pískot frekvenčních měničů
Moderátor: sysel
-
- Příspěvky: 788
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Není to nic pro zábavu, ale nevím, kam bych to dal. Chci se zeptat zkušenějších, zda to příšerné vysokofrekvenční pískání je u motorů s frekvenčním motorem skutečně nevyhnutelné. Poslední dobou nám je v práci montují snad všude a já se z toho pištění, dříve naprosto nevadících motorů, můžu zbláznit. Navíc to piští i když to stojí. Zlatý kravál ve šroubárně, tam alespoň fungovaly špunty do uší. Na tyhle frekvence nefunguje nic. Někteří i mladší kolegové to prý skoro neslyší, já ale i přes dveře. Jedině snad je výhoda, že to dokonale vypudilo myši.
Mě by tohle taky zajímalo.Zvuk vychází z motoru tedy tam musí docházet k vibracím které rozkmitají vzduch.
Něco se tam musí mechanicky pohybovat aby to rozpohybovalo vzduch.
Jestliže se tam něco mechanicky pohybuje (vinutí,rotor) musí docházet jednak ke ztrátám energie a druhak (alespoň teoreticky) k mechanickému opotřebení ne...?
Něco se tam musí mechanicky pohybovat aby to rozpohybovalo vzduch.
Jestliže se tam něco mechanicky pohybuje (vinutí,rotor) musí docházet jednak ke ztrátám energie a druhak (alespoň teoreticky) k mechanickému opotřebení ne...?
*no nevím čemu říkáš lepší ... já jsem už pár měničů za ty léta v ruce měl a nevzpomínám si snad ani na jeden, u kterého by spínací frekvence nešla nastavit - vetšinou je to odstupňováno do několika kroků v určitém rozsahu stačí si s tím trochu vyhrát a je ticho ...
Je to asi dáno frekvencí PWM tj. frekvencí spínání měniče a vinutí potom funguje jako magnetodynamický měnič známý jako "reproduktor" akorát nevím co konkrétně v tom motoru zastupuje funkci membrány
Teoreticky by jste neměl slyšet frekvence nad 27kHz. Ale co vím tak měniče používají frekvence od 4kHz do 40KHz... a záleží jak na co a jaký výkon. Pak ještě každý signál obsahuje i další nižší harmonické frekvence, které můžou způsobovat rezonanci... a nemusí to být vadou motoru.
Ale z praxe to mám vyzkoušené třeba na krokáčích - s driverem s PWM 11kHz mi také pískaly ale po výměně za lepší driver s PWM 40kHz už to nepískalo. Takže asi kupovat kvalitnější drivery (měniče) s vyšší spínací frekvencí... prostě šetřit se nevyplácí to už vím.
Teoreticky by jste neměl slyšet frekvence nad 27kHz. Ale co vím tak měniče používají frekvence od 4kHz do 40KHz... a záleží jak na co a jaký výkon. Pak ještě každý signál obsahuje i další nižší harmonické frekvence, které můžou způsobovat rezonanci... a nemusí to být vadou motoru.
Ale z praxe to mám vyzkoušené třeba na krokáčích - s driverem s PWM 11kHz mi také pískaly ale po výměně za lepší driver s PWM 40kHz už to nepískalo. Takže asi kupovat kvalitnější drivery (měniče) s vyšší spínací frekvencí... prostě šetřit se nevyplácí to už vím.
nejlepší kamarádi: HSC Schaublin, chat GPT 3.5
Driblují dráty vinutí toho motoru.martasg1 píše:Je to asi dáno frekvencí PWM tj. frekvencí spínání měniče a vinutí potom funguje jako magnetodynamický měnič známý jako "reproduktor" akorát nevím co konkrétně v tom motoru zastupuje funkci membrány
No řekl bych, že 40 kHz u měničů asi už ne. Používají se nižší frekvence, rozumně možná tak do 20 kHz.martasg1 píše:Teoreticky by jste neměl slyšet frekvence nad 27kHz. Ale co vím tak měniče používají frekvence od 4kHz do 40KHz... a záleží jak na co a jaký výkon. Pak ještě každý signál obsahuje i další nižší harmonické frekvence, které můžou způsobovat rezonanci... a nemusí to být vadou motoru.
Příliš velké zjednodušení. Spínací ztráty stoupají se stoupající frekvencí spínání, takže určitě neplatí jednoduché pravidlo "čím víc, tím líp".martasg1 píše:Takže asi kupovat kvalitnější drivery (měniče) s vyšší spínací frekvencí... prostě šetřit se nevyplácí to už vím.
Za tie nizsie frekvencie urcite nieje zodpovedny signal, pojem "nižší harmonické" je vpodstate oxymoron, ale niekedy sa pouziva pre zjednodusenie.martasg1 píše:Pak ještě každý signál obsahuje i další nižší harmonické frekvence, které můžou způsobovat rezonanci... a nemusí to být vadou motoru.
Zmysluplny signal obsahuje len vyssie harmonicke, nizsie frekvencie vznikaju viac menej z mechanickych pricin a do signalu su len naindukovane (napr. z motora).
Ja len aby sa to nekomplikovalo, cize PWM same o sebe neobsahuje nizsie frekvencie ako je jeho samotna frekvencia (samozrejme to vobec nic nehovori o mechanickych rezonaniac a ostatnych javoch, ale pri tom piskani bude hrat to PWM dost vyznanmu rolu)