Uložení lineárního vedení
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Mám dotaz k uložení lineárního vedení. Pokud kolejnice zafrezuji do drážek, tak potom vozík se už dává do drážky jenom jeden že ? Nedávat do drážky oba ?
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 995
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Já myslím, že s těma drážkama je to takhle: Ideální by bylo, kdyby každá součást stroje byla s ostatními součástmi tvarově sesazena (přesné drážky, kapsy, případně kolíky) a šrouby tak byly namáhány pouze v tahu. Výhoda je, že geometrie stroje je pak velmi odolná proti rozhození, i kdyby se některé šrouby trochu povolily, nebo by jsi měl na stroji crash. Bohužel prakticky je velmi náročné vše vyrobit tak, aby po sestavení byla geometrie v pořádku, proto se volí kompromis a některé součásti jsou přichycené pomocí šroubů jen "na smyk". Díry na šrouby se dělají o něco větší, takže to lze o pár desetin štelovat, a to většinou stačí.
Lineáry se zafrézovávají proto, že jejich dokonalá roznoběžnost je naprosto zásadní pro jejich funkci, a přitom vyfrézovat dvě rovnoběžné drážky není zase takový problém, stačí to dělat na jedno upnutí.
Ale viděl jsem už několik strojů, které neměly zafrézované lineáry, a fungovaly bez problému. Otázka je pouze jak silnou ránu by ustály bez rozhození geometrie.
Takže shrnuto - řekl bych, že to záleží na Tvých obráběcích možnostech a zkušenostech. Pokud si věříš a věnuješ tomu péči (a samozřejmě pokud máš přesné lineáry), tak zafrézuj všechno. Ale pak tu nechoď brečet, že geomerie je v čudu a nejde to seštelovat V opačném případě udělej všechno jen na šrouby, narvi do závitů Loctite, dotáhni to na bejka a bude to taky OK.
Lineáry se zafrézovávají proto, že jejich dokonalá roznoběžnost je naprosto zásadní pro jejich funkci, a přitom vyfrézovat dvě rovnoběžné drážky není zase takový problém, stačí to dělat na jedno upnutí.
Ale viděl jsem už několik strojů, které neměly zafrézované lineáry, a fungovaly bez problému. Otázka je pouze jak silnou ránu by ustály bez rozhození geometrie.
Takže shrnuto - řekl bych, že to záleží na Tvých obráběcích možnostech a zkušenostech. Pokud si věříš a věnuješ tomu péči (a samozřejmě pokud máš přesné lineáry), tak zafrézuj všechno. Ale pak tu nechoď brečet, že geomerie je v čudu a nejde to seštelovat V opačném případě udělej všechno jen na šrouby, narvi do závitů Loctite, dotáhni to na bejka a bude to taky OK.
Petr Spáčil
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Díky, dobře napsané Drážky udělám na CNC na jedno upnutí v tom snad problém nebude.Krutor píše:Já myslím, že s těma drážkama je to takhle: Ideální by bylo, kdyby každá součást stroje byla s ostatními součástmi tvarově sesazena (přesné drážky, kapsy, případně kolíky) a šrouby tak byly namáhány pouze v tahu. Výhoda je, že geometrie stroje je pak velmi odolná proti rozhození, i kdyby se některé šrouby trochu povolily, nebo by jsi měl na stroji crash. Bohužel prakticky je velmi náročné vše vyrobit tak, aby po sestavení byla geometrie v pořádku, proto se volí kompromis a některé součásti jsou přichycené pomocí šroubů jen "na smyk". Díry na šrouby se dělají o něco větší, takže to lze o pár desetin štelovat, a to většinou stačí.
Lineáry se zafrézovávají proto, že jejich dokonalá roznoběžnost je naprosto zásadní pro jejich funkci, a přitom vyfrézovat dvě rovnoběžné drážky není zase takový problém, stačí to dělat na jedno upnutí.
Ale viděl jsem už několik strojů, které neměly zafrézované lineáry, a fungovaly bez problému. Otázka je pouze jak silnou ránu by ustály bez rozhození geometrie.
Takže shrnuto - řekl bych, že to záleží na Tvých obráběcích možnostech a zkušenostech. Pokud si věříš a věnuješ tomu péči (a samozřejmě pokud máš přesné lineáry), tak zafrézuj všechno. Ale pak tu nechoď brečet, že geomerie je v čudu a nejde to seštelovat V opačném případě udělej všechno jen na šrouby, narvi do závitů Loctite, dotáhni to na bejka a bude to taky OK.