použítí šroubů na tiskárně
dobrý den, chci si postavit 3d tiskárnu, protože nabízené tiskárny v obchodech nevypadají moc pevně a stabilně. při stavbě nebude použit téměř žádný plast. konstrukce bude z hliníkových profilů a desek, na pojezdy podepřené tyče 12 mm a pohon motory nema 17 0.44Nm (4.4 kg/cm). místo závitových tyčí a řemínků chci použít kuličkové šrouby a netuším jaké dát stoupání aby to jezdilo správnou rychlostí a zbytečně nezatěžovalo motory. poradí někdo prosím. děkuji
máš pradu to co se běžně vyskytuje na tiskárnách se mi taky nelíbí /metrické šrouby/ ale zas tam dávat kuličkáče mi přijde taky zbytečný luxus , dal bych tam 12mm trapézové šrouby s odlévanou maticí nebo já tam mám teflonovou matku , závitník na výrobu matic jsem si udělal z kusu trapézového šroubu , chodí to hladce a bez vůle.
treba Rebel I je komplet z hliniku.
ja mam svuj bagr postaveny jako modifikaci Rebel II taky na hliniku.
k tem sroubum - jezdim asi 200 mm/s => pri 4mm stoupani sroubu to jsou 3000 ot/min - to krokace asi nedaj.
http://www.rebelove.org" onclick="window.open(this.href);return false;
ja mam svuj bagr postaveny jako modifikaci Rebel II taky na hliniku.
k tem sroubum - jezdim asi 200 mm/s => pri 4mm stoupani sroubu to jsou 3000 ot/min - to krokace asi nedaj.
http://www.rebelove.org" onclick="window.open(this.href);return false;
A co si od toho slibuješ?
3D tiskárna musí jezdit poměrně dost rychle a nepotřebuje překonávat žádné velké mechanické odpory. Tady je použití ozubených řemenů docela to pravé (na osách X a Y).
Na Z se používají šrouby, ale protože to v Z jezdí minimálně, tak tam je kuličkový šroub vyloženě plýtvání. Tam vyhoví trapéz úplně stejně dobře a za zlomek ceny.
3D tiskárna musí jezdit poměrně dost rychle a nepotřebuje překonávat žádné velké mechanické odpory. Tady je použití ozubených řemenů docela to pravé (na osách X a Y).
Na Z se používají šrouby, ale protože to v Z jezdí minimálně, tak tam je kuličkový šroub vyloženě plýtvání. Tam vyhoví trapéz úplně stejně dobře a za zlomek ceny.
Ten trapez ma jednu hlavní výhodu a to je plynulejší chod. Metrické závity bývají natolik nepřesné a volné, že výsledkem bývá známé zvlnění svislých stěn... Jediný problém je že je třeba si vysoustružit vlastní tvar zakončení a nesmí se zapomenou ten roub opřít o ložisko.
Na ostatní osy rozhodně řemeny. Ty krokáče mají při vyšších frekvencích prostě horší kroutící moment a nestíhaly by.
Jinak to že jsou díly "neplastové" nic neznamená. Jde o celkovou tuhost. A ta jde zajistit i s plastovými spojkami. Jen nesmějí mít 5mm tloušťku... Navíc ten plast má tu výhodu, že se poddá a jde doladit rozměry...
Na ostatní osy rozhodně řemeny. Ty krokáče mají při vyšších frekvencích prostě horší kroutící moment a nestíhaly by.
Jinak to že jsou díly "neplastové" nic neznamená. Jde o celkovou tuhost. A ta jde zajistit i s plastovými spojkami. Jen nesmějí mít 5mm tloušťku... Navíc ten plast má tu výhodu, že se poddá a jde doladit rozměry...
No nevim, jestli jdou tak úplně dobře dohromady věty: "... plast má tu výhodu, že se poddá a jde doladit rozměry..." a "...jde o celkovou tuhost...".
Ale to asi souvisí s tím, že lidi kolem 3D tiskáren některé věci chápou trochu jinak.
A debata tady nebyla o tom, jestli metrické šrouby, ale jestli (a jaké) kuličkové šrouby.
Tak abych odpověděl: já bych tam dal mnohem levnější trapáz. Ale když trváš na kuličkáči, tak stoupání 4 nebo 5mm. Navíc v malých průměrech nakonec ani jiné nekoupíš.
Ale to asi souvisí s tím, že lidi kolem 3D tiskáren některé věci chápou trochu jinak.
A debata tady nebyla o tom, jestli metrické šrouby, ale jestli (a jaké) kuličkové šrouby.
Tak abych odpověděl: já bych tam dal mnohem levnější trapáz. Ale když trváš na kuličkáči, tak stoupání 4 nebo 5mm. Navíc v malých průměrech nakonec ani jiné nekoupíš.
Dobře zkusím to vysvětli...
To platí ale o MONTÁŽI ne při tisku...
A to co primárně ovlivňuje tuhost té 3d tiskárny nebývá ten kus plastu v rohu(není problém ho mít dostatečně masivní), ale ty profily/závitové tyče a jejich uspořádání (obzvláště tam kde lidi šetří co to dá).
Už jen to jak by to celé sjelo dolů po vypnutí proudu...
Chápou to naprosto normálně. Jde o to že u plastu není problém přitažením štoubů upravit rozm +-0.1mm.Mex píše:No nevim, jestli jdou tak úplně dobře dohromady věty: "... plast má tu výhodu, že se poddá a jde doladit rozměry..." a "...jde o celkovou tuhost...".
Ale to asi souvisí s tím, že lidi kolem 3D tiskáren některé věci chápou trochu jinak.
To platí ale o MONTÁŽI ne při tisku...
A to co primárně ovlivňuje tuhost té 3d tiskárny nebývá ten kus plastu v rohu(není problém ho mít dostatečně masivní), ale ty profily/závitové tyče a jejich uspořádání (obzvláště tam kde lidi šetří co to dá).
Měl jsem za to že je jasné že na osu z rozhodně nikdo (ani autor prvního příspěvku) kuličkové šrouby dávat nehodlá...Mex píše: A debata tady nebyla o tom, jestli metrické šrouby, ale jestli (a jaké) kuličkové šrouby.
Tak abych odpověděl: já bych tam dal mnohem levnější trapáz. Ale když trváš na kuličkáči, tak stoupání 4 nebo 5mm. Navíc v malých průměrech nakonec ani jiné nekoupíš.
Už jen to jak by to celé sjelo dolů po vypnutí proudu...
Jasně. Takže už stačí jen ten plast přesvědčit, že teď se montuje (a že teda má být povolný), a teď že se už obrábí (takže mý být tvrďák).drk222 píše:Jde o to že u plastu není problém přitažením štoubů upravit rozm +-0.1mm.
To platí ale o MONTÁŽI ne při tisku...
No nevím. Mám na frézce kuličkový šroub i na ose Z, a rozhodně mi po vypnutí napájení dolů nesjede. A to vřeteno váží asi víc než osa Z u 3D tiskárny. On ten cogging efekt u krokáče udělá docela dost.drk222 píše:Měl jsem za to že je jasné že na osu z rozhodně nikdo (ani autor prvního příspěvku) kuličkové šrouby dávat nehodlá...
Už jen to jak by to celé sjelo dolů po vypnutí proudu...
tohle bude hláška týdneMex píše:Jasně. Takže už stačí jen ten plast přesvědčit, že teď se montuje (a že teda má být povolný), a teď že se už obrábí (takže mý být tvrďák).drk222 píše:Jde o to že u plastu není problém přitažením štoubů upravit rozm +-0.1mm.
To platí ale o MONTÁŽI ne při tisku...
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
podle mě jde o celkovou tuhost a přesnost pojezdů, proto nebudu na stavbu používat jako ostatní profil 30x30 ale 45x90. ano tuhost profilů není moc velká pro použití na frézku, ale na tiskárnu kde není odpor obráběného materiálu můj zvolený rozměr stačí. budou se na ně přenášet hlavně rázové vibrace při akceleraci a brzdění x a y osy a to mám taky vyřešeno. tak a šrouby na zetko jsem taky začal uvažovat nad trapézem 12x2 s použitím dvou matek na každé straně aby se dala vymezit vůle, protože sem se chtěl vyhnout třeba jen nechtěnému posunutí při přenášení. ostatní osy už si nejsem jistý co zvládnou kuličkáče a motory. a když budu přesvědčen že nejlepší volba jsou řemeny tak nepoužiji široké 6 mm ale třeba 15 mm.
Evidentně naprosté nepochopení o čem je řeč....RaS píše:tohle bude hláška týdneMex píše:Jasně. Takže už stačí jen ten plast přesvědčit, že teď se montuje (a že teda má být povolný), a teď že se už obrábí (takže mý být tvrďák).drk222 píše:Jde o to že u plastu není problém přitažením štoubů upravit rozm +-0.1mm.
To platí ale o MONTÁŽI ne při tisku...
Zkusím to polopaticky...
1. plasty jsou tu používané z 99% jen jako spojovací díly v rohu a to v kombinaci s ocelovými šrouby, ta tiskárna není z plastu. Konstrukce bývá buď ocelová nebo z hliníkové slitiny.
2. smontuji to a i když díly nemám vyrobené na setinku tak dotáhnu šroubové spoje, přičemž u plastu se nic nestane když tím dorovnám nepřesnosti (tohle u hliníku neudělám).
3. tuhost od toho není primárně odvozená opírá se to velkou plochou (a u profilů často leží dokonce profil na profilu a k elastické deformaci dochází v tom kousku plastu v daleko menší míře než u půlmetrového profilu a nedrří to defakto ten plast ale ten šroub v něm atd.) a jelikož je ten plast několikanásobně lehčí tak ho tam navíc mohu, při stejné taky váze dát několikanásobně víc (čímž zase mohu dosáhnout lepší mechanické vlastnosti)
Typická ukázka jsou třeba dříve prodávané konstrukce "reprap mendel", kde jedna firma dodávala ty rohové kostky kovové. Ovšem celý rám byl ze stejným m8 závitových tyčích a na tuhost to nemělo prakticky vliv (dloubli jste do toho prstem nahoře a pohlo se to o milimetry..).
vincent:
Vymezovat vůli dvěma šrouby na ose z obvykle není potřeba. Celá osa se nikdy nebude pohybovat tak rychle aby to nezvládla gravitace...
Jestli ti můžu poradit, tak si tam dej standardní trapezáky 12x3 a nikoli 12x2. Ty se stoupáním 2mm se blbě shánějí, je v nich menší výběr a vyšší cena. Rozlišovačku budeš mít i při tom stoupání 3mm víc než dobrou.
Měl jsem na křížovém stolku od výrobce Tr12x2, ale vyměnil jsem to za Tr12x3 právě z důvodu špatné dostupnosti šroubů a matic Tr12x2.
Nevím, jestli je na 3D tiskárně na ose Z třeba řešit backlash. Osa to podle mě zajišťuje svou vlastní váhou. A u 3D tiskárny není (na rozdíl třeba od frézky) nic, co by působilo silově nahoru proti váze toho vozíku.
Měl jsem na křížovém stolku od výrobce Tr12x2, ale vyměnil jsem to za Tr12x3 právě z důvodu špatné dostupnosti šroubů a matic Tr12x2.
Nevím, jestli je na 3D tiskárně na ose Z třeba řešit backlash. Osa to podle mě zajišťuje svou vlastní váhou. A u 3D tiskárny není (na rozdíl třeba od frézky) nic, co by působilo silově nahoru proti váze toho vozíku.
Dám ti jednu radu!vincent píše:dobrý den, chci si postavit 3d tiskárnu, protože nabízené tiskárny v obchodech nevypadají moc pevně a stabilně. při stavbě nebude použit téměř žádný plast. konstrukce bude z hliníkových profilů a desek, na pojezdy podepřené tyče 12 mm a pohon motory nema 17 0.44Nm (4.4 kg/cm). místo závitových tyčí a řemínků chci použít kuličkové šrouby a netuším jaké dát stoupání aby to jezdilo správnou rychlostí a zbytečně nezatěžovalo motory. poradí někdo prosím. děkuji
Než začneš stavět obludu z obřích profilů, kuličkáčů apod. zajdi si k někomu kdo mám obyčejnej reprap, doporučuju třeba rebel II, klidně i i3 a zjisti si jak se ta tiskárna reálně chová. Potom ti totiž dojde, že je celkem "jedno", jestli máš dokonalou konstrukci za 100k nebo obyčejnou za 10k, protože nakonec stejně záleží jen na správné geometrii os, hotendu s tryskou a nejvíce na nastavení sliceru nehledě na přesnost struny. Už z principu má tisk přesnost +-0,1 mm a používat kuličkáče, který maj přesnost 0,001 mm je naprostej nesmysl. Bez pořádnýho nastavení ti bude k ničemu i mašinka za půl mega
Prolez google a zjistíš, že kdejakej reprap má mnohem lepší výsledky než profi tiskárny.
Neříkám, že nemá smysl použít hliník a profily, ale chce to trošku přemejšlet, není to frézování . A navíc plasty mají výhodu oproti hliníku v tom, že mnohem lépe tlumí vibrace, které vznikají pohybem.
Pokud nevíš co s penězi , věnuj je třeba na charitu