1. 3. 2016, 2:28
No - já nevím. O šroubech je tam celý odstavec, který má nějaký celkový kontext, tak proč z toho vytahovat jednu konkrétně větu. Jednak navíc nepíšu, že to rozhodně není nutné řešit, ale pouze že to třeba ani není potřeba řešit. A dále píšu, že pokud šroub není nějak tragický tak než je projíždět aby byla šroubovice všude stejná a pak dělat nové matice tak že kolikrát vyjde lépe (s ohledem, že to řeší i plno jiných věcí) instalace DRO,
Tady je problém, že jestli budou šrouby zralé na výměnu, tak to bude pravděpodobně znamenat je nechat spolu s maticí dělat jako kusovku, protože na FU32 se už asi nové neseženou. To by byla investice odhadem jako je pořizovací cena té frézky (kdyby se musely měnit všechny, většinou je nejvíce opotřebován podélný posuv), ne-li vyšší. Ono i koupě nového originál náhradního dílu pár šroub-matice by byla investice určitě několik tisíc na každou osu. Nicméně to teď nemá cenu předcházet, to teprve uvidí, jak šrouby vypadají.
Hlavně že je v pořádku převodová část, protože řešení strženého ozubení na kole je v případě kusové výroby investice 5 - 10 tisíc a i jako náhradní díl by to bylo několik tisíc. To jsou pak situace, kdy se z frézky za 20 000,- postupně stane frézka za 40 000,- atd. Třeba jak jsem kupoval ty 2ks FA3, tak jedna z nich je FA3H, kterou jsem k tomu vzal za šrotovou cenu hlavně kvůli obrážecí hlavě. Už prodávající mě upozorňoval, že tam některé otáčky vřetene nechodí. Když jsem rychlostní skříň otevřel, tak jedno velké kolo mělo strženou velkou část ozubení a pastorek měl ozubení ožvýkané. Navíc drážkovaný hřídel, co nesl velké kolo, byl uložený jen letmo - zadní ložisko bylo úplně vysypané. Jelikož to s tím bylo provozováno na fungující otáčky jako obrážečka tak je otázka, jestli ten hřídel není nakonec ohnutý. Kdybych to měl nechat vše dělat tak to bude oprava za odhadem 20 - 25 tisíc, koupě nových dílů by vyšla dejme tomu na 5 000,- a použitých třeba 3 000,-. Celou úplně novou rychlostní skříň mi někdo nabízel ta 15 000,-. Tady je výhoda, že je to FA3, na kterou jsou díly k sehnání, protože za těch 20 000,- by se mi to nevyplatilo opravovat a po rozebrání na díly by šla asi horizontka do šrotu. Já jsem nakonec naštěstí sehnal všechny mechanické díly z jedné rozflákané FA3V a nějaké díly z posuvů jsem jako nové koupil přes Bazoš, takže mam dostatečnou zásobu.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa