Konecne idem na to!

Odpovědět
HoGo
Příspěvky: 92
Registrován: 22. 12. 2009, 12:15

11. 4. 2011, 2:26

Ahojte,
tak konecne som sa dostal na dohlad od stavby svojho CNC. Skusil som si nacrtnut pribliznu konfiguraciu (zatial bez Z), aby som mal jasne ake komponety potrebujem a potom dame s kamaratom dokopy model v ProE so vsetkym, co ma byt.
Takze, ram zvarany z profilov 150x100 a napriec 50x50 (zrejme bude treba silnejsie). Tie bocne budu nosne a nebude to mat ziadne priecky aby sa dal vacsi material upnut aj pod stol. stol bude uchyteny na packach privarenych na spodku ramu. Navrchu budu navarene plochace na zafrezovanie kolajnice (pritlacene listou- nezobrazene, ako aj plochac, co by bol medzi vozikmi a portalom).
Portal by bol tiez zvareny z profilov a platov a pod kolajnicami by boli plochace s drazkami (este som ich tam nedal).
Vysledny rozmer by bol ram 150cm dlhy a 100 siroky, pracovna plocha 80x115 a Z asi 15cm zdvih. Nhy k ramu by boli prisrobovane odspodu na zrovnane plochy aby nevytvarali nejake pnutie.

Mam ale par otazkok...
Kolajnice. Mam na mysli HGR25R na x , HGR20R na y a HGR 15R na z. Bolo by mozne dat na X aj HGR20R? Strojarske kalkulacie su mimo mna, tak odhadom co by ste poradili? Uz teraz trochu odhadom presahujem planovany rozpocet, tak mozno niekde na nie kritickych miestach by som mohol upustit...
Pohon by bol gulickovymi srobami v povodnom plane som mal 20mm vsade, ale ak by som mohol ubrat z ceny (napriklad 16mm na y a z) bez vyrazneho znizenia kvality tak povedzte...
Sila motorov (budu napojene napriamo)... poskulujem po 3F motoroch od Gravosu a podla precitanych diskusii nie je zle ist na 230VAC, vychadza mi to na 4Nm motory YK3910A s prislusnymi drivermi ako najslabsie co idu na 230V. Otazka budu stacit? Aka by s tym mohla byt dynamika? (aky je rozdiel v YK3910AH, vidim v tabulke nizsi prud, ale ako sa to odrazi na vlastnostiach?) Komplet portal bude mat cca 70kg odhadom. Z-ko bude z hlinika. Vreteno sa mi vcelku pozdava to vzduchom chladene hranate z Ciny, co ide na Ebayi, 1,5kW myslim.
Riadit by som to chcel spociatku z Linuxu/EMC, casom by som asi skusil Mesu. BTW, aka je vyhoda 5i20 zabudovanej do PC oproti kartam pripajanym cez USB (7i43H) alebo paralelny port, co sa tyka vykonu, nehladiac na pocet I/O. Tu 7i43 by som mohol zabudovat do krabice spolu s drivermi a pripajat by som mohol aj iny pocitac ako jeden, v ktorom je ta karta?
Ak vidite v navrhu nejake potencialne problemy, tak nevahajte a zvozte ma, je to len skica.
Odhadom by ma mali hotove komponenty vyjst na cca 3600EUR, ratal som ceny z gravosu (motory) a CNC shopu (vsetko ostatne, mozno by mohli dat nejaku mnozstevnu zlavu ;-)), povodne som chcel ist na 3000, ak viete, kde by sa tieto komponenty v podobnej kvalite dali kupit za lepsie ceny (radsej tuzemsky CZ-SK ako ebay=riziko), pliiiz dajte vediet, na strankach ma ceny iba malo firiem.
Dik vopred,
HoGo
HoganCNC.jpg
Adrian
Mirek-Gravos
Sponzor fora
Příspěvky: 715
Registrován: 9. 1. 2008, 11:39
Bydliště: Veleň
Kontaktovat uživatele:

15. 4. 2011, 9:55

Podle meho by motory YK3910A-H se sitovym budicem na uvazovany stroj mely stacit.
Jsou tu z minula nejaka videa i s popisem pouzitych parametru a dosazenych rychlosti a dynamiky.
Co se tyka maximalnich otacek motoru a s tim souvisejici pokles momentu, to je potreba odzkouset na konkretnim stroji
a vytvorit patricnou rezervu v nastaveni max. rychlosti a akcelerace.
Napr. pouziti tuku, misto oleje pro lineary a kulickace, max. rychlost pohonu vyrazne snizuje.

Co se tyka konstrukce, necham to na zkusenejsi kolegy, sam tam vidim zasadni neproporce, hlavne v te "jednokolejce".
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

15. 4. 2011, 10:17

O jednokolejku v ose X nejde, má nákres rozříznut jakoby v polovině. Horší nebo spíše nedostatečný jsou spodní jekly, na kterých bude pravděpodobně pracovní deska, chtělo by jich tam trošičku přidat a posléze jekly něčím vylít, třeba polymerbetonem, ale všechny. Pod lineáry bude potřeba navařit kus plocháče, který se bude moct po vyžíhání celku obrobit pro perfektní ustavení vedení a bude do čeho vyřezat alespoň 10 mm závitu pro dotažení vedení. Pochybuji, že do toho jeklu, i když to vypadá na silnostěnný, bude možno vyfrézovat drážku pro lineáry a zůstane ještě dostatek masa pro závit.
Mirek-Gravos
Sponzor fora
Příspěvky: 715
Registrován: 9. 1. 2008, 11:39
Bydliště: Veleň
Kontaktovat uživatele:

15. 4. 2011, 10:21

Tak pardon, ten rez jsem nepobral. Podobnych konstrukci k inspiraci je tu dost.
fupe
Příspěvky: 638
Registrován: 27. 5. 2008, 9:10
Bydliště: Praha

15. 4. 2011, 10:30

Mirek-Gravos píše:Tak pardon, ten rez jsem nepobral. Podobnych konstrukci k inspiraci je tu dost.
Taky mě to zmátlo, hlavne ten domek šroubu před řezem a pak ještě to, že koleje sou řízlý jinde nez profily.
Asi to je řez těsně před druhou bočnicí.
M
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

15. 4. 2011, 11:50

a nebo to není řez, ale je jen druhá bočnice a kolejnice schovaná..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
HoGo
Příspěvky: 92
Registrován: 22. 12. 2009, 12:15

15. 4. 2011, 11:48

Dik za podnety.
Pardon za ten nakres, ide o rez, teda o viac menej polovicu stroja (finalna sirka sa prisposobi kolajam, co nakupim), aj ked tu srobu na Y som tam nechal celu. Dal som ju tam, aby som sa uistil, ze sa mi to tam s rezervou zmesti.

Ten priecny mensi profil je asi poddimenzovany (urcite pridam na rozmere) a je umiestneny pod pozdlzny pre lepsi pristup ku ploche (co tiez nie je vyslovene nutne). Asi by bolo lepsie urobit ram cely dokola z rovnakeho materialu zvereny do 45°.
Povodny plan bol s pracovnou doskou polozenou na tom jakli a na niekolkych plackach navarenych na bocnych profiloch. rad by som tam dal priecne vystuhy, ale budu sa na tom robit aj pazby na pusky s hrubou vyskou materialu viac ako 25cm takze bude musiet byt v stole pozdlzny otvor, cez ktory bude to drevo visiet pod stol. Rozmyslam nad variantom, ze sa zrovna aj spodok ramu a priecky pod stolom budu prisrobovane odspodu a v pripade potreby sa niektore vyberu aby nezavadzali. Ina moznost je, ze pracovna doska bude co najtuhsia (myslim, ze by to mohla byt hruba kvalitna preglejka) a dostatocne spevnena odspodu vlastnou konstrukciou (takou, co sa vyhne tomu otvoru). A ked nebude ten otvor treba, bude cela prekryta nejakou doskou z MDF, co sa moze zrovnat priamo masinou. Vacsinou by sa s tym robilo na dreve a ak hlinik, tak len na male veci.
Plochace pod kolajnice urcite pojdu vsade a urobi sa drazka mam ich nakreslene len na X, ale budu vsade. Tu ma napadla otazka... staci 10mm? Myslim, ze sa odporuca hrana 3,5mm vysoka takze by zostalo 6,5 plus hrubka profilu na zavit (na vrchu bude vacsia diera nejaky mm ci dva hlboka aby sa pri dotahovani nepokazila rovina).
BTW, na portali je nejaka odporucana konfiguracia, napriklad, ze jedna kolajnica sa pritlaca k hrane zhora a druha zdola, pre symetriu, alebo mozu byt obidve pritlacene dole?
Sidonie, nakolko kriticky vidis to zihanie? Zrovnat to mam kde, ale to zihanie je trochu problem, ibaze by sa to dalo aj nejak doma s horakom... :lol:
Ako sa riesi polymerbeton pri takomto niecom? Musel by som nechat otvory na vsetkych profiloch a az po vyzihani plnit? V pripade, ze by sa cely ram urobil uzavrety z 150x100 tak by to asi neslo.
Este si to necham prejst cele hlavou...
Dik vsetkym este raz.
Adrian
Adrian
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

16. 4. 2011, 8:04

Co se týče těch 10mm, tak jsem psal, že musí zůstat pro závit a to minimálně 10 mm, takže když uděláš hnanu 4 mm, budeš počítat 2 mm na orovnání a minimálně těch 10 mm pro závit, tak jsi na výšce 16 mm uděláš-li zahloubení před závitem, což ti schvaluji, tak ti musí už teď být jasné, že pod kolejnice nemůžeš dát nic nižšího než 20 mm.

Co se týká žíhání, tak nejsem odborník na tepelné zpracování kovů, jen vím, že i když se budeš snažit sebe víc, tak při svařování se ti celá konstrukce zkroutí a to hlavně při výchozím profilovém materiálu. Jackel je na to odborník, nastehuješ svary na přeskáčku a stejně to máš jak když mrskne hada. Pokud to nevyžíháš, tak po odebrání, zeslabení některých ploch nebo jen částí, se vlivem vnitřního pnutí profil i celé předtím rovné části zkroutí víc, než před obráběním.
1. možnost je nechat vyžíhat v nástrojárně v peci, za což se platí a to podle rozměru.
2. možnost je nechat to po svaření ležet několik let, slovy alespoň dva roky, venku na dešti, mrazu a klidně i v kopřivách. Pokud to projde celoročním cyklem, tak by se měl materiál ustálit.
3. možnost je vyžíhat si to sám. Kdysi dědkové žíhali v popelu, prostě vykopali díru v zemi, roztopily, zauhlyli dřevěným uhlím celou plochu, ogrilovali svařenec, aby dosáhli alespoň 600 °C a pak to prostě zaházely popelem. Popel udrží teplotu a zajistí pomalé chládnutí. Zhruba za dva dny po zahrabání by to mohlo být schládnuté. Problém asi bude, že je to potom celé opálené a na 100% to začne okamžitě reznout.
4. možnost, někdo zde psal o zaklepání nebo zavibrování svařencem, pravděpodobně by to mělo být použitelné, ale netuším nakolik spolehlivé.


Co se týče polymerbetonu, tak bych doporučil jekly nechat otevřené, alespoň z jedné strany, to na postupné zalití stačí. Co použít za směs se tu někde na fóru rozebíralo a myslím, že u toho byli napsány i vlastnosti které se zalitím získají (tužší konstrukce méně náchylná k vibracím) Zalití bych provedl jako poslední krok před konečnou montáží.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

16. 4. 2011, 8:28

to vyzihani by melo jit amatersky
tuhle jsem videl pec na keramiku
proste metr na metr na metr komora postavena z cihel nasucho na sebe
cely se to bylo schopny vyhrat dostatecne na tu keramiku
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2144
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

16. 4. 2011, 9:19

Da se to i vyvibrovat, nalozit na vozik a idelani je ted D1-cka. Vybrovani vychazi zpravidla ekonomicteji nez zihani.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

16. 4. 2011, 9:25

mimochodem po zihani v peci je to taky samozřejmě opálené takže se to pak pískuje.. v TOSu maj technologickej postup těch jejich svařenců několikanásobné žíhání a až potom se odebírá poslední špona.. když jsem se tam ptal na to vibrování tak mi bylo řečeno že to nemá takové výsledky jako skutečné žíhání, že tomu nevěřej.. nicméně oni mají pec jak hovado tak jim je to jedno..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
HoGo
Příspěvky: 92
Registrován: 22. 12. 2009, 12:15

16. 4. 2011, 9:46

Ta grilovacka znie zaujimavo :lol: Necham si to ako zalozny plan.
Skusim sa popytat aj po keramikoch, to by mam nenapadlo. Dobry kamarat robi na Akademii umeni a tam urcite maju keramicku dielnu. Musim zistit aku velku maju pec.
Je tu aj firma, co kali ocel, ale pec maju malu.
Adrian
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1559
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

17. 4. 2011, 6:23

My máme keramickou pec, ale náznaky, že bych v ní mohl třeba tavit mosaz byly rázně utnuty s tím, že volnému kantalovému drátu by se to nelíbilo.
Tak opatrně.

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“