Zdroj, driver poradí někdo?

Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

17. 11. 2015, 7:56

Thomeeque píše:Někdo doporučuje i 4mF na 1A, tak velký tam asi nebudou..
Jenomže toto platí pro zdroj s transformátorem kde toto pravidlo ničemu neškodí, naopak čím větší kondenzátor tím méně zvlněné napětí na výstupu, jenže spínaný zdroj funguje jaksi jinak.
Mex píše:
Budulínek píše:Nevím proč by někdo měl přidávat velký kondenzátory na výstup spínaného zdroje, každý spínaný zdroj je už má v sobě.
Že by třeba proto, že běžný spínačák tam žádné příliš velké kapacity většinou nemá, protože se předpokládá jeho nasazení v jiném režimu, kdy zátěž energii jen odebírá, na rozdíl od motorů, které ji taky vrací? ;-)
A to jako nabitý elyt nabiju ještě víc? Je nutný si uvědomit, že ty velké kondenzátory jsou určeny pouze pro špičkové odběry, to se děje např při aplikaci v nízkofrekvenčních zesilovačích. Nějak jsem ale nepochopil smysl aplikace pro živení krokových motorů kdy je tam vlastně udržován konstantní proud cívkami např pro udržení mikrokroku. Pokud se v poslední věci pletu, rád se nechám poučit.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8916
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

17. 11. 2015, 7:57

Budulínek píše:
Thomeeque píše:Někdo doporučuje i 4mF na 1A, tak velký tam asi nebudou..
Jenomže toto platí pro zdroj s transformátorem kde toto pravidlo ničemu neškodí, naopak čím větší kondenzátor tím méně zvlněné napětí na výstupu, jenže spínaný zdroj funguje jaksi jinak.
No jo, ale tady jde právě o to, jak funguje driver krokového motoru, co se děje při brždění atp.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

17. 11. 2015, 8:00

Kde? U toho zdroje s transformátorem? Je jasné že při brždění vzniká určitý výkon který je opravdu potřeba někde "propálit", ale elyt to fakt neni, ani k tomu nemůže sloužit.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

17. 11. 2015, 10:10

Budulínek píše:Kde? U toho zdroje s transformátorem? Je jasné že při brždění vzniká určitý výkon který je opravdu potřeba někde "propálit", ale elyt to fakt neni, ani k tomu nemůže sloužit.
No jo, to máš blbé, že tvoje elyty to neumí.
Nám ostatním elyty tu vrácenou energií naakumulují, aby ji za chvilku zase poskytly pro další krok. Samozřejmě přitom na nich vyleze napětí trochu nahoru, a to tak, že čím je elyt větší, tím míň to vyleze.
Zkus to těm svým elytům taky poradit, třeba si dají říct. Nebo je pošli někam na školení. ;-)
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 829
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

17. 11. 2015, 10:57

Budulínku-víš jak funguje kondenzátor? Je ti jasný, že malej kondr (kapacitou) se nabíjí rychleji než velkej a že ve velkým kondru se tudíž uloží vic energie než v malým, takže ve výsledku napětí na zdroji míň kolísá. A proto Mex navrhuje velký kondry (bohužel ne všechny spínaný zdroje je snesou).
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

18. 11. 2015, 9:33

Ajo. Tak to pardon, byl jsem včera ve stavu řekněme ne úplně vhodném pro diskuzi :mrgreen: natož k nějakému přemýšlení :mrgreen:
tarvisio
Příspěvky: 283
Registrován: 25. 10. 2013, 3:11

18. 11. 2015, 5:50

Sorry že se Vám pletu do diskuze, ale je vhodné připojit mezi zdroj a driver kondenzátor (např. 2200uF 63V) když jsou například použity tyto zdroje ?
Driver mám na mysli např. Toshiba TB6560HQ 5A, napětí 24 nebo 48V.

http://www.meanwell.co/napajacie-zdroje ... r/mdr-100/
http://www.meanwell.co/napajacie-zdroje ... t/drt-240/
Obrázek

Díky za radu :wink:
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

18. 11. 2015, 9:12

Je dobré si uvědomit, proč se tam ty kondenátory dávají.
Ty kondíky tam jsou ani ne tak kvůli zdroji, ale hlavně pro ochranu driverů. Pokud drivery pracují na hranici svého maximálního napětí, tak není radno to napětí moc zvyšovat. Ale když motor brzdí (a to nemusí být skutečně brždění rozjeté osy, ale i jen brždění v rámci jednoho kroku, případně jen odbuzení cívek), tak motor pracuje v generátorovém režimu a přebytek energie tlačí přes driver zpět do zdroje.

Pokud to v té chvíli zrovna spotřebuje nějaký jiný spotřebič (třeba jiná osa), tak fajn, o to méně energie musí dodat zdroj. Ale pokud v té chvíli není žádný jiný odběr (třeba navíc zrovna brzdí těch motorů víc), tak se ta energie musí někam podít.
V praxi se to projeví tak, že se začne zvedat napětí na výstupu zdroje.

Může tam být nějaký obvod, který hlídá přepětí a ten přebytek zlikviduje sepnutím nějakého "brzdného odporu", tj. daný přebytek nevratně spálí na teplo.
Ale pokud tam jsou dostatečně dimenzované kapacity (tj. kondenzátory), tak ty tu energii dokážou krátkodobě naakumulovat do sebe, aby ji za chvíli, až bude potřeba pro další krok, zase poskytly ven. Je to prostě klasická rekuperace energie.

Samozřejmě i na tom kondenzátoru to napětí při jeho nabíjení stoupne. Ale protože množství energie, kterou je kondenzátor schopen uchovat při daném napěťovém zvestupu/poklesu je přímo úměrná jeho kapacitě, tak prostě na 2x větším kondenzátoru ten nárust bude poloviční.

Takže ty kondenátory svědčí driverům, protože na nich tak nestoupá napětí, a taky jim to tak nerozhodí regulační smyčku. Zdroji to pomůže v rovnoměrnějším zatížení, a taky případně zabrání tomu, aby nevypadávala přepěťová ochrana.

Pokud máš driver, který pracuje hluboko pod svými parametry (např. to TB6560 má max. napětí 35V, ale ty to budeš honit jen na 24V), tak máš velkou rezervu kam může napětí vylézt, aniž bys driveru ublížil. Pak zase ale můžeš mít problém se zdrojem, protože při velkém nárůstu napětí vypne přepěťová ochrana.

Kondenzátory jsou samozřejmě už i v tom zdroji na jeho výstupu, ale nebývají pro provoz motorů příliš velké. Za normálních okolností se málokdy vrací energie zpět, takže zdroje jsou dělané na dodávku energie, ne na skladování vrácené energie. Takže to tam prostě doděláš tím přidáním kapacit.

Padly tady názory, že je vhodné použít lineární zdroj s trafem. Ale tam je situace úplně stejná, na lineárním zdroji to napětí úplně stejně houpne nahoru. Jen na trafu nebude žádná přepěťovka, takže tam nemá co vypnout, že.

Ještě k odejití zdroje při kapacitní zátěži: zdroj, který nevydrží vetší kapacitní zátež je špatný zdroj. Shodou okolností zrovna pro jednu firmu testuju zdroje od několika čínských dodavatelů, chtějí je tady začít prodávat. Zkouška, jestli vydrží zkrat na výstupu je jedna z prvních. Pokud by to zdroj nevydržel, tak vůbec nemá smysl ho dál testovat, ten prostě do dalšího kola nepostoupí.
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“