Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

27. 5. 2015, 7:34

fofo píše:
fidel47 píše:
fofo píše:Viete aky je rozdiel medzi chlapcom a chlapom???
V ceně jeho hraček?
Presne tak
To bylo jako motto v nejlepší knížce mého mládí-A PŘECE SE TOČÍ-od Jana Králíka (podle názvu by se mohlo zdát, že je to o pivu, ale nenechme se zmýlit, je to o auto-moto veteránech)
fofo
Příspěvky: 187
Registrován: 4. 2. 2015, 3:21

27. 5. 2015, 8:28

doncarlos píše:
Re: Předělávka stařičkého soustruhu

Příspěvekod fofo » 27 kvě 2015 18:01
Napisal som pravdu, nic ine. Aj ja (a nielen ja) som bol mlady a robil som hluposti. Uz som z toho vyrastol a uprednostnujem ciste riesenia.
A jaké je na amatérském webu čisté řešení ? Koupit si moderní továrnu ?
Ten soustruh vůbec není špatný, ale ten motor bych vyhodil, je fakt zastaralej, na šrotištích je třífázových motorů mraky,
za 10Kč/kg, nejlepší by byl pomaloběžný 700 nebo 900 ot kolem 1.5 kW, tyhle soustruhy stejně nejde točit víc než tak 700 otáček,
dal bych dvoustupňovou předlohu s klínovými řemeny a odtud plochý řemen na stupně vřeteníku, možná bys našel i vícerychlostní motor.
Největší problém u těchto starých mašin jsou vyběhaná futra vřeteníku, i s tím se dá dost přesně soustružit na obrácený běh,
pak nůž zatlačuje vřeteno dolů a dost se to uklidní

Ukaz mi kovosrot v ktorom predavaju elektromotori po 10CZK/kg. Okamzite vykupim celu zbernu. A ideme dalej, prevodovku (nie hocijaku), remenice, remene, frekvencny menic atd. Dalej je stym prace to dat vsetko do hromady, pozvarat, vysustruzit milion redukcii z takej osky na taku. Mam pokracovat? Ani nevies ako a sa ocitnes na znacnej sume a budes mat stroj s ktorym sa budes mat moznost pochvalit kamosom, ze aha to som si spravil sam, ale tam to konci. Viem o com pisem sam som si takto prerabal starucky sustruh Mondale z roku 1928. System spajaneho kozeneho remena som uplne odstarnil a nahradil ho dvoma plochymi drazkovanymi remenmi samozrejme s patricnou upravou remenic. Prerobil som ho na 2,2kW asynchronny el. motor s cinskym frekvencnim menicom Emerson. Mal som aspon tu vyhodu, ze sustruh mal Nortonovu skrinu a mal som k nemu aj kompletnu sadu lyr. Kedze bohuzial nemal spojku a ani brzdu, tak rezat zavity bola hotova tragedia a chcelo to riadny cvik spravne nacasovat vytiahnutie noza z rezu a reverzovanie vretena kedze po vypnuti motora malo este znacnu zotrvacnost. Dalsim problemom bolo to ze ten motor pri nizkych otackach mal slaby krutiaci moment a neraz sa mi stalo ze pocas rezania zavitu jednoducho nevladal a zastavil. Na jednom zavite som standardne znicil asi 2-3 ks platkov do zavitoveho noza. Cize ekonomika v prdeli. Aby som to zhrnul. Vsetko som si robil sam spolu s otcom, cize praca ma stala len nas spolocne premrhany cas. Financne sme sa vmestili cca. do 500eur +/- a vo finale sme mali ciastocne pouzitelny stroj ktory mal tocny priemer nad lozami asi 250mm a nad suportom cca. 100mm, tocna dlzka medzi hrotmi 500mm. Co bolo pre mna nepouzitelne, ale to som si priznal az ked som sa prebudil z toho sna. Puzdra vo vretene uz mali co to za sebou ale po pritiahnuti sa to este dalo. Bolest bol rozbity suport a hlavne velka vola priecneho posuvu. Ani po pritiahnuti klinou sa zazrak nekonal, cize na upichovanie som mohol rychlo zabudnut. Konik bol vyoseny o +/- 1mm kedy sa mi ako podarilo trafit a nedalo sa stym uz bohuzial nic zrobit. Po rokoch trapenia som to vzdal a tento kolovratok som vymenil za SUSTRUH. Takze vsetkym rozpravkarom prajem vela muzi na pisanie dalsich scifi vizii typu kde bolo tam bolo za siedmimi horami a siedmimi dolami zil raz jeden kutil domaci ktori si prerobil jeden maly kolovratok na frekvencny menic a rezanie zavitov s elektromotorm za 10KC/kg a sustruzil na nom stastne az kym neuvidel v akci SUSTRUH TOS SUI 50/2000 a vtedy sa mu zrutil cely svet.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

27. 5. 2015, 8:46

fofo píše:Ukaz mi kovosrot v ktorom predavaju elektromotori po 10CZK/kg. Okamzite vykupim celu zbernu.
Ne ne ne.
Prosím nechaj tam aspoň 3 kousky pro mě.
Zbýňa
Příspěvky: 1926
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

27. 5. 2015, 8:50

Nezlobte se na mě, ale tohle byli ve svojí době stroje na opravdovou práci, který měli lidi na živobytí a vyráběly se s jejich pomocí motorky, auta, lodě, tanky a já nevim co všechno, žádný hobby spotřební čínský šunty neexistovaly. Jenže ty lidi na tom taky uměli dělat, uměli si pořádně brousit kovaný nože. Ty otáčky máš podle mě docela dobře, motor bych dal těch 1.5kW, hlavně pořádnej řemen s napínákem (bez přenosu výkonu je ten motor k ničemu), na soustruhu opravit co je potřeba, dodělat vanu na špony, případně i na chladivo a dovyrobit chybějící ozubený kola a pořádně vyrovnat a přitáhnout k podlaze. Škoda, že chybí můstek, ale taky to neni nic neřešitelnýho. Když mu dáš tu správnou péči, tak ti bude sloužit ještě hodně dlouho. Nějak mi nejde do hlavy jak se vžilo, že jsou tyhle předválky parodie na stroje. Jasný, když tam někdo vrazí VBD kudlu s pořádným rádiusem, tak moc parády nenadělá, ale na to to zkonstruovaný nebylo.
Zbýňa
Příspěvky: 1926
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

27. 5. 2015, 8:54

fofo píše:
doncarlos píše:
Re: Předělávka stařičkého soustruhu

Příspěvekod fofo » 27 kvě 2015 18:01
Napisal som pravdu, nic ine. Aj ja (a nielen ja) som bol mlady a robil som hluposti. Uz som z toho vyrastol a uprednostnujem ciste riesenia.
A jaké je na amatérském webu čisté řešení ? Koupit si moderní továrnu ?
Ten soustruh vůbec není špatný, ale ten motor bych vyhodil, je fakt zastaralej, na šrotištích je třífázových motorů mraky,
za 10Kč/kg, nejlepší by byl pomaloběžný 700 nebo 900 ot kolem 1.5 kW, tyhle soustruhy stejně nejde točit víc než tak 700 otáček,
dal bych dvoustupňovou předlohu s klínovými řemeny a odtud plochý řemen na stupně vřeteníku, možná bys našel i vícerychlostní motor.
Největší problém u těchto starých mašin jsou vyběhaná futra vřeteníku, i s tím se dá dost přesně soustružit na obrácený běh,
pak nůž zatlačuje vřeteno dolů a dost se to uklidní

Ukaz mi kovosrot v ktorom predavaju elektromotori po 10CZK/kg. Okamzite vykupim celu zbernu. A ideme dalej, prevodovku (nie hocijaku), remenice, remene, frekvencny menic atd. Dalej je stym prace to dat vsetko do hromady, pozvarat, vysustruzit milion redukcii z takej osky na taku. Mam pokracovat? Ani nevies ako a sa ocitnes na znacnej sume a budes mat stroj s ktorym sa budes mat moznost pochvalit kamosom, ze aha to som si spravil sam, ale tam to konci. Viem o com pisem sam som si takto prerabal starucky sustruh Mondale z roku 1928. System spajaneho kozeneho remena som uplne odstarnil a nahradil ho dvoma plochymi drazkovanymi remenmi samozrejme s patricnou upravou remenic. Prerobil som ho na 2,2kW asynchronny el. motor s cinskym frekvencnim menicom Emerson. Mal som aspon tu vyhodu, ze sustruh mal Nortonovu skrinu a mal som k nemu aj kompletnu sadu lyr. Kedze bohuzial nemal spojku a ani brzdu, tak rezat zavity bola hotova tragedia a chcelo to riadny cvik spravne nacasovat vytiahnutie noza z rezu a reverzovanie vretena kedze po vypnuti motora malo este znacnu zotrvacnost. Dalsim problemom bolo to ze ten motor pri nizkych otackach mal slaby krutiaci moment a neraz sa mi stalo ze pocas rezania zavitu jednoducho nevladal a zastavil. Na jednom zavite som standardne znicil asi 2-3 ks platkov do zavitoveho noza. Cize ekonomika v prdeli. Aby som to zhrnul. Vsetko som si robil sam spolu s otcom, cize praca ma stala len nas spolocne premrhany cas. Financne sme sa vmestili cca. do 500eur +/- a vo finale sme mali ciastocne pouzitelny stroj ktory mal tocny priemer nad lozami asi 250mm a nad suportom cca. 100mm, tocna dlzka medzi hrotmi 500mm. Co bolo pre mna nepouzitelne, ale to som si priznal az ked som sa prebudil z toho sna. Puzdra vo vretene uz mali co to za sebou ale po pritiahnuti sa to este dalo. Bolest bol rozbity suport a hlavne velka vola priecneho posuvu. Ani po pritiahnuti klinou sa zazrak nekonal, cize na upichovanie som mohol rychlo zabudnut. Konik bol vyoseny o +/- 1mm kedy sa mi ako podarilo trafit a nedalo sa stym uz bohuzial nic zrobit. Po rokoch trapenia som to vzdal a tento kolovratok som vymenil za SUSTRUH. Takze vsetkym rozpravkarom prajem vela muzi na pisanie dalsich scifi vizii typu kde bolo tam bolo za siedmimi horami a siedmimi dolami zil raz jeden kutil domaci ktori si prerobil jeden maly kolovratok na frekvencny menic a rezanie zavitov s elektromotorm za 10KC/kg a sustruzil na nom stastne az kym neuvidel v akci SUSTRUH TOS SUI 50/2000 a vtedy sa mu zrutil cely svet.
Tak to se nediv, že to nemělo sílu, když jsi tam měl měnič místo klasickejch převodů. Porovnávat tohle a SUSTRUH TOS SUI 50/2000 je docela mimo mísu.
fofo
Příspěvky: 187
Registrován: 4. 2. 2015, 3:21

27. 5. 2015, 9:24

No jasne tak som tam mal dat prevodovku, dalsich 500eciek naviac. No hura tak uz zostavalo dorobit len spojku a brzdu. Rovno narvat primarnu prevodovku z toho SUI :roll:
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

27. 5. 2015, 9:31

Zbýňa píše:Nezlobte se na mě, ale tohle byli ve svojí době stroje na opravdovou práci, který měli lidi na živobytí a vyráběly se s jejich pomocí motorky, auta, lodě, tanky a já nevim co všechno, žádný hobby spotřební čínský šunty neexistovaly. Jenže ty lidi na tom taky uměli dělat, uměli si pořádně brousit kovaný nože. Ty otáčky máš podle mě docela dobře, motor bych dal těch 1.5kW, hlavně pořádnej řemen s napínákem (bez přenosu výkonu je ten motor k ničemu), na soustruhu opravit co je potřeba, dodělat vanu na špony, případně i na chladivo a dovyrobit chybějící ozubený kola a pořádně vyrovnat a přitáhnout k podlaze. Škoda, že chybí můstek, ale taky to neni nic neřešitelnýho. Když mu dáš tu správnou péči, tak ti bude sloužit ještě hodně dlouho. Nějak mi nejde do hlavy jak se vžilo, že jsou tyhle předválky parodie na stroje. Jasný, když tam někdo vrazí VBD kudlu s pořádným rádiusem, tak moc parády nenadělá, ale na to to zkonstruovaný nebylo.
Já se nemůžu zbavit pocitu, že ta bronzová kluzná ložiska na vřetenu nejsou dělaná na pořádnej řemen s napínákem. Když porovnám napnutí koženého řemenu s napnutím umělého řemenu-který je nutný k tomu aby ten řemen pořádně fungoval, tak je to značný rozdíl. Nemyslíš Zbýňo, že by to mohlo mít vliv na životnost uložení vřetena? Já už taky přešel na Reko řemen, ale stran té životnosti nemám stále jasno. (a nová ložiska vyrobit neumím, takže až mi odejdou, tak je konec soustruhu)
Taky si myslím, že měnič je na tomhle soustruhu zbytečný luxus, ten mechanický převod do pomala tam být musí a maximální otáčky jsou v podstatě o půlku menší než u běžného elektromotoru. Pokud neleží měnič doma v regálu, tak je to škoda peněz.
fofo
Příspěvky: 187
Registrován: 4. 2. 2015, 3:21

27. 5. 2015, 9:40

Praveze ten moj kolovratok sa dal zacat pouzivat az ked sme nahodili frekvencny menic. Prakticky na sustruhu nikdy nepotrebujes otacky zvysist, ale naopak furt potrebujes len ubrat tak aby ti obrobok pri opracovavani nechvel. To je cele.
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

27. 5. 2015, 9:47

Otázkou je jen stav soustruhu, ten z obrázků není vidět. Ale jediné co vidím jako konkrétní nedostatek jsou chybějící výměnná kola, která snad jdou doplnit. Běžné nářky na absenci převodovky a nutnost výměny ozubených kol mají své opodstatnění pokud někdo řeže víc různých závitů za den. Mě rozhodně trvá déle se k té práci odhodlat, najít nůž, materiál, tabulky..., než přehodit tři kolečka. Motor by tam sice mohl být silnější, nicméně alespoň na vyzkoušení rozhodně stačí ten co tam je a pokud dobře vidím je i nějak přidělaný. Pro klid duše tedy můžete sundat tu litinovou samici a zapojit to přes stykač s kontrolkou, jističem a tepelnou ochranou 5 fousama, máte-li nový rozvod. Na frekvenčák bych se vyprd, akorát to piští. Podobné soustruhy se dělaly i jako šlapací, špičkový výkon člověka je asi 3/4 koně a tenhle motor má výkon celého, kde je tedy problém? Samozřejmě kroutící moment jako SUI 50 to mít nebude, ale že by se to zastavilo při správném postupu řezání závitu na 46 otáček/min nevěřím. Pokud někdo nesouhlasí, tak ať mi vysvětlí jakým kouzlem lidé dělají závity třeba na Mn 80 při 150 otáčkách s 250 W motorkem.

Abych byl také trochu kritický, kdyby se někdo ptal na koupi podobné vykopávky za obvyklých 10-15 tisíc, tak mu to budu rozmlouvat. Chybí most, špatné příčné a žádné podélné odměřování atd. Jenže tady ten soustruh už je doma a pokud není něco nepoužitelně poškozené, nevidím důvod velkých investic.

Stále mi vrtá hlavou nedávná historie soustruhu. Vypadá dost kompletně, jako by ho takhle někdo provozoval nebo že by jen počáteční snaha.
fofo
Příspěvky: 187
Registrován: 4. 2. 2015, 3:21

27. 5. 2015, 10:04

to soustruznik: Tak z rychlika ti to vysvetlim. Kazdy motor ci uz je to spalovaci, alebo elektromotor ma nejaku charaktristiku priebehu krutiaceho momentu a vykonu. Kedze u asynchronneho elektromotora su otacky rotora pevne dane frekvenciou v el. sieti a poctom polovych dvojic statora je teda zrejme, ze ten motor ma deklarovany vykon a krutiaci moment pri praci na svojich menovitych otackach. S poklesom frekvencie priamo umerne poklesnu aj otacky elektromotora no sucasne s poklesom otacok straca elektromotor aj krutiaci moment. Je to dane jeho charakteristikou. Takze tam je pes zakopany. Napr. na tebou zmienovanom sijacom stroji MN80 su otacky elektromotora konstantne a otacky vretena menis pomocou prevodov. Lenze pokial absentuje prevodovka co bol aj moj pripad, tak otacky vretena su vyhradne zavysle od otacok elektromotora. A to je problem cim sa asynchronny elektromotor pomalsie toci tym je slabsi, preteka nim vacsi prud a hrozi riziko zhorenia elektromotora, alebo frekvencneho menica pokial nema ochrany.
Zbýňa
Příspěvky: 1926
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

28. 5. 2015, 5:01

fidel47 píše:
Zbýňa píše:Nezlobte se na mě, ale tohle byli ve svojí době stroje na opravdovou práci, který měli lidi na živobytí a vyráběly se s jejich pomocí motorky, auta, lodě, tanky a já nevim co všechno, žádný hobby spotřební čínský šunty neexistovaly. Jenže ty lidi na tom taky uměli dělat, uměli si pořádně brousit kovaný nože. Ty otáčky máš podle mě docela dobře, motor bych dal těch 1.5kW, hlavně pořádnej řemen s napínákem (bez přenosu výkonu je ten motor k ničemu), na soustruhu opravit co je potřeba, dodělat vanu na špony, případně i na chladivo a dovyrobit chybějící ozubený kola a pořádně vyrovnat a přitáhnout k podlaze. Škoda, že chybí můstek, ale taky to neni nic neřešitelnýho. Když mu dáš tu správnou péči, tak ti bude sloužit ještě hodně dlouho. Nějak mi nejde do hlavy jak se vžilo, že jsou tyhle předválky parodie na stroje. Jasný, když tam někdo vrazí VBD kudlu s pořádným rádiusem, tak moc parády nenadělá, ale na to to zkonstruovaný nebylo.
Já se nemůžu zbavit pocitu, že ta bronzová kluzná ložiska na vřetenu nejsou dělaná na pořádnej řemen s napínákem. Když porovnám napnutí koženého řemenu s napnutím umělého řemenu-který je nutný k tomu aby ten řemen pořádně fungoval, tak je to značný rozdíl. Nemyslíš Zbýňo, že by to mohlo mít vliv na životnost uložení vřetena? Já už taky přešel na Reko řemen, ale stran té životnosti nemám stále jasno. (a nová ložiska vyrobit neumím, takže až mi odejdou, tak je konec soustruhu)
Taky si myslím, že měnič je na tomhle soustruhu zbytečný luxus, ten mechanický převod do pomala tam být musí a maximální otáčky jsou v podstatě o půlku menší než u běžného elektromotoru. Pokud neleží měnič doma v regálu, tak je to škoda peněz.
Vim co myslíš, samozřejmě netušim jak moc byly správně napnutý originální řemeny. Na frézce ani soustruhu kde jsem to měl jsem nějaký zvýšený poškození nezpozoroval a na nový frézce to budu mít namontovaný taky. Nevzpomínám si jestli třeba neni nějakej typ co má klíňáky, kluzný uložení a nemá řemenici uloženou v dalších ložiscích (teda ta MN80 to myslim tak má :) ) Snažim se to zbytečně nepřepínat, ale ty kožeňáky s tim sice roztočily, ale stabilní přenos výkonu nebyl ( pro závitování, letovaný nože), na nože z nástrojovky celkem dobrý. Přijde mi, že když se ten Rekáckej řemen trochu ojede, tak už se nemusí tolik napínat, ale záleží taky na úhlu opásání. Za mě tipuju, že spíš ty ložiska umíraj na špatný seřízení a hlavně mizerný mazání.
Zbýňa
Příspěvky: 1926
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

28. 5. 2015, 5:03

fofo píše:Praveze ten moj kolovratok sa dal zacat pouzivat az ked sme nahodili frekvencny menic. Prakticky na sustruhu nikdy nepotrebujes otacky zvysist, ale naopak furt potrebujes len ubrat tak aby ti obrobok pri opracovavani nechvel. To je cele.
Se snížením toček potřebuješ taky zvýšit krouťák.
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 6:57

fidel47 píše:Až budeš zase mluvit se soustruhem, tak se zeptej, jestli by mu více vyhovoval renovátorský přístup a uvedení do původního stavu, kdy dokázal všechno v rámci svých schopností, nebo by raději novátorský přístup a moderní technický řešení. Já si o tom povídal se svým Volmanem, a ten by se přikláněl k tomu prvnímu, ale on je to brebta ukecanej.
Tak jsem to s ním probral a vidí to asi stejně jako tvůj Volman, prej klidně ať mu vyměním kyčle za moderní protézu ať může běhat ale ať z něj nedělám něco čím nikdy nebyl...
fidel47 píše:K otáčkám vřetena: Já mám podobný soustruh a nejvíce používám 500 ot/min na normální soustružení, 350 ot/min na soustružení méně vyvážených věcí, kotouče na auta soustružím asi tak na 80 ot/min a na 40 ot/min řežu závity. Mám tam maximum 900 ot/min, ale to tam moc nedávám, protože se mi to pak moc třese a když mám zapnuté posuvy tak ozubená kola přímo řvou. Zaměřil bych se tedy na maximální otáčky někde kolem 700-800 ot/min. Když se budeš snažit o víc otáček, tak je nevyužiješ a jako bonus přijdeš o ty nejpomalejší a ty budeš potřebovat k řezání závitů...si myslím.
Díky přesně takové rady potřebuji. Takže to vypadá že ten kdo ten soustruh upravoval ty otáčky navolil v rámci možností optimélně (700, 520, 400, s kulisou pak 83, 61, 47). Tedy budu se při výměně držet +/- stejných otáček. Původně jsem trochu lavíroval s navýšením max. otáček na 1000+
Asi zkusím sehnat nějaký dvouotáčkový motor čímž bych získal dalších 6 rychlostí bez nějakých moderních vychytávek (fr.měnič)... ovšem díru mezi nim. otáčkami bez kulisy a max. otáčkami s kulisou mi to úplně neodstraní.
Díky.
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1448
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

28. 5. 2015, 7:21

vlož si mezi motor a vřeteno ještě jednu řemenici 3násobnou řemenici a máš hnedle 9 rychlostí . Motor když pak umístníš za nohu nebo mezi na pant,tak se ti samotíží bude dopínat ,stačí pak jednoduchá aretace třeba křídlovou matkou... a tím pádem i jednoduché a relativně rychlé přehození rychlostí .A čím víc na to navěsíš váhy ,tím méně ti bude vibrovat. Stejně si tyhle modely zaslouží ustavit a přišroubovat k podlaze.
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2511
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

28. 5. 2015, 7:48

Jaký modul mají ta tvá kolečka na posuv? Kdysi jsem jednu sadu, zřejmě z nějakého stařečka soustruhu koupil a asi jí nevyužiju. Třeba by se ti hodila.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“