Řetězová rozeta
- jova
- Příspěvky: 2511
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Zdravím, postupně dodělávám další komponent na můj parní traktůrek a budu potřebovat nějak vyřešit rozetu na řetězový převod. Předpokládám průměr 40-50cm, tloušťka 10mm, materiál ocel. Bude přivařená na čtvercovém diferenciálu a zatím počítám s řetězem 10B-1 ( rozteč zubů 15,875mm, průměr válečku 10,16mm a šířka zubů 9,65mm). Chtěl jsem se zeptat zkušenějších, zda se dá to ozubení rovnou na čisto nějakou technologií vyrobit - laser, voda ... nebo budu muset zuby dokončit na čisto frézou.
- jova
- Příspěvky: 2511
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
No tak takovou přesnost určitě nepotřebuji
Ještě jsem na to koukal na internetu a domnívám se, že by mi na to měla stačit i přesnost pří pálení laserem, všude uvádějí +/- 0,1mm. Jenom nevím jak je to s rovinou řezu, zda se ta spára při řezání nějak nerozšiřuje nebo nezužuje.
Ještě jsem na to koukal na internetu a domnívám se, že by mi na to měla stačit i přesnost pří pálení laserem, všude uvádějí +/- 0,1mm. Jenom nevím jak je to s rovinou řezu, zda se ta spára při řezání nějak nerozšiřuje nebo nezužuje.
Laser jak kdy. U tl. 10 už nemusí být nic moc. Řetězka fukční bude, ale třeba na motorku bych si jí nedal. Ale opravdu hodně záleží na seřízení. Pálenou laserem bych frezou nedokončoval, protože materiál mívá přikalený povrch a frezu pravděpodobně odrbeš. Třeba tl.20 už bývá přikalená, že jí nechce brát karbid typ S (P), jenom K ale spíš H.
- jova
- Příspěvky: 2511
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Z toho připáleného povrchu mám trochu obavy, protože mám jenom klasické HSS frézy, žádný karbid. Jinak, otáčet se to bude rychlostí pár desítek otáček za minutu, takže ty nároky na přesnost jsou skutečně minimální.
Na motorku se dávají rozety pálené laserem celkem běžně. Přesnost na stovky rozhodně není třeba, v průběhu životnosti rozety se zuby obrušují a rozměry zubu se mění v řádech jednotek mm. Trochu mě ale zaráží to, že chceš rozetu natvrdo přivařit k diferenciálu. je to spotřební díl, který se obvykle vyměňuje zároveň s řetězem.
SABLE-2015
Nejsem strojař, ale tipnul bych si, že tohle problém nebude. Ještě jsem neviděl řetězovku, která by umřela na obroušení válečků zvenku. Zatím všechno co jsem sundal z motorky tak mělo uvolněné čepy uvnitř.Zbýňa píše:Nejde ani o přesnost, ale o kvalitu povrchu a tím větší opotřebení řetězu. Navíc jak jsem už psal povrch a jeho hrubá struktura bývá přikalenej. Na mašiny se dávaj hlavně kvůli nízký ceně oproti origo dílu.
EDIT: jsem si vzpoměl na jednoho umělce co si dal dozadu širší disk a měl vyosenou rozetu vůči řetězu, tam byly ty válečky docela dost jetý.
SABLE-2015
V kvalitě řezu je s rostoucí tloušťkou značnej rozdíl. Třeba na tlouštce 3 je řez lesklej a úplně hladkej. Jak jsem psal na 10 už nemusí být nic moc, ale hodně záleží na nastavení. A samozřejmě že hrubej povrch co bývá po řezu laserem na silnějším materiálu nebude řetězu nijak zvlášť prospívat, když váleček nezabírá do zubu plochou, ale sedí na výčnělcích po řezu. Nicméně na traktor bych si pálenou z desítky s klidem dal taky.
- jova
- Příspěvky: 2511
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Pro představu jak ten diferák bude zhruba vypadat. Zatím v něm chybí ve vrcholech kříže pastorky a po obvodu kříže pak bude navařená ta rozeta. Výměnu za dobu životnosti nepředpokládám, tak jí tam klidně přivařím na tvrdo.
Ještě bych se zeptal, jaká je šířka řezu, to kdybych připravoval podklady a na kolik vyjde korun taková rozeta, třeba na motorku?
Ještě bych se zeptal, jaká je šířka řezu, to kdybych připravoval podklady a na kolik vyjde korun taková rozeta, třeba na motorku?