Pokusné CNC/plotter

hobbyrobot
Příspěvky: 379
Registrován: 27. 12. 2011, 9:24
Kontaktovat uživatele:

4. 8. 2014, 2:13

Výrobce modulu A4988 říká:

"Modul je osazen keramickými kondenzátory s nízkým ekvivalentním sériovým odporem (low-ESR), které mohou být poškozeny napěťovými špičkami s amplitudou, přesahující 35 V , zvláště v případě, že přívodní vodiče jsou dlouhé. Tyto napěťové špičky vznikají při běhu motoru indukcí napětí na jeho vinutí a mohou se na napájecím vedení objevovat i v případě napájení modulu mnohem nižším, než maximálním napětím.
Jedním způsobem ochrany před těmito špičkami je připojení elektrolytického kondenzátoru co největší kapacity na výkonové napájení (VMOT) těsně k modulu.
"
jrt
hobbyrobot.cz, jederobot.cz
robodoupe.cz, forum.robodoupe.cz
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

4. 8. 2014, 8:21

Díky za rady.
Co kdybych tam dal ATX zdroj z PC? Na 12V by měl dávat 20A, což je dost.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8913
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

4. 8. 2014, 8:30

Kuba5 píše:tyče průměr 8 mm a 6 mm na osu Z..
Todle už máš teda (i s ložiskama) nakoupeno?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

4. 8. 2014, 8:57

Ano mám.. akorát závitovky budu měnit z 8mm na 6 mm kvůli spojení motoru a tyče hadičkou...
jinak dnes mi přišly i motory od microconu, už jsem jeden otestoval a chodí dobře. Dá se říct, že už mám doma všechno.
Jako osu Z na kreslení zatím použiju mini krokáč z CD mechaniky, na kreslení mi to příjde ideální, stačí k tomu jen přidělat tužku, lineární ložiska a osa Z hotová (ilustr. fotka http://i.ytimg.com/vi/6PlBbOG8pbY/0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; )
Onnyxer
Příspěvky: 114
Registrován: 24. 8. 2008, 7:56
Bydliště: Frýdek-Místek

4. 8. 2014, 9:10

centropen.jpg
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 8. 2014, 10:21

Kuba5 píše:Díky za rady.
Co kdybych tam dal ATX zdroj z PC? Na 12V by měl dávat 20A, což je dost.
Klidně, často se to takhle používá. Většinou je to nejlevnější takhle silný zdroj (ze starého PC případně i zdarma).
O kondenzátorech platí pořád to samé.
Pokud by se ti s tím chtělo hrát, tak se dá případně i zvednout napětí ze 12V třeba na 24V, ale to už chce o tom něco vědět.
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

5. 8. 2014, 9:21

Ještě se zeptám, jaká konstrukce je lepší?

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8913
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

5. 8. 2014, 12:57

z těchto možností určitě ty tyče (pokud v té první variantě správně rozeznávám šuplíkový pojezdy), akorát jsi je měl nakoupit aspoň dvakrát tlustší, pokud plánuješ obdobný rozměry..

ale možná jsem nepochopil, na co přesně se ptáš.

btw. elektroniku do spodu klidně, pokud se vejde, ale do uzavřeného/zakrytovaného prostoru, aby ti do toho nelítal bordel..
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 5. 8. 2014, 1:06, celkem upraveno 2 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

5. 8. 2014, 1:04

Jo, sorry, myslel jsem jen dřevěnou konstrukci, tyče jsou jasné.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 8. 2014, 1:10

Podle toho, co na tom chceš dělat.
Pokud jenom malovat nebo připadně svítit laserem, tak asi ta otevřená. Líp se manipuluje s obrobkem, líp je na všechno vidět, vejde se tam případně i větší (delší) díl.
Pokud na tom budeš generovat špony, tak ten zakrytovaný má výhodu, že nemáš po dílně/pokoji takový bordel. Ale zase se hůř čistí.
No a samozřejmě ta krabicová konstrukce je tužší.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8913
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

5. 8. 2014, 1:16

..a je možno snadněji doplnit krytování a omezit tak hluk, což je v bytě taky docela plus
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8913
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

5. 8. 2014, 2:17

Kuba5 píše:akorát závitovky budu měnit z 8mm na 6 mm kvůli spojení motoru a tyče hadičkou
Vymysli si nějakou redukci a použij závitovku naopak tučnější, abys tam měl aspoň trochu rozumný stoupání (a menší riziko vibrací). Na M6 ti to pojede z jednoho rohu do druhyho minutu..
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

5. 8. 2014, 2:23

No redukce mě právě nenapadá :( radši bych dal M8, protože je už mám doma, ale redukce z 5 mm na 8 mm mě prostě nijak nenapadá.
Nějakej nápad, z něčeho co najdu doma?
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 8. 2014, 3:40

Buď čistěji: ojet konec té závitovky na soustruhu na vhodný průměr.
Nebo zednicky: omotat třeba slušnou izolepou hřídel motoru a tím ji dostat na průměr 8, pak to spojit hadicí 8mm.
Případně spousta dalších možností.
Ale rozdil mezi stoupáním závitovky 6mm (1mm) a 8mm (1.25mm) zase není tak dramatický, takže to tu rychlost zas tak moc nezvedne.
Kuba5
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 7. 2014, 3:31

5. 8. 2014, 3:52

nápad s izolačkou je vynikajicí! Ještě nevim, jestli to nějak spojim, ale nápad to byl prostě skvělej, nejlepší na tom je, že stačí nalepit kousíček ručně, pak jen přiložit izolačku, pustit na chvílí motor a za 5 s mám 3 mm namotaný jak na stroji. :D Protáčet by se to nemělo, zkusím nějakou hadici a uvidíme.
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“