Stránka 1 z 3

VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 22. 8. 2015, 6:56
od ondran
Ahoj všem.

Před dvěma týdny jsem koupil soustruh VOLMAN S-45, dle štítku je to ovšem TOS S-45 z roku 1948. Pro zajímavost je stav lože ucházející, elektroinstalace nebyla původní, byla na 4-vodič, izolace se častečne rozpadaly, takže jsme udělali kompletně novou z moderních prvků. Otočný držák nožového suportu byl dost vyhnilý, stržené hlavy šroubů, nějakou chvíli to zabralo. Dobrou zábavou bylo čištění nádrže na ŘK (obsahovala kromě spousty jiného i jednu mrtvou myš).. Ještě na tom je sousta další práce, to si dovedete představit (rozbitá blokace příčného posuvu například).

Nemohl bych někoho poprosit o návod? Hledal jsem cokoli na internetu naprosto bezúspěšně a dlouho (ano v katalogu strojů u tumlika je o něm řádek v tabulce, ale to ještě není úplně ono). Stroj je sice dost podobný S-28, ale úplně ono to asi není. Jestli tomu správně rozumím, S-28 nepotřebuje reverzaci motoru při změně polohy páky předlohy (myslím tu páku nejvíce napravo na vřeteníku), brzda je řešena jinak (a ta moje potřebuje seřídit) a další.

V případě, že návod už na světě neexistuje, nemohl bych poprosit nějakého znalce o odpověď na dvě specifické otázky?
1) Jak se používá střední páka na vřeteníku v součinnosti s pákou předlohy? Je třeba ji pro bežné posuvy přeřadit pokud je přeřazena páka předlohy (pravá páka, která spouští i motor přes koncák)?

2) Jaký olej do vřeteníku? Jestliže pro S-28 bych použil OL-J22 (OL-J10 je asi moc řídká, jak jsem se snažil přepočítat viskozity), mám koupit pro S-45 to samé?

Mnohokrát děkuji za reakce.

A pro ilustraci pár obrázků:
Obrázek

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 23. 8. 2015, 8:18
od castentroy
Když to vidím tak mě bolí ruce :). Měl jsem Volmana S35 který je prakticky to samé jako to váš S45, jen je větší. Příbuznost S-35 a 45 s S-28 je jen v koncepci, jinak jsou to konstrukčně rozdílné stroje. Návod nemá smysl hledat. Dva roky jsem měl inzerát na pěti inzertních serverech a nic. Nakonec jsem ho téměř celý rozebral a přeložiskoval. Zábavy kopec a úplně k ničemu, protože to bylo hlučné pořád stejně. Dělat se na tom muselo se sluchátky. Ale jak vidím na vašich kolech jde vidět ještě broušení takže jste na tom asi lépe. Moje S35 šla nakonec z domu.

1/úplně přesně Vám asi nerozumím, ale pokusím se. Ta střední páka(bakelitový odlitek) je redukce 1:8 rychlosti při řezání dlouhých závitů nebo mazacích drážek. Redukce jde jen v případě zařazení hlavní redukce vředete na 1:8, tedy pravá páka dolů.
2/ olej určitě 22. Ol10 je na jemnější mechaniku. Jak jste na tom s futrama? Vymezil jste vůli na vřetenu? Uložení vřetena této mašiny je takové ne moc dobře vyřešené a vyndání, zaškrabání a seřízení je zábava na celý den. Doporučuji aspoň sundat krytky vřetena z obou stran a zkontrolovat jak při běhu prolíná olej. Taky pročistit odpadní dírky pro vřetenem aby olej mohl proudit.

Jinak spojka a brzda je na tomto stoji lehce seřiditelná.

Co myslíte tou reverzací? To jsem na 35 neměl. Když měníte rychlosti dáváte zpětný chod motoru?

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 24. 8. 2015, 11:32
od ondran
Děkuji za odpověď.
Trefil jste, že hlučnost toho mého není tak hrozná. (Takže tolik nevadí, že ještě nemám manželku, která by mi koupila sluchátka.) Na některých kolech vřeteníku by se ještě stopy broušení našly, vřeteník je celkově čistý, někde ale už opotřebení (pitting zubů) také je. Suportová skříň, kterou jsem rozdělal včera večer, je na tom trochu hůř. Je bez oleje, špinavá, opotřebení na spoustě kol, to ale na hlučnost vliv nemá.

Reverzace: Na řadicí kulise předlohy (ovládáno pravou pákou na vřeteníku) je excentr (na druhé fotce nejblíže levé řadicí páce otáček), který ovládá táhlo. Táhlo jde dolů (je vidět na první fotce vpravo - dvakrát ohnutá nenatřená tyč), přes čep do suché části nohy vřeteníku, přes další táhlo ovládá koncák. Koncák má tři polohy. V případě, že je páka řazení předlohy vodorovně (jako na obrázcích), je motor vypnut. V případě, že je páka otočena nahoru (1:1), točí se motor jedním směrem. Pokud je páka otočena dolů (1:8), motor se točí směrem opačným. Elektricky koncák ovládá dva stykače, každý pro jiné fázování motoru. Tím je docíleno toho, že směr otáčení vřetene reaguje shodně na ovládací páku vřetene (páka u kolen).
Domnívám se, že například S-28 toto nemá a motor se točí vždy stejným směrem. Zajímalo by mě, jestli zařízení tak, jak ho popisuji, bylo na S-45 sériově, nebo jestli je to bastl. Systém je to dost složitý, všechny komponenty ale původně nevypadají. Na dvířkách elektroinstalace byl vypínač (nebyl však již zapojen), který zřejmě umožňoval reverzaci motoru. Nová elektroinstalace byla je funkčně stejná jako ta předchozí nepůvodní.

add 1) Zeptal bych se příkladem. Pokud nastavím na posuvové skříni (dvě křížové páky a ABC páka) určitou kombinaci, řekneme, že chci strojní posuv 0,1 mm, musím pro např. 16 otáček (pravá paka na 1:8) použít jinou polohu prostřední páky vřeteníku než pro 800 otáček (pravá páka na 1:1)? Jestliže to není zřejmé, nelamte si s tím, prosím, příliš hlavu, stejně mě asi čeká si sednout k vřeteníku s papírem a tužkou a vše překreslit tak, aby se to dalo pochopit.

add 2) Děkuji za ujištění, už jsem ho objednal. Na vřeteni je radiální vůle cca 0.03 mm, prozatím bych řekl, že je to akceptovatelné. Byl bych snad raději za 0.02, ještě zkusím najít reference z podobných strojů. Máte pravdu, že sundat kryty ložisek a zkontrolovat průtok oleje není tolik práce, aby se to nevyplatilo.

Další pokračování třeba po víkendu, mohu se tomu věnovat den až dva v týdnu.

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 25. 8. 2015, 6:17
od salus
ondran píše:Domnívám se, že například S-28 toto nemá a motor se točí vždy stejným směrem.
Domníváš se správně, u S-28 se nikdy reverzace motoru nedělá :)

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 26. 8. 2015, 5:49
od fofo
jj, S28 Zebrak jw prvy sustruh v Ceskoslovensku ktory je reverzovany cez prevodovku

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 26. 8. 2015, 7:19
od testone
fofo píše:jj, S28 Zebrak jw prvy sustruh v Ceskoslovensku ktory je reverzovany cez prevodovku
JSO5 se taky reverzuje spojkou
a ten je myslím předválečný

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 1. 9. 2015, 11:50
od ondran
Víkend utekl jako voda, ani jsem se nedostal na demontáž suportové skříně. Dolů jsem přiložil pár obrázků pro ilustraci.

Poprosil bych ale o další radu. Na mém soustruhu chybí aretace posuvu hlavních saní. Předpokládám, že k tomu sloužila díra označená na posledním obrázku jako "1". Je to pravda?
V případě, že ano, vypadala by aretace tak, jak jsem ji naskicoval na prvním obrázku? Jde o šroub (skoro by tam mohl být i normální s podložkou?) a příložku se závitem, která by se zespodu opřela o klín hlavních saní. Dělá se to na podobných soutruzích takto nebo se používá něco sofistikovanějšího (aby se závit namáhal jen na tah)? A co materiál, dělali byste to z oceli nebo třeba duralu, aby to klín neotlačilo?

Otázka druhá. Nevěděl by někdo, k čemu sloužila díra označená jako "2"? (Ta prostřední největší je na závitové hodiny - momentálně demontované.)

Díky.

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 2. 9. 2015, 8:25
od castentroy
1. ano šroub k aretaci podélné osy suportu
2. otvor k upevnění zadního podélného dorazu

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 3. 9. 2015, 3:33
od T.Andrlik
Pro predstavu jak vypada zadni doraz. Bohuzel lepsi fotku jsem nenasel.

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 4. 9. 2016, 8:45
od Zdenekt
Ahoj soustruh S45 mám také hledám k němu nějaké noty návod ted jsem měl potíže se závitem ale nakonec jsem to dal do hromady jestli muj tel 732523437

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 14. 10. 2016, 8:06
od potraviny
Morduju se taky bez not, jak nastavit met.závit 3,00mm
Co jsem pochopil měl bych mít u převou kolo s 80Z a to zrovna nemám :(

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 30. 10. 2016, 8:52
od potraviny
Hoši sehnal jsem k němu celej návod, je sice celej mastnej ale oskenovat půjde. V týdnu oskenuji a hodím to do sekce Navody ke strojum, dokumentace

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 9. 11. 2016, 3:58
od potraviny
Začíná mi z toho hrabat :D
Převodové kola jsem nastavil podle tabukly ve skříni na Metrický závit a podélný posuv.
Ty horní dvě páky jsem dal taky na Stoupání milimetrové podle tabulky 1:1, to dolní otočné kole s tabulkou jsem nastavil na 3mm tuším je ve sloupci B úplě velvo nahoře a tu dolní páku taky na B.
Né a né se dostat na stoupání pro závit 3mm. :shock:
Normálně začínám uvažovat, že si ten závit na hřítelích nechám někde už vytočit M24
Pokud někdo má zkušenost s tímto soustruhem, prosím ho o pomoc.
To spodní otočné kolo se mi nějak neuložilo v tel.
Díky

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 10. 11. 2016, 10:32
od potraviny
Kola mám snad správně podle tabulky, a vše snad taky. Ten hříbeček co je dole u těch kol mám zastrčený, pokud ho tedy vytáhnu změní se pouze směr posuvu.
Vše mi připadá že je to takto nastaveno né na závity ale pouze na posuv obrábění, tady na stáčení, podle toho kola dole v úplně spodním řádku.

Re: VOLMAN/TOS S-45

Napsal: 10. 11. 2016, 11:02
od GeeSnake
A točí se ta trapézová závitová tyč? Zapínáš to správnou pákou? Ne na posuvy ale na závit?