Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

25. 5. 2015, 11:03

Dobrý den,

jsem úplný začátečník (parkrát jsem před 20 lety v rámci dílen na SŠ stál u soustruhu a od té doby nic) a už rok mi v garáži leží nezprovozněný stařičký soustruh a pomalu přemýšlím jak ho zprovoznit a vylepšit. Jde o prvorepublikový soustruh který byl hnaný transmisí a nyní je předělán na pohon motorem přes plocháč řemen. Soustruh má strojní posuv podélný i příčný a výměnná ozubená kolečka (bohužel jen některá) pro ruční sestavení převodů (nemá převodovku). Soustruh je bohužel komplet v palcových mírách takže např. posuvový šroub má stoupání cca 6.4mm/ot...

První co řeším je pohon vřetene. Uložení je v kluzném ložisku s maznicemi do kterých se kape olej. K soustruhu byl motor 920 ot/min a 0.8kW a já si říkám jestli rovnou nedát silnější tak cca 1.5kW. Univerzála je 160mm, točná délka cca 700mm. Aktuální uspořádání - motor má na hřídeli širokou válcovou řemenici prum. 65mm a na vřetenu je trojřemenice o prům. 85, 115 a 150mm. Což dává rychlosti vřetene:

65/85*920 = 703 ot/min
65/115*920 = 520 ot/min
65/150*920 = 398 ot/min

kulisa pak umožňuje redukci zhruba 1:8,5 což dává otáčky:

83 ot/min
61 ot/min
46 ot/min

tedy aktuálně mám k dispozici 6 rychlostí vřetene. Jako zkušenějších bych se vás chtěl zeptat zda jsou tyto rozsahy dostatečné pro hobby garážový soustruh (ocel, hliník, plasty, průměry řekněme 0-200mm) nebo zda by to chtělo vyšší otáčky. Nevím však co by bylo schopno snést kluzné ložisko a nerad bych stroj zadřel. Uvažoval jsem že bych vyměnil motor za výkonnější (cca 1.5kW) a rychlejší cca 1400ot. čímž bych dostal následující rozsahy rychlostí:

1070, 790, 606, 125, 93 a 71 ot/min.