Oprava vretena freza

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
jergus.balaz
Příspěvky: 1559
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

14. 4. 2023, 6:04

Teraz je asi vhodná otázka, či to vreteno bolo treba rozoberať a či to prvotné meranie bolo správne. A ako tak pozerám na fotky, tak meranie vretena bolo nepriame, cez akúsi hriadeľ (so závitom) :roll:
BalazKovo.sk
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

14. 4. 2023, 6:12

Hlasuji za minutu ticha pro tento obráběcí stroj a jeho komponenty (zejména ložiska).
Odpočívej v klidu míru a pokoji.
Howgh.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3304
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

14. 4. 2023, 6:48

Vřeteno není kruhové krojidlo na pluhu...a mazala ta mašina vůbec ? kola jsou suchá dokonce je tam mezi zuby trochu rzi či co. Vlevo vedele vřeteníku je olejoznak a tam musí být vidět téct olej když beží motor. ločiska tam dej a uvidíš, ale žádné násilí kladiva a panenky.
Postup si musíš vymyslet sám tak abys nezatěžoval montážní silou valivé elementy
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7217
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

14. 4. 2023, 7:53

pilatdenis - zjevně vůbec nechápeš co to je kosoúhlé ložisko a jak funguje
jsou VŽDY !!!!!!!! minimálně ve dvojici, kosoúhlé ložisko samo o sobě vůbec nemůže fungovat !!!!
v tomto případě je na vřeteni dvojice ložisek uspořádaná tenšími stranami vnitřních kroužků k sobě
mezi ložisky je dvojice rozpěrných kroužků (dále "rozpěrek")
ty rozpěrky mají v tomto případě RŮZNOU tloušťku, rozpěrka mezi vnějšími kroužky ložisek je jinak tlustá než ta mezi vnitřními kroužky
pomocí různých tlouštěk rozpěrek se při montáži dosáhne správného předpětí ložisek, tak aby sestava byla bez vůle atd
je to konstrukce z doby, kdy nebyla k dispozici tzv. univerzálně párovatelná ložiska (značení "UL", co to znamená si nastuduj v katalogu)
znamená to, že NELZE tu konkrétní dvojici jen tak jednoduše nahradit jinými kusy ložisek
je nutné v přípravku pod konkrétním zatížením změřit (s tolerancí pár tisícin mm) rozdíl polohy vnitřních a vnějších kroužků použitého konkrétního páru ložisek a podle naměřených hodnot spočítat rozdíl tlouštěk rozpěrek
po montáži na vřeteno pak vznikne sestava ložisko - rozpěrky - ložisko se správným předpětím
sestava vřeteno - ložiska s rozpěrkami - stahovací matice (pozice 4 na řezu) + příruby okolo se pak montují do skříně jako jeden celek
při demontáži se ti ty ložiska rozpadly a vypadaly kuličky, protože jsi vyndal tu matici pos. 4 a vřeteno vytlačil bez ní
šlo to tak blbě, protože jsi asi neodšrouboval tu přírubu co zevnitř (zepředu) skříně drží vnější kroužky a stahoval a kurvil jsi vniřní kroužky
= chyba z nepochopení principu
...
vše (rozdíl tlouštěk rozpěrek, shodná tloušťka rozpěrky po celém obvodu) musí být udělané a odpovídající přesností - tolerance v jednotkách tisícin mm
jinak to bude nít vůli nebo to bude šmajdat, hřát se atd
pro ilustraci - tipuju, že předpětí větší o třeba 0,02 mm než je potřebné povede ke snížení životnosti ložisek tak na setinu projektované životnosti
nasral sis do bot
cesta ven vede přes koupi dvou dnes běžně dostupných univerzálně párovatelných vřetenových ložisek (cena tak 5-8 tisíc CZK /1 kus) a nabroušení těch rozpěrek na brusce naplocho na shodnou tloušťku
na konkrétním rozměru moc nezáleží, jen musí být dostatečná tak, aby přes šířku stěny skříně bylo možné přední a zadní přírubou stáhnout natvrdo sestavu vnějších kroužků a vnější rozpěrky
nejlíp tak sahnout do štrozoku a nechat to udělat někoho, kdo ví co dělá
sorry
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
kiko01
Příspěvky: 1600
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

14. 4. 2023, 11:34

Tak ono by malo stacit ze si mysli ze ked su rovnake cisla na lozisku B7209****** tak je to rovnake lozisko, bez ohladu na tie zvyse posmena/ cisla
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22408
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

14. 4. 2023, 11:43

Ted to tu ctu. Testone diky za seriozni reakci.
I kdyz by si autor dotazu zaslouzil na....t na ruce a rozmazat (pry to pomaha, kdysi mi sdelil jeden fachman pote, co jsem zabul jeden prumer na soustruhu), stale to neznamena ze jsme kazdej nejak nezacinali a ze se clovek chybama neuci. A jedovatou poznamku kdyz uz musi byt by mohla doprovazet slusna rada viz testone.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Dawe
Příspěvky: 2536
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

14. 4. 2023, 12:07

Poznamka pro ty, kteri si rikaji jak muze merit axialni vuli neosazeneho jedineho kosouhleho loziska. Uz jsem se s tim setkal, byl to jinak schopny clovek, ktery nekde videl, ze se takhle kosouhle lozisko merilo...jen mu nedocvaklo, ze tam slo o duplexni, nebo ctyrbodove a nejde to z principu aplikovat na single kosouhle.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 2955
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

14. 4. 2023, 1:56

Kdysi když nebyly k dispozici párovaná nebo univerzálně párovatelná ložiska se měřily hodnoty pro diferenci mezikroužků na přípravku.

Byl to přesně broušený čep osazený tak, aby se vnější kroužek opřel o to osazení a pod vnitřním kroužkem to bylo odlehčené. Vnitřní // hřídelový // kroužek měl na čepu vůli asi 0,02 aby se nepromítalo do měření tření na čepu. Na čepu byla vroubkovaná matice // kalibr // a tou se na ložisku vymezila vůle. Přeměřil se rozdíl na vnějším / vnitřním kroužku a podle toho se nabrousily mezikroužky.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

14. 4. 2023, 3:35

Milan199 píše: 14. 4. 2023, 1:56 Kdysi když nebyly k dispozici párovaná nebo univerzálně párovatelná ložiska se měřily hodnoty pro diferenci mezikroužků na přípravku.

Byl to přesně broušený čep osazený tak, aby se vnější kroužek opřel o to osazení a pod vnitřním kroužkem to bylo odlehčené. Vnitřní // hřídelový // kroužek měl na čepu vůli asi 0,02 aby se nepromítalo do měření tření na čepu. Na čepu byla vroubkovaná matice // kalibr // a tou se na ložisku vymezila vůle. Přeměřil se rozdíl na vnějším / vnitřním kroužku a podle toho se nabrousily mezikroužky.
No, to je nějaký divný. Přípravek (nemusí být přípravek - jde si to i poskládat - vyrobit) skutečně byl - viz třeba servisní technická příručka na vřetena z Strakonic - obr.52, str.46 - ale žádná matice tam není - ložisko je naplacato, pouze volně (axiálně) předepnutý "závažím s šlicem" - aby se šlo dostat k čelům obou kroužků - a v tom "přípravku" se pak pod zatížením Pax změří hodnota (respektive hodnoty - kvůli házení kroužků oproti drahám) "e" (přesazení čel kroužků) - v poloze I a II. Stačí :lol: to změřit s přesností tak okolo mikronu :lol: a nebo radši líp.
Dopředu upozorňuji, že teď se to už nejmenuje "e", ale "f" a "b". Pak se to dopočítá, složí a hlavně změří jestli to je tak jak to má být (buď na posunutí/síla a nebo rezonančně). U brusek tak leda síla/posunutí - ostatní je obvykle málo přesné.
Dopředu bych i upozornil, že i ta univerzálně párovatelná ložiska mají jako cokoli nějaké tolerance (včetně průměrů) a jakékoli vřeteno a těleso (vřeteník) má překvapivě taky vždy nějaké tolerance (absolutní rozměr), a vždy jsou nějaké zvolené přesahy pro kroužky, takže to, že tam je to správné "chtěné" předepnutí pro konkrétní sestavu - po přechodu z doměřovaných ložisek na UPL rozhodně není žádnou jistotou - stačí aby byly přesahy větší než se s nima u UPL počítá (buď schvalně větší a nebo dané nepřesnou výrobou vřetene/ vřeteník - těleso) a je pak to předepnutí jiné - obvykle větší.
Takže ano, UPL jsou sice zjednodušením servisu, ale jejich montáž bez adekvátního měření a hlavně aniž opravář tuší která vůbec bije, je obvykle sázkou na jistotu - drahou a brzkou ránu.
Milan199
Příspěvky: 2955
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

14. 4. 2023, 8:02

No možná je to divný, ale takhle jsme to dělali. Jednak to byly "fortuny" pro nářaďovny a pak rychloběžná vřetena pro automaty "na motorech". Nějak si nevzpomínám, že by mi něco "hodili na hlavu". Mazalo se to J0 nebo petrákem.

Kroužky jsem kontroloval mikrometrem a potom jsem doměřil rozdíl v kroužcích. Ten přípravek vypadal nějak takhle :
pripravek.png
pripravek.png (4.48 KiB) Zobrazeno 1187 x
Matice byla vyrobena ze závitového kalibru a odlehčena aby se dalo dostat dotekem na hřídelový kroužek. Matici jsem přitahoval až začnul vnější kroužek při otáčení prstama "táhnout". Pak se odměřila diference mezi kroužkama.

Univerzálně párovatelná ložiska používám od FAGu a popravdě je nijak nekontroluji. Zatím mne to nevypeklo.
Hřídel brousím -0,005 pod nominál a díru +0,005. Ložisko tam musí jít natlačit prstama, žádný lisování nebo nedejbože kladivo. Konstrukčně se snažím aby vždy byly hřídelové i vnější kroužky staženy "na krev".

Důležitá je rovnoběžnost dosedacích čelních ploch. Ta musí být opravdu v tisícinách. No a díry pro ložiska nemí "střihat".
Všechno chce své :D
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

14. 4. 2023, 8:49

že jste to takhle dělali, je možné, ale takhle ten přípravek správně vypadat nemá. Protože v první řadě tou maticí s jemným závitem nemáš nikdy zaručenou přesnou a opakovatelnou sílu (respektive pouze to zanedbatelné předepnutí - spíš vymezení do bezpečné nuly) - ta matice díky tomu jemnýmu závitu "udělá něco, nevím co". Další věc je ta, že vnější závit na brusce na tom trnu nabrousíš sice celkem jednoduše, ovšem udělat tu matici tak, aby běželo čelo a závit je čistý opruz, protože musíš mít brusku na vnitřní závity co má sundavací rameno na čelo (protože tu matici nemůžeš přepínat - na jinou mašinu to na rozdíl od hrotů nepřendáš.) Nebo musíš brousit na trnu - tj. nejdřív matici vnitřek - závit, pak udělat přesný kuželový závitový (opět broušený) trn co to bude centrovat za boky závitu, na ten natočit tu matice a pak nakonec vzit na trnu na hrotovce opatrně to čelo tý matice. Spousta práce a stejně to perfektně nepoběží nikdy. Udělat totiž matici, co jí cokoli s závitem běží v naprosté nule na víc upnutí je víc než obtížné. Kdežto závaží je prostě furt stejný, přesnost je celkem fuk, a riziko, že bys tam vnesl cokoli jiného je čistá nula - protože vnitřní kroužek je volně na trnu (sedí na čele trnu), vnější je pak pouze v kontaktu s závažím a to do toho kromě síly daný gravitací nevnáší naprosto nic. Navíc v tom šlicu závaží můžeš měřit přímo na čelech kroužků a když si to vždy otočíš, tak zkountroluješ i axiální házení kroužků oproti sobě (kde je maximum a jestli to sedí s značením, pokud je).
pilatdenis7
Příspěvky: 285
Registrován: 15. 7. 2020, 7:34

15. 4. 2023, 5:52

Robíte zo mňa blbeho ku tým primitivnym otázkam sa tu vyjadrovať nebudem aspoň väčšinou. Ale díky tým čo odpovedali rozumne :)
Ja som len chcel pomerať že či môžem použiť to FAG so ZKL ale nemôžem je iné FAG B7209-C-T P4 S-UL
ZKL B7209 CBTB P4
V domácich podmienkach sa to ináč pomerať nedá treba mať nato vybavenie.
A asi viem že keď tlačím jednakou silou a ložisko nemôžem vytiahnuť na 0,5 tak asi niesom blbí ale môže mi to skrižovať čo nehovorím ale toľko by to nebolo snažil som sa rovnomerne.
A keď normálne dvihnem vreteno s tyčkou 0,1 tak čo to tak ma byt?
A keď normálne počuť taky klepot keď ho dvihnem to je ako normálne?? a keď som skúšal tak pritiahnutie veľmi nepomohlo aj tak by trebalo zbrusiť z podložky tak už radšej aj nové ložiská.
Ložiská neboli tenšiou stranou ku sebe ale naopak
A ešte čo to znamená predpätie ložiska?
Přílohy
IMG_20230316_131908.jpg
Milan199
Příspěvky: 2955
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

15. 4. 2023, 6:33

// z katalogu SKF //
Minimální zatížení
Na ložiska s bodovým nebo čárovým stykem musí
působit určité minimální zatížení, aby byl zajiš
těn jejich uspokojivý provoz. To platí i pro kuličková
ložiska s kosoúhlým stykem, především v pří
padě, kdy mají pracovat při vysokých otáčkách,
s vysokým zrychlením anebo při náhlých změ
nách směru zatížení. Za takových podmínek
mohou mít setrvačné síly působící na kuličky
a klec, a také tření v mazivu, negativní vliv na
podmínky odvalování a mohou způsobit poško
zení valivých těles a oběžných drah prokluzo
váním.
r4cv
Příspěvky: 2705
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

15. 4. 2023, 8:25

teoreticky musí predpätie v ložisku vyvolať zaťaženie väčšie ako minimálne.
sily, ktoré pôsobia na ložiská vretena pri obrábaní (ich veľkosť určil/zistil výrobca) pôsobia na obidve ložiská v dvojici.
na jednom ložisku sa sila spočíta (ložisko musí vydržať súčet síl) a na druhom sa odpočíta. rozdiel síl musí byť taký, aby zaťaženie v ložisku nekleslo pod minimálne zaťaženie.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22408
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

16. 4. 2023, 12:29

Zjednodusene: predpeti je opak vule.
Tj. Mas nekde vuli a nrdla to. Pak to vymezis a uz to je trvale v kontaktu a nemrdla to ale dokaze to byt pruzne. Pri vetsim zatizeni to zapruzi. Pak muzes jit jeste dal a predepnes to. Tj. stahnes to tak ze to je napnute v ramci toho pruzeni popsanem vyse. Vpodstate to predepnes o rad vys nez chces aby to za provozu pruzilo. Takze se zbavis provozniho pruzeni protoze uz to je napruzene od sestaveni.

Jak uz zaznelo vyse, dnesni loziska jsou vyrobena tak ze jsou vnitrni krouzky na cele nizsi. A z druhe strany zase vnejsi. Kdyz je das na sebe tak ty vnitrni krouzky nemuzou k sobe. Nedosahnou. Ale kdyz je na te hrideli stahnes matici silou, tak si teprve sednou. Tim vznikne to spravne predpeti definovane vyrobcem ve fabrice. No a pak je muzes dat dal od sebe tak ze vyrobis dve uplne stejne dlouhe trubky nabrousene spolu zaraz v jednu chvili. Tim zachovas to fabricke predpeti ale montujes je dal od sebe kdyz potrebujes.

Tvuj stroj je z doby kdy tohle za tebe nedelala fabrika ale ten kdo ty loziska osazoval. Takze on musel vedet o kolik nizsi ty loziska ty krouzky maji/nemaji a podle toho ty trubky nabrousit...
Z toho plyne ze paklize nemas vybaveni, neznas hodnoty o kolik mikronu to napnout. Nikdy jsi to ani nevidel. Nemas sanci to udelat spravne.

Jeste jednou to zopakuju. Bez patricneho vybaveni nemuzes zmerit ty loziska. Bez patricneho vybaveni nemuzes nabrousit ty trubky na patricny rozdil delek. Bez potrebnych znalozsti nevis o kolik to ma byt kratsi.

Co z toho plyne:
Musis jit za nekym kdo ma to vybaveni, znalosti a vi co dela.
Ten patrne zvoli postup co tu psal testone. Novy loziska, parovany a sjednotit delky trubek.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“