Frézka VF-18 alias BF-20
Litinu 10-kou frézou....Já mám podstatně menší hoby frézku a sice X2 na které jsem provedl vyztužení Z-ka, ale také zaškrabání všech funkčních ploch a frézka zvládne 10-kou frézou (tvrdokov) milimetrový úběr ale do železa a 2 mm do litiny a to za pomoci motorického pohonu osy.Když točím s citem kličkou, tak je to ještě víc. Dnes, kdybych se znovu rozhodoval vyztužit Z, tak bych zvolil větší základnu s plechu 20 mm silného a na základnu bych postavil nový sloup s 15 mm plechu ze širší základnou, to celé bych sešrouboval a skolíkoval a na takto zhotovený sloup bych přišrouboval původní litinové Z-ko. Sloup bych případně vyplnil nejakým plnivem pro lepší pohlcení chvění. Ale musíme si uvědomit, že to nikdy nebude srovnatelné s klasickou stojanovou frézkou, ale bude to ve srovnání s původním provedením o něčem jiném. Dnešní stav je sice 20-ka plech jako základ, ale Z-ko je vyztužováno plechy a nikoliv montováno na nový sloup. A tady vidím podstatné zlepšení v oblasti tuhosti při frézování. Šroubováním a skolíkováním bych se vyhnul případnému žíhání, pokud bych to svařoval. Jinak pokud si hobík netroufá na takovou úpravu, tak doporučuju zaškrabání funkčních i dosedacích ploch co přinese viditelné zlepšení...
Jj. V zásadě má smysl pouze doladění tj. zaškrábání, vymezení vůlí v rybinách a pod. Stroj byl konstruován s nějakým záměrem a to se nedá příliš vylepšit bez totálního předělání. A tady by si měl každý uvědomit, že "potřebuje" větší stroj. Ale povaha hobíka už je taková, že mu to nedá a pokud to má sloužit k poznání a není to k obživě, tak si hraje. A jak známo : Kdo si hraje,.....Nezlobí!
Je dobré se postavit oběma nohama na zem. Jsem HOBÍK a tak to i zůstane. Představa, že na téhle prťavé frézce budu brát špony jako na dvoutunové mašině je absurdní. Že nákup "číny" bude bez "dodělání doma" taky. To uchycení Zetka je konstrukční vada a mě pouze zajímalo, jak velká. Ono není ani úplně vypovídající přečíst si většinu příspěvků k tématu. Tady se kloubí názor hobíka a profesionála. Pokud jde o technologii výroby nebo různé fíčurky, je na forhontě ten profík, ALE !!! Jako hobík nemám na prvním místě efektivitu práce a výdělek, já si hraju a to co vyrobím je příjemný benefit. Jestli bude štítek na dveře nebo páčka k motorce o desetinu milimetru delší nebo ne, je mi úplně jedno. Pokud potřebuju něco přesnějšího, tak si to nechám udělat. Já osobně to beru jako výzvu, viklá se Zetko, tak se to pokusím opravit. Přestavovat mašinu v žádném případě nehodlám, za prvé - to bych si mohl rovnou koupit něco jiného, za druhé - nemám technologie, asi ani nemám chuť a hlavně opět bod jedna. Profi stroj???? Ke koupi pouze starší a při požadavku na velikost skoro žádný a když je, potřebuje opravu. Nový profi stroj si nemůžu koupit na hraní, protože na něj nemám.
Jinak ta litina na tom svěráku byla snad "kalená". Oproti kostičce z nějakého 11xxx železa byla téměř neobrobitelná. Tu kostku používám na vrtání a na ní jsem bral milimetrovou šponu úplně v pohodě.
Miltech píše:Jj. V zásadě má smysl pouze doladění tj. zaškrábání, vymezení vůlí v rybinách a pod. Stroj byl konstruován s nějakým záměrem a to se nedá příliš vylepšit bez totálního předělání. A tady by si měl každý uvědomit, že "potřebuje" větší stroj. Ale povaha hobíka už je taková, že mu to nedá a pokud to má sloužit k poznání a není to k obživě, tak si hraje. A jak známo : Kdo si hraje,.....Nezlobí!
Jinak ta litina na tom svěráku byla snad "kalená". Oproti kostičce z nějakého 11xxx železa byla téměř neobrobitelná. Tu kostku používám na vrtání a na ní jsem bral milimetrovou šponu úplně v pohodě.
Vidím, že máš jasno. Vrátím se jen ke zjištění:" brutální půlkulaté škrábance od frézy...", tady chybí poslední operace tzv. na čisto. Tvarově to samozřejmě sedí, číňan použil frézu 55 st., ale časem se ty škrábance obrousí a bude potřeba dotahovat vůli na liště a to až do té doby, než zjistíš, že to v krajní poloze jde ztuha. Záleží, jak často budeš frézovat, ale pokud by ses rozhodl to zaškrábat už v počátku, tak Ti garantuji, že poznáš velké zlepšení. Vzhledem k absenci poslední operace je to však práce na hodně hodin, ale vyplatí se. To jen kdyby jsi se nudil...
nedokážu z napsaného rozklíčovat, čím budeš výkonově ty krokáče řídít - ale jen upozorním, že "dost" potřebuješ, aby to umělo mikrokroky.
Chvíli jsem jako posuv měl krokáč bez možnosti mikrokroků a jako rychlost pracovního posuvu jsem se musel přizpůsobovat či přesněji vyhýbat rezonancím motoru.
Chvíli jsem jako posuv měl krokáč bez možnosti mikrokroků a jako rychlost pracovního posuvu jsem se musel přizpůsobovat či přesněji vyhýbat rezonancím motoru.
Naposledy upravil(a) chb dne 10. 11. 2015, 1:50, celkem upraveno 1 x.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Zatím Leadshine M542 a NEMA23 menší, a jak jsem psal 3200 mikrokroků na otáčku. Ve finále použiju motor SONCEBOZ 0,47 Nm co jsem dostal od Luboše a rád bych použil driver s Toshibou 6600, který také umí 16 mikrokroků a tu M542 si nechat náhradní k CNC frézce. Budu to ale muset vyzkoušet, protože Číňan píše, že max kmitočet STEP je 15 kHz a pan Toshiba zase že min STEP jsou 4 uS, což samozřejmě není jedno a totéž.
pak OK
přijde mi 0,47 Nm málo, případně nezbytný velký převod, který tak omezí rychlost. Já to honím 4 Nm bez převodu na kuličkový šroub (tedy s dost velkou rezervou)
přijde mi 0,47 Nm málo, případně nezbytný velký převod, který tak omezí rychlost. Já to honím 4 Nm bez převodu na kuličkový šroub (tedy s dost velkou rezervou)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Když už jsi do toho dal takové úsilí, použiješ 5A driver TB6600 - tak proč to nakonec zabiješ použitím tak slabého motoru, jen necelého 0.5 Nm?
Pár špon na šroubu nebo trochu zatuhlé mazivo a už budeš ztrácet kroky.
Lepší zdroj (jak píšeš v předchozím postu) ti na síle nepřidá, maximálně přidá na rychlosti.
Pár špon na šroubu nebo trochu zatuhlé mazivo a už budeš ztrácet kroky.
Lepší zdroj (jak píšeš v předchozím postu) ti na síle nepřidá, maximálně přidá na rychlosti.
Přes výkend jsem na chaloupce dobastlil tišťák - tedy návrh a teď po návratu domů jsem se dal do výroby.
Nejdříve výroba předlohy, to není problém až na to, že moderní laserovky spoří materiál tak, že fólie je šedivá a průhledná. To však nevadí, protože vytisknutý obrazec plošných spojů zamaluju stíracím fixem na tabule, po úplném zaschnutí ( cca 1 káva) měkkým hadříkem očistím a případně ještě z druhé strany zaretušuju fixem na CD. Vezmu osvitku, položím film pozor na orientaci filmu, na fotce je zrcadlově a první plošňák jsem sprasil. A svítím cca tři minuty. Do mističky dám cca 1 cm vody a pět zrníček louhu a vyvíjím. Pak opláchnu a je dobré odejít do koupelny pod větrák. Kyselina solná smrdí a pokud dáte hodně peroxidu, tak si "slehnete" i chloru a ten se docela blbě dejchá. Já dám destičku do misky, zaleju vodou tak 1,5 cm a dám cca malého panáka kyseliny. Rozmíchám a dám trochu peroxidu. Ten leju zásadně mimo plošňák a opět zamíchám. Správné množství nesmí dělat bubliny, jenom měď musí tmavnout. Za dvě - tři minuty je vyleptáno. Opláchnu a utřu a jdu vrtat. Protoře mám na předloze i dírky mohu vrtat přímo. Po vyvrtání srazím otřepy velmi jemným pilníkem, pak vyleštím pískem na nádobí a po uschnutí přetřu lakem z kalafuny a toluenu. Pak už zbývá jen osadit, očistit kalafunu ze spojů a opět přelakovat stejným lakem. A může se oživovat. Pro informaci, celý pošňák o vytisknutí fólie mi trval dvě hodiny a dvacet minut.
Nejdříve výroba předlohy, to není problém až na to, že moderní laserovky spoří materiál tak, že fólie je šedivá a průhledná. To však nevadí, protože vytisknutý obrazec plošných spojů zamaluju stíracím fixem na tabule, po úplném zaschnutí ( cca 1 káva) měkkým hadříkem očistím a případně ještě z druhé strany zaretušuju fixem na CD. Vezmu osvitku, položím film pozor na orientaci filmu, na fotce je zrcadlově a první plošňák jsem sprasil. A svítím cca tři minuty. Do mističky dám cca 1 cm vody a pět zrníček louhu a vyvíjím. Pak opláchnu a je dobré odejít do koupelny pod větrák. Kyselina solná smrdí a pokud dáte hodně peroxidu, tak si "slehnete" i chloru a ten se docela blbě dejchá. Já dám destičku do misky, zaleju vodou tak 1,5 cm a dám cca malého panáka kyseliny. Rozmíchám a dám trochu peroxidu. Ten leju zásadně mimo plošňák a opět zamíchám. Správné množství nesmí dělat bubliny, jenom měď musí tmavnout. Za dvě - tři minuty je vyleptáno. Opláchnu a utřu a jdu vrtat. Protoře mám na předloze i dírky mohu vrtat přímo. Po vyvrtání srazím otřepy velmi jemným pilníkem, pak vyleštím pískem na nádobí a po uschnutí přetřu lakem z kalafuny a toluenu. Pak už zbývá jen osadit, očistit kalafunu ze spojů a opět přelakovat stejným lakem. A může se oživovat. Pro informaci, celý pošňák o vytisknutí fólie mi trval dvě hodiny a dvacet minut.
- Kilovolt
- Sponzor fora
- Příspěvky: 829
- Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
- Bydliště: Podřipák jak vyšitej!
Osvitka je dělaná? Jaký tam máš diody, jak daleko od sebe a jak daleko od plošňáku? Dík za info.
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
Osvitku jsem si dělal sám, jako náhradu původní se dvěma výbojkama 160W. Diody jsou 25 mm od sebe a 65 mm od skla. Sklo je tlusté 4mm a je obyčejné. Koupil jsem je na Aukru 2,5 za kousek. Když jsem měl původní osvitku, tak jsem musel čekat než najede na výkon, musel tam byý ventilátor a byla velká. Tahle je prťavá, startuje hned a UV svítí stejně jak ta předchozí. Běžně svítím 3 - 4 minuty, pokud jsou hodně slabé spoje, tak jenom 3 minuty. Co se týká návrhů plošňáků, používám ještě DOSový program PROTEL. Mám sice dalších N různých programů, ale tam bych se je musel znova učit. Důležité je provázání schema - netlist - plošňák - a zpětná kontrola a to tady všechno je. Simulace 3D zobrazení a další píč...oviny ke své práci nepotřebuju. Teď to mám už jenom na hraní, ale před pár lety jsem dělal desítky typů spojů pro vlastní výrobu. Většinou dvouvrstvy s nepájivkou a dokonce dvakrát čtyřvrstvej plošňák, ale to je jiná liga, ten jsem si před výrobou nechal testovat.