Uložení lineárního vedení

Odpovědět
Baltazarek
Příspěvky: 221
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2010, 7:10

Mám dotaz k uložení lineárního vedení. Pokud kolejnice zafrezuji do drážek, tak potom vozík se už dává do drážky jenom jeden že ? Nedávat do drážky oba ?
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2010, 8:22

Já myslím, že s těma drážkama je to takhle: Ideální by bylo, kdyby každá součást stroje byla s ostatními součástmi tvarově sesazena (přesné drážky, kapsy, případně kolíky) a šrouby tak byly namáhány pouze v tahu. Výhoda je, že geometrie stroje je pak velmi odolná proti rozhození, i kdyby se některé šrouby trochu povolily, nebo by jsi měl na stroji crash. Bohužel prakticky je velmi náročné vše vyrobit tak, aby po sestavení byla geometrie v pořádku, proto se volí kompromis a některé součásti jsou přichycené pomocí šroubů jen "na smyk". Díry na šrouby se dělají o něco větší, takže to lze o pár desetin štelovat, a to většinou stačí.

Lineáry se zafrézovávají proto, že jejich dokonalá roznoběžnost je naprosto zásadní pro jejich funkci, a přitom vyfrézovat dvě rovnoběžné drážky není zase takový problém, stačí to dělat na jedno upnutí.

Ale viděl jsem už několik strojů, které neměly zafrézované lineáry, a fungovaly bez problému. Otázka je pouze jak silnou ránu by ustály bez rozhození geometrie.

Takže shrnuto - řekl bych, že to záleží na Tvých obráběcích možnostech a zkušenostech. Pokud si věříš a věnuješ tomu péči (a samozřejmě pokud máš přesné lineáry), tak zafrézuj všechno. Ale pak tu nechoď brečet, že geomerie je v čudu a nejde to seštelovat :D V opačném případě udělej všechno jen na šrouby, narvi do závitů Loctite, dotáhni to na bejka a bude to taky OK.
Petr Spáčil
Baltazarek
Příspěvky: 221
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2010, 8:30

Krutor píše:Já myslím, že s těma drážkama je to takhle: Ideální by bylo, kdyby každá součást stroje byla s ostatními součástmi tvarově sesazena (přesné drážky, kapsy, případně kolíky) a šrouby tak byly namáhány pouze v tahu. Výhoda je, že geometrie stroje je pak velmi odolná proti rozhození, i kdyby se některé šrouby trochu povolily, nebo by jsi měl na stroji crash. Bohužel prakticky je velmi náročné vše vyrobit tak, aby po sestavení byla geometrie v pořádku, proto se volí kompromis a některé součásti jsou přichycené pomocí šroubů jen "na smyk". Díry na šrouby se dělají o něco větší, takže to lze o pár desetin štelovat, a to většinou stačí.

Lineáry se zafrézovávají proto, že jejich dokonalá roznoběžnost je naprosto zásadní pro jejich funkci, a přitom vyfrézovat dvě rovnoběžné drážky není zase takový problém, stačí to dělat na jedno upnutí.

Ale viděl jsem už několik strojů, které neměly zafrézované lineáry, a fungovaly bez problému. Otázka je pouze jak silnou ránu by ustály bez rozhození geometrie.

Takže shrnuto - řekl bych, že to záleží na Tvých obráběcích možnostech a zkušenostech. Pokud si věříš a věnuješ tomu péči (a samozřejmě pokud máš přesné lineáry), tak zafrézuj všechno. Ale pak tu nechoď brečet, že geomerie je v čudu a nejde to seštelovat :D V opačném případě udělej všechno jen na šrouby, narvi do závitů Loctite, dotáhni to na bejka a bude to taky OK.
Díky, dobře napsané :-) Drážky udělám na CNC na jedno upnutí v tom snad problém nebude.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

8. 4. 2010, 8:56

Souběh ve stovce, maximálně dvou. Jinak se to bude už namáhat.
Odpovědět

Zpět na „lineárni vedení“