Rotační osa pro router
Tak sem doplnil mojí frezku o 4tou osu (rotační), není ještě kompletně dokončená nicméně první testy má za sebou a docela sem spokojen. s výsledkem. Všechny frézované součásti byly vyrobeny na mé frézce což mne velmi potěšilo. běžně dosahovaná přesnost 0.05 mm ale při troše dobré vůle se dalo zvládnout i uložení zadního ložiska. poslední špony jsem jel po setinkách a zkoušel vložit jakmile šlo pěkně mírným tlakem tak jsem to ukončil.
Motor microcon 2,7 Nm převod 1:4,5 16 mikrokroků čili 14400 kroků na otáčku což je 0,025°to je naprosto dostačující pro veškeré práce.
Snímání pozice je dvojice IR dioda a fototranzistor které snímají pootočení díry ve velké řemenici. signál je následně zpracován schmitovým obvodem a výkonovým tranzistorem tak aby výstup byl 0/24V. toto funguje naprosto super.
Nakonec jsem pro napájení použil společný konektor jak pro čidlo tak pro motor ale kabel vedoucí ze stroje je již rozdělen na dva samostatné stíněné kabely (není to úplně podle mé představy ale asi to tak nechám.)
Ještě musím opracovat spodní dosedací plochu ale na to musím zvednout vřeteno pač se mi tak vysoko nevleze žádný nástroj plán je takový že celý blok i se sklíčidlem v kterém bude broušená 16ka kulatina, upnu na stůl a hodinkama přesně seřídím souběžnost s tyčí jak výškově tak stranově a pak opracuji plochu a středovou drážku do které příjde vložit čtyřhran na vystředění ke stolu.
Druhá věc kterou musím dokončit je vložení dvou svěracích segmentů z texgumoidu (nebo co to je možná pertinax nevím) a utahovací páčky které budou sloužit jako brzda tak aby se dala osa zajistit při obrábění větší špony v poloze.
v přílohách fotky a testovací obrobek, vím že se radlování dělá běžně na soustruhu a asi i rychleji no ale jako test to není špatné a kvalita je možná i lepší než na tom soustruhu.
Jemné vroubkování jedním směrem je gravírovací frezou 50° Datron a to do hloubky 0,2 mm na jeden průchod celkový čas 6 min
Hrubé vroubkování křížem je 90° frezou od HPTecu hloubka 4x0,1mm = 0,4mm 90 drážek po obvodu celkový čas 35 min.
průměr obrobku 50mm
Video natočené mám ale musím to trochu sestříhat a dát tomu nějakou fazónu takže během vánoc dám odkaz
Motor microcon 2,7 Nm převod 1:4,5 16 mikrokroků čili 14400 kroků na otáčku což je 0,025°to je naprosto dostačující pro veškeré práce.
Snímání pozice je dvojice IR dioda a fototranzistor které snímají pootočení díry ve velké řemenici. signál je následně zpracován schmitovým obvodem a výkonovým tranzistorem tak aby výstup byl 0/24V. toto funguje naprosto super.
Nakonec jsem pro napájení použil společný konektor jak pro čidlo tak pro motor ale kabel vedoucí ze stroje je již rozdělen na dva samostatné stíněné kabely (není to úplně podle mé představy ale asi to tak nechám.)
Ještě musím opracovat spodní dosedací plochu ale na to musím zvednout vřeteno pač se mi tak vysoko nevleze žádný nástroj plán je takový že celý blok i se sklíčidlem v kterém bude broušená 16ka kulatina, upnu na stůl a hodinkama přesně seřídím souběžnost s tyčí jak výškově tak stranově a pak opracuji plochu a středovou drážku do které příjde vložit čtyřhran na vystředění ke stolu.
Druhá věc kterou musím dokončit je vložení dvou svěracích segmentů z texgumoidu (nebo co to je možná pertinax nevím) a utahovací páčky které budou sloužit jako brzda tak aby se dala osa zajistit při obrábění větší špony v poloze.
v přílohách fotky a testovací obrobek, vím že se radlování dělá běžně na soustruhu a asi i rychleji no ale jako test to není špatné a kvalita je možná i lepší než na tom soustruhu.
Jemné vroubkování jedním směrem je gravírovací frezou 50° Datron a to do hloubky 0,2 mm na jeden průchod celkový čas 6 min
Hrubé vroubkování křížem je 90° frezou od HPTecu hloubka 4x0,1mm = 0,4mm 90 drážek po obvodu celkový čas 35 min.
průměr obrobku 50mm
Video natočené mám ale musím to trochu sestříhat a dát tomu nějakou fazónu takže během vánoc dám odkaz
Naposledy upravil(a) RKal dne 23. 12. 2014, 6:53, celkem upraveno 1 x.
moc pěkně udělané , jak se chová ten řemen ? není to trochu "gumové" , ale asi to nebude tak hrozné , ten řemen je krátký . jinak dělaj kevlarový řemeny s ocelovým lankem ty nepruží takřka vůbec ,. Jinak fakt pěkný
Dík všem za pochvalu, moc potěší. A jak jsem slibil tak dávám odkaz na videa z testovacího dílu. Nakonec jsem je neupravoval a nahrál jsem je tak jak jsou.
http://youtu.be/9wX7p0wGZBY
http://youtu.be/8esrBDxLtDg
http://youtu.be/ALVAoIF-OkU
http://youtu.be/_40RPFkfyik
To packa: celkem se to chová pěkně a zas tak moc to nepruží ale musí být opravdu dobře napnutý. Nicméně skutečná tuhost se projeví až budu obrábět něco většího teda větčím nástrojem třeba nějaké plochy pak teprve půjde poznat jestli je to ok nebo ne.
ohledně eloxu, je opravdu škoda to nenaeloxovat, ale zatím sem se tak daleko nedostal, nicméně v budoucnu to budu chtít určitě vyskoušet, přece jen díly vyrobeny z al slitiny jsou v surovém stavu poměrně dost náchylné k poškrábání a to je docela škoda. takže snad se k tomu někdy dostanu
http://youtu.be/9wX7p0wGZBY
http://youtu.be/8esrBDxLtDg
http://youtu.be/ALVAoIF-OkU
http://youtu.be/_40RPFkfyik
To packa: celkem se to chová pěkně a zas tak moc to nepruží ale musí být opravdu dobře napnutý. Nicméně skutečná tuhost se projeví až budu obrábět něco většího teda větčím nástrojem třeba nějaké plochy pak teprve půjde poznat jestli je to ok nebo ne.
ohledně eloxu, je opravdu škoda to nenaeloxovat, ale zatím sem se tak daleko nedostal, nicméně v budoucnu to budu chtít určitě vyskoušet, přece jen díly vyrobeny z al slitiny jsou v surovém stavu poměrně dost náchylné k poškrábání a to je docela škoda. takže snad se k tomu někdy dostanu
- jova
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Eloxování se neboj, není to žádná věda a teď v zimě jsou k tomu ideální podmínky
Jinak PARÁDA
Trochu jsem jen nepochopil, jak tam máš tu univerzálku připevněnou. Připadá mi že je tam v podstatě napevno a nedá se bez rozebrání zaměnit třeba za kleštiny. Jestli je to tak, zauvažoval bych o úpravě a předělal tu přírubu pod univerzálkou tak, aby se dala unuverzálka jednoduše sundavat a nahradit držákem kleštin. Je to pak mnohem přesnější a univerzálnější. Mám to tak na své ose a spokojenost.
Jinak PARÁDA
Trochu jsem jen nepochopil, jak tam máš tu univerzálku připevněnou. Připadá mi že je tam v podstatě napevno a nedá se bez rozebrání zaměnit třeba za kleštiny. Jestli je to tak, zauvažoval bych o úpravě a předělal tu přírubu pod univerzálkou tak, aby se dala unuverzálka jednoduše sundavat a nahradit držákem kleštin. Je to pak mnohem přesnější a univerzálnější. Mám to tak na své ose a spokojenost.
jova píše:Eloxování se neboj, není to žádná věda a teď v zimě jsou k tomu ideální podmínky
Jinak PARÁDA
Trochu jsem jen nepochopil, jak tam máš tu univerzálku připevněnou. Připadá mi že je tam v podstatě napevno a nedá se bez rozebrání zaměnit třeba za kleštiny. Jestli je to tak, zauvažoval bych o úpravě a předělal tu přírubu pod univerzálkou tak, aby se dala unuverzálka jednoduše sundavat a nahradit držákem kleštin. Je to pak mnohem přesnější a univerzálnější. Mám to tak na své ose a spokojenost.
ANO je to přesně tak jak píšeš, sundání univerzálky znamená stáhnout velkou řemenici povolit dvě KM matky které stahují vuči sobě dvě ložiska a sundat celou hřídel. Pak se teprve dostanu k šroubům co drží to skličidlo nicméně sem zvažoval jestli je to nutné a jestli někdy v praxibudu něco takového potřebovat a nakonec jsem zvolil tohle trochu možná komplikované řešení. Taky šlo o to že domek pro přední ložisko který je ocelový jsem měl již nškolik let vyroben (původně jsem si chtěl stavět klasickou děličku se šnekovým převodem) a tak jsem ho nakonec zde využil. V příloze obrázky modelu
No jo jenomže mezi tělem a ořírubou jsou právě ještě dva ocelové díly a to domek pro přední ložisko a víko které to ložisko přitahuje axiálně do domku a jako celek k tělu . takže by to bylo asi trochu komplikovanější. Původně jsem uvažoval o větší mezeře mezi přírubou a tim víkem ale nakonec jsem to nechal tak protože opravdu nevidím zatím žádnou potřebu to sundávat a pokud k tomu dojde tak to rozebrání není zas až na tolik komplikované. Pro názornost konstrukce přidávám explodovaný model:
- jova
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Já vím, té příruby pro ložisko jsem si všimnul. Kdyby se chtělo, tak se v ní ta kapsa taky udělá
Ono hodně záleží na způsobu používání té rotační osy. Já v ní dělám hlavně ozubená kola, rádluji hřídelky, nedávno jsem frázoval rádlovací kolečko z čela ... Všechno jsou to věci které vyžadují přesné vystředění, tak se bez možnosti povolit a doklepat to do té stovky, neobejdu. Pro takovouhle přesnou práci se mi zdají vhodnější právě ty kleštiny upevněné v přírubě. Dotahovaní třemi šrouby z čela je pak rychlejší než u univerzálky šrouby vzadu.
Ono hodně záleží na způsobu používání té rotační osy. Já v ní dělám hlavně ozubená kola, rádluji hřídelky, nedávno jsem frázoval rádlovací kolečko z čela ... Všechno jsou to věci které vyžadují přesné vystředění, tak se bez možnosti povolit a doklepat to do té stovky, neobejdu. Pro takovouhle přesnou práci se mi zdají vhodnější právě ty kleštiny upevněné v přírubě. Dotahovaní třemi šrouby z čela je pak rychlejší než u univerzálky šrouby vzadu.
Takovou věc, jako je vrtání univerzálky, jsem si ani nedovolil navrhnoutJan Danda píše:A není na tý univerzále dost masa, aby šlo dát imbus šrouby zepředu?
Souhlasím že je spousta jiných způsobů jak to uchytit, a možná se k tomu někdy vrátím jakmile dojdu do stádia že to potěebuji, momentálně na práce s kterýma uvažuji bych měl vystačit právě s tou univerzálkou. Mimochodem osazení příruby (to co středí sklíčidlo) podle uchylkoměru háže cca */- 0,005 mm se sklíčidlem je to již trochu horší protože je starší, používal jsem jej na velkém soustruhu k obrábění jemných věcí upnutím do tříčelisťové 250ky. Ale i tak když sem dělal to vroubkování tak sem ten díl lehkým doklepnutím vyrovnal na +/- 0,01 mm a to je na takovémto stroji myslím dostačující. Nicméně jak pišu je hodně způsobů jak to řešit a budoucnost ukáže jestli je to velká slabina nebo ne.
Tak jsem dokončil všechny součástky k rotační ose, teda hlavně čelisti ruční brzdy a pero které je vsateno do spodní drážky tak aby vedlo osu sklíčidla rovnoběžně s drážkami ve stole. tak jsem již finálně opracoval spodní upínací plochu těla a drážky pro upnutí ke stolu. Finální montáž a je to hotovo. V příloze přikládám pár fotrk jak na celou r osu tak na některé detaily.
Taky jsem trochu líznul na soustruhu obvod a čelo starého sklíčidla tak aby vypadalo trochu lépe
Taky jsem trochu líznul na soustruhu obvod a čelo starého sklíčidla tak aby vypadalo trochu lépe