Ulozeni linearniho vedeni
podle mě to musí být mimo jinak by byla kolize upevňujících šroubů..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
ta kolize by ale byla problém jenom u těch ramenních štítků ne? Tj. šrouby jdou na sebe kolmo. U klínových lišt, válečků, kostiček jdou šrouby "paralelně" a u těch stavěcích šroubů kolize také nehrozí...
ptám se proto, že mě napadlo, jestli takto pak nemůžu třeba nějak deformovat tu kolejnici, když ji budu lokálně stahovat v místě mimo montážní šroub?
ptám se proto, že mě napadlo, jestli takto pak nemůžu třeba nějak deformovat tu kolejnici, když ji budu lokálně stahovat v místě mimo montážní šroub?
Ještě si všimněte detailu závitu pod kolejnici. Je to proto, aby se vytlačený závit nedostal do stykus kolejnicí a zachovala se rovina a přímost plochy pod vedením. Když už jsme u té přímosti, tak setinka na metr už je na hraně. U profi se bere setina na 3 metry! Souběh na dvě stovky. Největší nepřítel - teplota (prudké změny). Tady platí dvojnásob známá glosa: "Víš jaká je slunko sviňa?"
Cim sa da taka rovinnost dosiahnut?
Potřebuji poradit s rozměry drážky. Do litinového bloku budou po stranách uloženy 3m dlouhé kolejnice HIWIN HGR25R s roztečí cca 920mm. Obrábět se bude na hoblíku. Váha portálu bude cca 280kg, světlá výška cca 90cm, vřeteno 2kW 18000RPM.
Způsob uchycení bude jako na prvním obrázku v příloze, tj. kolejnice má šrouby svisle shora a je do boku na referneční hranu doražena přítlačnou lištou (cca 25cm dlouhé segmenty).
Otázky zní:
1) šířka - kolejnice je široká 23mm - má cenu dělat drážku užší třeba o 0,1mm kvůli přítlačné liště?
2) hloubka - podle katalogu je doporučena hloubka 5mm. Budou stačit 4mm? Tím se získá větší prostor mezi vozíkem a stolem, pro prach a špínu z obrábění. Zatížení kolejnice do boku bude méně než 1/4 maximálního katalogového. Navíc se uspoří cca 1200,- z ceny obrábění.
3) má cenu druhou kolejnici uložit navolno bez opěrné hrany a lišty? Můžu udělat drážku širokou třeba 24mm, pokud by bylo potřeba převrtám díry pro upevnění kolejnice a přirazím k hraně.
Způsob uchycení bude jako na prvním obrázku v příloze, tj. kolejnice má šrouby svisle shora a je do boku na referneční hranu doražena přítlačnou lištou (cca 25cm dlouhé segmenty).
Otázky zní:
1) šířka - kolejnice je široká 23mm - má cenu dělat drážku užší třeba o 0,1mm kvůli přítlačné liště?
2) hloubka - podle katalogu je doporučena hloubka 5mm. Budou stačit 4mm? Tím se získá větší prostor mezi vozíkem a stolem, pro prach a špínu z obrábění. Zatížení kolejnice do boku bude méně než 1/4 maximálního katalogového. Navíc se uspoří cca 1200,- z ceny obrábění.
3) má cenu druhou kolejnici uložit navolno bez opěrné hrany a lišty? Můžu udělat drážku širokou třeba 24mm, pokud by bylo potřeba převrtám díry pro upevnění kolejnice a přirazím k hraně.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
Ad 1/ Dělá se to -0,2 - 0,4, desetina je málo.Selic píše:
Otázky zní:
1) šířka - kolejnice je široká 23mm - má cenu dělat drážku užší třeba o 0,1mm kvůli přítlačné liště?
2) hloubka - podle katalogu je doporučena hloubka 5mm. Budou stačit 4mm? Tím se získá větší prostor mezi vozíkem a stolem, pro prach a špínu z obrábění. Zatížení kolejnice do boku bude méně než 1/4 maximálního katalogového. Navíc se uspoří cca 1200,- z ceny obrábění.
3) má cenu druhou kolejnici uložit navolno bez opěrné hrany a lišty? Můžu udělat drážku širokou třeba 24mm, pokud by bylo potřeba převrtám díry pro upevnění kolejnice a přirazím k hraně.
2/ Stačit by to mohlo, i když výrobce doporučuje 5 mm. Ten bordel z obrábění bych nějak "odklonil". Nemělo by se tam dostat nic. Mysli na stěrače vozíků. Zakrytovat.
3/ I tato varianta je možná ( nemusí být zaručený souběh uložení obou kolejnic), ale pokud můžeš dosáhnout souběhu na opěrech, přimlouval bych se dorazit obě kolejnice. Je to stabilnější. V té délce 3 m by to mohlo jít uprostřed ta 0,02 do mínusu na souběh, aby tam bylo předpětí. Pak to méně vibruje.
Tak jsem nakonec dal -0,3mm přesah.Ad 1/ Dělá se to -0,2 - 0,4, desetina je málo.
Přeměřil jsem vozíky - od dosedací plochy kolejnice ke spodku vozíku je 5,5mm. Takže jsem dal raději drážku jen 4,5mm hlubokou.2/ Stačit by to mohlo, i když výrobce doporučuje 5 mm. Ten bordel z obrábění bych nějak "odklonil". Nemělo by se tam dostat nic. Mysli na stěrače vozíků. Zakrytovat.
Ten souběh si udělá hoblík podle sebe, to neovlivním. Při přeměření stolu jsem našel podélnou trhlinu mezi krajní T-drážkou a drážkou na boku stolu dlouhou asi 1m uprostřed stolu. Po několikaminutovém drbání za ušima bylo rozhodnuto hned vedle další T-drážky udělat širokou dosedací drážšku pro volné uchycení. Takže pokud to nevyjde na kraji, tak to budu muset chtě-nechtě vyzkoušet. Protože si nedovedu představit, jak odřezat cca 40x50x3000mm litiny, aby se tam dali dát přítlačné lišty.3/ I tato varianta je možná ( nemusí být zaručený souběh uložení obou kolejnic), ale pokud můžeš dosáhnout souběhu na opěrech, přimlouval bych se dorazit obě kolejnice. Je to stabilnější. V té délce 3 m by to mohlo jít uprostřed ta 0,02 do mínusu na souběh, aby tam bylo předpětí. Pak to méně vibruje.
BTW: proč je kolejnice označená jako velikost 25 široká 23,0mm? Dělá to jak HIWIN tak THK.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.