Profi 3D tisk
miv:
Diky - ja nemel pochybnost o vlaknovych (dratky, uhlikova/sklenena/... vlakna, apod ...) kompozitech jako takovych - to vim, ze funguje - slo mi jen o to "postupne kompozitovani po nudlich".
Jasne, diky.
Diky - ja nemel pochybnost o vlaknovych (dratky, uhlikova/sklenena/... vlakna, apod ...) kompozitech jako takovych - to vim, ze funguje - slo mi jen o to "postupne kompozitovani po nudlich".
Jasne, diky.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Tuhle vyplňovací technologii používá tiskárna Markforged Mark Two. Tiskl jsem z toho dvě ozubená kolečka s výplní aramidovým vláknem. Tedy já ne, ale pán od kterého jsem tiskárnu chtěl koupit. Jejich životnost byla skoro jako u originálu cca rok. Když nasadili to druhé ta objednali hned další. Pán tiskárnu prodal a mě nezbylo než využí vlastní zdroje. Koupil jsem PA s kevlarem a při testování jsem zničil mosaznou trysku, nasadi jsem kalenou a pak nerezovou, která se jevila trochu lépe. Nakonec po odladění profilu bylo kolečku hotové. Vydrželo týden , úprava rychlosti z 50mm na 25 a zvýšení teploty životnost skoro měsíc. Po dalších úpravách se vyšší životnost nedostavila. Byl jsem na technické univerzitě v Liberci na rady. Resumé - výplň vlákna sice vlákno zpevní, ale mezi vrstvami pojivo není. Markforged má vlákna i mezi vrstvami. Samozřejmě výsledek je výrazně lepší než bez ničeho, ale není to řešení problémů s namáhanými součástkami.
A takhle si představuju PROFI 3D tisk já. Přední plocha je soustružená, ostatní bez úpravy.
A takhle si představuju PROFI 3D tisk já. Přední plocha je soustružená, ostatní bez úpravy.
Myslím, že v současnosti je i profi 3D tisk ještě v plenkách a opravdu pevnostní věci ještě nenahradí. Vytváření výrobku po vrstvách je samo o sobě omezující element, protože z principu nemůže dojít k promísení materiálu v celém objemu.
Takto vypadá ne-profi tisk bez jakýchkoliv úprav.
Materiál PC-CF
O Mark two a jeho CFF technologii jsem v tomhle tematu uz psal.
Jinak souhlas, klasicka FDM tiskarna jen pouzivajici fiber filament s tim neni srovnatelna, tam uplne chybi provazani vlaken ve smeru Z a mechanicky je takovy vytisk silne neizotropni.
Oproti cistemu muze plneny filament v rovine tisku zvysit napr. u PLA-CF o par desitek procent tuhost (mereno jako modul pruznosti v tahu, zalezi tam i na delce vlaken). Pevnost v obecnem kombinovanem zatizeni muze byt paradoxne i mensi.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Já bych to tak hezky nenapsal, protože jsem jenom "elektrikář od jadernejch reaktorů", ale máš naprostou pravdu. Překvapivě největší bolest FDM tisku není pevnost výrobku, ale nemožnost udělat uzavřené kanálky a celý výtisk není nikdy vzduchotěsný.
Jsem překvapenej, že si nikdo nevšimnul, že na těch mých fotkách je tisk z SLS tiskárny a né nějaké FFF. SLS tisk je profi tisku nejblíže ať v plastu nebo v kovu. S kovem to je stále dost složité, ale plast se pomalu blíží i do hobby dílen. Fakt slušná tiskárna vč. recyklační a čistící jednotky je levnější než VW T6 dodávka. Být mi 60+ roků, tak už jí na dílně mám.
Jsem překvapenej, že si nikdo nevšimnul, že na těch mých fotkách je tisk z SLS tiskárny a né nějaké FFF. SLS tisk je profi tisku nejblíže ať v plastu nebo v kovu. S kovem to je stále dost složité, ale plast se pomalu blíží i do hobby dílen. Fakt slušná tiskárna vč. recyklační a čistící jednotky je levnější než VW T6 dodávka. Být mi 60+ roků, tak už jí na dílně mám.
lubbez> Ja te podezrival na SLS, ale ty fotky nemaji tak dobre rozliseni.
Loni touhle dobou jsem tisknul ruzne krabicky na elektroniku z PA-12 na SLS (Formlabs tiskarna) a totez i na MJF (tiskarna HP Jet Fusion). Uzitne jsou to docela podobne technologie, vytisky oproti FDM diky polyamidu i do vyssich teplot, pevnostne logicky o poznani vys, pruzne az na pudu.
Loni touhle dobou jsem tisknul ruzne krabicky na elektroniku z PA-12 na SLS (Formlabs tiskarna) a totez i na MJF (tiskarna HP Jet Fusion). Uzitne jsou to docela podobne technologie, vytisky oproti FDM diky polyamidu i do vyssich teplot, pevnostne logicky o poznani vys, pruzne az na pudu.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Dnes jsem zkoušel tisknout z PA-CF materiálu a výsledek je katastrofa. Deformace takové, že ohnuly tiskový plát. Je vůbec možné tisknout PA na tiskárně bez vyhřívané komory? Pokud ano, jaké podmínky je nutné dodržet?
V prispevku na ktery reagujes jsem psal o technologii SLS (laserove spekani).
Pokud jde o FDM (FFF), tak treba ten Markforged Mark Two ma sice komoru, ale nema ani vyhrivanou podlozku.
Presto umi tisknout plneny PA-CF (jejich proprietarni jmenem Onyx), do ktereho se navic muzou, nebo nemusi tavit ta pridavna souvisla vlakna.
Na klasicke FDM tiskarne s hotendem do 280°C radeji tisknu tuto PC+ABS smesku (podobne dela kdekdo, napr. Prusa PC blend, ale je jich vic). Dosahnes podobnych uzitnych vlastnosti, ale tiskne se to daleko lip jak jakykoliv nylon. Bednu to ale taky chce.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Ano tomu jsem rozuměl. SLS tiskárny nemaje, je to pro mne pouze akademický problém, k němuž se nemohu vyjadřovat.Dawe píše: ↑5. 3. 2023, 7:44V prispevku na ktery reagujes jsem psal o technologii SLS (laserove spekani).
Pokud jde o FDM (FFF), tak treba ten Markforged Mark Two ma sice komoru, ale nema ani vyhrivanou podlozku.
Presto umi tisknout plneny PA-CF (jejich proprietarni jmenem Onyx), do ktereho se navic muzou, nebo nemusi tavit ta pridavna souvisla vlakna.
Na klasicke FDM tiskarne s hotendem do 280°C radeji tisknu tuto PC+ABS smesku (podobne dela kdekdo, napr. Prusa PC blend, ale je jich vic). Dosahnes podobnych uzitnych vlastnosti, ale tiskne se to daleko lip jak jakykoliv nylon. Bednu to ale taky chce.
Když se vrátím k FDM tiskárnám. Ten PC-CF materiál (speciálně od Průši) funguje na mé tiskárně zcela bez problémů. Až tento materiál (PA-CF) dělá potíže, protože se strašlivě kroutí. Nemám s tímto materiálem zatím žádné zkušenosti, takže hledám způsob, jak to spravit.
miv> bez bedny vetsi vytisky asi nedas. Chce to mit podlozku nahratou co to jde (dost pres 100°C) a suchy filament, stabilni teplotu a zadny pruvan. I tak se to ma snahu odlepovat. Slusne mi to drzelo jen na tom hrubem tiskovem platu od Prusi s velikym brimem a ani to nebyla zadna slava. Chteli myslim delat i nejaky specialni tiskovy plat primo pro PA, mrkni jestli to uz prodavaji.
Dalsi komplikace je, ze hodne trpi ty klasicke hotendy typu E3D V5, V6... Tisknout se musi takove filamenty typu PA11+CF idealne na 290°C coz uz je na heatbreaky s PTFE dlouhodobe moc. V tomhle ohledu je lepsi treba Fiberlogy PA12+CF15, ktery jde tisknout na 270-275°C, lip drzi, min se krouti, ale prozmenu dost stringuje i kdyz je relativne suchy. Viz obr.
Nicmene, podle meho, tohle reseni vazne pro FDM tisk neprinasi (krom te anizotropni tuhosti) zadne zasadni zlepseni oproti treba dobremu a dobre vytisknutemu PETG.
Dalsi komplikace je, ze hodne trpi ty klasicke hotendy typu E3D V5, V6... Tisknout se musi takove filamenty typu PA11+CF idealne na 290°C coz uz je na heatbreaky s PTFE dlouhodobe moc. V tomhle ohledu je lepsi treba Fiberlogy PA12+CF15, ktery jde tisknout na 270-275°C, lip drzi, min se krouti, ale prozmenu dost stringuje i kdyz je relativne suchy. Viz obr.
Nicmene, podle meho, tohle reseni vazne pro FDM tisk neprinasi (krom te anizotropni tuhosti) zadne zasadni zlepseni oproti treba dobremu a dobre vytisknutemu PETG.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Já mám tu bambulab tiskárnu, takže s uzavřenou bednou. Podložka lze nahřát do 110K, hlava do 300K. Takže z tohoto pohledu asi dobré. Nemá to však vyhřívanou bednu.Dawe píše: ↑5. 3. 2023, 8:11 miv> bez bedny vetsi vytisky asi nedas. Chce to mit podlozku nahratou co to jde (dost pres 100°C) a suchy filament, stabilni teplotu a zadny pruvan. I tak se to ma snahu odlepovat. Slusne mi to drzelo jen na tom hrubem tiskovem platu od Prusi s velikym brimem a ani to nebyla zadna slava. Chteli myslim delat i nejaky specialni tiskovy plat primo pro PA, mrkni jestli to uz prodavaji.
Dalsi komplikace je, ze hodne trpi ty klasicke hotendy typu E3D V5, V6... Tisknout se musi takove filamenty typu PA11+CF idealne na 290°C coz uz je na heatbreaky s PTFE dlouhodobe moc. V tomhle ohledu je lepsi treba Fiberlogy PA12+CF15, ktery jde tisknout na 270-275°C, lip drzi, min se krouti, ale prozmenu dost stringuje i kdyz je relativne suchy. Viz obr.
Nicmene, podle meho, tohle reseni vazne pro FDM tisk neprinasi (krom te anizotropni tuhosti) zadne zasadni zlepseni oproti treba dobremu a dobre vytisknutemu PETG.
Já jsem původně tisknul z PC-CF od Průši a výsledky byly naprosto parádní. Jenže tento materiál dlouhodobě nemají, tak jsem někde zakoupil PA-CF a naivně si blbec myslel, že v tom nebude velký rozdíl. Ovšem při prvním tisku podložka/hotend 100/290 se to po pěti vrstvách zkroutilo jako hrom a odrhlo. A zatím jsem nenašel kombinaci teplot, která by fungovala. Na podložce to sice drží při použití adhezní tyčinky jako hrom, ale dokáže se to kroutit tak, že se ohne ten pružný tiskový plát. Už to, jak to leze z trysky je divné. Nedělá to hezkou plynulou linku, nýbrž z trysky lezou trochu cucky. Je také možné, že jsem koupil materiál na houby a bude tak akorát na vyhození.