Horizontka TOS H63

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1901
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

23. 10. 2016, 10:32

kus teorie ...
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

23. 10. 2016, 11:42

Super, to se hodí
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

23. 10. 2016, 1:00

DwPetr píše:Super, to se hodí
Doporučuji si všimnout co (které plochy) tou strunou a mikroskopem u těch obou dvou výrobců (Škoda, Kuřim) měří. Viz bod 5.2.2
Pro ty, co by to nechtěli hledat, tak pouze boční :D .
Tudíž pokud chceš změřit rovinnost toho vedení u tý 63 strunou, tak bok, pokud máš adekvátní mikroskop, no problém. Ovšem pro horní plochy bys musel to lože otočit o 90° :mrgreen: (položit na bok), a nebo zvládnout tu metodu s strunou, dopočtem průvěsu, stavitelným dotykem a pípákem s sluchátky - a to nebude zdaleka tak jednoduché, jak to na internetu (ne v praxi) vypadá.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1901
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

23. 10. 2016, 1:18

V ČKD Tatra proměřovali vagony na zkroucenost atd. teodolitem na značky narýsované na plechu ...
prostě jako trojúhelníky ... měli několik pozic kam jej postavili a měření byla rutina ...
Najít vhodnou rutinu-opakovatelnou je nejvíc práce atd.
Mne zaujalo měření s pomocí kutálené kuličky ...
Naposledy upravil(a) pavlaxy dne 23. 10. 2016, 1:20, celkem upraveno 1 x.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

23. 10. 2016, 1:20

DwPetr píše:Uvodem si srovnáme pojmy, já se celou dobu bavím o honování na úrovni, firmu Sunnen asi každej zná, takže o amatérismu nemůže být řeč http://www.sunnen.cz/technologie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To je jako hlava od Sunnena? To je nějaký divný - co to je přesně za typ (číslo a řada) - na portable (Portahone serie) to nevypadá, na klasiku na válce - GH, taky ne.
A zajímala by mě ta mašina - co že to přesně je? - to taky na Sunnen nevypadá - navíc je nějaká polorozebraná :(
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

23. 10. 2016, 1:37

fmodel píše:Jo bavíme se o stejným způsobu honování ,(tím nemyslím tu plácačku na mouchy) V ČSAO co byla honovačka (výrobce nevím asi něco z RVHP) tak se přidávalo na mašině ,na honovací hlavě kroužek s noniusem nebyl.Problém byl u hodně rozvrtanejch válcu jako jsou na dvoutaktních kroskách kde se udělal dost soudek pokud byl moc velkej přídavek na braní.To mi tenkrát brusič tvrdil že je to pružností mezi tím čepem co rozvírá kameny a mechanizmem co přidává na rozměru. Tak jsem to možná asi dost dobře nepochopil . Proč se tam ale ten soudek tvořil když hlava tedy perfektně drží míru?
Pokud dělá honovačka sud je to vždy špatně nastavenými přeběhy, neorovnanou hlavou nebo nevhodně zvolenými kameny (příliš měkké). Navíc je honování jako technologie extrémně citlivé na vstupní geometrií (geoemetrií před honováním) - obecně platí, že geometrie se "srovná" o cca 30 - 50%, pokud je ale velký přídavek, tak od určité velikosti přídavku (nad vhodnou hodnotu) se geometrie naopak opět zhoršuje - typicky obvykle narůstá hranatost a vlnitost.
Normální hlavy (Sunnen, Delapena, Nagel jsou sice rozpínané přes klínové plochy nebo kužel či hřebeny), ale prostřednictvím pružného elementu - pružiny (válce, u velkých hydrauliky) tak, aby byl dodržený vhodný konstantní přítlak - takže hlava sice je relativně tuhá, ale nikdy samozřejmě dokonale, takže geometrií sice opravuje, ale ne, že by mohla dělat zázraky.
Navíc koncová poloha je daná mechanikou (nebo kalibrem - u Sunnena, na nějž najíždí při každém zdvihu dílec), takže výsledek je daný - měřený přes vrcholy, pokud je někde "lavor" nebo sud, tak samozřejmě díra vypadá dobře, ale furt má sud, takže je špatná - to samé vlnitost - jediné hlavy(spíš trny), co relativně nekopírují jsou J a J-K - s kluznýma botkama a ty se pro změnu pro automobilové válce nepoužívají.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

23. 10. 2016, 1:59

milan584 píše:
Normální hlavy (Sunnen, Delapena, Nagel jsou sice rozpínané přes klínové plochy nebo kužel či hřebeny), ale prostřednictvím pružného elementu - pružiny (válce, u velkých hydrauliky) tak, aby byl dodržený vhodný konstantní přítlak - takže hlava sice je relativně tuhá, ale nikdy samozřejmě dokonale, takže geometrií sice opravuje, ale ne, že by mohla dělat zázraky.
Tak tos mě uklidnil ,začal jsem si připadat jako blbec když mi bylo vysvětlováno že nic nepruží.To dá rozum protože když jsem trochu přidal na tý předělaný hlavě tak to byl záhul jí zase rozjet než se to znovu uvolnilo (měl jsem na to vehement jako vrtačka ale ruční zdvih hlavy doraz doraz).
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

23. 10. 2016, 2:30

milan584 píše:
DwPetr píše:Uvodem si srovnáme pojmy, já se celou dobu bavím o honování na úrovni, firmu Sunnen asi každej zná, takže o amatérismu nemůže být řeč http://www.sunnen.cz/technologie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To je jako hlava od Sunnena? To je nějaký divný - co to je přesně za typ (číslo a řada) - na portable (Portahone serie) to nevypadá, na klasiku na válce - GH, taky ne.
A zajímala by mě ta mašina - co že to přesně je? - to taky na Sunnen nevypadá - navíc je nějaká polorozebraná :(
Berco - Progres
chybí jen tři dekly, ty jsou dole kvůli kontrole mazání, a motor, ten čeká na ložiska, jinak je komplet
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

23. 10. 2016, 2:38

fmodel píše:
milan584 píše:
Normální hlavy (Sunnen, Delapena, Nagel jsou sice rozpínané přes klínové plochy nebo kužel či hřebeny), ale prostřednictvím pružného elementu - pružiny (válce, u velkých hydrauliky) tak, aby byl dodržený vhodný konstantní přítlak - takže hlava sice je relativně tuhá, ale nikdy samozřejmě dokonale, takže geometrií sice opravuje, ale ne, že by mohla dělat zázraky.
Tak tos mě uklidnil ,začal jsem si připadat jako blbec když mi bylo vysvětlováno že nic nepruží.To dá rozum protože když jsem trochu přidal na tý předělaný hlavě tak to byl záhul jí zase rozjet než se to znovu uvolnilo (měl jsem na to vehement jako vrtačka ale ruční zdvih hlavy doraz doraz).
No a protože existuje i něco jinýho jak cos jmenoval, tak je možný i to co popisuju. Já tu mašinu do šroubku rozebral a u toho Berca nemá co pružit. Tam je nahoře pod tím černým kuželem diferenciál, z něho přes ozubený kolo 4hran a ten končí nasazenej na oboustraným šroubu a ten rozevírá klíny. Žádný pružiny.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

23. 10. 2016, 3:28

DwPetr píše:
fmodel píše:
milan584 píše:
Normální hlavy (Sunnen, Delapena, Nagel jsou sice rozpínané přes klínové plochy nebo kužel či hřebeny), ale prostřednictvím pružného elementu - pružiny (válce, u velkých hydrauliky) tak, aby byl dodržený vhodný konstantní přítlak - takže hlava sice je relativně tuhá, ale nikdy samozřejmě dokonale, takže geometrií sice opravuje, ale ne, že by mohla dělat zázraky.
Tak tos mě uklidnil ,začal jsem si připadat jako blbec když mi bylo vysvětlováno že nic nepruží.To dá rozum protože když jsem trochu přidal na tý předělaný hlavě tak to byl záhul jí zase rozjet než se to znovu uvolnilo (měl jsem na to vehement jako vrtačka ale ruční zdvih hlavy doraz doraz).
No a protože existuje i něco jinýho jak cos jmenoval, tak je možný i to co popisuju. Já tu mašinu do šroubku rozebral a u toho Berca nemá co pružit. Tam je nahoře pod tím černým kuželem diferenciál, z něho přes ozubený kolo 4hran a ten končí nasazenej na oboustraným šroubu a ten rozevírá klíny. Žádný pružiny.
Hm, tak už jsme doma :-).
že by to teda bylo toto? http://www.renovace-stroju.cz/index.php ... -honovacka" onclick="window.open(this.href);return false;
A kde to má to doměřování a rozpínání s konstantním přítlakem za chodu - jako má ten Sunnen, Nagel, Guhring.............? - abys na tom mohl používat ty hlavy od toho Sunnena - co jsi tu od nich básnil.
Ony totiž ty opravárenské honovačky se dělají v dvou základních koncepcích - jako "vrtačka s oscilací" - pak se musí používat takový ty jednoduchý, neproduktivní a nepraktický hlavy rozpínaný "natvrdo" (s nemožností kontrolovat za chodu rozměr a konstatní přítlak kamenů) - nějak to tu díru dohlodá, ale pořádná geometrie je nedosažitelná (to je ta na tom linku) a nebo ty lepší - ty mají obvykle přidávání v horní úvrati a "tak nějak" - ty často používají ty klasický hlavy od Sunnena. viz třeba https://www.berco.com/wp-content/upload ... _DY350.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Pořádná honovačka na válce ovšem je udělaná jinak - ta skutečně doměřuje v celém průběhu honování a udržuje konstatní nastavený přítlak - jako třeba horizontální klasika MBB-1660 / novější SHH (a taky stojí zcela jiný peníze) - viz třeba http://www.sunnen.com/vertical-honing/s ... cal-honing" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

23. 10. 2016, 3:42

btw, to jak jsou ty kameny "natvrdo" :lol: je dobře vidět na tomto videu https://www.youtube.com/watch?v=65lVm81fhvs" onclick="window.open(this.href);return false; - mj, je to to berco s přidáváním v úvrati - čas 0.27 - krásně je vidět, jak ty kameny jsou pružně odtlačované ven - on je musí zamáčknout rukou proti, aby hlavu vůbec mohl zavést do válce - ta se pak za chodu rozpíná přes kužely, klíny nebo hřebeny nastavenou silou až na finální (opět strojem pevně definovaný) rozměr.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

23. 10. 2016, 6:29

Ten stroj na tom posledním odkazu je uplně z jiný doby. A navíc jsem nepsal nic o tom, že chci používat sunnenovi hlavy z dnešní doby na stroji o pár generací starším.

Na tom mým stroji nic nepruží, ani tam rukou nic nezamáčkneš, všechno se ovládá na vřeteníku kolem s noniusem, stočíš si kameny k sobě, zavedeš do válce, zase je kolem rozepneš, rozpětí kontroluješ rukou pomocí noniusu, chvilku necháš pracovat, vyndáš ven, přeměříš, a pořád dokola.

V nějaký ty brusírně jsem už taky byl, a používaly tam stroje ještě starší. Z fabriky kde jsem tu mašinu kupoval běhá dodnes ještě jedna, ta samá. A nemyslim si že by ten člověk který na tom dodnes roky dělá byl debil, nebo by mi vykládal nesmysly.

Zůstanem u toho, že jsem debil a amatér já, čímž bych toto téma uzavřel. 8)
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

3. 3. 2017, 9:47

Konečně je trochu teplo, tak jsem začal dělat na horizontce, komplet vybraná, vyčištěná, zavařené prasklé oko, v pondělí objednám další část ložisek, vřeteník přijde pověsit zpátky, vyladí se barva a jde se skládat zpátky.
Horizontka57.JPG
Horizontka54.JPG
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1901
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

3. 3. 2017, 10:19

Hezký "ementál" :wink:
kolik to má hmotnost a jak to mají udělané ,
je to svařenec ?
https://t.me/pump_upp
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

3. 3. 2017, 10:37

Odlitek, váhu neodhadnu, ale rukama to nezvednu, i převracet to musím jeřábem. Blok motoru 5.0 V8 normálně vemu a odnesu.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“