Oprava vretena

Požadavky na výrobu dílů - poptávkové fórum
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

25. 11. 2015, 9:23

Zdravím,
potreboval by som poradiť. Na mojom malom E1N začalo štrajkovať vreteno, začalo isť dosť ťažko až nakoniec s ním takmer nešlo pretočiť. :cry: Klzné ložiska som mazal pravidelne odkedy som ho doviezol, no po rozobratí som si všimol dosť usadenín v mazacích drážkach. Obraciam sa preto na skúsenejších. Plocha na vretene pre predné ložisko je vychodená o 0,05mm a zadná o 0,02mm. Či nie je vreteno ohnuté som zatiaľ nemeral. Žiadne väčšie škrabance na vretene ani na ložiskách, súvislé opotrebenie. Koľko by mohla stáť oprava vretena+výroba klzných ložísk?
IMG_20151125_194642.jpg
Vreteno je možné opraviť ako? Podbrúsenie, niklovanie, brúsenie na hotovo?

Ďakujem
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

25. 11. 2015, 10:00

přebrousit ce nejmí'ň, přelapovat ježkem .Kužely jsou dost strmé tak zaškrabat asi na trojbod (tyhle stroje zná Tumlík tak řekne jestli je to správně).Když kužely nepujdou stahnout tak jako poslední možnost tvrdochrom na vřeteno a přebrousit.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

26. 11. 2015, 11:06

Nie náhodu prehonovať vnútornú plochu ložiska? Čo znamená na trojbod? Nie som vyučený strojár, skôr nadšenec a samouk. A odhadom čo by to mohlo stáť? Myslím ze až tak neskutočne zložitá oprava to nie je, takže nejakú firmu už len nájdem, potrebujem vedieť len hrubý odhad od odborníkov.
Mi_los1
Příspěvky: 436
Registrován: 23. 4. 2012, 11:56
Bydliště: Olomouc

26. 11. 2015, 11:38

A čím jsi to mazal? Nechci v žádném případě prudit, ale mě to připadá jako olej na rostlinné bázi...
Promiň, ale není toto náhodou příčina? Možnáse taky nesnáší původní olej s tím tvým.
Tomu by taky odpovídalo to, že to postupně zatvrdávalo.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 11. 2015, 11:41

palyja píše:Nie náhodu prehonovať vnútornú plochu ložiska? Čo znamená na trojbod? Nie som vyučený strojár, skôr nadšenec a samouk. A odhadom čo by to mohlo stáť? Myslím ze až tak neskutočne zložitá oprava to nie je, takže nejakú firmu už len nájdem, potrebujem vedieť len hrubý odhad od odborníkov.
tak přebroušení křídele 500-1500Kč .
Trojbodové uložení znamená že pracovní část ložiska je zaškrabána tak aby její ploch svíraly úhel 120stupňů ,šířka všech tří ploch bude kolem 30-50 procent průměru ,zbytek je odlehčení aby se měl kudy natáhnout olej vlivem tření oleje a hřídele a další .Pro názornost přikládám obrázek který je přehnaný aby to bylo vidět.
Ještě si prostuduj zaškrabávání ložisek je to zde na foru!
Přílohy
ložisko.JPG
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4890
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

26. 11. 2015, 12:15

Trojbod mi kamarad strojar tez vysvetloval. Teoreticky to chapu, prakticky si to uplne predstavit nedokazu.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 11. 2015, 12:40

elbarto píše:Trojbod mi kamarad strojar tez vysvetloval. Teoreticky to chapu, prakticky si to uplne predstavit nedokazu.
Je to vlastně jako uzavřené prisma tak že přesný uložení jako když použiješ pevnou lunetu.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

26. 11. 2015, 2:50

pokud se to ložisko nezakouslo a není poškozený hřídel, složil bych to zase do sebe a opětovně nastavil vůli, radiální tak 0,02-0,05mm. Axiální 0,01mm. Nevidím to na fotce přesně, ale nevím, jestli v mazací drážce není mazací knot/polštář, a ten není už ucpaný nečistotami (vyměnit za nový z bavlněné tkaniny). To, že se hřídel točil s větším a větším odporem, ještě neznamená, že je zadřený. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

26. 11. 2015, 3:09

Áno to čo popisuješ v mazacej drážke mi pripadalo skôr ako plsť. Po premeraní vretena podloženého na ložiskových plochách je hádzavosť na obidvoch koncoch 0,02mm, taká bola aj pri dávnejšom meraní keď bolo nahodené na sústruhu.
IMG_20151126_133019.jpg
Neviem čím to bolo mazané predtým, ale ja som používal riedši motorový olej. To trojbodové zaškrabanie skôr dám niekomu urobiť, ani nemám škrabáky. Ešte otázka ohľadom osadzovania, najprv ustaviť radiálne ložiská a potom axiálne? Má byť ložisko zaistené proti otočeniu vo vreteníku?
IMG_20151126_135542.jpg
Predné ložisko.
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

26. 11. 2015, 4:02

trojbodové zaškrabání asi u high-tech super hi-fi noon plus ultra strojů přichází v úvahu, u tohoto stroje výsledek nula :D Olej ti nateče do kluzné vrstvy zrovna tak jako u jiných ložisek, kvůli tomu se tam dělá ta radiální vůle. Postup seřizování - stejně ty obě ložiska budeš muset nastavovat současně, napřed jedno, pak druhé, vrátit se k prvnímu... Ty hodnoty vůlí jsou opravdu vůle, ne házení (vřeteno je už prostě prohlé, ale 0,02mm ještě dobrý výsledek) Dal bych to tam zpátky, nastavil ty vůle, staral se o dobré mazání a budeš vidět, co to bude dělat. Nedělejte všichni ostatní z toho zase vědu. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 11. 2015, 4:07

Motorový olej tam nepatří to je jasný.Ještě to chce líp proměřit vřeteno ,místo těch ložisek na kterejch to měříš jsou lepší prizmata z plechu a zjistit jak jsou na tom ložiskové plochy ,potom určitě přebrousit a lehce zalapovat.A pak u vás najít někoho jako je Tumlík aby ti to zaškrábal.
to almac
Vědu neděláme jen popis jak se to má dělat když to chceš správně ,navíc to není tak složitý ,pravda je že i se žebřiňákem se dá žít.
A stačí kouknout tady na foru a víš jak kdo to bere vážně s repasem nebo opravou .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

26. 11. 2015, 4:39

kdyžbych všechno dělal "správně" podle příruček, všechny strojní díly by musely být broušené, leštěné, lapované, zaškrabávané, úložné plochy kolíkované... vtip je v tom, že to mnohdy není potřeba. To, že všechno budu dělat "dokonale", ještě neznamená, že dokonalý bude i ten výsledek. Příklad - válce pro svoji malou parní lokomotivu - vysoustružil jsem to, přestružil, zalapoval dřevěným trnem a pastou a píst v tom chodí tak, že samotná loko se hne, i když je v kotli jen 0,5 atmosféry. Kdybych to všechno dělal podle příruček, bylo by to tak drahé, že bych se do toho nemohl nikdy pustit, a výsledek by byl +/- totožný. A motorový olej-kolega psal, že použil nějaký řidší. Nevidím jediný problém v tom, aby takový olej neposloužil i pro pomaluběžné vřeteno. Já používám hydraulický olej už 10 let a všechno OK, ačkoliv všichni na fóru se mi smějí :lol: Asi je to tím, že o tomto fóru můj soustruh vůbec nemá tušení. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 11. 2015, 5:12

no jsou aplikace kde do toho můžeš šťourat klackem jak do hovna ,já si třeba hraju se závodníma motorama a tam se klacek moc neosvědšil ,no s těma postupama je to jak u zedníků -vašnosto ta perlinka je zbytečná to nepopraská -hold soused byl měkej popraskalo.A navíc proč ty mladší učit všechno ochcávat, přece nebudou jen dělat parní stroje :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
palyja
Příspěvky: 60
Registrován: 24. 2. 2015, 11:05

26. 11. 2015, 6:06

Veď práve ja som chcel zohnať vretenový olej, od iného sústružníka mi bolo povedané že aj on dáva motorový a no problem. tiež mi to neprišlo ako hlúposť, keďže je určený hlavne na klzné trenie (panvy ojníc, piestne čapy, valec-piest-krúžky, vačkovky). Ten stroj si už zažil svoje, ale s trochou trpzlivosti sa dá na ňom robiť aj docela presná robota. Ešte raz sa opýtam, majú byť ložiská vo vreteníku zaistené proti otočeniu? Radiálnu vôľu odmeriam pri podložení vretena?
IMG_20151126_164950.jpg
Predtým boli ložiská pootočené oproti maziacemu otvoru, možno nedostatočne mazalo.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 11. 2015, 6:14

motorový olej je tlačen čerpadlem tak že mu nic jinýho nezbývá ,vřetenový olej třeba do brusek je viskozitou úplně jinde, co do tvého soustruhu se zeptej lidí co ho mají nebo najdi v manuálu..
U nás máme kuchaře který říká když nemáte limetku dejte tam citron a když nemáte citron dejte tam ocet -ale kdo to má žrát? no a tvůj soustruh to už nesežral.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Potřebuji vyrobit - vypomoc pri vyrobe“