Ozubený hřídel FN22

Požadavky na výrobu dílů - poptávkové fórum
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

4. 12. 2014, 5:27

Ahoj,
v So se mi bohužel strhl ozubený hřídel v rychlostní skříni vřetene nástrojařské frézky TOS FN22. Ozubení mělo původně 17 zubů, přičemž celkem 8 v řadě se jich strhlo, zbytek je neporušen.
Použitý materiál je ocel třídy 14. Součást je kalená a buďto cementovaná nebo nitridovaná. Čep pro levé ložisko a část hřídele pro nasunutí dalších 3 kol a pravého ložiska jsou broušené, stejně tak je broušené ozubení. Dle manuálu se má jednat o modul 2, nicméně nevím, jestli je ozubení korigované nebo ne. Kdo by to vyráběl, by si to musel nejprve odměřit.
Již jsem poptal celou řadu ozubáren, které jsem si dohledal pře Google a i jsem dostal nabídky. Nicméně ještě to dávám sem kdyby měl někdo zájem se výroby ujmout, i když je mi jasné, že díky tepelnému zpracování, broušení ozubení, a potřebě výroby ozubení odvalováním se jedná o technologicky náročnější díl, hlavně co se týče vybavenosti dílny. Pro představu o co se jedná, jsem přiložil foto a výkres.
Cena by byla dohodou.

Předem díky za případné nabídky.
Přílohy
hridel_III-obr1.jpg
OZUBENÝ HŘÍDEL.PNG
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7216
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

4. 12. 2014, 7:31

asi by to chtělo udělat i protikolo
nechce se mi věřit že je v pořádku
líp by se to počítalo a vyrábělo
každopádně změřit i osovou rozteč hřídelí
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

4. 12. 2014, 4:19

Taky o tom uvažuju. Takto na první pohled vypadá protikolo OK, ale samozřejmě jestli jsou tam nějaké trhlinky tak to nebude vidět. Bohužel mě nenapadá žádná snadná metoda jak kolo prověřit.
Momentálně jsem zadal poptávku jen na výrobu hřídele a postupně shromažďuji nabídky. Nicméně kdo dokáže vyrobit ozubený hřídel tak by, předpokládám, neměl mít problém vyrobit i protikolo. Současně jsem podal i inzerát na poptávku náhradních dílů kdyby náhodou někdo něco měl. Před rokem někdo nějaká kola a hřídele inzeroval, ale bohužel jsem to tenkrát nějak vypustil. Jestli měl i tento hřídel si už nepamatuju. A stejně tak nevím, jestli to někdo koupil nebo to jen přestal inzerovat.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3594
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

6. 12. 2014, 9:31

aleshonsa píše:Ahoj,
........ Dle manuálu se má jednat o modul 2, nicméně nevím, jestli je ozubení korigované nebo ne. Kdo by to vyráběl, by si to musel nejprve odměřit.
Když se dívám na ten výkres a na původní součástku, tak se domnívám, že to ozubení je zcela určitě korigované, zvláště pak, jestli se jedná o nějakou nosnou hřídel, kde jsou další stupně převodů.
Při letmém pohledu na kóty, by se neměla dostat patní kružnice nekorigovaného ozubení 17-cti zubů modulu 2 pod onen nebroušený průměr 28mm :wink: Protože tam ale jde vidět zajetí zubů nástroje, tak to bude korigované do mínusu a to je možná slabé místo, protože se jde o pastorek, kde by se očekávala spíš plusová korekce ..... případně je to nižší modul 1,75 což bych si ještě prověřil. V tom případě k výrobě postačí jen konkrétní počet zubů na roztečné kružnici pro změření rozměru přes zuby, podle tohoto rozměru ti to udělají aniž by sundávali obrobek ze stroje.
U toho broušení si nejsem jistý jak do toho bude radiálně zajíždět a brousit boky (bude-li někdo schopný vytvarovat evolventu na kotouči), leda odvalovací brusku, ovšem to není zrovna běžná výbava :roll:
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3594
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

7. 12. 2014, 1:20

Rozměry přes zuby pro nekorigované ozubení 17z/ alfa 20st. bez vůle:
měří se přes 2 zuby
-rozměr pro modul 2 je: 9,332 mm
-rozměr pro modul 1,75 je: 8,166 mm
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

8. 12. 2014, 5:41

testone píše:asi by to chtělo udělat i protikolo
nechce se mi věřit že je v pořádku
líp by se to počítalo a vyrábělo
každopádně změřit i osovou rozteč hřídelí
Ahoj,
tak jsem v Pá protikolo kontroloval a jediné poškození je jeden mírně uštípnutý zub. Navíc to vypadá už jako starší poškození nejspíše vzniklé špatným přeřazováním. To by dle mého mohlo jít snad spravit vyvařením - dám na to poptávku do zvlášť vlákna.
Nakonec jsme převodovku rozebrali celou a v podstatě se bude dělat její generálka. Budou se měnit všechna ložiska a všechna těsná pera. Jedno ložisko trochu při otáčení drhlo, ale raději to vyměníme všechno, když už se v tom hrabeme. Stejně tak jsem zjistil, že všechna těsná pera jsou otlačená - čím výše v převodu tím více s rostoucím krouticím momentem. Všechna ozubení jsem prohlížel a žádné další poškození jsem nikde nenašel.

V podstatě by asi bylo nejlepší udělat i generálku rychlostní skříně strojního posuvu. Akorát že ta se mnohem hůře tahá ven (už jen správné nasazení řetězu od řadicí kliky dolů k převodovce je porod) a rozebrat jí je trochu hlavolam. Když jsem frézku zprovozňoval tak jsme jí měli venku a i otevřenou. Chtěli jsme jí začít rozebírat, ale nakonec jsme to vzhledem ke komplikovanosti nechali z časových důvodů být. Ta snad tolik netrpí, jako skříň vřetene kde jsou i dost rázy. Navíc ta kdyby se rozsypala, tak bych jí asi nahradil motorem s elektronickým stavěním otáček se šnekovou převodovkou a to celé v nosném rámu tak aby to pasovalo na šrouby co skříň drží a aby šly napojit výstupy k náhonům strojních posuvů.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

8. 12. 2014, 6:09

tumlik píše:Rozměry přes zuby pro nekorigované ozubení 17z/ alfa 20st. bez vůle:
měří se přes 2 zuby
-rozměr pro modul 2 je: 9,332 mm
-rozměr pro modul 1,75 je: 8,166 mm
Ahoj,
díky za vyjádření,
Co se týče broušení - zatím se potenciální zhotovitelé vyjadřovali buďto ano nebo ne. Nikdo zatím neřešil, jestli se tam dostane s kotoučem atd. Akorát jedna firma řešila, jestli to chci skutečně brousit z toho důvodu, že jsou uprostřed výroby série 70ks kol a mají brusku seřízenou na ně. Tj. že by mě broušení vyšlo dráž kvůli zpětnému seřízení stroje na původní sérii. Nicméně pro mě není problém to nechat, až to budou mít hotové, stejně než někoho vyberu a dohodnu se s ním tak to vidím spíš na začátek ledna 2015. Tvrdili, že by to ale dokázali udělat i dostatečně hladné i bez broušení a jen nitridovat - nevím, nejsem schopen posoudit. Bude se to muset kalit a jde o to, jak se to hne, aby pak převod nebyl hlučný a nedostávalo zabrat protikolo. Co myslíš?

Co se týče korekce. Člověk shodou okolností ze stejné firmy, jako zmiňuju výše, mi radil to změřit přes 3 zuby a že nekorigované má mít 15,23 pro modul 2. V Pá jsem to měřil a vyšlo mi cca 15,165 (těch 5um spíš hádám, mam talířkový mikrometr 0 - 25 mm po 0,01mm). Měřil jsem to přes část ozubení, která podle vzhledu nebyla v záběru (ozubení je o dost širší než ozubení protikola), takže by v tom opotřebení mělo hrát minimální roli. V Pá to ještě jednou přeměřím pořádně přes 2 zuby a porovnám s rozměrem od Tebe. Udělám to pořádně, že si to upnu do V-bloků a udělám měření postupně přes všechny páry zubů. Minule jsem na to neměl moc čas.
To že je to korigované do mínusu by i podporoval fakt, že se strhlo právě toto ozubení a ne na druhém kole.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
echt
Příspěvky: 751
Registrován: 21. 5. 2013, 8:58
Bydliště: vysočina

8. 12. 2014, 7:45

koukám na ten lom ... mě to přijde, že je to prokalené v celém profilu zubu a né jen povrchově (cementováno či nitridováno) ?
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1287
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

8. 12. 2014, 8:14

Broušení nutné není! Za bolšána jsem dělal komplet všechna kola, včetně drážkovaných hřídelí do Fa2U, neboť se dochovala pouze kola na vřeteni a na motoru. Vytočil jsem je z mat. 14220, nechal na odvalovačce udělat ozubení, vyšťouchal drážky, ručně pilníkem zaoblil pro lepší zasouvání boky zubů, nechal nacementovat a zakalit. Díry v kolech byly s přídavlem na brus a potom se brousily. Mašina běhá 34 let tiše. Mám srovnání, protože mám ješte jednu v orig. stavu a tiché jsou stejně.
Já bych tu hřídel oměřil, nakreslil, vytočil s přídavkem na brus, zubovou část na hotovo, dal na odvalovačce vyfrézovat zuby, cementovat, kalit, rovnat a přebrousit na kulato průměry.
Věř tomu, že to nude běhat bezchybně. Na té fotce mi nepřipadá, že by zuby byly broušené, ale možné to je.
www.mosaznevyrobky.cz
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

8. 12. 2014, 8:54

No kdyby se ozubení nemuselo brousit, tak by se to tím zjednodušilo a i zlevnilo. Jednak by se rozšířilo spektrum firem, co to udělají a hlavně broušení je drahé a dělá v podstatě polovinu ceny.
Myslíš, že by stačila drsnost 1,6? To by měla odvalovačka s ostrým nástrojem a pomalým posuvem snad dát bez problémů. Ještě než se mi frézka rozsypala tak s ostrou neolámanou frézou a posuvem 8mm/min a mazáním i běžným olejem jsem udělal při finiši pěkně hladký povrch.

Ono by se snad mělo nějak dát poznat, jestli je to broušené nebo ne. Tam kde zuby zabírají je to už oleštěné, ale na části, co byla mimo záběr, by se to mělo dát snad pod mikroskopem poznat.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1287
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

8. 12. 2014, 9:04

1,6 musí stačit. Když si dají záležet, může se podařit ještě lepší povrch, tenkrát jsem ta kola všchna naházel na basu Staropramenu a řekl jsem jim, ať udělají co nejlepší povrch. Byla jiná doba 8) . Když k tomu dáš tu očesanou hřídel, tak to určitě dokážou udělat a zuby z odvalovačky budou mít zaručeně správný záběr. Třeba no to zmastíš Tumlíka.
www.mosaznevyrobky.cz
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3594
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

8. 12. 2014, 9:14

aleshonsa píše:............. Člověk shodou okolností ze stejné firmy, jako zmiňuju výše, mi radil to změřit přes 3 zuby a že nekorigované má mít 15,23 pro modul 2. V Pá jsem to měřil a vyšlo mi cca 15,165 (těch 5um spíš hádám, mam talířkový mikrometr 0 - 25 mm po 0,01mm). Měřil jsem to přes část ozubení, která podle vzhledu nebyla v záběru (ozubení je o dost širší než ozubení protikola), takže by v tom opotřebení mělo hrát minimální roli. V Pá to ještě jednou přeměřím pořádně přes 2 zuby a porovnám s rozměrem od Tebe. Udělám to pořádně, že si to upnu do V-bloků a udělám měření postupně přes všechny páry zubů. Minule jsem na to neměl moc čas.
To že je to korigované do mínusu by i podporoval fakt, že se strhlo právě toto ozubení a ne na druhém kole.
Tak to ti radil špatně :wink: 10-17 zubů se měří přes dva zuby, 18-26 pak přes tři, to co jsem ti napsal jsem si nevycucal z prstu, jsou to údaje z tabulek a ten počet měřených zubů je priortní

origosh: tumlíka nezmastí určitě, to mu můžu napsat už teď :)
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2511
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

8. 12. 2014, 9:28

Asi bude záležet na tabulkách :D
Já to mám počítané taky přez 3 zuby.
http://www.jova1.cz/dilna/zuby/pres_zuby.xls

Ještě něco vzorečků, kdyby to chtěl někdo počítat. :wink:
Přílohy
mereni.jpg
Naposledy upravil(a) jova dne 11. 1. 2016, 8:20, celkem upraveno 3 x.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7216
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 12. 2014, 9:39

jestli ono to s tím počtem zubů přes který se to měří nebude tak, že profíci co se tím živěj nasypou zadání do nějakého softu a ten jim vyplivne kontrolní rozměr přes x zubů a dál to pokud není nějaký problém neřeší.....
pokud se talířky mikrometru dotknou boků zubů v činné části evolventy, je to asi víceméně jedno jestli je to přes 2 nebo 3 zuby
navíc u nějaké poptávky kterých denně řeší možná 10 a ví, že dělat jich budou max. půlku.......
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

8. 12. 2014, 10:47

aleshonsa píše:
testone píše:asi by to chtělo udělat i protikolo
nechce se mi věřit že je v pořádku
líp by se to počítalo a vyrábělo
každopádně změřit i osovou rozteč hřídelí
Ahoj,
tak jsem v Pá protikolo kontroloval a jediné poškození je jeden mírně uštípnutý zub. Navíc to vypadá už jako starší poškození nejspíše vzniklé špatným přeřazováním. To by dle mého mohlo jít snad spravit vyvařením - dám na to poptávku do zvlášť vlákna.
Nakonec jsme převodovku rozebrali celou a v podstatě se bude dělat její generálka. Budou se měnit všechna ložiska a všechna těsná pera. Jedno ložisko trochu při otáčení drhlo, ale raději to vyměníme všechno, když už se v tom hrabeme. Stejně tak jsem zjistil, že všechna těsná pera jsou otlačená - čím výše v převodu tím více s rostoucím krouticím momentem. Všechna ozubení jsem prohlížel a žádné další poškození jsem nikde nenašel.

V podstatě by asi bylo nejlepší udělat i generálku rychlostní skříně strojního posuvu. Akorát že ta se mnohem hůře tahá ven (už jen správné nasazení řetězu od řadicí kliky dolů k převodovce je porod) a rozebrat jí je trochu hlavolam. Když jsem frézku zprovozňoval tak jsme jí měli venku a i otevřenou. Chtěli jsme jí začít rozebírat, ale nakonec jsme to vzhledem ke komplikovanosti nechali z časových důvodů být. Ta snad tolik netrpí, jako skříň vřetene kde jsou i dost rázy. Navíc ta kdyby se rozsypala, tak bych jí asi nahradil motorem s elektronickým stavěním otáček se šnekovou převodovkou a to celé v nosném rámu tak aby to pasovalo na šrouby co skříň drží a aby šly napojit výstupy k náhonům strojních posuvů.
Oprava poškozeného zubu protikola se řeší zde http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=66&t=15736" onclick="window.open(this.href);return false;
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Odpovědět

Zpět na „Potřebuji vyrobit - vypomoc pri vyrobe“