Zdroj pro ohřev stolu

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
rollfree
Příspěvky: 492
Registrován: 3. 12. 2008, 1:23
Bydliště: Brno

17. 8. 2013, 8:48

To mereni ve 2 bodech bylo mysleno "pro sichr", kdyby jedno cidlo treba odpadlo, tak aby se stul neprehral.
A dodatecne osazeny termistor kvuli zachovani kompatibility s beznym SW pro RepRap.

Ja to reseni s vykonovymi odpory v celkove cene 18x3=54 Kc za slozite urcite povazuju. Levneji a snadneji to podle me jinak neudelam. Navic to skladam ze standardne dostupnych komponent, kdy si navic muzu volbou hodnoty odporu stanovit, jaky max. vykon chci pouzit.

Ta teplovodiva vrchni deska bohuzel u me bude tenci, hlinik/dural 8-10mm je v teto chvili pro me nedostupny. Tak to udelam z nejakeho 3mm. Kdyz budou ty odpory rovnomerne rozlozene, tak tam zadny velky tepelny gradient nebude.

Regulace urcite PID a rizeni triakem. Tedy honosne pojmenovano SSR, v realu to bude MOC3063, BT137, 3 odpory a kondenzator.
Soustruh Noell E0177 (Sandra), jenom kličky
Frézka 3040z (Fiona), LinuxCNC
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

17. 8. 2013, 10:15

Docela toho tu přibylo, takže posupně:
230V nexci, spirála je sice bezpeččná ale u těěch odporů je ještě cesta mezi nimi+ plus celé je to z vodivého hliníku. Raději bezpečných 24V.
Ad cuprexit: No je na něm špatné to, že nefunguje jak má. Neudrží teplo a na okrajích chladne moc rychle (má tma o několik stupňů míň než na středu. Schválně jsem si to i odsimuloval va nsysu a vyšlo to podle předpokladů (tišťák 6 stupňů rozdíl a 3mm Al deska 0,5 což je nic)... Teoreticky by to šlo řešit vyšší teplotou ale není to ono. Navíc na 12v nedokázal vytáhnout víc než 110°C a to docela hodně pomalu.
Co se tyka toroidu tak zatím zkusím ten zdroj co mám. Myšlenka s diodou se mi líbí jen nejsem nijak extra vzdělaný v elektro oboru (i když mě donutili z toho na VŠ složit zkoušku :0))) takže netuším jak přesně to s tou diodou funguje.
Další možnost je mrknout do zdroje jestli se tam to napětí nedá něčím stavět.
Je to čínskej zdroj za 700 takže si iluze o součástkách nedělám. Má to vlastníokruh s větráčkem co to má chladit a ochranu proti přehřátí, která nejspíš způsobuje to co dělá problém po nějaké době.
Jinak 1-2kw rozhodně na vytopení stolu netřeba, ten můj má 251*251*3 +ty topná tělesa a 350W to ohřívalo rychlostí 1 stupeň za sekundu, což je naprosto dostačující. (prodávaný tišťák ohříval stůl klidně i 20 minut než měl 110)
Ten stůl nemá cenu dělat silnější jen bude zbytečně těžkej a pomaleji se ohřívat. Izolace je taky naprosto zbytečná, vzduch má sám o sobě dostatečné izolační vlastnosti a ten hliník to teplo udrží a rozvede výborně.
Dvě čidla jsou zbytečná. Co se týká těch odporů 18ks 6r8 jsem tam měl dosud ty hliníkové obaly jsem si dělal sám na žádné už hotové za 3kč jsem bohužel nenarazil, ušetřil bych si dost práce. 430W netuším jak z toho dostaneš, pro 24V to odpovídá složit z nich odpor 1,339ohmu kombinace vše paralelně mi dává 0,37ohmu dve poloviny zapojene paralalne a pak do serie 1,51ohmu a na třetiny pak dokonce 3,4ohmu. Já tam měl tu variantu dvě což odpovídá těm 380W a to topilo akorát.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2423
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

17. 8. 2013, 10:53

rollfree
pro odporovou zátěž tahle regulace určitě vyhoví až až, 3mm Al s rozloženými rezistory bude dobré a pokud bude PID nebál bych se i vyššího výkonu (rezervy)

drk222
dioda se vřadí do jedné větve na výstup zdroje. funguje to snadno, na diodě je danný úbytek a tedy i nějaký ztrátový výkon. Levné jsou i didové můstky.
pokud zdroj nemá přístupný malinký trimr zvenku tak bych se o přestavování nepokoušel.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
rollfree
Příspěvky: 492
Registrován: 3. 12. 2008, 1:23
Bydliště: Brno

17. 8. 2013, 11:01

drk222 píše:Ad cuprexit: No je na něm špatné to, že nefunguje jak má. Neudrží teplo a na okrajích chladne moc rychle (má tma o několik stupňů míň než na středu. Schválně jsem si to i odsimuloval va nsysu a vyšlo to podle předpokladů (tišťák 6 stupňů rozdíl a 3mm Al deska 0,5 což je nic)... Teoreticky by to šlo řešit vyšší teplotou ale není to ono. Navíc na 12v nedokázal vytáhnout víc než 110°C a to docela hodně pomalu.
No tak to snad zalezi na tom, jak je ten tistak navrzeny, ne? Rovnomernost prohrati bude tak dobra, jak dobre je ten motiv navrzeny. Klidne se da navrhnout tak, ze naopak u okraju bude teplejsi a ve stredu studeny. Docela by me zajimalo co a jak jsi simuloval.
drk222 píše:Jinak 1-2kw rozhodně na vytopení stolu netřeba, ten můj má 251*251*3 +ty topná tělesa a 350W to ohřívalo rychlostí 1 stupeň za sekundu, což je naprosto dostačující.
S tim se da souhlasit. Proto jsem si to navrhnul pro max. 430W.
drk222 píše:Izolace je taky naprosto zbytečná, vzduch má sám o sobě dostatečné izolační vlastnosti a ten hliník to teplo udrží a rozvede výborně.
Velky nesouhlas. Teplo chci posilat tam, kde ho potrebuju. A ne si pod sebou vyhrivat tu pojizdnou desku a ozubene remeny. Tepelna bariera se tam rozhodne musi udelat, a je lepsi ji udelat definovanou izolacnim materialem, nez nedefinou vzduchem, zavislym na okolnich podminkach.
drk222 píše:Dvě čidla jsou zbytečná.
Hihihi. Napajeni 230V se bojis (zcela zbytecne), ale skutecne nebezpeci, ktere predstavuje moznost prehrati, Te nechava klidnym. Strilis na nespravneho nepritele.
drk222 píše:Co se týká těch odporů 18ks 6r8 jsem tam měl dosud ty hliníkové obaly jsem si dělal sám na žádné už hotové za 3kč jsem bohužel nenarazil
Vsak ja jsem nepsal, ze maji hlinikove pouzdro. Pouzdro je keramicke. A presny typ odporu (AX10W) i dodavatele (TME) jsem psal.
drk222 píše:430W netuším jak z toho dostaneš
I tohle jsem psal - vsechny odpory do serie. Proto jsem zvolil zrovna 6R8.
Vypocet: Celkovy odpor 18x6.8 = 122.4 ohmu. No a pri napajeni ze 230V je celkovy ztratovy vykon 230^2/122.4 = 432W. Na kazdem odporu bude max. ztrata 24W, napeti na jednom odporu bude necelych 13V.
Soustruh Noell E0177 (Sandra), jenom kličky
Frézka 3040z (Fiona), LinuxCNC
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

18. 8. 2013, 2:42

rollfree píše: No tak to snad zalezi na tom, jak je ten tistak navrzeny, ne? Rovnomernost prohrati bude tak dobra, jak dobre je ten motiv navrzeny. Klidne se da navrhnout tak, ze naopak u okraju bude teplejsi a ve stredu studeny. Docela by me zajimalo co a jak jsi simuloval.

Simuloval jsem rovnoměrný ohřev z jedné strany přechod do okolí vyzařováním a stojatým vzduchem či pomalu proudícím vzduchem celé jsem si to pak ověřil prakticky v reálu. (přesně to co mám doma koupeno. Navrhovat můžeš co chceš ten tišťák neudrží teplo a od krajů rychleji chladne. Pro 3d tisk platí, že teplo přecházející do tisknutého tělesa se bere z podložky a ochlazuje ji, No a v tišťáku toho tepla , na rozdíl od hliníkové desky, moc není, čím objemnější tisk tím je to vidět lépe hlavně u plochého tělesa v místě kontaktu ....
rollfree píše: Velky nesouhlas. Teplo chci posilat tam, kde ho potrebuju. A ne si pod sebou vyhrivat tu pojizdnou desku a ozubene remeny. Tepelna bariera se tam rozhodne musi udelat, a je lepsi ji udelat definovanou izolacnim materialem, nez nedefinou vzduchem, zavislym na okolnich podminkach.
Nesouhlasím, vzduch prostě izoluje líp jak to co tam dáš. Pokud chceš můžeš si akorát zakrýt ty části, které nechceš ohřívat, ale bude to hromada zbytečného materiálu se kterým bude muset hýbat pohon, navíc. Věř mi zkoušel jsem obě varianty a nebyl v tom rozdíl...
rollfree píše: Hihihi. Napajeni 230V se bojis (zcela zbytecne), ale skutecne nebezpeci, ktere predstavuje moznost prehrati, Te nechava klidnym. Strilis na nespravneho nepritele.
Není pravda 230V mi může usmažit elektroniku a zranit mě při nechtěném kontaktu a moje kontrukce vychází z reprapu, to není zakrytovaný sporák.... Dvě čidla jsou naprosto k ničemu, pokud jedno selže prostě se vypne topení...
rollfree píše: Vsak ja jsem nepsal, ze maji hlinikove pouzdro. Pouzdro je keramicke. A presny typ odporu (AX10W) i dodavatele (TME) jsem psal.
Hmm a jak dobře vede teplo ta keramika oproti hliníku, co tepelná roztažnost když to přilepím k hliníku?
rollfree píše: I tohle jsem psal - vsechny odpory do serie. Proto jsem zvolil zrovna 6R8.
Vypocet: Celkovy odpor 18x6.8 = 122.4 ohmu. No a pri napajeni ze 230V je celkovy ztratovy vykon 230^2/122.4 = 432W. Na kazdem odporu bude max. ztrata 24W, napeti na jednom odporu bude necelych 13V.
Tj. efektivní hodnota výkonu je p=R*i^2 Pro efektivní napětí 230V a odpor 122.4ohmu mu vychází dle ohmova zákona i=u/R = 1.88A efektivní výkon tedy 122.4*1.88*1.88=432W. Ok přehlédl jsem že tam chceš pouštět 230 ze sítě.
Naposledy upravil(a) drk222 dne 18. 8. 2013, 2:46, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

18. 8. 2013, 2:44

Cjuz píše:rollfree
pro odporovou zátěž tahle regulace určitě vyhoví až až, 3mm Al s rozloženými rezistory bude dobré a pokud bude PID nebál bych se i vyššího výkonu (rezervy)

drk222
dioda se vřadí do jedné větve na výstup zdroje. funguje to snadno, na diodě je danný úbytek a tedy i nějaký ztrátový výkon. Levné jsou i didové můstky.
pokud zdroj nemá přístupný malinký trimr zvenku tak bych se o přestavování nepokoušel.
Hmm ztrátový výkon? A nebude ten součet výkonu na topných tělesech plus ten ztrátový výkon na diodách ten stejný jako na začátku?
rollfree
Příspěvky: 492
Registrován: 3. 12. 2008, 1:23
Bydliště: Brno

18. 8. 2013, 2:56

Kdysi jsem se dost aktivne potapel, a mezi zkusenymi potapeci byla popularni hlaska "nemuzeme zachranit vsechny". ;-)
Nejlepsi bylo to o vyssi tepelne izolacni schopnosti volneho vzduchu proti izolacnimu materialu, a hlavne to, ze kdyz cislo odpadne, tak se ohrev zastavi. :D
Peknou nedeli preji.
Soustruh Noell E0177 (Sandra), jenom kličky
Frézka 3040z (Fiona), LinuxCNC
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

18. 8. 2013, 3:31

rollfree píše:Kdysi jsem se dost aktivne potapel, a mezi zkusenymi potapeci byla popularni hlaska "nemuzeme zachranit vsechny". ;-)
Nejlepsi bylo to o vyssi tepelne izolacni schopnosti volneho vzduchu proti izolacnimu materialu, a hlavne to, ze kdyz cislo odpadne, tak se ohrev zastavi. :D
Peknou nedeli preji.
Tepelná vodivost:
Vzduch: 0,026
Skelná vata: 0,040
Teflon : 0,23
Čímže to hodláš izolovat aby to bylo lepší než stojatý vzduch, budeš tam mít vakuum??

Ad čidlo odpadne: ehm psal jsem odejde nikoli odpadne ale i tak. Od toho tam máš FW který prostě vypne topení (víš kolikrát se mi takto odpojil uvolněný konektor s čidlem?) , co je na tom nepochopitelného? Klesá razantně teplota při zapnutém ohřevu, je teplota nula? => vypni ohřev nahlaš poruchu...

No taky jsem se zasmál.

Ad diody: Jaké bych tam musel dát? Vychází mi tři do série. Půjde tam přecijen 15A.. Jak to přesně funguje kolik budou ty diody spotřebovávat energie?

PS prozkoumal jsem ten zdroj a zdá se že v krytu je otvor a pod ním nějaký regulační prvek +V a šipkou, takže zkusím nejprve ten, snad to půjde o ty dva volty dolů.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

18. 8. 2013, 7:10

Tak jedna otáčka šroubovákem a zdroj vykazuje 21,5V tj stůl má teď 272W. Bohatě to stačí. Vyzkoušel jsem hned test vrtulky pro quadrakoptéru a výsledek super. Vrtule se neodlepila, přesto že má na délku 22cm a zboku funěl provizorně nezakrytovaný větrák od elektroniky. Stůl celou dobu držel v pohodě 120-122°C. Jediná nevýhoda oproti PCB stolu je v době chladnutí, ještě 5 minut po tisku má stůl 80°C, ale to je v porovnání s výhodami maličkost. Přemýšlím že bych zapojil ty dva odpojené odpory pokud by šlo napětí ještě snížit. Diky všem co mě k tomu sníženi přímo ve zdroji navedli.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2423
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 8. 2013, 7:49

drk222 píše:
Cjuz píše:rollfree
pro odporovou zátěž tahle regulace určitě vyhoví až až, 3mm Al s rozloženými rezistory bude dobré a pokud bude PID nebál bych se i vyššího výkonu (rezervy)

drk222
dioda se vřadí do jedné větve na výstup zdroje. funguje to snadno, na diodě je danný úbytek a tedy i nějaký ztrátový výkon. Levné jsou i didové můstky.
pokud zdroj nemá přístupný malinký trimr zvenku tak bych se o přestavování nepokoušel.
Hmm ztrátový výkon? A nebude ten součet výkonu na topných tělesech plus ten ztrátový výkon na diodách ten stejný jako na začátku?
nebude, napětí na rezistorech bude menší a sníží se protékající proud. ztráta na diodě bude daná principem.

PS: Jo a pokud jste někdo Brno / Tišnov a okolí klidně se vám můžu na rovnoměrnost ohřevu podívat thermokamerou a udělat snímky. (Zadarmo :) )
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

22. 2. 2014, 12:22

To drk222 jak že to máš udělán ten stůl?

Hliník 210x210x3 pod ním přilepeno epoxydem 18x odpor 6R8 z TME o výkonu 10W v sérii napojeno na relé, napájeno 24V trafem, ovládáno arduinem při klasickém snímání teploty?

Tedy odpory jsem vytipoval asi tyto: http://www.tme.eu/cz/details/ax10w-6r8/ ... wjw68jb00/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Zdroj tento: 24V 350W z http://www.cncshop.cz/spinane-zdroje_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Relé toto: SSR 15A z http://www.cncshop.cz/elektricke-prvky_c" onclick="window.open(this.href);return false;

Opravdu mě už nebaví hodinu čekat něž se ten stolek z PCB nahřeje na 115°C, abych mohl začít tisknout, navíc dost často se mi součástka v polovině tisku odlepí od stolku, jak trochu poklesne teplota, což mě potom totálně vytočí a součástka je na vyhožení.
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“