Optimum D320x920 - špona 8 mm do ocele

Tovární CNC a apřestavby konvenčních soustruhů
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

15. 10. 2009, 7:32

Vzhledem k častým dotazům na kvalitu strojů Optimum/Quantum bych zde rád pochválil soustruh D320x920, včera mě velmi příjemně překvapil svým výkonem a tuhostí. Potřeboval jsem ubrat ocelovou kulatinu průměr 100 mm na průměr 43 mm v délce 8 mm, a šlo to na jeden záběr.

Materiál: automatovka loupaná, průměr 100 mm
Otáčky: 190/min
Úběr: 0,1 mm/otáčku
Bez chlazení a mazání

Na tom průměru 100 mm bylo slyšet, že motor 1.1 kW už se docela potí, ale dal to se ctí. Co mě ale překvapilo, tak nebyly žádné vibrace, skřípání, nic. Samozřejmě uznávám, že být to cokoliv jiného než automatovka, tak by to bylo podstatně horší. I tak ale myslím, že na čínský soustruh, vážící sotva 500 kg, a stojící v současné době kolem 80 tisíc, to je velmi slušný výkon.
Přílohy
OptimumD320_spona8mm.jpg
Petr Spáčil
potraviny
Příspěvky: 1993
Registrován: 17. 9. 2009, 10:05
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

16. 10. 2009, 12:34

Tak tohle bych si chtěl ošahat.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

16. 10. 2009, 3:09

Možnost prohlídky a osahání tohoto stroje bývá každoročně na MSV na stánku BOW, a celoročně v sídle BOW v Olomouci. Ale jestli by Tě na tom nechali zkusit i takové psí kusy, co s ním dělám já, to nevím :-)
Petr Spáčil
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1559
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

16. 10. 2009, 5:36

Krutor píše:Možnost prohlídky a osahání tohoto stroje bývá každoročně na MSV na stánku BOW, a celoročně v sídle BOW v Olomouci. Ale jestli by Tě na tom nechali zkusit i takové psí kusy, co s ním dělám já, to nevím :-)
Když jsem tam byl minulý týden prohlížet svůj kousek (180x300), velmi jasně se ptali, co hodlám obrábět. Barevné kovy OK, ale ať "nepočítám s nějakou produktivností u železa".
Chlápek říkal, že se raději sichrujou, protože kdosi vzal BF20, a pak nadával, že na ní nejdou frézovat pera z jakési nástrojovky. :)

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
potraviny
Příspěvky: 1993
Registrován: 17. 9. 2009, 10:05
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

17. 10. 2009, 6:11

Raději šahat nebudu, jsem takovej, že na co šáhnu, vidím to v mé dílně a kupuju. Moje by zase šílela.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2009, 10:24

rawen píše:kdosi vzal BF20, a pak nadával, že na ní nejdou frézovat pera z jakési nástrojovky. :)
To je dobře, že upozorňujou na co jejich stroje jsou a na co ne, to je totiž základ všeho. Hodnotit stroj jako dobrý nebo špatný bez toho k čemu bude používaný, to skoro nemá smysl.

Konkrétně drážky na pera jsou dost problém - abys dodržel koncové rádiusy, musíš to frézovat najednou - bez rozjíždění do šířky, a aby to udělalo pěknou a přesnou drážku, musíš mít absolutně tuhý stroj a krátký nástroj.

Nějakou drážku na pero už jsem na BF20 udělal, ale chce to předfrézovat o číslo menším nástrojem, a vybírat si ocel. Zkrátka jde to, ale produktivní to není.
Petr Spáčil
Martin01
Příspěvky: 3
Registrován: 20. 10. 2009, 5:09

20. 10. 2009, 5:30

Dobrý den páni strojaři. Předem bych vám chtěl poděkovat za informace které čerpám poslední měsíc z tohoto fóra.
A teď k mému dotazu (nechtěl jsem zakládat nové téma a doufám že tohle vlákno je to správné):

Uvažuji o koupi frézky BF20L na opracovávání malých ocelových součástí. Abych přiblížil celkový odebíraný materiál tak bych mohl obrábění přirovnat k výrobě řezu zbraně. Malé plochy spíše drážky s přesností do 0.05mm. Časově nenáročné, maximálně 3x do měsíce. Chci se vás tedy zeptat:
1, zda tato frézka zvládne opracování oceli
2, jaký maximální úběr materiálu třídy 11523 mohu ubrat na jednu šponu při průměru frézy cca 25mm
3, Jak dlouho v kuse dokáže pracovat tato frézka buduli opracovávat materiál dle bodu 2? (2, 3, 5 hodin?)
4, S jakou přesností dokážu vyrobit drážku o šířky 10mm, hloubce 10mm na délce 100mm? (neberme v potaz ostrost frézky, zajímá mne přesnost téhle frézky)
5, Mohl by někdo sem hodit měřící protokol z téhle frézky?

Díky moc vám všem za zodpovězení i když vím že odpověďet na tak neurčité dotazy nebude lehké.
PS: Vím že nemůžu čekat od hobby frézky nic na úrovni profi a ani frézování násrojové oceli :)
Uživatelský avatar
Ferda
Příspěvky: 329
Registrován: 28. 5. 2009, 9:15

20. 10. 2009, 7:59

Ahoj,
To Martin01:
Čistě teoreticky :P jakoukoliv přesnost lze vyrobit skoro na každém stroji. Bezvůlový stroj tam to dokáže skoro každý. Ale na starším a trochu upracovaným to dokáže jen "MISTR", mistrem se však člověk nenarodí, ale pouze stane a to PRAXÍ :!: . Kvalita stroje se taky neurčuje podle toho co sním někdo uděla 1x za život, ale stroj musíš pracovat minimálně 50% výkonových parametrů celoživotně a nemělo by to být moc znát na opotřebení všech parametrů. Potřebuješli nějakou přesnost, tak si musí pomoc například pačkovými indikátory, to se zde již několikrát probíralo. Vždy je na stroji nějaký pevný bod a něco co se pohybuje při záběru do řezu a to se musí měřít jako za 1 republiky!!
Ta fréza taky rozhodně nebude pracovat hodiny když budeš v oceli :!: Taky je zde faktor zda to budeš chladit třeba i blbě (olejem) a materiál nástroje rychlořezná ocel (RO) slinutý karbid(sk) Jinak jsem teď řešil nějaký drážky 4 a 5 v oceli a dělal jsem podobný školení. Dělal to stroj značně upracovaný, ale s těma hodinkama to dával i na Johansonky (koncové měrky) Jsou i speciální frézy na drážky a ty jsou cca. 0,25mm pod rozměr.
Fréza průměr 25 když bude dobrá a bude to dobře upnutý tak můžeš brát i šponu co ten stroj ani neutáhne. Zde však není nad realnou zkoušku a reagovat na ten proces online povrch a zvuky!! Všeobecne: řezná rychlost (obvodová) Pi(3.14)*d(průměr)*n(otáčky) Pozor na jednotky :!: Nástroj RO (rychlořezná ocel) cca. 15 m/min, SK (slinutý karvid) 60m/min (ten chodí i 150-200 to není však tvůj případ) Posuv na zub cca 0,05mm maximum +- dle akce :!: Pozor musíš uvažovat počet zubů nástroje a pak následně vynásobit otáčkama=>minutový posuv. Hloubka třísky cca. 1-3 mm +-. A teď Babo raď, NEBO RADŠI VYZKOUŠEJ :wink:
Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
kiko01
Příspěvky: 1597
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2009, 9:10

tak a este geometria nastroja dost rozhoduje o tom aku triesku si schopny zobrat, pri SK platkovej freze s negativnymi zubmi to pojde tazsie, a napr su frezovacie hlavy s nerovnomernymi rozlozenim zubov,ktore znizuju vznik vibracii pri prarusovanom reze, dalej zalezi aj na uplnuti obrobku a kope inych veci...
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2009, 12:47

Brát na BF20 ocel je znouzectnost. Ještě tak automatovka, to je v podstatě magnetickej dural :D , to se krásně sype. Ale na 25 mm nástroj zapomeň, i když budeš brát po pár desetinách, tak ho brzy otupíš, a to kvůli nedostatečné tuhosti stroje.

Jinak můj názor na BF20 *L* je ten, že X-rozjezd 480 mm je na takto malém stroji naprosto nesmyslný. Když najedeš stolem úplně na kraj, tak se pomalu vlastní váhou zadrhne.

Dotaz na to, kolik hodin v kuse ta frézka může makat, je podle mě zcestný. To má smysl jen v případě, že by se nějak přehříval motor. Což nevím, protože jsem tam hned dal asynchroňák a motor mám vždy studený. Jinak mechanicky to ten stroj buď zvládá, nebo nezvládá, záleží jak mu naložíte.

BF20 znám jak svý boty, mám na ní odpracované stovky hodin, ve své kategorii a za tu cenu je to podle mě velmi dobrý stroj, ale na ocel to prostě trvale není.
Petr Spáčil
Martin01
Příspěvky: 3
Registrován: 20. 10. 2009, 5:09

21. 10. 2009, 4:16

Pánové děkuji moc za informace. Do té frézky jsem už rozhodnutý jít. Můžete mi ještě poradit na co si dát při nákupu pozor?

PS: Zjistil jsem že je to vlákno o soustruzích, tím se omlouvám adminovi a případně ho prosím přesunout příspěvky od mého prvního dotazu, do patřičného vlákna.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

21. 10. 2009, 6:12

Na co si dat pozor je snadny. Vem si hodinky a zkontroluj geometrii.
Pokud chces proldlouzenou verzi, dost riskujes. Devet z deseti ma stul zkrouceny do vrtule.Chce to zbavit te jejich vazeliny,nastavit rybiny a zkusit pojezd. To je u tehle masin asi nejvetsi problem.
Pak to bude chtit jinej motor.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

21. 10. 2009, 7:56

Martin01: Jenom bych tě rád upozornil, že může být problém i s tím:"Abych přiblížil celkový odebíraný materiál tak bych mohl obrábění přirovnat k výrobě řezu zbraně." Jednou jsem dělal řez SA vz. 58 a použitý materiál má k obrobitelnosti automatovky hodně, ale hoooodně daleko. Navíc jak je to celé vyhlodané až na tenkou stěnu, tak to pořádně neupneš a bude to chtít drnčet.
Goor
Příspěvky: 82
Registrován: 23. 3. 2009, 5:38

21. 10. 2009, 5:47

Mám Promu FP-25V, je to skoro to samé jako BF 20, jen s podélným strojním posuvem a kuželem Mk3. Výkon motoru je 1000W/230V - trochu víc než BFka. Kupoval jsem ji na výrobu dílů pro modely tahačů, tam je to 90% dural, 9% mosaz, plast, dřevo a 1% ocel. Tady mi slouží dobře, ale ocel je to, co tyhle malé stroje nemají zrovna rády. 25kou frézou do oceli - to je nesmysl , tuhost to nemá a při nastavení potenciometru na rozumné otáčky pro RO frézu je výkon na vřetenu žalostný. Při řezání drážek kotoučovou pilkou je to snad ještě horší.
Zkrátka - je to stroj pro obrábění lehkých, barevných kovů a plastu. Jak se to změní po výměně motoru za trojfázový s měničem nevím,ale v budoucnu to mám v plánu zkusit.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

21. 10. 2009, 7:16

Martin01 píše:Do té frézky jsem už rozhodnutý jít. Můžete mi ještě poradit na co si dát při nákupu pozor?
Tak především si nedovedu představit, že Ti budou ve skladu páčit pajsrem jednu bednu za druhou a čekat, až stroj očistíš, namontuješ kličky a proměříš :)

Taky si myslím, že dle zákona schválnosti - vše co tam proměříš bude OK, a až doma zjistíš, co je špatné. :D

Ale neboj, když to bude opravdu vážné, tak to vyreklamuješ, a drobnosti Ti tady poradíme, jak opravit :-)

Jinak na oměření stačí kolikrát i úhelník - mně např. na BF 20 dost letěla "kolmost" sloupu na posuv Y. Tak jsem touto "křivou" frézkou přefrézoval 3mm AL plech a vzniklý "klín" jsem dal jako podložku mezi základnu a sloup (sloup je k základně přišroubován 4 imbusy M12). Výsledek je v pohodě, a přitom jsem se obešel bez jiného stroje. Teď mám druhou větší frézku, tak se chystám srovnat záda té základny do kolmosti, aby tam ta AL podložka nemusela být.
Petr Spáčil
Odpovědět

Zpět na „CNC soustruhy“