Výpočet převodu posuvové skříně
Zdravím borci.
Z matiky jsem měl vždycky 4, tak jdu pro radu ke zkušenějším. U historického soustruhu mi chybí štítek na posuvové skříni. Rozhodl jsem se pokusit se dopočítat něco jako převodový poměr. Pokusím se sepsat příkladem posloupnost kol (počet zubu, nebo průměr) - viz foto.
Omlouvám se za možná primitivní dotaz. Převodových stupňů tak je mnoho, pokud pochopím jak tak si dopočítám zbytek.
Možná by mi stačilo spočítat kolik bude otáček na výstupu třeba při 100 ot/min.
Díky za ochotu a trpělivost
Já postupoval tak, že jsem si určil u jednotlivých dvojic jejich "poměr", zda to tak můžu rict.
První dvojice 0,57
Druhá dvojice 0,44
Třetí dvojice 0,44
(z toho lze určit už jistě, že otáčky se budou pořád zpomalovat, což je i z velikosti hnaných a hnacích kol jasné)
Při 100ot bude za prvním převodem 57ot, za druhým 25ot a na konci 10,7 ot
Dalo by se to považovat za poměr 10:1?
Díky všem kluci
Z matiky jsem měl vždycky 4, tak jdu pro radu ke zkušenějším. U historického soustruhu mi chybí štítek na posuvové skříni. Rozhodl jsem se pokusit se dopočítat něco jako převodový poměr. Pokusím se sepsat příkladem posloupnost kol (počet zubu, nebo průměr) - viz foto.
Omlouvám se za možná primitivní dotaz. Převodových stupňů tak je mnoho, pokud pochopím jak tak si dopočítám zbytek.
Možná by mi stačilo spočítat kolik bude otáček na výstupu třeba při 100 ot/min.
Díky za ochotu a trpělivost
Já postupoval tak, že jsem si určil u jednotlivých dvojic jejich "poměr", zda to tak můžu rict.
První dvojice 0,57
Druhá dvojice 0,44
Třetí dvojice 0,44
(z toho lze určit už jistě, že otáčky se budou pořád zpomalovat, což je i z velikosti hnaných a hnacích kol jasné)
Při 100ot bude za prvním převodem 57ot, za druhým 25ot a na konci 10,7 ot
Dalo by se to považovat za poměr 10:1?
Díky všem kluci
Naposledy upravil(a) Wema dne 23. 1. 2023, 6:20, celkem upraveno 2 x.
na výstupu bude
100*(31/54)*(26/58)*(26/60)=11,152 (ot/min)
pozn.: závorky nemají z matematického hlediska žádný smysl, jsou tam jen pro přehlednost
kromě prvního a posledního musí být kola na hřídelích volně, jinak by se to netočilo
100*(31/54)*(26/58)*(26/60)=11,152 (ot/min)
pozn.: závorky nemají z matematického hlediska žádný smysl, jsou tam jen pro přehlednost
kromě prvního a posledního musí být kola na hřídelích volně, jinak by se to netočilo
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Moc díky. Možná ne úplně přesně, ale podobného výsledku jsem se dobral, děkuji.
Ano, kolečka jsou tam volně. Chtěl jsem jen znázornit posloupnost převodu. Pochopil jsi to dobře, díky.
Dopočítal jsem se na výstupu zhruba těchto hodnot při vstupních otáčkách 100 ot/min:
1. stupeň - 10,7 ot
2. stupeň - 18,9 ot
3. stupeň - 32,1 ot
4. stupeň - 57,4 ot
5. stupeň - 100 ot (logicky 1:1)
6. stupeň - 170 ot
Dá se z toho určit nějak přibližně převodový poměr který by se dal napsat na nový stitek? Resp. jak tyto převodové poměry zaznačit na skříň posuvů aby to dávalo smysl a clovek z toho pochopil rychlost posuvu? Moc děkuji
Ano, kolečka jsou tam volně. Chtěl jsem jen znázornit posloupnost převodu. Pochopil jsi to dobře, díky.
Dopočítal jsem se na výstupu zhruba těchto hodnot při vstupních otáčkách 100 ot/min:
1. stupeň - 10,7 ot
2. stupeň - 18,9 ot
3. stupeň - 32,1 ot
4. stupeň - 57,4 ot
5. stupeň - 100 ot (logicky 1:1)
6. stupeň - 170 ot
Dá se z toho určit nějak přibližně převodový poměr který by se dal napsat na nový stitek? Resp. jak tyto převodové poměry zaznačit na skříň posuvů aby to dávalo smysl a clovek z toho pochopil rychlost posuvu? Moc děkuji
Jestli jsi se dopačítal sem, neblázni že si poměry na štítek nespočteš
1 : 9,35
1 : 5,3
1 : 3,1
atakdále, ale asi bych si to zaokrouhlil na celá čísla
1 : 9,35
1 : 5,3
1 : 3,1
atakdále, ale asi bych si to zaokrouhlil na celá čísla
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Jo, diky
Spíš mi jde o to, jak to správně zaznačit. Jestli v desetinnym cisle, nebo ve zlomku, nebo jinak...nebo jak by to dávalo pro obsluhu největší smysl.
A myslím, že to není 1 : 9,35 ale 9,35 : 1, ne?
Na celá čísla bych to zaokrouhlil určitě, ale jak říkám, tak, aby to značení dávalo nějak smysl
Spíš mi jde o to, jak to správně zaznačit. Jestli v desetinnym cisle, nebo ve zlomku, nebo jinak...nebo jak by to dávalo pro obsluhu největší smysl.
A myslím, že to není 1 : 9,35 ale 9,35 : 1, ne?
Na celá čísla bych to zaokrouhlil určitě, ale jak říkám, tak, aby to značení dávalo nějak smysl
Ono je to jedno, záleží z které strany na to koukáš jestli od motoru nebo vřetena
Já to psal jen jako příklad, aby ses chytnul
Já mám třeba přímé měření na vřetenu a frekvenčák na motoru, takže nepotřebuju moc řadit
Já to psal jen jako příklad, aby ses chytnul
Já mám třeba přímé měření na vřetenu a frekvenčák na motoru, takže nepotřebuju moc řadit
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
já hlavně nechápu kde tam vidíte 6 "kvaltů"
takhle jak je to namalovaný jsem to pochopil jako teoretickou úlohu na výpočet celkového převodového poměru tří převodů za sebou
jestli to má být převodovka posuvů, tak taky musí být určeno která soukolí a jakým způsobem budou při jednotlivých kvaltech přenášet výkon
jestli to bude řazeno pomocí připojení k hřídeli spojkami - pak by šlo zařadit dva nebo i všechny tři ty převody za sebou za cenu šílených složitostí na těch hřídelích
nebo jestli se to bude řadit posouváním trojkolí na jedné z těch hřídelí tak jak se to běžně dělá - pak tam ale budou ty kvalty jenom tři, může být zařazený vždycky jenom jeden z nich a soukolí nemůžou být takhle proti sobě jak je naznačeno
...
řada převodů pro vřeteno nebo pro posuvy se navíc navrhuje jako geometrická posloupnost
další stupeň otáček je násobkem předchozího stupně a ten násobitel je v celé řadě stejný
třeba
50
63
80
100
126
...
...
a navíc to mj. musí jít vyrobit a smontovat
takhle jak je to namalovaný jsem to pochopil jako teoretickou úlohu na výpočet celkového převodového poměru tří převodů za sebou
jestli to má být převodovka posuvů, tak taky musí být určeno která soukolí a jakým způsobem budou při jednotlivých kvaltech přenášet výkon
jestli to bude řazeno pomocí připojení k hřídeli spojkami - pak by šlo zařadit dva nebo i všechny tři ty převody za sebou za cenu šílených složitostí na těch hřídelích
nebo jestli se to bude řadit posouváním trojkolí na jedné z těch hřídelí tak jak se to běžně dělá - pak tam ale budou ty kvalty jenom tři, může být zařazený vždycky jenom jeden z nich a soukolí nemůžou být takhle proti sobě jak je naznačeno
...
řada převodů pro vřeteno nebo pro posuvy se navíc navrhuje jako geometrická posloupnost
další stupeň otáček je násobkem předchozího stupně a ten násobitel je v celé řadě stejný
třeba
50
63
80
100
126
...
...
a navíc to mj. musí jít vyrobit a smontovat
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
ano, v téhle převodovce je 6 kvaltů
....
pojďme si ujasnit pár věcí
převodový poměr ozubeného soukolí NELZE počítat z průměrů kol, poměr je dán počty zubů !!!
i v tom obrázku máš ve dvojicích 26/60 a 26/58 shodné průměry, ale převodové poměry se liší - a přitom píšeš 0,44 a 0,44
ve tvém původním dotazu zmiňuješ obě veličiny, není jasné kterou jsi použil - pravděpodobně počty zubů
pak ale ta "třetí dvojice" má převodový poměr 26/60=0,4333333... což je zaokrouhleno na 2 desetinná místa 0,43
......
pojmenujme si kola zleva doprava dle fotky (neznáme počty zubů všech jednotlivých kol, z 10 jich známe jen 6 a nevíme která)
v horní řadě z1, z3, z5, z7, z9
v dolní řadě z2, z4, z6, z8, z10
převodovku na obrázku lze rozdělit na dvě části, výsledný převodový poměr (P) je dán součinem převodových poměrů těch částí (i1-i5)
pravá část má tři kvalty
1. i1= z9/z10 (odhadem dle foto bude i1 větší než 1, tj. "do rychla")
2. i2= z7/z8
3. i3= z5/z6
ta levá má dva kvalty, je buď napřímo, pak je převod i5= 1 nebo i4= (z4/z3)*(z1/z2) (závorky pro přehlednost)
dvakrát tři je šest (možných kombinací, kvaltů, rychlostí, výsl. přev. poměrů)
první P1= i1*i4 =z9/z10*z4/z3*z1/z2 = .....
P2=i2*i4
P3=i3*i4
P4=i1*i5 = z9/z10*1=.....
P5=i2*i5
šestý P6=i3*i5
otáčky výstupní hřídele (n)
pro první kvalt n1= 100*P1
n2=100*P2
...
...
sorry, udělal jsem z toho trochu vědu
polohy páky levé části bych označil 1:1 a 1:5
polohy páky pravé části A, B, C
pak si udělej tabulku pro těch 6 možností
....
pojďme si ujasnit pár věcí
převodový poměr ozubeného soukolí NELZE počítat z průměrů kol, poměr je dán počty zubů !!!
i v tom obrázku máš ve dvojicích 26/60 a 26/58 shodné průměry, ale převodové poměry se liší - a přitom píšeš 0,44 a 0,44
ve tvém původním dotazu zmiňuješ obě veličiny, není jasné kterou jsi použil - pravděpodobně počty zubů
pak ale ta "třetí dvojice" má převodový poměr 26/60=0,4333333... což je zaokrouhleno na 2 desetinná místa 0,43
......
pojmenujme si kola zleva doprava dle fotky (neznáme počty zubů všech jednotlivých kol, z 10 jich známe jen 6 a nevíme která)
v horní řadě z1, z3, z5, z7, z9
v dolní řadě z2, z4, z6, z8, z10
převodovku na obrázku lze rozdělit na dvě části, výsledný převodový poměr (P) je dán součinem převodových poměrů těch částí (i1-i5)
pravá část má tři kvalty
1. i1= z9/z10 (odhadem dle foto bude i1 větší než 1, tj. "do rychla")
2. i2= z7/z8
3. i3= z5/z6
ta levá má dva kvalty, je buď napřímo, pak je převod i5= 1 nebo i4= (z4/z3)*(z1/z2) (závorky pro přehlednost)
dvakrát tři je šest (možných kombinací, kvaltů, rychlostí, výsl. přev. poměrů)
první P1= i1*i4 =z9/z10*z4/z3*z1/z2 = .....
P2=i2*i4
P3=i3*i4
P4=i1*i5 = z9/z10*1=.....
P5=i2*i5
šestý P6=i3*i5
otáčky výstupní hřídele (n)
pro první kvalt n1= 100*P1
n2=100*P2
...
...
sorry, udělal jsem z toho trochu vědu
polohy páky levé části bych označil 1:1 a 1:5
polohy páky pravé části A, B, C
pak si udělej tabulku pro těch 6 možností
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
No, tak tomu říkám pojmout to vědecky
Takže ať do toho vnesu trochu světla....jelikož jsem říkal, že jsem měl z počtů dostatečnou (pravdou je, že jsem to první počítání zubů fakt odflakl) tak jsem to včera hezky v klidu přepočítal. Ve fotce níže tedy dodávám skutečný počet zubů a omlouvám se za mystifikaci.
Já jsem samozřejmě počítal se zuby v mých propočtech, ale přiznávám, že jsem na začátku nevěděl z čeho vychazet - zda průměr kol, nebo počet zubů. Teď už to vím.
V prvotní skice jsem uvedl jen příklad jedné zařazené rychlosti, abych věděl jak si dopočítat zbytek.
Tak snad jsme se i přes moje matoucí informace dobrali konce
Takže ať do toho vnesu trochu světla....jelikož jsem říkal, že jsem měl z počtů dostatečnou (pravdou je, že jsem to první počítání zubů fakt odflakl) tak jsem to včera hezky v klidu přepočítal. Ve fotce níže tedy dodávám skutečný počet zubů a omlouvám se za mystifikaci.
Já jsem samozřejmě počítal se zuby v mých propočtech, ale přiznávám, že jsem na začátku nevěděl z čeho vychazet - zda průměr kol, nebo počet zubů. Teď už to vím.
V prvotní skice jsem uvedl jen příklad jedné zařazené rychlosti, abych věděl jak si dopočítat zbytek.
Tak snad jsme se i přes moje matoucí informace dobrali konce
no tak si dosaď ty počty zubů do vzorců viz výše a vyjde ti 6 převodových poměrů
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;