Vreteno BT40 s ATC

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

23. 12. 2009, 5:30

...
Navrhl jsem vreteno s BT40 (obdoba ISO 40 norma MAS 403 ) a potreboval bych upresnit par veci + trochu nakopnout s ATC (automaticka vymena nastroju).

** mam rotacni hridel, v ni je posuvny cep, ktery se otaci spolu s ni - potrebuji v axialnim smeru (v ose) mezi cepem a hrideli vyvinou silu 2 az max 10 KN (tedy 200 az 1000Kg) - mohl by me prosim nekdo nasmerovat jak je to reseno u profi vreten /nechci vymyslet jiz vymyslene, (sila musi vznikat pouze mezi hridelem a cepem .. mechanicky / pomoci pneu. ... /zatim me napadaji jenom same nesmysly

** dalsi vec se tyka unasecich "kamenu" (prevazne budu pouzivat upinaci trny s ER32) - nejsem si jist jestli jsou pri takovych to upinacich silach "unasece" treba nebo ne ... pokud ano - pevne nebo vymene ?

** dalsi vec - gufera ano ci ne ?



u tohoto vretene mi vychazi zivotnost hlavnich lozisek cca 21000h, pri zatizeni 2000N / 6000 ot/min- zadni lozisko je prakticky neznicitelne

hlavni hridel cementovana 0.7mm /kalena na 58 HRC - nasledne prebrousena ... zbytek se bude vyrabet z jiz zpevneneho mat.

mezi upinaci cep a tahlo prijde vlozit normalizovany "preklapeci mechanizmus" viz foto. vyrobce udava zivotnost vice jak 3 000 000 cyklu

aktualni hmotnost je ~9.5kg
Přílohy
'
'
'
'
' upinaci trn BT40 / ER32
' upinaci trn BT40 / ER32
'mezikus
'mezikus
4.jpg (10.08 KiB) Zobrazeno 13831 x
'nahled co je uvnitr
'nahled co je uvnitr
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2144
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2009, 6:13

Jak rikas ta pridrzna sila je obrovska a na profivretenech ji vyviji talirove pruziny, ale pro toto reseni se mi "zda" byt tvuj navrh pomerne kratky, chce to ale jen dokreslit pruziny a odsimulovat silu a potrebny zdvih.
K prekonani sily teto pruziny pro odepnuti a vyrazeni nastroje z kuzele se pouzivaji dve hlavni varianty ale hlavni pist co tlaci proti pruzine je vzdy hydraulicky, pouzivaji se sily radove ve 100vkach atm. Takze bud pouzijes dva okruhy a to z penumatiky na hydrauliku coz hojne vyuzivaji stroje nasich konstrukci poslednich 20-ti let. Anebo udelas cistokrevny hydraulicky okruh se zasobnikem tlaku(kvuli sviznosti vymeny).
Potrebny tlak pro tvoje ucely odhaduju v hydraulickem okruhu na 100-160 bar.

Unasece ano , pokud hodlas pouzivat velke rezne sily a velke prumery nastroju to musis zvazit sam a urcite vymenne. Pro unasece take hovori to ze jestli se ti to protoci , tak to budes jen velmi tezko dostavat ven.

Gufera take urcite ano, predpokladam ze jako napln pro tyto otacky bude sice tuk , ale ohratim vretene pri praci by zrejme urcite vytekal. Na vretenech je dobrym zvykem udelat na vyvodni prirube labyrint a na hrideli ostrikovaci krouzek.


RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

23. 12. 2009, 7:12

'u toho cepu se jedna o pohyb cca 6mm i s vyrazenim nastroje

zkousim najit jine reseni, nez talirove pruziny - neco co lze regulovat a ma to konstantni silu

gufera a unasece doplnim
- ty segmenty unasece jsou predpokladam normalizovane -> potreboval bych nejakou dokumentaci kuli usazeni ...


ostrikovaci krouzek - tim je mysleno krouzek s vice tryskami ktere strikaji pouze ve smeru obrabeni ?

' vreteno jeste doplnim chladicim okruhem pro spodni loziska

/nevim presne co myslis tim labyrintem na vyvodni prirube
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

23. 12. 2009, 8:56

U profi elektrovřeten je to trošku jinak - stejné je však systém upínání talířovými pružinami, rovněž síla 10kN zhruba sedí. Avšak uvolňování nástroje se dějě u mě známých výrobců (OMLAT, HSD, G.Colombo, Siemens atd. ) pomocí pneumatického válce - a to nijak gigantických rozměrů - odhaduju průměr na 150 mm. Tlak vzduchu se nastavuje na 10bar, pročež mívají stroje multiplikátor a malý vzduchojem. Vtip však spočívá v tom, že se používá záchyt axiálních sil, aby ten válec nepral tlak do ložisek. Je to řešeno formou kroužku na rotoru, píst při výměně povyjede axiálně, opře se o záchyt a pak uvolní nástroj.
Možná pomůže fotka - jsou na ní cartridge do tříosky, ta horní je dead, ale to není důležité. Takže - zleva - to černé s půlkruhovým vykrojením je uvolňovací tyč nástroje, na ni působí pneupíst, opírá se však o vnitřek, to vykrojení slouží pro indukční snímání toček. Dále napravo je vidět matice, která stahuje celý systém talířových pružin, napravo od ní je vidět právě ten záchyt axiálních sil (je černý) o něj se opíra píst při výměně. Pak je vidět dvojice harních ložisek, to dírkované vedle nich je kroužek pro vyvažování. Dále napravo je pak těleso rotoru, vedle něj dolní vyvažovací kroužek. A pak už je jen uložení spodního ložiska. K tomu unašeči - jen malé upozornění, při jejich použití je třeba mít vřeteno s enkodérem - lidově řečeno aby vědělo, jak je natočené, protože jinak nemá šanci trefit unašeč.
Přílohy
100_2062.JPG
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2009, 9:23

Pavel R napsal . Dále napravo je vidět matice, která stahuje celý systém talířových pružin, napravo od ní je vidět právě ten záchyt axiálních sil (je černý) o něj se opíra píst při výměně.

Zajímá mě ten záchytnej kroužek ax. sil , můžeš to nějak jinak vysvětlit nejsem z toho moudrej.píst tlačí dolu ,ale jak podrží ten kroužek ,dík
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

23. 12. 2009, 10:39

Zkusím to: v příloze vidíš horní konec vřetena tříosky s demontovaným pístem. Takže odshora - to černé, to je tyč otevírání HSK upínání, ten stříbný kroužek se čtyřmi dírkami, to je matice, která drží talířové pružiny a pod ní je vidět černý záchyt ax. sil - je černý a má taky čtyři díry. Ta kruhová deska, u které mám prst, to je vlastně držák pístu, ten je přišroubován v těch dírách M6, co jsou po obvodě - je jich 6. A celá ta deska je uložená suvně v axiálním směru, přičemž pružina ji drží dole, tak aby se v klidu nedotýkala toho kroužku záchytu a ten se mohl spolu s celým vřetenem otáčet. V okamžiku výměny nějdřív PLC vyhodnotí, jestli vřeteno stojí (proto jsou na tyči ty půlkruhová vybrání, pak se otevře ventil a píst se opře do té černé tyče, ale zároveň přitáhne celou tu kruhovou desku cca o 2mm nahoru, deska se opře o kroužek záchytu ax. sil a píst stlačuje dále tu čerou tyč dolů. čímž uvolňuje upínač a ve finále vystrčí upínací kužel z vřetene.
Přílohy
100_2526.JPG
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

23. 12. 2009, 10:51

Díky to je dostačující ,nějak mě to nedocházelo jak ten kroužek přidrží ,když píst jde dolu,on se nejdříve opře okroužek (přitáhne ho). a jakmile se opře tak dál nemůže takže začne tlačit na ten píst s tal.pružinami . :D dík
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

24. 12. 2009, 12:59

hm ... tak zachyt axialnich sil - ( rikal jsem si, ze to asi neni moc dobry pro loziska, kdyby to slo vse prez ne - neco takoveho musim take pouzit ... dik za info

'ten snimac polohy to je jasny (ono to me vreteno bude mit hybridni pohon - respektive 2 pohony - druhy slouzi na presne polohovani, tvareni zavitu ...)

ja si tet pohravam s myslenkou - vyuzit tepelne roztaznosti nekterych "kapalin" k ovladani celeho mechanismu a to obema smery / to by mohlo byt takove ciste reseni i bez pruzin

' dat tam dva vyvazovazi krouzky to by mohla byt take uzitecna vec
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

24. 12. 2009, 8:35

Pred par mesici jem na strankach jedne americke firmy videl studii ATC na principu piezoefektu. Prislo mi to genialni ,ale v nasich podminkach tezko realizovatelne.Vreteno se uvolnilo proudovym impulsem cca 250A,ktery trval par desitek ms,takze stacil poradny kondik,ktery se nabijel proudem malym a pri uvolneni se vybil do doho piezaku.
Vsechno to stalo a padalo s naprosto presnym ulozenim,kteremu na uvolneni stacily ty 2-3 desetiny milimetru,ktere ten piezak udelal.
Mel jsem to v oblibencich,ale notas mi chcipl a o spousty zajimavych linku jsem prisel.
Dnes existuji piezo materialy,ktere snesou velke sily. Nektere autovahy je maji v sobe na najizdeji na ne 50 tunova auta.
Oni tam pouzili jen jeden piezo krouzek,ktery se skladal z nekolika aktivnich vrstev oddelenych asi oceli,takze tvarova zmena byla pomerne mala,ale kdyby se tech krouzku dalo vic,tak se toho klidne mm vymackne a s tim uz by se neco delat nechalo.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22402
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 12. 2009, 8:52

co jeste mivaji profi vretena je to ze hydropneu nasobic odfukuje stredem toho pritlacneho sroubu ktery se dotyka te vtahovaci tyce vretena a ta je taky vrtana
tim padem se nafoukne dutina vretena a mezi kuzelem a dirou to vzapeti unika ven a ofoukne to drzak a celni plochu vretene s kameny tak ze tam nezbydou spony
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

24. 12. 2009, 9:17

Piezo vstřikovacích trysek dieselu maj zdvih cca 4mm délka vstřikovače 150mm
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

24. 12. 2009, 9:42

robokop píše:co jeste mivaji profi vretena je to ze hydropneu nasobic odfukuje stredem toho pritlacneho sroubu ktery se dotyka te vtahovaci tyce vretena a ta je taky vrtana
tim padem se nafoukne dutina vretena a mezi kuzelem a dirou to vzapeti unika ven a ofoukne to drzak a celni plochu vretene s kameny tak ze tam nezbydou spony
To musím prostudovat ,řeším také tento problém ,co se šponama na iso hlavě a ofouknutí nástroje ,bylo by asi nepříjemné vtáhnout upínač kterej má na sobě špony :cry:
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

24. 12. 2009, 2:03

takze nakonec klasika / talirove pruziny

... musim rict ze hledat optimalni rozlozeni a velikost talirovych pruzin, je tedy peknej "voprus"

nakonec jsem pouzil pruziny dle DIN 2093 presne oznaceni : 28 x 14.2 x 1.5 x 2.15
celkem je pouzito 90 pruzin v kombinovanem ulozeni - 18 sad po 5 pruzinach ...

pruziny jsou 4mm predepnute na ~7000N (co je i pridrzna sila nastavce s nastojem ) - pri uvolneni nastroje se musi zmacknout o dalsich 5.5 mm vyslednou silou ~ 15000N

- doplnil jsem unasece / vesli se tam celkem pekne

- pridal jsem trysky, ale zatim bez kanalku v prirube ... plus par dalsich zmen, aby nebylo nutne pouzivat gufera

- zmena rozmeru

- hmotnost ~ 11.5Kg
Přílohy
7.jpg
6.JPG
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

25. 12. 2009, 12:06

Máš to pěkně namalovaný, to já mám kolem sebe spoustu skic co nikomu nic neřeknou,ale k tematu .Máš stejnou myšlenku jako já s tím rozdílem ,že já to budu mít na SK30. Jak by se co nejednodušeji dalo udělat to polohování vřetena vůči těm unašečům.Existuje nějaká mechanická záležitost :?:
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2144
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

25. 12. 2009, 12:34

Ano , resi se to zlabkem ve vhodne rotacni casti vretene. Do nej se pri pozadavku na zapolohovani tlaci lozisko vhodneho prumeru aby zapadlo do zlabku. Vreteno v tu chvili musi byt v OPEN-LOOP smycce a musi mit nastaveny primerene pomale otacky. Zapolohovani je z-5tne rozpoznano z polohy pistu ktery tlaci lozisko tak z driveru vretene ktery hlasi stop otacek.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“