Kalení
Využiju tohoto vlákna, potřeboval bych trochu helpnout s kalením protože kalím poprvé, mám jen kalící pec a pyrometr.
Vyrábím tyto hřídelky z materiálu 42CrMo4 (čsn 15142) a kromě drážkování jsem si nechal přídavky 0.1 až 0.15mm na stěnu, průměry a závity budu pak brousit.
Mám v plánu postupovat takto: nahřát pec na 840-880 °C, pak vložím hřídel a po nahřátí je svisle ponořím do oleje.
Je ještě něco co bych si měl hlídat nebo na co si dát pozor? kolik se ztratí materiálu na třeba průměru 20mm tím okujením? musím se to balit do nějaké folie a pod.?
Vyrábím tyto hřídelky z materiálu 42CrMo4 (čsn 15142) a kromě drážkování jsem si nechal přídavky 0.1 až 0.15mm na stěnu, průměry a závity budu pak brousit.
Mám v plánu postupovat takto: nahřát pec na 840-880 °C, pak vložím hřídel a po nahřátí je svisle ponořím do oleje.
Je ještě něco co bych si měl hlídat nebo na co si dát pozor? kolik se ztratí materiálu na třeba průměru 20mm tím okujením? musím se to balit do nějaké folie a pod.?
Když jsi si s tím dal tolik práce chceš riskovat že to zkurvíš ? Balí se to do nerez folie nebo pec s ochranou atmosférou .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak začnu u těch jednoduchých hřídelek a uvidím jak to půjde, celkem to spěchá a nevím jak jsou na tom kalírny teď přes svátky, tento týden bych potřeboval ty stanice (do kterých jsou ty hřídelky) složit.
předpokládám že opal bude tak do 0,02mm na plochu nebo se pletu? po kalení to vezmu ocelovým kartáčem a nebudu muset řešit tu folii kterou zatím nemám. Většinu ploch stejně budu brousit a tomu drážkování to neuškodí.
Meki píše: ↑19. 12. 2021, 6:56Tak začnu u těch jednoduchých hřídelek a uvidím jak to půjde, celkem to spěchá a nevím jak jsou na tom kalírny teď přes svátky, tento týden bych potřeboval ty stanice (do kterých jsou ty hřídelky) složit.
předpokládám že opal bude tak do 0,02mm na plochu nebo se pletu? po kalení to vezmu ocelovým kartáčem a nebudu muset řešit tu folii kterou zatím nemám. Většinu ploch stejně budu brousit a tomu drážkování to neuškodí.
nedopadne to dobře...věř mi...zvlášt pokud to chceš kalit jen tak vložením bez ochrany
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
-
- Příspěvky: 1559
- Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
- Kontaktovat uživatele:
Bez ochrannej atmosféry budeš mať okuje tak 0,1mm na plochu, čiže 0,2mm na priemer, k tom nejaké prehyby deformácie. Takže kúpiť dobrú fľašku a utekať hneď zajtra do najbližšej kaliarne a nevymýšľať blbosti v amatérskych podmienkach.
BalazKovo.sk
Keď to nahrievaš horákom do červena, tak to je za pár sekúnd nahriate, takže tie okuje nemajú veľa času sa vytvoriť. Ale keď to nahrievaš v peci, tak to trvá omnoho dlhšie, takže aj okuje sú horšie - toľko môj amatérsky pohľad na vec
Tos C45-2000
nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.jergus.balaz píše: ↑19. 12. 2021, 7:09Bez ochrannej atmosféry budeš mať okuje tak 0,1mm na plochu, čiže 0,2mm na priemer, k tom nejaké prehyby deformácie. Takže kúpiť dobrú fľašku a utekať hneď zajtra do najbližšej kaliarne a nevymýšľať blbosti v amatérskych podmienkach.
nebavíme se tady o kalení kusu železa kterej se pak upravuje...bavíme se o kalení tvejch výrobků které tím pohřbíš...jergus to řekl dost jasně....pokud ti není líto toho cos vyrobil hurá dotoho.Meki píše: ↑20. 12. 2021, 2:54nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.jergus.balaz píše: ↑19. 12. 2021, 7:09Bez ochrannej atmosféry budeš mať okuje tak 0,1mm na plochu, čiže 0,2mm na priemer, k tom nejaké prehyby deformácie. Takže kúpiť dobrú fľašku a utekať hneď zajtra do najbližšej kaliarne a nevymýšľať blbosti v amatérskych podmienkach.
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Hlavně si tam zase předřízní ten závit. To v případě, kdy to bude opálený a odhuhličený, každého závitového brousiče, jistě velice potěší.Meki píše: ↑20. 12. 2021, 2:54 nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.
Ps: a nezapomenout si nasadit nějakou kvalitní helmu - až mu to budeš dávat.
Murphyho zákony :Meki píše: ↑20. 12. 2021, 2:54
nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.
Nikdy není čas udělat to pořádně, ale vždycky je dost času to předělávat.
Neblbni a pošli to do kalírny. Nebo si udělej sám půlku a druhou dej zakalit profesionálně. Uvidíš ten rozdíl.
Ty komorové pece už se nepoužívají. To kalení nestojí tolik a za to crcání to nemá cenu.
Závity si brousím sám, už jsem to takto jednou dělal a vše bez problému.Sancho Panza píše: ↑20. 12. 2021, 4:52Hlavně si tam zase předřízní ten závit. To v případě, kdy to bude opálený a odhuhličený, každého závitového brousiče, jistě velice potěší.Meki píše: ↑20. 12. 2021, 2:54 nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.
Ps: a nezapomenout si nasadit nějakou kvalitní helmu - až mu to budeš dávat.
Jde mi hlavně o čas a starosti, ne o peníze. Celkem mě vytáčí když spěchám s soustružením a broušením a pak v kalírně mi řeknou za týden. Pokud je to tak složité tak se nedá nic dělat, ale když už mám pec tak si chci kalit věci alespoň pro sebe.Milan199 píše: ↑20. 12. 2021, 5:23Murphyho zákony :Meki píše: ↑20. 12. 2021, 2:54
nerozumím tomu, kolik lidí zde má pec s ochrannou atmosférou? asi málokdo. a kdyby to byl takový problém tak se kalící pece bez ochranné atmosféry snad ani nevyrábí. ta kalící folie se mi taky nějak nezdá, při následném kalení to musí dělat tepelnou izolaci. asi to zkusím na nějaké testovací tyčce a uvidím výsledek.
Nikdy není čas udělat to pořádně, ale vždycky je dost času to předělávat.
Neblbni a pošli to do kalírny. Nebo si udělej sám půlku a druhou dej zakalit profesionálně. Uvidíš ten rozdíl.
Ty komorové pece už se nepoužívají. To kalení nestojí tolik a za to crcání to nemá cenu.
jeden starý kamarát mi raz povedal príhodu z jeho profesionalnej kariery. Pracoval v nástrojárni a mali vyrobiť nejaký atypický závitník. On ako sústružník to vyrobil, ale bol problém, že po kalení bol závitník opálený, samé okuje. Jeden starý pán poprosil toho kamaráta, aby mu pomohol, že on to zakalí bez okují. Bavíme sa cca o 70 rokoch, kde o peci s ochrannou atmosférou nemali ani potuchy (teda u nich v podniku). Kamarát dostal za úlohu zvariť nerezovú vaničku, ktorá vošla do pece a pozbierať všetko dostupné olovo v dielni. Vo vaničke roztavili olovo, potom tam ponorili závitník, ohriali vaničku na kaliacu teplotu, vytiahli závitník z olova a zakalili. Žiadny kyslík, žiadne okuje. Skús to.
user: To by spíš šlo se solnou lázní. Myslím, že to je asi jediný reálný postup, jak kalit bez vakua/ochranné atmosféry a dosáhnout profesionálních výsledků v domácích podmínkách.