Soustruh TOS C 45

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

15. 11. 2016, 7:02

jé ten je taky pěknej! Jen bych asi nenatíral nožovku a kličky, ale je to Tvůj soustruh. Je umístěn v nějaké předváděčce, anebo rovnou v tzv. dílně? :lol: Vidím jen, že jsi nepoužil ozubená kola na pohon strojních posuvů, ale rovnou zvláštní elektromotor. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

15. 11. 2016, 8:29

Díky za pochvalu, jinak soustruh je umístěn v dílně. Co se kliček a nožovky týče tak mi občas říkají, že bych ráno neměl vynechávat prášky :D :D :D
A do třetice druhý motor na posuv jsem zvolil z důvodu řízení otáček frekvenčním měničem tudíž bezproblémového a velmi tichého posuvu ovládaného na suportu přepínačem. Bohužel jsem se musel do jisté míry rozloučit s řezáním závitů, nicméně ozubená kola i držák mám a za cca 20 min je to nazpět.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

15. 11. 2016, 11:43

já závity strojně víceméně řežu výjimečně, jsem samozřejmě ale rád, že to tam je, když potřebuju udělat např. palcový závit, na které nemám očko. Převodovku má ten C 45 ve vřeteni, jak je to hlučné? Má to rozběhovou spojku? Myslím taky že konec vřetene je M68x6, jako u S 28, SV 18, SN 20. Jak jsi na tom s opotřebením stroje? A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

15. 11. 2016, 5:36

Ano, závity jsem vyzkoušel jak metrické tak palcové, natočil matku, pochválil jsem se a tím mé strojní závitování skončilo :D Jinak soustruh je celkem v pohodě. Lože příčné i podélné v pořádku suport jezdí jak má tedy celkem bez vůlí a koník taky bez problémů. U koníku mě jen trochu mrzí, že se musí dotahovat klíčem a ne kličkou. Nortonová převodovka je velmi zachovalá a chlazení jsem dodělával, nebylo vůbec. A konečně převodovka viz foto níže. Rozběhovou spojku bohužel nemá, ale to jsem vyřešil opět frekvenčním měničem. Závit vřetena jsem bohužel nikdy neviděl, protože se mi nepodařila sundat příruba a nakonec má snaha o sundání skončila otázkou zda jí vůbec potřebuji sundávat :D Jinak asi jediná nectnost převodovky je, že při chodu "do předu" je na můj vkus hlučná, ale který převod to dělá jsem nezjistil.
Přílohy
20150919_092639.jpg
20150919_092643.jpg
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

15. 11. 2016, 9:24

u koníku jsem měl kličku (byla to ale následná úprava), vrátil jsem tam ale matku, dotahovatelnou klíčem, protože při vrtání koník ujížděl zpátky, jak ho ta klička nebyla schopná dotáhnout. Ujíždí to zpátky teda stále, ale podstatně méně. Kola u Tebe v převodovce vypadají dobře. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

16. 11. 2016, 5:36

Petr68 píše: U koníku mě jen trochu mrzí, že se musí dotahovat klíčem a ne kličkou.
Taky jsem u své S28 řešil dotahování koníku pákou. Protože je omezený prostor pro pohyb páky, klasický metrický závit na dotahovacím šroubu to nedokázal pevně stáhnout. Pootočení šroubu ve stahovací příložce nevedlo k ničemu, buď už pak koník nešel nasadit na lože, nebo to bylo volné. Na radu kohosi zde z fóra vyřešeno výměnou metrického šroubu za šroub trapézový, funguje to OK, ještě jsem od té doby nemusel dotahovat druhý zpevňovací šroub na koníku, ale jak je vidět z fotek tak C45 ho nemá. Co se týká sundání příruby z vřetena, tak to už se tady mnohokrát řešilo. Povolit čelisti univerzálky tak, aby přečnívaly přes vnější průměr, podepřít vzadu za vřetenem dřevěným hranolem proti loži a opačnými nejnižšími otáčkami vřetene povolit. Určitě dospěješ do situace kdy přírubu budeš potřebovat sundat. Kromě toho je mnohem výhodnější mít každou univerzálku (třípaknu, čtyřpaknu ....) mít vyrovnanou na přírubě a pak jen našroubovat na vřeteno. :D
Naposledy upravil(a) salus dne 7. 2. 2017, 6:40, celkem upraveno 1 x.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

16. 11. 2016, 8:44

Tak s tím dotahováním koníku je pravda, ze při vrtání větších průměrů musím matku dotahovat silněji a přesto se stane že občas trochu ujíždí. Myslím, že ujíždění částečně podporuje i namazané lože :?: Jinak co se týče sundání příruby tak technologii sundání jsem nastudoval, ale bohužel nemám nervy na tyto akce dokud to nebude nutné :D
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Ctverda
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 3. 2017, 5:38

5. 3. 2017, 5:47

Zdravim mel bych zajem o manual na soustruh tos c45 jsem ochoten za nej i zaplatit pokud bude cena rozumna.
Dekuji za nabidky
soustružník
Příspěvky: 788
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

5. 3. 2017, 2:05

Na dobrém strojírenském fóru by takovýto návod měl být k dispozici.
A protože toto je dobré fórum :wink: tak návod je zde: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=82&t=22024
Ctverda
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 3. 2017, 5:38

5. 3. 2017, 2:13

Dekuji
Ctverda
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 3. 2017, 5:38

26. 3. 2017, 4:43

Ahoj poridil jsem si tento soustruh tos c45 a resim problem s podelny soustruzenim kdyz stocim kulatinu dlouhou 80mm a zmerim ji mikrometrem tak mezi zacatkem a koncem je rozdil 6setim zkousel jsem soustruh vypodkladavat ale na lepsi hodnotu jsem se nedostal to uz by stal jednou nohou ve vzduchu nenapada vas jak dale postupovat nebo v cem je problem zda se to da seridit nebo jsou lyziny v haji nebo me napadlo pootocit vreteno ktere je pripevneno peti srouby k lyzinam a jsou na nem stelovaci sroubky ale nevim zdali nerozhodim neco jineho. Za rady budu vdecny
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

26. 3. 2017, 4:49

začni tím, že si pořídíš měřící trn přímo do vřetene a začni měřit.. pak uvidíš hned čím to je..jinak bez měření to bude jen halda nepodložených názorů
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Ctverda
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 3. 2017, 5:38

26. 3. 2017, 7:26

Ok zkusim ho sehnad a uvidim jeste jsem si vsimnul ze loze soustruhu nejsou v jednom kuse ale cca 40 cm od vretena je spoj a kdyz jsem si pridelal na saport hodiny a prejel pres ten spoj byl tam schudek asi 5setin nemohla by to byt pricina a je na ostatnich c45 kach take takto rozdelene loze ?
Ctverda
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 3. 2017, 5:38

26. 3. 2017, 7:38

https://drive.google.com/file/d/0B_yPzi ... p=drivesdk" onclick="window.open(this.href);return false;

Zde je foto je to spatne videt ale spoj tam je
soustružník
Příspěvky: 788
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

26. 3. 2017, 7:48

Ten "spoj" je přechod mezi pevnou částí saní (část vpravo) a vyjímatelným mostem. Po jeho vyjmutí je možné obrábět kratší kusy do průměru 630 mm. Problém je, že i když je můstek teoreticky usazen tak, aby bylo možné jej opakovaně přesně usadit, může se pod něj něco dostat nebo mohl být soustruh déle používán bez něj a každá část je jinak opotřebená. Je-li tam schod, potom asi nejlepší bude most vyndat a zkontrolovat jeho usazení. Jinak se říká, že lepší je ho vůbec nevyndávat.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“