Oprava levné čínské oddělovací desky
Dostala se ke mě na opravu tahle "super" levná čínská oddělovací deska. Deska je nová a nefungovaly na ní vstupy a výstup 0~10V pro ovládání vřetena. Po zběžném ohledání bylo zřejmé že soudruzi z Číny někde udělali chybu Části oddělené optočleny (5x vstup a převodník PWM na 0~10V) jsou napájeny obvodem stabilizátoru LM317 který je navržen tak, že na jeho výstupu byly necelé 2V. Jelikož tohle napětí napájí i převodník PWM na 0~10V (který neobsahuje nábojovou pumpu) tak bylo zjevné, že 2V budou asi málo. To, že je napětí na výstupu stabilizátoru malé, bylo vidět i na ledce 12 - 24V která původně sotva svítila. Oprava byla jednoduchá. Po přidání odporu 3.3kΩ (zakroužkovaný červeně) mezi vývody OUTPUT a ADJUST obvodu LM317 se napětí na výstupu zvedlo na použitelných 9,6V a všechno začalo fungovat. Pro dosažení plných 10V na výstupu převodníku PWM na 0~10V by to ještě chtělo vyměnit jeden ze dvou zeleně zakroužkovaných odporů (2x 10kΩ) za odpor 12kΩ. Možná to někomu ušetří čas při hledání závady.
Taky používám tyhle desky, za normálních okolností jsou fajn. Jenom je škoda, že jako oddělovače jsou použité obvody 74HC245 a nikoli 74HCT245. Sice je to pull-upama potažené nahoru, ale i tak by to použití HCT bylo víc sichr.
A druhá škoda je, že použili relé na 5V (jak je bohužel na těchto levných deskách zvykem) a nikoli na 12V.
U té Tvojí asi nějaká čínská holčina nasázela součástky lehce chaoticky kousek vedle, případně založila do osazovací mašiny špatné pásky.
Těch chyb je tam víc. Když se podíváš na popis desky, tak je evidentně prohozena pozice odporu R19 a kondenzátoru C4. Schválně jsem se podíval na svou desku, jestli to není jenom špatný popis, ale není. Ten kondenzátor patří na 4. pozici a nikoli na 3. (počítáno zhora).
A ty odpory ve zpětné vazbě stabilizátoru jsou úplně blbě. Ale i kdyby nebyly, tak protože místo jednoho z nich je kondenzátor, tak to rozhodně dobře fungovat nemůže.
Správně patří (zhora) odpor 1k8, pod ním 300R, pak ještě jednou 300R a pak ten kondenzátor. Pod nimi pak odpor 4k7 a pak tranzistor, to už je zapojeno dobře. Ve zpětné vazbě jsou ty odpory 1k8 a 300R zapojeny v sérii, protože odpory 2k1 jsou pro ně asi nedostupné, a takhle jim to s tím dalším odporem 300R vycházelo na 10V.
A druhá škoda je, že použili relé na 5V (jak je bohužel na těchto levných deskách zvykem) a nikoli na 12V.
U té Tvojí asi nějaká čínská holčina nasázela součástky lehce chaoticky kousek vedle, případně založila do osazovací mašiny špatné pásky.
Těch chyb je tam víc. Když se podíváš na popis desky, tak je evidentně prohozena pozice odporu R19 a kondenzátoru C4. Schválně jsem se podíval na svou desku, jestli to není jenom špatný popis, ale není. Ten kondenzátor patří na 4. pozici a nikoli na 3. (počítáno zhora).
A ty odpory ve zpětné vazbě stabilizátoru jsou úplně blbě. Ale i kdyby nebyly, tak protože místo jednoho z nich je kondenzátor, tak to rozhodně dobře fungovat nemůže.
Správně patří (zhora) odpor 1k8, pod ním 300R, pak ještě jednou 300R a pak ten kondenzátor. Pod nimi pak odpor 4k7 a pak tranzistor, to už je zapojeno dobře. Ve zpětné vazbě jsou ty odpory 1k8 a 300R zapojeny v sérii, protože odpory 2k1 jsou pro ně asi nedostupné, a takhle jim to s tím dalším odporem 300R vycházelo na 10V.
No jo, máš pravdu. Těch popisků na desce jsem si nevšiml. Tak jak to popisuješ to dává smysl. Já neměl po ruce druhou desku se kterou bych to srovnal, tak jsem si dopočítal hodnotu odporu který v té zpětné vazbě chyběl a prostě jsem ho tam doplnil. Možná to ještě předělám tak jak to původně mělo být. Ale opět se mi potvrdilo, že tyhle levný čínský věci jsou hodně DO-DO
Jo, jsou tam signály a +5V.
Ale to zas není nic mimořádného. Myslím, že statisticky lidi častěji zapojují drivery proti plusu než proti zemi. Pochází to asi jako tradice z dob, kdy TTL obvody byly mnohem silnější v log. L než v log. H.
Ale nakonec i dneska mají pořád N-FETy lepší vlastnosti než P-FETy.
Jak číňan dělal popis desky, tak místo EN tam napsal NE (na mojí desce je to dobře).
Ale to zas není nic mimořádného. Myslím, že statisticky lidi častěji zapojují drivery proti plusu než proti zemi. Pochází to asi jako tradice z dob, kdy TTL obvody byly mnohem silnější v log. L než v log. H.
Ale nakonec i dneska mají pořád N-FETy lepší vlastnosti než P-FETy.
Jak číňan dělal popis desky, tak místo EN tam napsal NE (na mojí desce je to dobře).
Mexi prosim, mam taky tuto desku, zelenou, spravne osazenou (odpory v poradi jak jsi psal nahore) i spravne popsanou. Jak je to s napajenim 5V pro vstupy, vyrabi si je z 24V nebo musi byt zapojeno i USB?Mex píše:Jo, jsou tam signály a +5V.
Ale to zas není nic mimořádného. Myslím, že statisticky lidi častěji zapojují drivery proti plusu než proti zemi. Pochází to asi jako tradice z dob, kdy TTL obvody byly mnohem silnější v log. L než v log. H.
Ale nakonec i dneska mají pořád N-FETy lepší vlastnosti než P-FETy.
Jak číňan dělal popis desky, tak místo EN tam napsal NE (na mojí desce je to dobře).
Ne, napětí 5V musíš přivést z venku. Buď přes USB konektor nebo jinak, třeba drátem do šroubovacích svorek.mrchar76 píše:Mexi prosim, mam taky tuto desku, zelenou, spravne osazenou (odpory v poradi jak jsi psal nahore) i spravne popsanou. Jak je to s napajenim 5V pro vstupy, vyrabi si je z 24V nebo musi byt zapojeno i USB?
Těch 12V, které se tam taky musí přivést (pokud chceš používat vstupy a 0-10V), se používají jenom pro optronové vstupy a pro generování 0-10V pro případné řízení vřetene pomocí PWM.
Těch 12V je navíc od těch 5V galvanicky odděleno. 5V musí být galvanicky spojeno se zení v PC, 12V může být galvanicky odděleno a mělo by být galvanicky spojeno se strojem.
Pokud vstupy nepoužiješ, tak 12V zapojovat nemusíš. Ale 5V tam musí být vždy.
-
- Příspěvky: 379
- Registrován: 27. 12. 2011, 9:24
- Kontaktovat uživatele:
jrt
hobbyrobot.cz, jederobot.cz
robodoupe.cz, forum.robodoupe.cz
hobbyrobot.cz, jederobot.cz
robodoupe.cz, forum.robodoupe.cz