FA3AV - 1975
jelikož jsem si pořídil novou hračku - frézku FA3AV (s novější hlavou) r.v.1975, tak jsem se hned pustil do výměny ložisek na vřetenu (na kontrolním trnu to mělo na hodinkách při zatížení šílený hodnoty)
přikládám pár fotek z rozborky :
ps. na konec jsem zjistil, že kdybych nechtěl měnit prostřední ložisko, tak stačilo jen sundat přední přírubu a šlo by vytáhnout samotné vřeteno(hřídel) s válečkovým + axiálním ložiskem
přikládám pár fotek z rozborky :
ps. na konec jsem zjistil, že kdybych nechtěl měnit prostřední ložisko, tak stačilo jen sundat přední přírubu a šlo by vytáhnout samotné vřeteno(hřídel) s válečkovým + axiálním ložiskem
... zatím jsem s tím moc nepohnul
- mám přebroušeny všechny vymezovací ... kroužky, KM matice, a přední víko vřeteníku (které přijde ještě dopasovat)
- opravený je závit u ručního "posuvu" vřeteníku ( poškozený závit jsem zavařil a vysoustružil nový M15x1 + nová KM matice )
- přední vymezovací kroužek, který určuje koncovou polohu a *předepnutí předního dvouřadého ložiska s kuželem, budu muset udělat nový, nebo starý zakrátit a udělat dělený vyndavací mezi-kus o tloušťce +0,3mm
*původní ložisko bylo v provedení P52 a nové je P41 je tedy přesnější a má menší vůli - proto ta změna polohy na kuželu
- čekám ještě na axiální ložiska a plastické mazivo ...
- zvažuju že vnější kroužek předního dvouřadého ložiska zalepím Loctitem 641 se střední pevností, aby to šlo případně rozumě rozebrat ( po starém kroužku vnikla jakási vibrační koroze nebo jak se tomu říká )
- mám přebroušeny všechny vymezovací ... kroužky, KM matice, a přední víko vřeteníku (které přijde ještě dopasovat)
- opravený je závit u ručního "posuvu" vřeteníku ( poškozený závit jsem zavařil a vysoustružil nový M15x1 + nová KM matice )
- přední vymezovací kroužek, který určuje koncovou polohu a *předepnutí předního dvouřadého ložiska s kuželem, budu muset udělat nový, nebo starý zakrátit a udělat dělený vyndavací mezi-kus o tloušťce +0,3mm
*původní ložisko bylo v provedení P52 a nové je P41 je tedy přesnější a má menší vůli - proto ta změna polohy na kuželu
- čekám ještě na axiální ložiska a plastické mazivo ...
- zvažuju že vnější kroužek předního dvouřadého ložiska zalepím Loctitem 641 se střední pevností, aby to šlo případně rozumě rozebrat ( po starém kroužku vnikla jakási vibrační koroze nebo jak se tomu říká )
no ono je to taky o člověku - např. tomu, co jí obsluhoval přede mnou, bych pro výstrahu zlámal obě ruce
týpkovi nic neříkalo slovo základní údržba - to jest mazání, doplňování oleje, čistota ...
( zničené stěrky na vedení plné bordelu ) vše se podepsalo na příčných vodících plochách, které jsou zralé na GO - nicméně geometrie je i tak v pořádku
ps. při prvním frézování koukám že se mi kouří z krabičky, kde je start stop vřetene, central stop a centrální koncák pro podélný pohyb stolu ... pod krabičkou jsou ještě teleskopické (zdeformované) krycí plechy ... sundám čelní panel krabičky a nestačím se divit ... kromě uvedených spínačů byl celý obsah vyplněn šponami - sem na to zůstal koukat a nechápal jsem co je možné ... ) po vyčištění začal spolehlivě fungovat posuv stolu vlevo, který občas nešel spustit ...
jinak je to opravdu stará poctivá tuhá mašina, zbývá doplnit pravítka s inteligentním odměřováním
... příčné vodící plochy jsem chtěl opravit vyplněním vydřených míst tekutým kovem - kluznou hmotou , ale jelikož to pořád běhá v tisícině, tak mám strach abych neudělal víc škody než užitku - nicméně na to, v jakém jsou ty vodící plochy stavu, je zázrak že to ještě dobře funguje
... máte s takovou opravou vodících ploch někdo nějaké zkušenosti ?
vím že normální postup by byl rozebrat přebrousit/zašrabat , ale to je trochu mimo mé možnosti
týpkovi nic neříkalo slovo základní údržba - to jest mazání, doplňování oleje, čistota ...
( zničené stěrky na vedení plné bordelu ) vše se podepsalo na příčných vodících plochách, které jsou zralé na GO - nicméně geometrie je i tak v pořádku
ps. při prvním frézování koukám že se mi kouří z krabičky, kde je start stop vřetene, central stop a centrální koncák pro podélný pohyb stolu ... pod krabičkou jsou ještě teleskopické (zdeformované) krycí plechy ... sundám čelní panel krabičky a nestačím se divit ... kromě uvedených spínačů byl celý obsah vyplněn šponami - sem na to zůstal koukat a nechápal jsem co je možné ... ) po vyčištění začal spolehlivě fungovat posuv stolu vlevo, který občas nešel spustit ...
jinak je to opravdu stará poctivá tuhá mašina, zbývá doplnit pravítka s inteligentním odměřováním
... příčné vodící plochy jsem chtěl opravit vyplněním vydřených míst tekutým kovem - kluznou hmotou , ale jelikož to pořád běhá v tisícině, tak mám strach abych neudělal víc škody než užitku - nicméně na to, v jakém jsou ty vodící plochy stavu, je zázrak že to ještě dobře funguje
... máte s takovou opravou vodících ploch někdo nějaké zkušenosti ?
vím že normální postup by byl rozebrat přebrousit/zašrabat , ale to je trochu mimo mé možnosti
Volakedy som to robil, no už si to presne nespomínam, viem že som to najprv nastavoval tou M8, potom som myslím trochu pritiahol tie skrutky s tými pružinami, a ešte som máličko potočil- nastavil tie okrúhle matice
super - přesně to jsem potřeboval Dík
ps. můžeš mě ještě trochu nasměrovat ... abych k tomu získal přístup takhle ze shora, tak to musím odstrojit celou pravou část stolu, nebo stačí shodit kličku a opatrně jed stolem dál doleva ... či jak se to dělá ?
ps. můžeš mě ještě trochu nasměrovat ... abych k tomu získal přístup takhle ze shora, tak to musím odstrojit celou pravou část stolu, nebo stačí shodit kličku a opatrně jed stolem dál doleva ... či jak se to dělá ?
... tak u mě to stačilo seřídit jen tím šroubem M8, je k tomu přístup otvorem z boku, je na to třeba jen extra dlouhý šroubovák a baterka - ( povolí se ten horní M6 a následným otáčením M/8 doprava spojka víc zabírá ) - momentálně funguje rychloposuv na všech osách i se 100Kg zátěží na stole
nicméně by mě zajímal postup jak u FA3*... sundat stůl a příčné saně ( pro případný repas vodících ploch na konzole)... lze ten postup někde nastudovat *rozborka/zborka ?
nicméně by mě zajímal postup jak u FA3*... sundat stůl a příčné saně ( pro případný repas vodících ploch na konzole)... lze ten postup někde nastudovat *rozborka/zborka ?
Stoly som nezhadzoval, no pozdĺžny by nemal byť problem- z koncov sa odšrobujú tie čelá čo držia skrutku a vodiacu tyč, vyberie sa lišta, a stôl sa vysunie. Priečny podobne, no treba toho viac odstrojiť. Ja som trochu zaškrabával priečne vodiace plochy, lebo keď som pritiahol lištu, v krajných polohách išiel stôl ztuha, tak som tie konce zaškrabal, a zafliačkoval na berlínsku modrú. Vychádzal som zo spodnej plochy, na mikrometer. No bral som na konci vzadu pri zvislej rybine asi 13 stoviek- škrabákom robota na dva dni. S výsledkom som celkom spokojný, je to podstatne lepšie ako bolo.