Elektronický regulátor otáček minisoustruhu
Zjisti (nebo nech zjistit), co tam odchází. Pokud odchází nějaký koncový FET, tak výměna bude za pár kaček. Obecně jsou ty regulátory myslím dost jednoduché a postavené z běžných, snadno dostupných a levných součástek (aspoň ty, co jsem viděl já).
Každá předělávka na jiný typ motoru bude značný zásah do mechanické stránky stroje, takže spousta práce a komplikací (už to nebude takové kompatkní zařízení).
Dal by se tam případně i osadit nějaký úplně jiný regulátor, ať už bez zpětné vazby (třeba nějaká variace na chip U208), nebo případně na motor dokonce přidělat nějaký typ zpětné vazby (tacho, optický nebo magnetický enkodér) a použít nějaký ze zde už mnoho měsíců probíraných regulátorů "typ pračka".
Ale v obou případech budeš mít dost práce to zapojit tak, aby zůstala zachována původní funkčnost. Tj. obousměrný provoz, změna směru možná až po stažení otáček na nulu atd.
Určitě nejsnažší je zjistit bolístku toho původního regulátoru a buď se ho naučit rychle a levně opravit (a smířit se s tím, že prostě jednou za pár let vyměníš nějakou součástku za pár korun - brát to jako spotřebák, prostě něco jako výměnu oleje v autě nebo toneru v tiskárně), nebo ho nějak vymazlit, aby neodcházel.
Každá předělávka na jiný typ motoru bude značný zásah do mechanické stránky stroje, takže spousta práce a komplikací (už to nebude takové kompatkní zařízení).
Dal by se tam případně i osadit nějaký úplně jiný regulátor, ať už bez zpětné vazby (třeba nějaká variace na chip U208), nebo případně na motor dokonce přidělat nějaký typ zpětné vazby (tacho, optický nebo magnetický enkodér) a použít nějaký ze zde už mnoho měsíců probíraných regulátorů "typ pračka".
Ale v obou případech budeš mít dost práce to zapojit tak, aby zůstala zachována původní funkčnost. Tj. obousměrný provoz, změna směru možná až po stažení otáček na nulu atd.
Určitě nejsnažší je zjistit bolístku toho původního regulátoru a buď se ho naučit rychle a levně opravit (a smířit se s tím, že prostě jednou za pár let vyměníš nějakou součástku za pár korun - brát to jako spotřebák, prostě něco jako výměnu oleje v autě nebo toneru v tiskárně), nebo ho nějak vymazlit, aby neodcházel.
Kvalitu, či nekvalitu motoru nedokážu posoudit, ale stator je magnet a rotor je navinut dosti silným drátem. Jak kvalitně, neposoudím. Pokud uživatel používá soustruh často, tak je potřeba kontrolovat uhlíky. Ty jsou podle mě měkčí než jsme zvyklí třeba u vrtaček. Pokud byla nějakou servisní firmou měněna elektronika a použila se z Promy, tak to byla asi chyba, neboť soustruh má 400 W motor, kdežto Proma udává 250 nebo 300 W. Jinak elektronika z Asista je ta nejvhodnější a je případně možno použít i nový motor až 550 W. Také záleží jak tomu dává otec "pokouřit". Třeba Proma udává pro svůj soustruh úběr 0,25 mm a to je vstaženo na průměr 20 mm. Soustruh zvládne i víc ale....
A v čem by měla nekvalita těch motorů spočívat, resp. jak nekvalitní motor odrovnává regulátory?robokop píše:Problem tech regulatoru je v nekvalitnim motoru
Ptám se proto, že ho mám taky. Zatím je mnoho let bez problémů, to se ale může jistě snadno změnit.
Důkazem bezproblémovosti je i to, že vlastně ani nevím, jaký regulátor tam mám. Nikdy jsem neměl potřebu to rozdělávat.
spony, neboli trisky se velmi snadno dostanou do motoru, o zbytek se postara ta svina elektrina, uz to tu nekdo i ukazoval
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22406
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
hodne mizerne uhliky
vetsinou vpodstate exploduji
mozna navlhaji, co ja vim....
proste pod zatezi to prskne od uhliku a shori regulator, pri blizsim ohledani je misto uhliku drt
po oprave zase
pak spatne vinuti atd... az do nekonecna
mozna je to vinute i hlinikem, v posledni dobe je to v cine velmi popularni
vetsinou vpodstate exploduji
mozna navlhaji, co ja vim....
proste pod zatezi to prskne od uhliku a shori regulator, pri blizsim ohledani je misto uhliku drt
po oprave zase
pak spatne vinuti atd... az do nekonecna
mozna je to vinute i hlinikem, v posledni dobe je to v cine velmi popularni
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Na motor z pračky bych to rozhodně předělávat nechtěl.
Vadná součástka bude asi zase mosfet. Po zapnutí se soustruh točí pravděpodobně max. rychlostí. Někde jsem četl, že to je obvyklé chování při zničení mosfetu.
Problém se stávajícím regulátorem je, že obsahuje pouze jeden mosfet. Všude na obrázcích jsou vidět dva.
Táta si rovněž stěžuje na pomalý rozjezd a častou poruchovost mosfetu (asi 1-2x ročně při velmi malém využití). Ten orig. regulátor prý vydržel o dost víc.
Možná by stačilo druhou pozici pro mosfet osadit tím samým typem. Ale nejsem odborník a trochu se toho bojím.
Vadná součástka bude asi zase mosfet. Po zapnutí se soustruh točí pravděpodobně max. rychlostí. Někde jsem četl, že to je obvyklé chování při zničení mosfetu.
Problém se stávajícím regulátorem je, že obsahuje pouze jeden mosfet. Všude na obrázcích jsou vidět dva.
Táta si rovněž stěžuje na pomalý rozjezd a častou poruchovost mosfetu (asi 1-2x ročně při velmi malém využití). Ten orig. regulátor prý vydržel o dost víc.
Možná by stačilo druhou pozici pro mosfet osadit tím samým typem. Ale nejsem odborník a trochu se toho bojím.
Díky packovi a robokopovi.
Asi to ve volné chvíli rozdělám a kouknu, jestli tam skutečně můžou vlézt špony.
Uhlíky už mi drží asi 8 let. Dokonce k tomu byly i jedny uhlíky navíc, zatím pořád jedu na původních. Možná to dřív dělali trochu líp.
grugh: a je to skutečně FET? Většinou jsem tam viděl triaky. Pokud se prorazí triak, taky to může dopadnout stejně, tj. jede to na plný ceres.
Pošli fotku.
Asi to ve volné chvíli rozdělám a kouknu, jestli tam skutečně můžou vlézt špony.
Uhlíky už mi drží asi 8 let. Dokonce k tomu byly i jedny uhlíky navíc, zatím pořád jedu na původních. Možná to dřív dělali trochu líp.
grugh: a je to skutečně FET? Většinou jsem tam viděl triaky. Pokud se prorazí triak, taky to může dopadnout stejně, tj. jede to na plný ceres.
Pošli fotku.
Táta ho už několikrát měnil, a podle schematu desky FC350BJ to také má být n-mosfet (viz Q1 a Q2):
http://www.hossmachine.info/Gerling%20L ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mám takový hloupý dotaz. Čím se liší desky FC350BJ/110V a FC350BJ/230V? Resp. hodnotami kterých součástek?
http://www.hossmachine.info/Gerling%20L ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mám takový hloupý dotaz. Čím se liší desky FC350BJ/110V a FC350BJ/230V? Resp. hodnotami kterých součástek?
robokop píše:hodne mizerne uhliky
vetsinou vpodstate exploduji
mozna navlhaji, co ja vim....
proste pod zatezi to prskne od uhliku a shori regulator, pri blizsim ohledani je misto uhliku drt
po oprave zase
pak spatne vinuti atd... az do nekonecna
mozna je to vinute i hlinikem, v posledni dobe je to v cine velmi popularni
Ha a hliník nejen v číně , byl jsem u konkurence a tam vinou i pro kerchra hlinikem , hrozná prasárna , už jen bodovaný hlinikový drát do měděného komutátoru. fuj
Pokud to schema platí, tak jsou ty FETy zapojeny paralelně, takže skutečně by se hodilo tam osadit 2 stejné.
Takhle od pohledu se mi tam nelíbí ta omezovací zenerka 19V v buzení gate. Těch 19V se mi zdá příliš moc, je to moc blízko absolutímu limitu. Něco se sice utluče na těch optronech, ale i tak je to příliš. Ty FETy stejně nad nějakých 12V už svůj Ron moc nesnižují. Dal bych tam zenerku tak na 15 nebo 16V.
Na té desce nejsou žádné neopravitelné nebo drahé součástky, takže platí, co jsem napsal: opravit a případně vymazlit regulátor je nejjednodušší, nejrychlejší a nejlevnější cesta.
Až to spravíš, tak by stálo za pokus to nechat nějakou dobu jet v zátěži, tak to vypnout a rychle osahat, jak je to s teplotou těch výkonových součástek. Podle toho se pak zamyslet a zařídit dál.
Takhle od pohledu se mi tam nelíbí ta omezovací zenerka 19V v buzení gate. Těch 19V se mi zdá příliš moc, je to moc blízko absolutímu limitu. Něco se sice utluče na těch optronech, ale i tak je to příliš. Ty FETy stejně nad nějakých 12V už svůj Ron moc nesnižují. Dal bych tam zenerku tak na 15 nebo 16V.
Na té desce nejsou žádné neopravitelné nebo drahé součástky, takže platí, co jsem napsal: opravit a případně vymazlit regulátor je nejjednodušší, nejrychlejší a nejlevnější cesta.
Až to spravíš, tak by stálo za pokus to nechat nějakou dobu jet v zátěži, tak to vypnout a rychle osahat, jak je to s teplotou těch výkonových součástek. Podle toho se pak zamyslet a zařídit dál.
Konečně jsem si desku od otce půjčil.packa píše:Jinak byych opravdu osadil oba mosfety pokud to ten tvůj regl umožnuje, cojetam za fet ? když ho měníte tak jej mažete teplovodivou vazelinou ?
Fet je IRFP460A. Podle datasheetu má 280W, minisoustruh je údajně na 400W. To by lecos vysvětlovalo. Osazením obou by se situace měla mnohem zlepšit.
Teplovodivou vazelínu asi otec nepoužíval. S chladičem je propojen malou teplovodivou podložkou.
Mimochodem, lze ten typ tranzistoru IRFP460A nahradit typem IRFP460?