Frézka TOS FN20
Tak na něco už znám odpověď
Ano má to cenu hlavu rozebrat, žádný Isoflex ( podle manuálu ) v ní není, ale spousta hnusnýho oleje...
Ten kroužek je jakási brzda, přitlačuje to kotouč na náhonové ozubené kolo a asi to brzdí vřeteno
Ano má to cenu hlavu rozebrat, žádný Isoflex ( podle manuálu ) v ní není, ale spousta hnusnýho oleje...
Ten kroužek je jakási brzda, přitlačuje to kotouč na náhonové ozubené kolo a asi to brzdí vřeteno
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Jen nevím, jestli to platí s tím Isoflexem i pro stroje od žebráka, jako je ten můj, manuál mám totiž až z intosu, nevíte někdo? Našel jsem totiž na hlavě dvě mazničky a ty určitě nejsou pro vazelínu
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Ahoj, ten krouzek nahore na hlave je tzv. tuzic. Mel by byt standardne povoleny. Bylo mi receno ze je vhodne ho pritahnout napr. kdyz najizdis velkou frezou do materialu, tak aby jsi se vyhnul vibracim a kdyz je cela freza najeta, tak zase povolit. Je to na principu treni, tak aby se to nehralo a nedrelo pri kdyby byl utazeny porad.
Ahoj a krásný večer všem, dal jsem se do většího čištění mé FNky. Při částečné rozborce a čištění jsem si zatím všiml pravděpodobně špatného ložiska na vodorovném vřeteni. Ale nějak jsem se zasekl jak vřeteno s ložiskama vyndat.
A tak se chci zeptat zde zkušenějších jestli někdo nepřeložiskovával vodorovné vrěteno a nemohl mne navést. Moc děkuji Pavel.
A tak se chci zeptat zde zkušenějších jestli někdo nepřeložiskovával vodorovné vrěteno a nemohl mne navést. Moc děkuji Pavel.
Manuál mám, nějaký postup jsem si dal dohromady, ale moc jistej si s nim nejsem…
Začnu od zadu:
- vyndám vtahovací tyč
- odstraním ségrovku 131 > to umožní stáhnutí krytu 46 a vyjmutí malého pera pro kryt > vyšroubování kg matice 50 a podložky 131
- povolení kg matice 51 za ozubením až mimo závit
- přesunu se dopředu a vyšroubuju 3x imbus 95, to umožní vyjmutí límce 43
- moc mi ale není jasne co s KG maticí nadruhé straně od ozubení, za první sestavou ložisek, tu v tom schématickém řezu nemám a konec jejího závitu je zakrytej tím válcem 42 (tady mi moc není jasná jeho funkce). Docela nerad bych to pos… a tak jsem si chtěl předem udělat takovou rozvahu.
Začnu od zadu:
- vyndám vtahovací tyč
- odstraním ségrovku 131 > to umožní stáhnutí krytu 46 a vyjmutí malého pera pro kryt > vyšroubování kg matice 50 a podložky 131
- povolení kg matice 51 za ozubením až mimo závit
- přesunu se dopředu a vyšroubuju 3x imbus 95, to umožní vyjmutí límce 43
- moc mi ale není jasne co s KG maticí nadruhé straně od ozubení, za první sestavou ložisek, tu v tom schématickém řezu nemám a konec jejího závitu je zakrytej tím válcem 42 (tady mi moc není jasná jeho funkce). Docela nerad bych to pos… a tak jsem si chtěl předem udělat takovou rozvahu.
Já bych se zastavil u zjištění špatného ložiska při částečné rozborce. Ono se špatné ložisko projeví buď při obrábění nebo měřením ( a nebo hlukem když už je totálně v háji nebo bez maziva). Jak jsi tedy zjistil, že je špatné? Které ložisko? Přední nebo zadní? Jestli přední měřil jsi vůli? Přední ložisko je válečkové s vymezováním vůle, takže není nutné ho hned vyhodit. Také je problém (a drahý problém) sehnat nové s odpovídající přesností. Ani montáž nového není nic triviálního a velmi snadno ho zničíš (zjednodušeně - příliš předepnuté nebo špatně namontované ložisko už nevrátíš do původního stavu). Nevím jaké máš zkušenosti, ale jen tě chci navést, aby ses případně neunáhlil s rychlou demontáží, kterou třeba ani nic nezjistíš. Rozhodně v tuto chvíli nesundavej vnitřní kroužek válečkového ložiska z vřetene. I při demontáži je potřeba pečlivost (označení poloh KM matic, broušených kroužků atp.). Není to raketová věda, ale z dotazu mi přijde, že jsi docela hrr do demontáže.capajev píše: ↑12. 11. 2022, 7:40 Ahoj a krásný večer všem, dal jsem se do většího čištění mé FNky. Při částečné rozborce a čištění jsem si zatím všiml pravděpodobně špatného ložiska na vodorovném vřeteni. Ale nějak jsem se zasekl jak vřeteno s ložiskama vyndat.
A40EEDC6-23B2-4DD4-8119-DF5452DD6B27.jpeg
A tak se chci zeptat zde zkušenějších jestli někdo nepřeložiskovával vodorovné vrěteno a nemohl mne navést. Moc děkuji Pavel.
Díky, úplně hrrr nejsem, celkem jsem si to rozmýšlel jestli do toho jít, už mám pár dní tu hlavu sundanou, popravdě moc se mi do toho nechce, zkušeností tolik nemám, ale…
Špatné ložisko jsem vydedukoval ničím výše uvedeným, ale pouhým pootáčením vřetene rukou, které se v nepravidelných místech zastavilo či zpomalilo, jako by tam něco drhlo. Někdy to jde v klidu otočit několikrát dokola, někdy třeba půl točky. Které ložisko to dělá se mi však určit nepodařilo. Nemyslím si, že ložisko / ložiska jsou úplně v háji, ale že tam bude nějaká nečistota a proto ta rozborka. Kdyžby však měl někdo nápad jak na to bez rozborky, vřele vítám .
Špatné ložisko jsem vydedukoval ničím výše uvedeným, ale pouhým pootáčením vřetene rukou, které se v nepravidelných místech zastavilo či zpomalilo, jako by tam něco drhlo. Někdy to jde v klidu otočit několikrát dokola, někdy třeba půl točky. Které ložisko to dělá se mi však určit nepodařilo. Nemyslím si, že ložisko / ložiska jsou úplně v háji, ale že tam bude nějaká nečistota a proto ta rozborka. Kdyžby však měl někdo nápad jak na to bez rozborky, vřele vítám .
Na věci co funfujou se nešahá. Ve fabrice v nástrojárně jsme měli nástrojařskejch frézek FN... pět nebo šest. Dvousměnný provoz, u každé mašiny mazací plán a to bylo všechno. A na složitější servis a seřizování jezdili borci z TOSu.
Jo tak tohle používám na frézce fa3u akorát manuelně rukou, když najíždím tak to umí někdy pěkně rachtat v ozubení než jsou v záběru alespoň 2 nebo 3 zuby frézy, navrchu opatrně chytnu otáčející šroub aretace trnu a dělám mu odpor třením ruky- zkrátka něco pro bepečáky každý na vlastní odpovědnost. Chci někdy vyzkoušet vyrobit setrvačník nad hlavu jestli omezí rachtání nebo ne.
Jinak je to jev : zub frézy jel navolno pak se zakousne a zbrzdí v materiálu po vyjetí z materiálu to odpruží a zarachtá ve vůli v zubech oz kol.....to se děje dokud není stále v záběru alespon 2 zuby.
Jinak je to jev : zub frézy jel navolno pak se zakousne a zbrzdí v materiálu po vyjetí z materiálu to odpruží a zarachtá ve vůli v zubech oz kol.....to se děje dokud není stále v záběru alespon 2 zuby.
capajev píše: ↑8. 10. 2022, 6:22 Ahoj, ten krouzek nahore na hlave je tzv. tuzic. Mel by byt standardne povoleny. Bylo mi receno ze je vhodne ho pritahnout napr. kdyz najizdis velkou frezou do materialu, tak aby jsi se vyhnul vibracim a kdyz je cela freza najeta, tak zase povolit. Je to na principu treni, tak aby se to nehralo a nedrelo pri kdyby byl utazeny porad.
No to je právě ono, já bych o tom rozebrání vodorovné hlavy ani nepřemýšlel, ale prostě se to tam lehce zadrhává. A řešit to přes borce z Emca, kteří dneska servisují stroje z TOSu popř INTOSu nechci …..
Nicméně zjistil jsem si více informací a s předem stanoveným postupem by to mělo jít relativně dobře. Takže udělám částečnou rozborku jak radil Zbýňa, identifikuju problémové ložisko a až pak uvidím co s tím dál.
Pochopil jsem, že můj asi největší problém bude ten válec se 3-mi vyvažovacími závažími. Kde po rozebrání a složení to může být problém a chtělo by to dynamicky vyvážit, otázka je, jestli vyvážení už teď není po tolika letech (rok výroby 1978) i tak rozhozené.
Ahá, tak univerzálu zajímavý to mě nenapadlo, jen bude potřeba než namontuju univerzálu si uvědomit co to bude dělat s utahovacím šroubem při rozběhu vřetena a vypnutí...nerad bych ho viděl lítat nebo vyletět nástroj i strnem do obrodbku či někde jinam..