Router-pokus č.1
jo a jinak se dělají i pneumatické brzdy přímo na kolejnici linearu , mají stejnou výšku jako vozík a bez tlaku drží a vzduchem se odbrzdí , pokud je na stroji zaveden vzduch tak je to určitě jednodušší než dávat brzdu na šroub .
Hm,pořádný vzduch na dílně zatím nemám i když jednou budu muset...
Copak mechanicky bych to nějak vymyslel,elektromagnet taky mám ( z otvírání kufru u auta )12V ze zdroje taky jde...
Jenže vůbec netuším jak to elektricky ovládat.Jedině snad přes relátko ( do KM teče 70V ) aby elektromagnet brzdu odbržďoval pokud nic neteče mezi driverem a KM...
Je ale otázka jestli by relátko,obzvlášť elektronické nebláznilo při různé frekvenci pulsů do Km...
V elektrice se opravdu nevyznám...
Protiváhu jsem zavrhl,Zková osa váží asi 20 kilo a dávat totéž dozadu na portál se mi moc nechce...
Copak mechanicky bych to nějak vymyslel,elektromagnet taky mám ( z otvírání kufru u auta )12V ze zdroje taky jde...
Jenže vůbec netuším jak to elektricky ovládat.Jedině snad přes relátko ( do KM teče 70V ) aby elektromagnet brzdu odbržďoval pokud nic neteče mezi driverem a KM...
Je ale otázka jestli by relátko,obzvlášť elektronické nebláznilo při různé frekvenci pulsů do Km...
V elektrice se opravdu nevyznám...
Protiváhu jsem zavrhl,Zková osa váží asi 20 kilo a dávat totéž dozadu na portál se mi moc nechce...
relátko zvláště elektronické je v pohodě (optočlen na vstupu)
Horší je to s konstrukcí, co si pamatuji z cívek na vypínání spalováků mají složitější konstrukci aby byl dobrý zdvih, vysoká síla na start a malinký přídržný proud při dobré síle.
Neznam konstrukci otvírače kufru ale pochybuji že vydrží sepnutý déle než několik minut.
Technicky je v případě nepředepnuté matice lepší brzda - hmotnost zátěže pomáhá vyrovnávat vůli. Při předepnuté potom protizávaží (plynová pružina není zrovna ideál na vysoké rychlosti a trvalé kmitání)
Horší je to s konstrukcí, co si pamatuji z cívek na vypínání spalováků mají složitější konstrukci aby byl dobrý zdvih, vysoká síla na start a malinký přídržný proud při dobré síle.
Neznam konstrukci otvírače kufru ale pochybuji že vydrží sepnutý déle než několik minut.
Technicky je v případě nepředepnuté matice lepší brzda - hmotnost zátěže pomáhá vyrovnávat vůli. Při předepnuté potom protizávaží (plynová pružina není zrovna ideál na vysoké rychlosti a trvalé kmitání)
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
No jo,to je fakt.
Tož tam asi dám ten bubínek s brzdovým obložením přes pružinu+nějaký regulační šroub to budu brzdit pořád.
Ono to nepotřebuje moc,navíc motor je 9,5Nm a dobře krmený,on to myslím v pohodě přepere...
Koneckonců časem se dá vymyslet něco lepšího,chce to jen podpořit fantazii vypitím určitého množství piv...
Tož tam asi dám ten bubínek s brzdovým obložením přes pružinu+nějaký regulační šroub to budu brzdit pořád.
Ono to nepotřebuje moc,navíc motor je 9,5Nm a dobře krmený,on to myslím v pohodě přepere...
Koneckonců časem se dá vymyslet něco lepšího,chce to jen podpořit fantazii vypitím určitého množství piv...
Na ovládání toho elektromagnetu můžeš použít třeba něco takového.
http://aukro.cz/ard2-14-arduino-modul-v ... 74935.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovládat to můžeš z oddělovací desky signálem ENABLE pro drivery.
http://aukro.cz/ard2-14-arduino-modul-v ... 74935.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovládat to můžeš z oddělovací desky signálem ENABLE pro drivery.
No, pokud vím, tak když se fáze krokového motoru určitým způsobem spojí, měl by se jeho odpor vůči pootočení rotoru zvýšit, čili napadá mně, co takhle vložit mezi driver a motor určitý blok s relé, na nějž by byl přiveden ENA signál pro driver, pokud by byl na úrovni 0, pak by byla relátka (s přepínacím kontaktem) ve výchozím stavu bez napájení a fáze motoru spojené, čili zabržděno. Jakmile by došlo k přechodu na úrověň 1 , relátka by se přepla, fáze uvolnily + propojily s driverem, a ten by se s nějakým zpožděním (třeba 250ms) aktivoval (modul by zprostředkovával ENA signál, který by nebyl připojen přímo k driveru).
Až dorazím domů, zkusím ze zvědavosti na KM spojit fáze, nemám teď představu, jakou měrou se jeho odpor zvýší, ale třeba by to bylo dostatečné.
Rád bych požádal zkušenější uživatele o názor na tuto variantu
Až dorazím domů, zkusím ze zvědavosti na KM spojit fáze, nemám teď představu, jakou měrou se jeho odpor zvýší, ale třeba by to bylo dostatečné.
Rád bych požádal zkušenější uživatele o názor na tuto variantu
- Ben Ash
- Site Admin
- Příspěvky: 1404
- Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
- Bydliště: Vladislav
- Kontaktovat uživatele:
To funguje přesně do okamžiku, kdy zakmitne kterýkoli kontakt toho relé a koncové stupně půjdou natvrdo do zkratu, radost z toho bude mít poze dodavatel driverů Čistě technicky to brždění spojením fází skutečně funguje tak, že se rukou ten motor protočit dá jen velmi těžce, ale nevyrovná se to čelisťové brzdě. Stejný nebo podobný efekt to má na stejnosměrrných komutátorových motorech. Obojí se používá na regulátorech modelářských motorů jako brzda, proti protáčení vrtule a pod... Jenže v tomto případě není vložen bastl s nedefinovatelnými parametry, ale brzdí se přímo výkonovým členem regulátoru za použití jeho logiky.
Per aspera ad astra
Když jsem uvážoval jak zabránit ose Z proti sjetí dolu, tak tohle mě ani ve snu nenapadlo. I když jsem o této vlastnosti krokových motorů věděl.napster píše:No, pokud vím, tak když se fáze krokového motoru určitým způsobem spojí, měl by se jeho odpor vůči pootočení rotoru zvýšit, čili napadá mně, co takhle vložit mezi driver a motor určitý blok s relé, na nějž by byl přiveden ENA signál pro driver, pokud by byl na úrovni 0, pak by byla relátka (s přepínacím kontaktem) ve výchozím stavu bez napájení a fáze motoru spojené, čili zabržděno. Jakmile by došlo k přechodu na úrověň 1 , relátka by se přepla, fáze uvolnily + propojily s driverem, a ten by se s nějakým zpožděním (třeba 250ms) aktivoval (modul by zprostředkovával ENA signál, který by nebyl připojen přímo k driveru).
Až dorazím domů, zkusím ze zvědavosti na KM spojit fáze, nemám teď představu, jakou měrou se jeho odpor zvýší, ale třeba by to bylo dostatečné.
Rád bych požádal zkušenější uživatele o názor na tuto variantu
Spíš jsem uvažoval nad nějakou mechanickou zarážkou, což plně splňovala cívka ze solenoidního ventilu + mechanickej bastl. Akorát byl problém při nouzovém zastavení E-stop. Osa Z ještě nějaký ten kousek sjela než mechanická zarážka zapadla do nejbližšího zubu. Což nebylo uplně ideální.
Poté jsem sehnal elektromagnetickou brzdu ze servomotoru. Tu jsem spojil přes průchozí hřídel krokového motoru a ovládal přes relé signálem ENABLE Z driveru. Což je asi nejlepší řešení.
Díky hoši za rady a podněty.S tím zkratováním KM mě to sice napadlo ale myslím že by to asi nebylo spolehlivé.Hlavně při dlouhodobější odstávce.
Líbí se mi ten Dendyho posledně zmiňovaný způsob.Jen sehnat vhodný elmagnet.
Co rozkuchat elektroventil z pračky?
Anebo neprodává se něco?Mám k dispozici 230,70 a 12 V.
Líbí se mi ten Dendyho posledně zmiňovaný způsob.Jen sehnat vhodný elmagnet.
Co rozkuchat elektroventil z pračky?
Anebo neprodává se něco?Mám k dispozici 230,70 a 12 V.
A jeden pro mě:
http://aukro.cz/sick-i10-lock-bezp-blok ... 54411.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aukro.cz/sick-i10-lock-bezp-blok ... 54411.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dej na Z šroub elmag. brzdu a ovládej to signálem ENABLE z pohonů jak to radil dendy
když je brzda dobře seřízená, při vypnutí/zapnutí pohonu to drží výšku v setině
tak se to dělá na profi strojích
když je brzda dobře seřízená, při vypnutí/zapnutí pohonu to drží výšku v setině
tak se to dělá na profi strojích
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
To by šlo a určitě by jeden zbyl ale nějak tam nevidím jak má fungovat ten předek...GeeSnake píše:A jeden pro mě:
http://aukro.cz/sick-i10-lock-bezp-blok ... 54411.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jestli se tam něco vysouvá,vyklání...?
Dnešek mě utvrdil v tom že brzdě je potřeba věnovat náležitou pozornost.Při uvolňování přídrže KM totiž dochází k nehezkým pulzům do KM.Určitě to s nimi pohybuje.Ještě to ověřím.
Možná by to ale šlo odstranit naladěním driverů.
Stůl s kastlem jsou na svém místě,provizorně jsem stůl přejel 10tkou frézou-až bude vřeteno na Al tak to ještě o 5 stovek líznu.
Projevila se zajímavá věc kterou znám z klasických mašin ale tady jsem ji nečekal.
Jelikož motor nemá chladící vrtulku ( nový už je na cestě ) celý soubor osy Z se od něj pěkně hřeje a strojek po 2 hodinách provozu ubírá do hloubky víc cca o 5 stovek.
Stačí zajít na oběd a vyřídit pár mailů a ejhle-je to zase zpátky.
Není to náhoda,zkoušel jsem to včera 2x a dneska 2x na různých místech stolu...
Motor s vrtulí bude foukat skrz "krabici"Zka tak to snad uchladí a kdyby ne ( nebo to bylo něčím jiným ) tak... nad tím nejspíš mávnu rukou...
Dnes jsem se pustil do "děrování " stolu
Emulze nemaje ( líh se neosvědčil,nedostane se asi pod vrták ) jsem špony občas stáhl namaštěným klacíkem což se naopak osvědčilo.
Dírek bude 3,5-4 tisíce.
Rád bych pak závity udělal kolmo,budu je řezat obyč vrtačkou tak přemýšlím jestli nekoupit takový ten přípravek k vrtačce pro kolmé vedení ( podstava+2 tyčky s pružinami+ posuvná objímka )
Emulze nemaje ( líh se neosvědčil,nedostane se asi pod vrták ) jsem špony občas stáhl namaštěným klacíkem což se naopak osvědčilo.
Dírek bude 3,5-4 tisíce.
Rád bych pak závity udělal kolmo,budu je řezat obyč vrtačkou tak přemýšlím jestli nekoupit takový ten přípravek k vrtačce pro kolmé vedení ( podstava+2 tyčky s pružinami+ posuvná objímka )