Potíže při rozebírání vřeteníku SV18R

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
honza637
Příspěvky: 23
Registrován: 2. 10. 2016, 4:31

27. 6. 2017, 7:48

Zdravím všechny příznivce podobných strojů. Mám vadná valivá ložiska ve vřeteníku SV18 (řemenice , ložiska 6017). Potřebuji tedy vřeteník rozebrat , vytahnout vřeteno, vyměnit ložiska a složit zpět. Dnes jsem rozebíral vřeteník s pomocí kamaráda a dostali jsme se k celkem netypickému problému. Axiální ložiska jsme rozebrali, povolili a zdemontovali zadní kluzné ložisko, povolili přední kluzné ložisko. Vřeteno je zcela volné. Dále byl odvrtán jistící červík u kola předlohy (viz foto). Nešlo s ním hnout, jen pouze o 1/4 otáčky. Nakonec asi po půl hodně snahy došlo k rozhodnutí odvrtat. Podařilo se to celkem dobře a celý červík je pryč.
Jenže vřeteno furt drží a nedaří se ho vyndat. Podle prvotního ohledání se zdá že na vřetenu drží jak židovská víra ozubená kola nasazená hned vedle zadního axiálu a i to přední velké kolo předlohy které již není zajištěno drží . Snažili jsme se vřeteno opatrně i vytlačit stahovákem ale nic , nehne se to.
Je to model SV18R , výroba 1953. Byl bych vděčný za jakoukoliv radu jak postupovat dál aniž by došlo k poškození stroje.
Dále je na stroji kompletně vyčištěn olejový oběh, vyměněny a doplněny olejové náplně a vyměněny ložiska na všech motorech. Po ložiskách se uvidí jaké další opravy / úpravy budou třeba.

díky Honza
Přílohy
P6270052.JPG
P6270050.JPG
P6270053.JPG
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

27. 6. 2017, 10:05

18 jsem ještě nedělal, tak jen obecně, na červíky pokud to jde používám navařenou matku, jak se to ohřeje tak s tím začneš točit a vytočíš ho ven, je to bezpečnější v tom že třeba blbě nezavrtáš. Na ty kola zkus plamen. Ohřívám to malým propanem, pomáhá to :wink:
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
honza637
Příspěvky: 23
Registrován: 2. 10. 2016, 4:31

28. 6. 2017, 5:25

Diky za radu, pokud to nepůjde jinak, budu to muset zkusit. Trochu mě to ale děsí. Kola jsou určitě tepelně zpracovaná a nejsem si zrovna jistý co to s nimy udělá. Ta navařená matka je taky fajn rada, zrovna jsem koupil svářečku:) Jako svářeč začátečník bych si na to ale netroufl :(
Uživatelský avatar
golansk
Příspěvky: 106
Registrován: 21. 2. 2009, 8:14
Bydliště: Zavod Slovensko

28. 6. 2017, 7:39

Kola sú na vtrtene nalisované musi sa to rozlisovat. Zadny ohen len sila.
honza637
Příspěvky: 23
Registrován: 2. 10. 2016, 4:31

28. 6. 2017, 8:30

Zdar, to se docela divím. Ptal jsem se řady lidí co se tím zabývají a mělo by to dle jejich zkušeností jít celkem volně . Spíše mám zato, že ta kola jsou na peru že? Nemám podrobný výkres sestavy toho vřeteníku. U kola předlohy je červík který aretuje proti pohybu to velké kolo ale nejsem si jistý jak tam právě drží kolo za axiálním ložiskem vzadu.
Monteg
Příspěvky: 1480
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

28. 6. 2017, 8:38

Měl jsem to rozebrané na RA je to již delší dobu ale vysunout vřeteno šlo lehce ani jsem nerozebíral kluzné ložiska
Matku vzadu na vřetenu axiální ložisko ale myslím není pod tím červíkem ještě zajišťovací kolíček?
A potom to šlo lehce vytáhnout sundat podkovy a vyndat řemenici
honza637
Příspěvky: 23
Registrován: 2. 10. 2016, 4:31

28. 6. 2017, 9:17

No, podle mě tam kolíček není. Je tam navrtané pero do kterého zabírá konec červíka. On by ten kolíček vlastně nešel asi ani vyndat, neviděl jsem tam nikde žádnou díru aby třeba šel vyrazit. Je to fakt záhada a nebo nepozornost ....
Ono RA a R bude poněkud jiné co do konstrukce že?
Uživatelský avatar
pieskomil
Příspěvky: 144
Registrován: 7. 2. 2015, 10:39

28. 6. 2017, 5:18

Zdravím. Na mojej sv 18 rd už som to rozoberal 2x a tiež to nešlo bez použitia sily. Ja som zvolil nasledovný postup: vretenom som prestrčil tyč priemeru 30mm dlhú 1,5m na konci so závitom. Nasadil som mosadznú podložku aby som nepoškodil vreteno a na závit maticu... poťahovaním a údermi som vreteno vyklepal von. Samozrejme sila musí byť adekvátna takže žiadny veľký rozbeh. chcem však upozorniť, že je dôležité aby to bola tyč a nie rúra lebo tá je ľahká a nemá zotrvačnú silu. Osobne si ešte myslím, že je dôležité aby ozubené kolesá (ktoré sa musia vyvliecť z vretena) mali oporu takže je na škodu veci, že remenica s ložiskami je uvolnená. Práve o to sa opiera zadné ozubené koleso (pri vyťahovaní vretena), ktoré drží dosť pevne.
honza637
Příspěvky: 23
Registrován: 2. 10. 2016, 4:31

28. 6. 2017, 6:38

Jo, já to včera nastříkal uvolňovačem rzi který současně pomáhá lépe stáhnout takovéhle bazmeky.
Dnes jsem pokračoval, před chvíli jsem to dokončil. Vřeteno je venku a mám taky postup, popíšu jej.
Vzhledem k tomu, že mi hodně drželo i velké kolo předlohy 1:8, mezi tělo vřeteníku a samotné kolo jsem vložil kus 15mm silné překližky a současně ten velký klíč na povolování matice hlavního kluzného ložiska. Má docela fajn průměr. Nechtěl jsem aby to kolo naráželo do tělesa vřeteníku zoubky.( i když poměrně málo) Současně jsem tím zamezil pohybu řemenice a ložisek. ona je tam celkem vůle pro pohyb mezi jednotlivými částmi ale když jsem poklepem přes podložku na zadek vřetene dojel asi 2cm, začlo to vytlačovat to zadní ozubení. To jsem nakonec musel nahřát horkovzduškou na cca 70st C aby se to hnulo. Pak přes podložku asi půl hodiny klepání, bouchání a nadávání, bolestí rukou a nakonec to postupně vyjelo ven.
Docela se divím že to je tak nafest. Většina lidí se kterými jsem mluvil se shoduje na tom, že tam tato ozubená kola bývají celkem volně. U tohohle stroje je to fakt fest.
JLo
Příspěvky: 86
Registrován: 28. 4. 2014, 7:16

23. 6. 2020, 10:07

Hezký den všem, pokusím se trochu oživit tohle téma, chci se zeptat jestli kuličková ložiska 6017, která jsou osazena na vedení řemenice pro plochý řemen stačí "standart" nebo je třeba koupit nějaká specifická? Jde o SV 18RA, v manuálu je psáno pouze 6017. Díky Josef.
Uživatelský avatar
pieskomil
Příspěvky: 144
Registrován: 7. 2. 2015, 10:39

23. 6. 2020, 11:10

Musia mať väčšiu radikálnu vôľu ako klasické. Označenie 6017 C36.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“