Jak vyřešit vůli v řemenovém převodu
Teď jsem se byl podívat na laser z blízka všechny řemeny jsou Pioneer 3M/15mm a nikde sebemenší vůle. Prostě tam máš moc velkej modul. Kromě jiného si myslím, že ten primární převod je úplně na ho...vno. Nemá tam totiž vůbec žádnej smysl. Hoď motor nahoru, použij tam GT2 z 3D tiskáren a 6mm širokej řemínek a jednou za rok - dva ho trochu napneš. Věř mi, že to bude fungovat na první pokus. A pokud máš pocit, že je to slabé (opravdu neni), tak tam dej 3M/9mm a máš to na celej život. Hlavně se ale koukni, jaká moment třeba ta GT2 je schopná přenést, pak si vem, že hmota celé hlavice i s vozíkem je max. 100 gramů a najednou zjistíš, že i 6mm žemínek je předimenzovanej.
Ahoj, hledal jsem tu něco k HTD a narazil náhodou na toto, docela mě to překvapilo, měl jsem HTD za přesný systém. Zkouším googlit, ale nedaří se mi najít definici vůle HTD systému, měl bys plz nějaký link? Tady třeba naopak píší, že je určený na přesné polohování (ale opět bez nějaké číselné definice), tak nevím.*
Zároveň se mi nedaří najít na stránce výrobce přepsané napětí řemenu. Dalo by se říct, že má být řemen napnutý na nominální délku?
Díky, T.
*EDIT: Jo, tady píšou, že je na tom HTD s vůlí hůře (oproti systémům s trapézovými zuby).. Ale zase jen obecně bez nějakých čísel. Počítám, že v mojí aplikaci, kde poháním trapézový šroub, to bude zanedbatelné, ale bylo by fajn vědět.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Optibelt ,větší přesnost polohování a větší únosnost ,(HTD)
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Jj, mám Optibelt OMEGA a teď jsem si všiml i datasheetu, je tam leccos*, studuju.
*Např. zmin = 14 (mám 12). Njn, asi to nebude nejpředpisovější pozicovací systém
Nicméně k backlashi ani preloadu nic. Tady (jiný výrobce) definují minimum preload pro 9mm šířku a 5M profil 57N.
*Např. zmin = 14 (mám 12). Njn, asi to nebude nejpředpisovější pozicovací systém
Nicméně k backlashi ani preloadu nic. Tady (jiný výrobce) definují minimum preload pro 9mm šířku a 5M profil 57N.
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 2. 9. 2020, 9:52, celkem upraveno 2 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
O řemenech HTD se mluvívá jako o pohonných řemenech, o řemenech T/AT jako o časovacích řemenech.Thomeeque píše: ↑2. 9. 2020, 8:59 Ahoj, hledal jsem tu něco k HTD a narazil náhodou na toto, docela mě to překvapilo, měl jsem HTD za přesný systém. Zkouším googlit, ale nedaří se mi najít definici vůle HTD systému, měl bys plz nějaký link? Tady třeba naopak píší, že je určený na přesné polohování (ale opět bez nějaké číselné definice), tak nevím.
Takže by se z toho nabízelo, že to s těmi trapézovými bude přesnější, tj. s menšími vůlemi.
I když při pohledu na na ty kulaté a naopak trapézové zuby by to člověk skoro čekal naopak.
Mám pocit, že jsem kdysi viděl nějakou tabulku, a tam jako nepřesnější vycházely řemeny GT. Ty mají zase kulaté zuby, ale asi jinak dělané.
S řemeny T není sebemenší problém - běžně se v pohonu os používají. Třeba u Schaublinu 125 je použitá T5 (š. 20 a š25) a opakovatelnost pojezdu je někde okolo 0.001mm.MarekSochor píše: ↑29. 4. 2017, 7:32 Zdravím místní osazenstvo,
potřeboval bych poradit, jak vyřešit následující. DIY laserová gravírka, po nějaké době, kdy jsem provozoval kombinaci nema17 a řemenic + řemenu z matezy, které se ukázaly jako nevhodné (vůle citelná v ruce, výsledek však byl vůle cca 0.4mm) jsem se chtěl dopracovat do "bezvůlového" stavu, u gravírování není problém vymezit, u řezání to je však? nemožné. Nakoupil jsem tedy o poznání dražší T5 řemeny + řemenice na cncshopu a celkově celou konstrukci udělal robustnější (8mm hřídele) + převod 2:1. Bohužel po složení je výsledek horší než původní stav, vůle je cca 0.8mm, napnutí řemenu vozící vozík nemá na výsledek vliv, v tom předpokládám problém není, takže problém musí být v pohonu - převodu. Jak tuto vůli vyřešit? Lepší napnutí? Větší opásání ? Rád si poslechnu rady, díky.
Akorát je třeba počítat s tím, že to musí být udělané jako pohon a ne bastl.
U té 125 jsou řemenice tvrdé, ocelové a broušené, celé to těleso na němž to drží je litinové a váží asi tak 10 kilo (pro 200w motor). Házení všeho musí být "nula" a řemen je taky nějaký pořádný (originál stojí strašný peníze, lze ale nahradit Strongbelt Impuls). Pak je opakovatelnost cca stejná, absolutní přesnost tak 2x horší.
Kdyz jsem to nedavno resil s dodavatelem, tvrdil ze nejpresnejsi z beznych levnych remenu jsou GT https://www.uzimex.cz/Vyrobce/Gates/Syn ... p-GT3.html
Rikal ze ty trapezove maji vuli.
Ale ja potreboval uzke reminky jen 15mm, takze je mozne ze se delaji i jine a presnejsi, ale ve vetsich sirkach.
Rikal ze ty trapezove maji vuli.
Ale ja potreboval uzke reminky jen 15mm, takze je mozne ze se delaji i jine a presnejsi, ale ve vetsich sirkach.
No co s HTD nieje problem. Ked si na to vyrobis remenice. Ja som to daval na encoder a tie hlinikove remenice maju volu medzi remenom cca 0,2mm, cakal. Som. Vecsiu presnost, ak by boli remenice vyrobene presnejsie.... Nejakych 50mm alebo 60mm maju.
Ale asi to je aj z dôvodu opotrrbenia remena aby to neohlodalo. Dost ma to sklamalo.
Ale asi to je aj z dôvodu opotrrbenia remena aby to neohlodalo. Dost ma to sklamalo.
Děkuji za zajímavé informace. Jenom bych se ještě zeptal :milan584 píše: ↑3. 9. 2020, 5:34
S řemeny T není sebemenší problém - běžně se v pohonu os používají. Třeba u Schaublinu 125 je použitá T5 (š. 20 a š25) a opakovatelnost pojezdu je někde okolo 0.001mm.
Akorát je třeba počítat s tím, že to musí být udělané jako pohon a ne bastl.
U té 125 jsou řemenice tvrdé, ocelové a broušené, celé to těleso na němž to drží je litinové a váží asi tak 10 kilo (pro 200w motor). Házení všeho musí být "nula" a řemen je taky nějaký pořádný (originál stojí strašný peníze, lze ale nahradit Strongbelt Impuls). Pak je opakovatelnost cca stejná, absolutní přesnost tak 2x horší.
Jaký je přibližný průměr řemenic ? Rozebíral jsi uložení šroubu ? Pokud ano, jsou tam standardní kosoúhlá ložiska na kuličkové šrouby ? Mají trvalou náplň nebo jsou domazávaná ?
Je motor uchycen pomocí nějakého členu zabraňující přenosu tepla ?
moc dík Milan
Já mám tento set - velká je z Tyma.cz, malá od Sati Spa (plus jí mám i od Tymy s nepovedeným vývrtem). Když to zkusím jen tak v ruce, tak na těch malých necítím mrtvolu žádnou, ne té velké možná něco ano (také bych to čekal naopak ), v řádu desetin mm na obvodu. Uvidíme, až to bude pořádně nasazené a našponované případně až se to trochu rozjezdí. I kdyby to ve finále byl v součtu 1mm na obvodu té velké (což imho nebude), představuje to u mého použití necelou setinu mm lineárního pohybu, to se asi ve vaklu zbytku sestavy ztratí
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 3. 9. 2020, 8:43, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Ložiska jsou dvě kosoúhlé proti sobě na straně pohonu (předepnuté oproti sobě nabroušenými kroužky), druhý konec šroubu je plovoucí - pouze nastrčený do běžného kuličkového ložiska (vůle o níž to může plavat je tak +- 2mm). řemenice je pak letmo, na přesném peru, a stažená axiálně maticí proti čelu na šroubu. Uvnitř řemenice na šroubu je taková kuličkočudlíková pérková momentová pojistná spojka (aby při najetí někam na doraz nebo ráně to začalo přeskakovat a nekuxxxxl se tím momentem šroub a matice).Milan199 píše: ↑3. 9. 2020, 8:00Děkuji za zajímavé informace. Jenom bych se ještě zeptal :milan584 píše: ↑3. 9. 2020, 5:34
S řemeny T není sebemenší problém - běžně se v pohonu os používají. Třeba u Schaublinu 125 je použitá T5 (š. 20 a š25) a opakovatelnost pojezdu je někde okolo 0.001mm.
Akorát je třeba počítat s tím, že to musí být udělané jako pohon a ne bastl.
U té 125 jsou řemenice tvrdé, ocelové a broušené, celé to těleso na němž to drží je litinové a váží asi tak 10 kilo (pro 200w motor). Házení všeho musí být "nula" a řemen je taky nějaký pořádný (originál stojí strašný peníze, lze ale nahradit Strongbelt Impuls). Pak je opakovatelnost cca stejná, absolutní přesnost tak 2x horší.
Jaký je přibližný průměr řemenic ? Rozebíral jsi uložení šroubu ? Pokud ano, jsou tam standardní kosoúhlá ložiska na kuličkové šrouby ? Mají trvalou náplň nebo jsou domazávaná ?
Je motor uchycen pomocí nějakého členu zabraňující přenosu tepla ?
moc dík Milan
Převod je 2:1 na Z, 4:1 na X, velká řemenice je tak pr. 100, malý jsou v poměru.
Všechno (ložiska, spojky) to je namazaný klasicky isoflexem, pokud se do toho nedostane bordel, tak je to bezzásahové navěky. Šrouby (respektive matice) mají centrální ztrátové mazání olejem z agregátu (starý mašiny ručně, nový mají tuším časovač) Motory jsou Auxilec, DC SmCo, s resolverem a jsou normálně utáhlé za čelo, přímo na tu litinu - ale to je takový balvan, že to teplotu prakticky nemění - navíc to čelo je takové, že to moc teplo z motoru nevede.
Šroub dilatovat nemůže, protože je právě oddělený tím řemenem od toho motoru.
Novější mašiny mají tuším Yaskawu.
Díky za hodnotné informace.
S tou momentovou spojkou jsi mi nasadil brouka do hlavy.
Hodně důležitá informace // hlavně v kontextu vlákna // je průměr řemenice 100. Čím jsou řemenice větší - tím menší je vliv nepřesnosti řemenu / řemenice.
Na to mazání jsem se ptal, protože jsem nedávno opravoval mašinu kde matice byla domazávaná olejem a zcela čistá, zatímco v kosoúhlém ložisku byl binčus přestože bylo kryté gumovým těsněním.
díky Milan
S tou momentovou spojkou jsi mi nasadil brouka do hlavy.
Hodně důležitá informace // hlavně v kontextu vlákna // je průměr řemenice 100. Čím jsou řemenice větší - tím menší je vliv nepřesnosti řemenu / řemenice.
Na to mazání jsem se ptal, protože jsem nedávno opravoval mašinu kde matice byla domazávaná olejem a zcela čistá, zatímco v kosoúhlém ložisku byl binčus přestože bylo kryté gumovým těsněním.
díky Milan
Zdá se mi, že podle odlesků na pastorku je tento // ozubení // obráběn. Setkal jsem se ale s polotovary, kde ozubení bylo extrudované // tedy přesnost nejlépe tak +- 0,1 //. Do provedení ála Schaublin // viz příspěvek od milan584 // to pak má dost daleko.
Jinak ten řemen 5M už mi připadá zbytečně humpolácký. Ono to pak žere dost výkonu.
Řemeny 5M používám pro krokáče od 12Nm výše.
Pro rozsahy 2 až 6 Nm používám XL.
Na malé stroje používám MXL.
viz obrázek pro představu : Jen pro zajímavost v konstrukčním katalogu Optibelt je předepsaná přesnost řemenic +-0,015 !!!
K těm řemenům MXL. Opravoval jsem japonský soustruh // Takisawa // asi tak velikosti MN 80. Byly na něm kuličkové šrouby 20 / X osa / a 25 / Z osa / mm. Serva byly odhadem 200 a 400 W.
Řemeny tam byly MXL šíře 25 mm a řemenice na šroubu byla dost přes 100 mm. Právě ty MXL doporučují na aplikace s větší přesností.