A jak jsi na to došel na to že jsou v perdeli? Jsou tam pochopitelně jak píše soustružník kluzná bronzová ložiska, která mají stavitelou vůli, pokud to třeba jenom hučí tak tam jsou kuličková ložiska na řemenici toho vřetene, já je měl taky vychozené a hučelo to docela fest, vyměnil jsem je a pohoda.romus145 píše:opět vás tu vítám, ale bohužel mám špatnou zprávu. Vypadá to, že ložiska ve vřeteníku mají svůj život za sebou. Nevíte někdo jak je vyměnit, jaké je jejich označení? Zdá se mě, že nové ložiska mám v ponku, ale nevím jestli to jsou opravdu ony. Předpokládám, že budu muset rozebrat celý vřeteník, ale přesněji opravu nevím. Byl bych rád kdyby jste mi poradily jak na to. Děkuji za rady
Pokud jsou vychozená bronzová ložiska, tak nová jdou sice koupit taky, ale zase jak píše soustružník, jen pokud jsou kouslá, případně vydřená, každopádně to už možná bude v dýmu i vřeteno když je vydřené ložisko.
Jestliže je jen prostě velká radiální vůle toho ložiska, jde buď mírně vtáhnout do kuželové dutiny a pokud už je ta vůle tak velká, že to nejde vymezit vtažením, musí se ty ložiska vyjmout.
Ložiska jsou podélně rozřízlá a mezi nimi je vložena bronzoplechová distanční vložka, po obvodu je z vnější strany ložisko tuším na třikrát rozžezáno na kuželu a jakoby napruženo dřevěnými špalíky (na obou koncích ložiska vždy v páru), které zároveň slouží jako těsnící prvky radiálního oběhu oleje (typicky pokud ložisko protéká, může to být tím, že tam holt někomu ten špalík vypadl a už ho tam zpátky nedal)
Po vytažení distanční vložky jsem to obrousil na magnetce o mírně větší hodnotu jak radiální vůle, kterou naměříš na konci vřetene když na to budeš tlačit mírně přes nějakou páku, mě to ukazovalo 0,05 když jsem to dělal cca před měsícem, dával jsem to tak aby tam v prvním výsledku byla tak do stovky vůle (dle schlesingera už musí být jen při jedné otočce bez tlaku), ale ubral jsem normálně 0,06. Tu hodnotu jsem plánovaně dal proto, že jakmile zbrousíš tu distančku, tak se ti z kdysi kruhové vložky stane šišoid a to pokaždé , když ji přebrousíš jde to vidět i na opisu barvy od vřetene, tak jsem čítal, že něco ještě zaškrabu a taky to hned nedotáhnu na prase. Zadní ložisko jsem vzal na distančce jen 3 stovky, tam byla docela malá, většinou to povolí na předku
Zaškrabává se to právě proto, aby jsi z toho udělal opět tvar kruhový/a v celé délce válec, nicméně u velmi přesných věcí by se ty ložiska zaškrabávaly na tříbodový styk, to už je trochu jiná liga, možná by to mohlo být i na tom soustruhu a to zaškrabání taky usnadňuje mazaní když už to musí být .
Moc pěkně strávený víkend, sobota předek a neděle zadek , rozebrané to máš za půl hoďky, já se už podruhé hned na začátku parádně pořezal na palci o ten předek vřetene jak je ten límec labyrintu, je to ostré jak břitva, na to bacha, počítám, že jak to zase někdy budu dělat tak se zase pořežu
Jinak Ono časem jak si to sedne, tak je dobré to ještě utáhnout povolením přední a utažením zadní matice na každém ložisku, teď to chodí docela hezky, po cca 8 hodinách stylem zap/vyp na 1800ot. s 200mm palicí jsou teplá , jako možná to nedělám technicky úplně správně, ale když jsem to dělal poprvé před cca osmi lety, tak jsem nad tím docela dlouho koumal, než jsem na to hrábnul donedávna to bylo ještě ucházející a teď před měsícem jsem to dělal zase, bral jsem upichovákem 5mm na 60mm bagu a už to holt občas zadrnčelo..
ps: ještě než vůbec začneš brousit ty distančky tak je musíš samože přeměřit a brousit zvlášť, ne že je dáš na magnet a ofuníš zaráz , každá může mít jinou tloušťku