Koupě frézky MAS FU2A
-
- Příspěvky: 124
- Registrován: 22. 10. 2008, 6:21
Zdravím, mám možnost koupit frézku MAS FU2A. Ale! Sice je od známého, pána v důchodovém věku, který ji samozřejmě chválí a snad zná i její pozdější původ ale bohužel jsem neměl možnost vyzkoušení. Na pohled vypadá dobře ale je přetřená štětkou. Čeho si u takového stroje zejména všimnout a nenaletět? Možnost odzkoušení pod proudem bohužel není. Nabízí mě ji za 28 000 Kč a žádné příslušenství.
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 995
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Podle obrázku samozřejmě nelze soudit, ani se nepovažuju za velkého odborníka na stroje, ale mně to za ty peníze připadne dobrý kup, s tím že za každý problém, který tam objevíš, bych zkusil něco usmlouvat.
Jaký je důvod, proč to nejde připojit a vyzkoušet? Nedostatečné jističe? Nebo jen absence příslušné zásuvkové vidlice na konci přívodního kabelu? Aby to nemělo v háji rozvaděč, to prodávající rádi maskují jako "nemožnost odzkoušení pod proudem".
Pokud to fakt nejde, tak aspoň vyzkoušej ručně posuvy, jestli jdou stejně hladce v celé délce. Můžeš si dát hodinky na stůl a změřit, jestli je rovnoběžný s posuvy X a Y. Zkus tam klapnout strojní posuv, pak nesmí jít točit příslušným ručním posuvem. Zkus vyřadit převodovku vřetene do polohy mezi kvalty, pak by mělo jít vřetenem volně točit. Zkus tam zařadit nejvyšší otáčky, pak bys ručním točením vřetene měl točit hlavním motorem. Víc mě teď nenapadá.
Jaký je důvod, proč to nejde připojit a vyzkoušet? Nedostatečné jističe? Nebo jen absence příslušné zásuvkové vidlice na konci přívodního kabelu? Aby to nemělo v háji rozvaděč, to prodávající rádi maskují jako "nemožnost odzkoušení pod proudem".
Pokud to fakt nejde, tak aspoň vyzkoušej ručně posuvy, jestli jdou stejně hladce v celé délce. Můžeš si dát hodinky na stůl a změřit, jestli je rovnoběžný s posuvy X a Y. Zkus tam klapnout strojní posuv, pak nesmí jít točit příslušným ručním posuvem. Zkus vyřadit převodovku vřetene do polohy mezi kvalty, pak by mělo jít vřetenem volně točit. Zkus tam zařadit nejvyšší otáčky, pak bys ručním točením vřetene měl točit hlavním motorem. Víc mě teď nenapadá.
Petr Spáčil
-
- Příspěvky: 124
- Registrován: 22. 10. 2008, 6:21
Nejsem zběhlý v této problematice a tak přesně nevím, jak mám proměřit tu rovnoběžnost s posuvy? Další můj dotaz směřuje k jističům. Jaké dimenze používáte u vás v garážích a jaké stroje výkonově provozujete?
Za ty peníze neváhej! Tuhle mašinu mám, motor je tam cca 2 kW musel bych se podívat. Rozvaděč jednoduchý, je tam jeden stykač, ještě by to mělo mít čerpadlo na chlazení, pokud ho někdo nedemontoval. Je to dobrá mašina, má docela tichý chod, aspoň ta, co mám já. Já tam na rozdíl od téhle mám universální frézovací vřeteník ( křížová hlava). Zkus jaké mají vůle pohybové šrouby a jestli drží páka spojky nahoře.
www.mosaznevyrobky.cz
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3595
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Já ji mám taky ve verzi H tedy bez natáčecího stolu a ten motor má na tuti 4,2kWorigosch píše:Za ty peníze neváhej! Tuhle mašinu mám, motor je tam cca 2 kW musel bych se podívat. Rozvaděč jednoduchý, je tam jeden stykač, ještě by to mělo mít čerpadlo na chlazení, pokud ho někdo nedemontoval. Je to dobrá mašina, má docela tichý chod, aspoň ta, co mám já. Já tam na rozdíl od téhle mám universální frézovací vřeteník ( křížová hlava). Zkus jaké mají vůle pohybové šrouby a jestli drží páka spojky nahoře.
čerpadlo je v originálu mechanické, není elektrické, ale protože lopatky jsou již dávno sežrány emulzí, nahrazovali se potom elektrickými
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
-
- Příspěvky: 124
- Registrován: 22. 10. 2008, 6:21
tumlik píše:Já ji mám taky ve verzi H tedy bez natáčecího stolu a ten motor má na tuti 4,2kWorigosch píše:Za ty peníze neváhej! Tuhle mašinu mám, motor je tam cca 2 kW musel bych se podívat. Rozvaděč jednoduchý, je tam jeden stykač, ještě by to mělo mít čerpadlo na chlazení, pokud ho někdo nedemontoval. Je to dobrá mašina, má docela tichý chod, aspoň ta, co mám já. Já tam na rozdíl od téhle mám universální frézovací vřeteník ( křížová hlava). Zkus jaké mají vůle pohybové šrouby a jestli drží páka spojky nahoře.
čerpadlo je v originálu mechanické, není elektrické, ale protože lopatky jsou již dávno sežrány emulzí, nahrazovali se potom elektrickými
To Tumlik: Ty máš strojů v dílně vícero, jaký máš jistič do dílny?
Tady známej zrovna prodává FA3U z roku 1983, včetně dokumentace, výkresů, návodů. Jsou u toho dvě hlavy. Byla v údržbě jedné "hoodně bohaté" energetické firmy, takže naběhala 00nic hodin. Jediněčnej kousek, jen špinavá a oťukaná jak se kolem toho lezlo. Schválně dam s fotkama do sekce bazar.
3x10A na ty motory musí stačit. Maximálně použít fr. měnič kvůli rozběhu... U některých se motor měnil za slabší, bohatě stačí oproti původně montovanému. Na 3 směny to asi už nikdy nepojede.
3x10A na ty motory musí stačit. Maximálně použít fr. měnič kvůli rozběhu... U některých se motor měnil za slabší, bohatě stačí oproti původně montovanému. Na 3 směny to asi už nikdy nepojede.
Mám stejnou frézku jako je v prvním příspěvku, mám problém s hlavou, hází mi vřeteno cca 17 stovek (jak kužel tak i vnější obvod vřetena ve stejném místě), vypadá to na špatné spodní ložisko. Nevíte prosím někdo, jaký je tam typ spodního ložiska? Horní je označeno 32211A. Případně nemáte výkres hlavy? Díky.
MAS FU2A, TOS SM16A
Nechci rýpat, ale vzadu na první fotce vidím 400V zásuvku, takže proč to nejde vyzkoušet je skutečně otázka. Jestli je něco s rozvaděčem, tak bych klidně připojil motory napřímo. Nejprve zkusit všechny rychlosti vřetene, pak zapojit motor posuvu a zkusit všechny rychlosti posuvů. Stejně tak vyzkoušet jestli funguje posuv ve všech 3 osách.
Bez vyzkoušení bych to nebral. Vysypaná převodovka, jedno jestli rychlostní nebo posuvová, to může pěkně prodražit. Výroba nového kola počítej třeba 5 - 10 tisíc. A to mluvím o běžném kole s čelním ozubením. Kuželové kolo bude asi ještě dražší. Takže když bude stržené ozubení na jednom kole a ještě od toho načaté na tom co do toho zapadá, tak to může být taky akce třeba za 15 000,-. Stejně tak cena ložisek u vřetene. Nevím jak je to s dostupností dílů (třeba z nějakého vraku) na FU2A.
Různé vůle se dají ještě tak nějak řešit, ale stržené ozubení, nebo špatné ložisko u vřetene, to už je prostě drahá sranda.
Bez vyzkoušení bych to nebral. Vysypaná převodovka, jedno jestli rychlostní nebo posuvová, to může pěkně prodražit. Výroba nového kola počítej třeba 5 - 10 tisíc. A to mluvím o běžném kole s čelním ozubením. Kuželové kolo bude asi ještě dražší. Takže když bude stržené ozubení na jednom kole a ještě od toho načaté na tom co do toho zapadá, tak to může být taky akce třeba za 15 000,-. Stejně tak cena ložisek u vřetene. Nevím jak je to s dostupností dílů (třeba z nějakého vraku) na FU2A.
Různé vůle se dají ještě tak nějak řešit, ale stržené ozubení, nebo špatné ložisko u vřetene, to už je prostě drahá sranda.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa