Řeším obráběcí stroj kde k pohonu osy A je použit Zubový řetěz. Bohužel jedno řetězové kolo se po demontáži vretena nedochovalo. Potřeboval bych ho sehnat, vyrobit. Originál má kalene zuby a má centrální vedení. Nevěděl by někdo kde kolo koupit ,nebo jestli je možná výroba? U chybějícího kola jsem schopen zjistit pouze počet zubu a rozměry. Vykres zubu jsem nesehnal. Prikladam odkaz s obrázkem podoby řetězu. https://www.mateza.cz/e-shop/retez-zubo ... DsEALw_wcB
Za odpověď / pomoc předem děkuji.
Zubový řetěz, řetězová kola
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
hm, to je takový nějaký dost divný až podezřelý.
Že by u nějaké běžné mašiny byl pohon osy realizovaný tichým řetězem (Renold - Progress Works) jsem zatím neslyšel, neviděl a ani nezaregistroval.
Spíš to na mě působí dojmem, že někdo sonduje vyrobitelnost těhle kol na jiné použití.
Ale zpátky k věci - v první řadě asi bude nutné toho vědět o tom převodu podstatně víc - protože si nedokážu představit, že by někdo, kdo je v obraze měl potřebu řešit "chtěl bych to, nevím co".
Ty kola (obecně) existuji v více variantách (geometriích) . Jak zuby s přímkovým bokem (původní Renold), tak i zuby s modifikovaným bokem (přímka a nějaké, obecné navazující profily).
Takže asi bude třeba v prvé řadě změřit to funkční kolo (co tam skutečně je, včetně profilu zubu) a pak dodat (odměřit) ostatní potřebné hodnoty a požadavky (jak to má fungovat). Pak to napočítat, podle toho, co tam přesně má být.
Typický materiál kol je CE2 a klasické CHTZ (viz mat. list).
Tvar se v serií odvalí nebo (pokud to je tam, kam se jinak nemůže) vyšťouchá Fellowsem.
V kusovce nebo maloserií vyšťouchá dělicím způsobem nebo dělícím způsobem vyfrézuje.
Pak se to prožene pecí, obrousí průměry a nakonec obrousí tvar. V kusovce buď tvarově v hrotech na děličce, na trnu, nebo by to asi šlo i na Orcuttu. Pokud je to kolo s dírou, tak bude třeba trn, na jeden kus by stačil měkkoš.
Protože není jasný, jak to kolo vypadá, ani dokonce jak je velký, a jaký má tvar, nemá sebemenší smysl to víc rozvádět. Pravděpodobnost, že se do toho někomu kdo ví, která bije, aniž by bylo jasné, o co jde a v jednom kusu, bude dobrovolně chtít je podle mě minimální.
Cena bude přesně odpovídat tomu, viz výše.
Omezený výběr komunálních kol nějaký je - obvykle je dodává i ten, kdo dělá i řetězy.
Že by u nějaké běžné mašiny byl pohon osy realizovaný tichým řetězem (Renold - Progress Works) jsem zatím neslyšel, neviděl a ani nezaregistroval.
Spíš to na mě působí dojmem, že někdo sonduje vyrobitelnost těhle kol na jiné použití.
Ale zpátky k věci - v první řadě asi bude nutné toho vědět o tom převodu podstatně víc - protože si nedokážu představit, že by někdo, kdo je v obraze měl potřebu řešit "chtěl bych to, nevím co".
Ty kola (obecně) existuji v více variantách (geometriích) . Jak zuby s přímkovým bokem (původní Renold), tak i zuby s modifikovaným bokem (přímka a nějaké, obecné navazující profily).
Takže asi bude třeba v prvé řadě změřit to funkční kolo (co tam skutečně je, včetně profilu zubu) a pak dodat (odměřit) ostatní potřebné hodnoty a požadavky (jak to má fungovat). Pak to napočítat, podle toho, co tam přesně má být.
Typický materiál kol je CE2 a klasické CHTZ (viz mat. list).
Tvar se v serií odvalí nebo (pokud to je tam, kam se jinak nemůže) vyšťouchá Fellowsem.
V kusovce nebo maloserií vyšťouchá dělicím způsobem nebo dělícím způsobem vyfrézuje.
Pak se to prožene pecí, obrousí průměry a nakonec obrousí tvar. V kusovce buď tvarově v hrotech na děličce, na trnu, nebo by to asi šlo i na Orcuttu. Pokud je to kolo s dírou, tak bude třeba trn, na jeden kus by stačil měkkoš.
Protože není jasný, jak to kolo vypadá, ani dokonce jak je velký, a jaký má tvar, nemá sebemenší smysl to víc rozvádět. Pravděpodobnost, že se do toho někomu kdo ví, která bije, aniž by bylo jasné, o co jde a v jednom kusu, bude dobrovolně chtít je podle mě minimální.
Cena bude přesně odpovídat tomu, viz výše.
Omezený výběr komunálních kol nějaký je - obvykle je dodává i ten, kdo dělá i řetězy.
Vyfotit a přidám rozměry kola které je k dispozici. Našel jsem několik variant řetězu a tím pádem kol. Bohužel nevím kolik zubu chybějící kolo má mít, zkusím se podívat do parametru jestli tam není vidět převodový poměr mezi servem a osou. Předpokládám 2:1 . Nejraději bych koupil hotové kolo a upravil pouze montážní rozměry. Vnitřní průměr chybějícího kola je 100 mm. Kolo které se zachovalo má 23 zubu. Řetěz by měl mít roztec 1/2 palce. Šířka cca 33 mm.
Prikladam video stroje, pohon se týká osy A. https://m.youtube.com/watch?v=44qpfA7JNmQ