nouzový STOP u měniče

Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 7. 2015, 8:39

prudke zmeny tlaku zvysenym odberem
prudke ochlazeni casti kotle dobranim cerstve vody za ucelem snizeni tlaku
nahle ochlazeni topeniste spatnym postupem pri vybirani ohne

typicky topeniste treba vnitni roura ve vnejsim plasti
takze to treba rozsklebilo prasklinu

tim jsem chtel jen rict ze ne vzdy prvni napad jak zabranit skode muze byt v konecnem dusledku ten spravny
ten PR clanek ok
ale tam slo predevsim o prodej tech ESTOP hribku

jinak se omlouvam autorovi vlakna za odboceni
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 7. 2015, 8:40

ja napodobne
resil bych to v konecnem dusledku tou DC brzdou kdyby ji menic nemel
je to jednoduche zivot snad neohrozujici zarizeni

prochaska píše:
robokop píše:myslim ze nekdo s daleko vetsi praxi nez my dva dohromady to pred nejakou dobou vymyslel takto
Já osobně takovou důvěru k normám nemám :-) Občas se tam vyskytnou tak podivné věci, že kdokoliv vybavený zdravým rozumem by je zvládl stanovit lépe :-)
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

27. 7. 2015, 8:51

No to DC brždění je taky řešení. Asi bych to řešil brzdou na motoru. Tam potom obstojí to odpojení od zdroje a rychlé zastavení.
Někdy je ta brzda až moc agresivní a tím bohužel nepoužitelná. Na běžné vřeteno napřímo asi dostatečná.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 7. 2015, 9:04

Jojo mechanicka brzda ta me nenapadla
taky by to resila
ale treba kdyby estop byl kvuli castecne uvolnenemu obrobku na soustruhu tak muze byt i spatne prudke brzdeni ktere ten obrobek muze uvolnit uplne a vymrstit

Da se rict ze jednoznacne spravne reseni neexistuje
vzdy bude existovat nejake ale
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

28. 7. 2015, 12:44

odbočení zde má smysl, přináší zajímavé pohledy i z druhé strany.
Já sice prvotně měl v úmyslu chránit nástroj nebo výrobek, ale neškodí si uvědomit, že jsou i cennější věci v dílně :-)

kombinace E-Stop centrální, klasické zastavení stroje a zastavení s použitím nějaké brzdy by jsme měli probrané. Nicméně nejslabší článek je obsluha, zda dokáže dostatečně rychle zareagovat a z těchto tří možností vybrat tu, která je pro vzniklou či hrozící havárii ta nejlepší.

-----
prvotní dotaz ale směroval k - zda někdo prakticky zkoušel to nouzové brždění na frézce nebo soustruhu oživit a používá to.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

28. 7. 2015, 8:18

Bohužel nemám dostatečné informace o tvém měniči, ale s vysokou pravděpodobností jsi dostal odpověď už v první reakci na tvůj dotaz :!:

To co měniči vadí při rychlém brždění je rekuperace energie zpět do DC meziobvodu měniče, což má za nádledek přepětí (nikoliv nadproud) se kterým si měnič nemá jak poradit a přestane brzdit úplně a hodí chybovou hlášku, čímž si zachrání život (protože většina levnějších mněničů neumí vracet energii zpět "do zásuvky").

Řešením je právě brzdný odpor který "protopí" energii DC meziobvodu aby nedošlo k přepětí a může dále velice efektivně brzdit motor.

Některé měniče ještě poté co decelerují na nulovou frekvenci "krmí" po nastavitelný čas stejnosměrný proud motorem aby se motor zastavil opravdu úplně na nulové otáčky.

V podstatě stejně rychle jak dokážeš akcelerovat tak s brzdným rezistorem dokážeš i decelerovat.
(a po nastavené době decelerace může bezpečnostní časové relé odepnout i mněnič od přívodu el. energie v případě že by byla chyba právě v něm, nebo v jeho řízení.)
Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

10. 8. 2015, 6:05

Ze zaměstnání vím že firma Häger u robotů (datum výroby mezi 1998-2005) používá nouzové zastavení všech motorů při stisku estop pomocí měničů do odporu, zastavení je tak agresivní že při zastavování "zdvihacího motoru" (pokud je na rámu přisátá tabule skla 6mm, 6x3,2m) okamžitě vzplane prach na brzdném odporu. To se stane během 1s a zastavuje to váhu 2t ve vertikálním pohybu z rychlosti zhruba 500mm/s. Po zastavení hned odpadne napájení, aktivuje se mechanická brzda motoru a celý pohon je zablokován.
Rozměrově jsou to celkem velké stroje.
U toho soustruhu bych to viděl na stejné řešení + po 2s vypnout komplet napájení měniče, asi nejjednodušší a nejlevnější řešení. Mechanická brzda bývá při aktivaci za běhu dost agresivní a je to docela štos.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“