Dobrý den,
teda musím říci že vaše mašinka je vskutku parádní ....ta barva je taky supr
Stavím podobný stroj a přiznám se vám že mne obchází děs a hrůza mi staví vlasy na hlavě když slyším o vašich problémech s opracováním ploch a desky
Nedovedu si představit že budu půl roku šetřit na ofrézování a pak to takhle nedopadne.Moc bych si přál aby jste přišel na příčinu/y vašich problémů ,nemohl jsem v noci asi 4hodiny usnout jak jsem nad tím pořád přemýšlel.Ani nevíte jak moc rád bych se podobným problémům ve své konstrukci vyhnul.
Vím že to vyzní pěkně ošklivě ale byl bych moc rád aby to byla nějaká vaše chyba která způsobila tyto problémy a ne špatné zakázkové opracování
Představa že věnuji moře úsilí a finančních prostředků do rámu který pak vydám k opracování "hop nebo trop" co ani člověk nemůže ovlivnit je mírně řečeno skličující..
.
Chtěl bych se vás zeptat na několik otázek jsou to hrozné triviality a byl bych nerad kdyby jste si myslel že z vás chci dělat hlupáka ujišťuji vás že tomu tak není.
1... u osy Z z jaké oceli jste to dělal? Našel jsem zmínku že je to pálený kus pokud je to tedy 235 nebo355 válcovaná nechal jste před opracováním vyžíhat pro uvolnění vnitřního pnutí?
2...Pokud ne bylo to rovné po opracování (po uvolnění z upnutí)?
3...dělal jste do desek nějaké mechanické zásahy(vrtání broušení řezání)po frézování drážky ?
4...při vypalování barvy a ohřevu 20-200C už byla drážka vyfrézovaná na čisto?? ocel se totiž docela hodně natáhne(mimo tolerance pro uložení lin.ved.)
a pokud to byla za tepla válcovaná ocel s vnitřním pnutím mohlo se to hnout máte s tím nějakou předchozí zkušenost že je to ok??
5...u upínací desky z jaké je oceli byla před broušením uklidněná (vyžíhaná)? Dělala ji firma která se zabývá broušením desek a zná vhodné materiály ??
Nepřipadá mi možné aby se to kroutilo jako dřevo . Jsou obě plochy desky k sobě rovnoběžné? Zkoušel jste objet tloušťku desky kolem dokola mikrometrem?
Nikde jsem si nevšiml referenčních hran pro vozíky máte je tam??
6...u rámu zdá se že jsou plochy frézované na tři průchody nástrojem menšího průměru zkoušel jste rovinnost za pomoci pojezdu osy Z stojánku a uchylkoměru??Připadne mi že základna je hodně tuhá a měla by být samonosná,když dáte na kolejnici jeden vozík na něj stojánek s úchylkoměrem který opřete o vršek kolejnice cca 20cm od vozíku a jezdíte s tím sem a tam mění se nějak odchylka když rám přizvednete třeba uprostřed ??
7...všeobecně/použil jste předepsané utahovací momenty pro šrouby kolejnice ? Šrouby které přitlačují kolejnice mají přesah 0,2mm a vypadají že jsou houževnaté ,
myslím že vyvíjejí dost enormní sílu přítlaku kolejnice na referenční hranu zkontroloval jste jestli na referenční hraně nejsou nějaké otlaky nebo plastické deformace ?? utahoval jste šrouby kolejnice a přítlačné šrouby postupně? síla přítlaku kolejnice by měla být pokud možno všude stejná a s vaším řešením mi to připadá nemožné ,vyřezané závity možná ano ale hlavy šroubů určitě nebudou mít zrovna nejužší tolerance a každá setina přesahu radikálně (a dost nelineárně)zvýší sílu přítlaku.Zkoušel jste přitáhnout kolejnici k hraně bez těch šroubů třeba pomocí šroubové svěrky utažené cca 10Nm díru po díře od středu do stran?
Zkontroloval jste detailně frézované plochy referenční hrany spodek a hranu kolejnice jestli na ní není třeba hrudka barvy šponka špína otřepek nebo jestli na frézovaných plochách není nějaká hrubší stopa po nástroji??zkoušel jste třeba frézovanou plochu s referenční hranou párkrát protáhnout broušeným hranolkem s brusným nebo lapovacím práškem v oleji??
Nechal jste základnu ofrézovat záhy nebo až po nějaké době po zalití???
Jsou závity pro kolejnice dostatečně zahloubené ?? Přejel jste pomocí pojezdu osy Z úchylkoměrem po otvorech závitů jestli jejich hrany nevystupují??
Je to teda elaborát omlouvám se vám. kdyby se vám zachtělo odpovědět budu moc rád a přeji vám aby stavba měla už jenom hladký průběh