg
20160527_095753.jpg
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

29. 5. 2016, 6:03

mladysoustruznik píše:Na zbývající 4 rychlosti se soustruh relativně tiše rozběhl. Z elektromotoru se pouze vždy ozvalo celkem silné pískání z komutátoru od uhlíků.
Tak nějak se mi nezdá že by tam byl komutátorový motor. To má stejnosměrný motor? Ten soustruh neznám, ale komutátor se NIČÍM nemaže. Pokud je tedy ten motor komutátorový, může také být že tam někdo dal nevhodné kartáče. Pokud jsou kartáče správné, tak se vlastně komutátor maže těmi kartáči, které bývají poměrně měkké. S pískáním od kartáčů jsem se setkal jen u kroužkových motorů, kde jsou kartáče poměrně tvrdé, obsahují kromě uhlíku i příměsi mědi. Pískání bylo slyšet ale jen při doběhu, nebo ručním otáčení hřídelí motoru. Za běžného provzu to pískání zanikne v ostatním provozním hluku motoru. Pokud je to přístupné nafoť ten motor.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

29. 5. 2016, 6:51

Jestli tam máš 3f motor a honíš ho přes měnič, tak to pískání je bohužel normálka. Si buď zvykneš nebo si pohraj s nastavením nosné frekvence nebo jak se tomu nadává (viz http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=64&t=17938)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22395
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 5. 2016, 7:18

nebo filtr
ale to je za nesmysl
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

29. 5. 2016, 8:29

salus píše:
mladysoustruznik píše:Na zbývající 4 rychlosti se soustruh relativně tiše rozběhl. Z elektromotoru se pouze vždy ozvalo celkem silné pískání z komutátoru od uhlíků.
Pískání bylo slyšet ale jen při doběhu, nebo ručním otáčení hřídelí motoru. Za běžného provzu to pískání zanikne v ostatním provozním hluku motoru.

Čau, je to přesně tak jak říkáš. Při běhu soustruhu to slyšet nebylo, pouze když to dobíhalo, tak to zapískalo. Když to protáčím rukou, vše jde normálně volně, ale píská to jak hejno slavíků. Nafotil jsem to a tak jsem zvědavý, co z toho půjde vyčíst.
Elektromotrům v podstatě nerozumím, a tak je nad moje rozlišovací schopnosti určit rozdíl mezi komutátorový a kroužkový motor. Snad ty fotky řeknou víc.
Přílohy
20160529_210631.jpg
20160529_210625.jpg
20160529_210357.jpg
20160529_210343.jpg
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22395
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 5. 2016, 8:41

krouzkovej

koukni jestli tam neni mechanizmus na spojeni nakratko kterej zveda ty kartace
dost motoru to tak melo

btw jak ho spoustis?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

29. 5. 2016, 9:29

Nevim jestli poradne rozumim tomu, co rikas, ale ty kartace se daji rukou nadzvednout a je citit, ze je tlaci zpet pruzina. Mechaismus ale jako takovy, ktery by se dal ovladat odnekud zvneci tam neni.
K tomu zapinani: k motoru vedou dva svazky kabelu. Jeden jde do motoru a ten druhy jde prave k tem kartacum.
Motor se spousti na treti tyci (pod sroubem na zavity a tyci strojniho posuvu) soustruhu, je tam paka, ktera tyc otoci bud dolu, nebo nahoru a meni se tim chod motoru. Jestli je to to, na co jsi se ptal.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22395
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 5. 2016, 9:51

tyhle motory se spousteli tak ze se pripojili s rozpojenymi vyvody z kartacu a nasledne se mezi ne vrazovali odpory az do uplneho zkratu kdy uz motor byl v plnem vykonu
(nektere odpory v oleji skokove jine v podobe elektrod zasouvanych do solanky)

nektere krouzkove motory maji vzadu paku nebo rucni kolecko kde se dalo zasunout do kartacu takove kolo ktere vyrobilo zkrat na rotoru a soucasne se tim nadzvedli a zajistili kartace
to se delalo po rozbehu aby se neopotrebovavali kartace a aby se minimalizoval odpor kotvy za behu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7210
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

29. 5. 2016, 10:14

to je klasickej kroužkovej motor = 3f asynchroňák s vinutou (tj. nikoli nakrátko) kotvou
to se používalo pro omezení rozběhového proudu
při rozběhu se do obvodu kotvy spouštěčem (extra bedýnka) vřazovaly odpory od velkého až k nule, s nulovým odporem mezi vývody kroužků se to chová jako asynchroňák s kotvou nakrátko, viz text výše od Robokopa
nelze to použít pro trvalou regulaci otáček, je to jen pro rozběh
za mého mládí to bylo na každém kolotoči - místo odporů tam měli bedýnku od starého olověného akumulátoru se solankou a na špagátu do toho spouštěli tři kusy plechu s připojenými vývody od kroužků
......
nemá tam co pískat, max. se třením rozkmitá některé pérko nebo tak, to bych neřešil
vyčistil bych to, kouknul jestli ty uhlíky mají přítlak a nechal bych to být
spíš tam piští zatuhlá vazelína v ložiskách rotoru
Naposledy upravil(a) testone dne 29. 5. 2016, 10:20, celkem upraveno 2 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 829
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

29. 5. 2016, 10:17

Kuk např sem http://elektrika.cz/data/clanky/spouste ... otoru/view" onclick="window.open(this.href);return false; heslo do gůgla " 3f kroužkový motor"
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

30. 5. 2016, 11:27

ok, diky za rady a za odkaz. Budu se s tim nejak dal pasovat. Dam vedet o dalsim prubehu renovace prevodovky.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

30. 5. 2016, 11:51

Taky jsem si myslel že by to mohl být spíše kroužkový motor, než komutátorový jak jsi psal. I když je to docela neobvyklé, ale už je to tak. Ještě jeden upřesňující dotaz, jaké jsou v elektroinstalaci soustruhu komponenty pro spouštění motoru? No vlastně jestli nejsi s elektrikou velký kámoš, tak se zeptám, kam je připojen kromě svorkovnice druhý konec kabelu, který vychází od kroužků (uhlíků jak píšeš, ale správněji katráčů)? Jsou tam nějaké odporníky? Nebo ještě jinak, máš k tomu stroji schéma zapojení, pokud ano tak sem s ním. A ještě v jakých podmínkách je připojen stroj, myslím tím hlavně jističe, které jsou na přívodu?
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

30. 5. 2016, 3:29

testone píše:to je klasickej kroužkovej motor = 3f asynchroňák s vinutou (tj. nikoli nakrátko) kotvou
to se používalo pro omezení rozběhového proudu
při rozběhu se do obvodu kotvy spouštěčem (extra bedýnka) vřazovaly odpory od velkého až k nule, s nulovým odporem mezi vývody kroužků se to chová jako asynchroňák s kotvou nakrátko, viz text výše od Robokopa
nelze to použít pro trvalou regulaci otáček, je to jen pro rozběh
za mého mládí to bylo na každém kolotoči - místo odporů tam měli bedýnku od starého olověného akumulátoru se solankou a na špagátu do toho spouštěli tři kusy plechu s připojenými vývody od kroužků
taky si to od kolotočů pamatuju, v té době jsem ale vůbec netušil, k čemu to je dobré. Bylo to všelijak odizolované, kouřila z toho pára, a jako dítěti mi to nepřipadalo moc elektricky bezpečné. Ačkoliv napětí v tom je asi malé, jen indukované z motoru. Prostě do školy jsme spolu nechodili, jen jezdili na stejném kolotoči :D V dřevních dobách se z těchto motorů dělaly domácí svářečky, právě napojením na kroužkovou kotvu to poskytovalo velké proudy. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

30. 5. 2016, 4:05

Salusi, sorry, asi jsem fakt "decko", ale nedokazu na tvuj dotaz vubec odpovedet :-(. Elektrice rozumim opravdu pouze velice povrchne, takze to, na co jsi se me ptal, bych pochopil stejne, jako kdyby se me zeptal Cinan kolik je hodin. Nicmene elektroschema mam a dam ho sem. Jedu ted na tyden mimo CR (uz jsem na letisti), tak to sem hned pristi tyden nahraju. Diky ale za rady a trpelivost.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

6. 6. 2016, 9:28

salus píše:Taky jsem si myslel že by to mohl být spíše kroužkový motor, než komutátorový jak jsi psal. I když je to docela neobvyklé, ale už je to tak. Ještě jeden upřesňující dotaz, jaké jsou v elektroinstalaci soustruhu komponenty pro spouštění motoru? No vlastně jestli nejsi s elektrikou velký kámoš, tak se zeptám, kam je připojen kromě svorkovnice druhý konec kabelu, který vychází od kroužků (uhlíků jak píšeš, ale správněji katráčů)? Jsou tam nějaké odporníky? Nebo ještě jinak, máš k tomu stroji schéma zapojení, pokud ano tak sem s ním. A ještě v jakých podmínkách je připojen stroj, myslím tím hlavně jističe, které jsou na přívodu?
Čau, tak jsem se konečně vrátil do vlasti a můžu se opět věnovat důležitým věcem :-)
Tady je to schéma zapojení mého soustruhu. Snad to znalým něco osvětlí.
Zkusím také dneska nadzvednout ty uhlíky a pootočit motorem, abych případně vyloučil jiný zdroj pískání (hlavně asi ložiska)
Zatím.
Přílohy
Scanned Document Kaerger electrics-8.png
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“