Prosím o nápady jak na to
Na reverzaci vodicího šroubu mám pár nápadů sám (zatím ale neověřených) a pár odkazů, jak to řešili na číňanech jiní - většinou přímo v převodové skříni, hned za řemenicí, jenže já tam nemám pro jednoduchou úpravu dost místa, tak jsem se zaměřil přímo na hřídel posledního oz. kola, která přes pružnou spojku pohání vodicí šroub. Jednak bych to tam rád rozpojoval, jednak reverzoval, toť "vše".
QNX píše:Miller: no, nevím jak přesně to má být uspořádané, ale to je zrovna věc, které bych se rád vyhnul. Raději to předem dobře promyslet, aby se později nemuselo řešit, že něco pro nedostatek místa nejde.
Tohle je klasické uspořádání:
http://www.lathes.co.uk/threading/geartrain.bmp" onclick="window.open(this.href);return false;
Smyslem těch 4 ozubených kol v horní části obrázku je právě reverzace.
A jinak na těch stránkách jsem našel i SW pro výpočet převodů na soustruhu, to je docela užitečná pomůcka.
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page14.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Přidal jsem ten obrázek pro lepší představu: Ano, to je to "klasické" řešení o němž jsem se zmínil, že podle něj hobbíci dělají úpravu přímo v převodové skříni, mívají na to, podle typu, víc místa, já to mám uspořádané trochu jinak, snad to bude z obrázku také lépe poznat.Ozubené kolo na řemenici zabírá s kolem pod prvním výměnným kolem A (to je s ním na peru). Kolo na řemenici a kolo pod A mají (musí mít) stejný počet zubů - zatím nikdo, pokud vím, nepřišel na to, jak tam nějak elegantně umístit tu kulisu s s dalšími dvěma koly. A pokud přišel, tak to tutlá Ovšem s těmi kuželovými spojkami, co zmiňuješ, by to mohlo být zajímavé, rád bych se aspoň kouknul, jak to bylo realizované - měl bys nějaký odkaz?Engineer píše:Tahle věc se na starých profi mašinách řešila kuželovými třecími spojkami. Bylo možno zapínat pohon na oba směry přesunem páky. V tom systému se používala i převodovka který měla za úkol na jednu stranu zvýšit otáčky. Princip by šel jistě použít i pro pohon posuvového šroubu. Jen by se to muselo překonstruovat a zmenšit.
Jinak ten způsob získání reverzních otáček je pochopitelně klasika použitá i ve výše popsaném systému...