Přesně tak!!
míčky a voda
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5219
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Archimédův zákon
Těleso ponořené do tekutiny, které je v klidu, je nadlehčováno silou rovnající se tíze tekutiny stejného objemu, jako je ponořená část tělesa.
ano, druhý obrázek vede k rovnováze - stejný objem míčků dělá stejný vztlak vory a tedy i stejnou obrácenou reakci na vodu/kádinku/váhu
první obrázek - jak mnoho z vás tiplo - modrý míček/kádinka na váze klesne
levý pingpongový - tím že je upevněný ke kádince, je vlastně součástí kádinky. Na váhu levé kádinky to má stejný vliv, jako kdyby plaval na povrchu - tedy jen hmotnost toho ping míčku
. .
namalované síly - levá strana se síly vyruší, pravá strana - reakce na vztlakovou sílu zatěžuje kádinku.
Kdyby se ta pravá koule vznášela ve vodě = její hmotnost by byla stejná jako její objem vyjádřený vodou, pak pravá strana bude víc zatížená o hmotnost té koule. Protože ale neplave, je na provázku tak je tam jen proti síla odpovídající objemu vody tou koulí vytlačené.
.
Těleso ponořené do tekutiny, které je v klidu, je nadlehčováno silou rovnající se tíze tekutiny stejného objemu, jako je ponořená část tělesa.
ano, druhý obrázek vede k rovnováze - stejný objem míčků dělá stejný vztlak vory a tedy i stejnou obrácenou reakci na vodu/kádinku/váhu
první obrázek - jak mnoho z vás tiplo - modrý míček/kádinka na váze klesne
levý pingpongový - tím že je upevněný ke kádince, je vlastně součástí kádinky. Na váhu levé kádinky to má stejný vliv, jako kdyby plaval na povrchu - tedy jen hmotnost toho ping míčku
. .
namalované síly - levá strana se síly vyruší, pravá strana - reakce na vztlakovou sílu zatěžuje kádinku.
Kdyby se ta pravá koule vznášela ve vodě = její hmotnost by byla stejná jako její objem vyjádřený vodou, pak pravá strana bude víc zatížená o hmotnost té koule. Protože ale neplave, je na provázku tak je tam jen proti síla odpovídající objemu vody tou koulí vytlačené.
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5219
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No ona není těžší , ale uplatní se zde vztlaková síla ponořeného balónku, která působí na váhu - viz i Tvůj experiment.Onder píše: ↑20. 11. 2021, 5:36 Takže když je to spojene s tím provázkem, tak to je vlastně součástí té kádinky a to znamená, že pouze přidává na hmotnosti ten plastový míček? Když je vody stejné množství a plastový míček asi nepřidá moc na váze, tak v tom případě bude těžší ta s tím gumovým mičudou.
Já už ani nevím co jsem psal předtím, teď mě napadlo toto, takže (asi) měním svou odpověď a těžší je kádinka s gumovým mičudou
Protože pinpongový míček plave, je jeho hmotnost výrazně menší než hmotnost objemu vody kterou vytlačí a tím pádem vám všem co jste hádali že dolu půjde kádinka s modrým míčkem gratuluju, protože to je zřejmě správný výsledek.
Viz obrázek od turnigy.
Edit: Víťa byl rychlejší
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
tak míčky jsme zvládli - koukněme na největší viadukt u Magdeburgu https://mapy.cz/zakladni?x=11.6944903&y ... =127592186
dle textu u tohoto mostu přes Labe jsou základní informace
délka mostu 220 m
hmotnost konstrukce 24 000 t
vlastní mostní kanál má šířku 23 m, hloubku 4.5 m a při těch 220 m je to zhruba 30 000 t vody
když chodíte okolo mostu není tam žádná cedule povolené hmotnosti pro proplouvající loď jak jsme zvyklí u silničního mostu.
možná hmotnost lodě při takovéto konstrukci nehraje zásadní roli, nebo omezení hmotnosti/výtlaku je dáno/dodržováno pro celý plavební kanál
.... a nebo je to úplně jinak ?
.
dle textu u tohoto mostu přes Labe jsou základní informace
délka mostu 220 m
hmotnost konstrukce 24 000 t
vlastní mostní kanál má šířku 23 m, hloubku 4.5 m a při těch 220 m je to zhruba 30 000 t vody
když chodíte okolo mostu není tam žádná cedule povolené hmotnosti pro proplouvající loď jak jsme zvyklí u silničního mostu.
možná hmotnost lodě při takovéto konstrukci nehraje zásadní roli, nebo omezení hmotnosti/výtlaku je dáno/dodržováno pro celý plavební kanál
.... a nebo je to úplně jinak ?
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5219
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No hmotnost lodi asi nehraje roli - jde o to jaký má loď profil a protože je loď vždy lehčí než voda,
tak nesmí mít větší profil než takový aby nevytlačila vodu přes stěny toho kanálu.
Tím pádem by měl být most vypočítaný tak aby snesl zatížení plného koryta.
tak nesmí mít větší profil než takový aby nevytlačila vodu přes stěny toho kanálu.
Tím pádem by měl být most vypočítaný tak aby snesl zatížení plného koryta.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
ano, přesně tak to je
ještě jedno zdymadlo, kde funguje Archimédes, obsluhující kanál <-> Labe
Je to na principu výtahu, mohutné řetězy tahají žlab s lodí, převýšení je 38 m,
rozměry žlabu jsou 100 m / 11,8 m / 3,38 m, hmotnost žlabu s vodou 5800 t
Lodní výtah Lüneburg
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
keď už sa bavíme o lodných výťahoch, mňa dostal Falkirk wheel.
https://www.scottishcanals.co.uk/falkirk-wheel/
https://www.scottishcanals.co.uk/falkirk-wheel/
Zadání je nejednoznačné. Sice se píše, stejmé množství vody, ale obrázek ukazuje stejnou výšku vody. Ovšem výsledek bude stejně stejný. Pokud bude stejný objem vody třeba po litru, tak stále tam máme tu gumu a ta má měrnou hustotu větší než pinpongáč a pokud měříme hladinu, tak tam je úplně jedno jakou měrnou hustototu má guma, protože v kádince s pinpongáčem je přesbně o velikost pinpongáče méně vody, tedy guma půjde vžy dolů.
edit: Tak s křížkem po funuse - četl jsem jenom první stránku
edit: Tak s křížkem po funuse - četl jsem jenom první stránku
k vodním stavbám ... zajímavý je Kielský průplav v DE mezi Brunsbuttel - Kiel - zkracující cestu mezi Severním / Baltským mořem.
ročně jej využije okolo 45000 nákladních lodí - tedy pokud zde zastavíte, je stále na co koukat.
Zajímavostí je Rendsburský most - železniční most, kdy trať musí udělat smyčku aby nabrala potřebnou výšku. Konstrukci využili i pro přívoz, který je zde v podobě lanovky.
https://www.google.com/maps/place/Rends ... d9.6828068
.
ročně jej využije okolo 45000 nákladních lodí - tedy pokud zde zastavíte, je stále na co koukat.
Zajímavostí je Rendsburský most - železniční most, kdy trať musí udělat smyčku aby nabrala potřebnou výšku. Konstrukci využili i pro přívoz, který je zde v podobě lanovky.
https://www.google.com/maps/place/Rends ... d9.6828068
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů