MagnaWox - kdysi dávno jsem pro jednoho zákazníka vymýšlel řešení tohoto problému. Nakonec jsem mu napsal naprosto jednoduchý prográmek, do hlavičky zadáte dílec např BX=1200 BY= 600 BZ =100 - takže máme dílec okolo metru délky a dostatečné tloušťky, aby nehrozilo riziko poškození stolu nástrojem. Dále je dobré dát do hlavičky V=0, takže není nutné žádný dílec fyzicky použít ani spouštět vývěvy.
Pak si vytvoříte jednoduché frézování nástrojem, který snese max otáčky - tedy nějakou stopkou. Např XG0 X50 Y50 F1 V1 S10000 Z-5 pak XL2P X1200
Takže vytvoříte frézování, kdy se vřeteno roztočí třeba na 50% max otáček, tím, že ujede dráhu 1 m, tak to trvá 1 minutu. Čas se dá tedy regulovat délkou dráhy.
Pak to stačí zkopírovat a zvýšit otáčky atd atd.
Ovšem musím říct, že přesto, že těchto strojů servisuji mnoho, jste asi jediný, kdo tuto proceduru provádi. Na školení v Rimini u Hiteca (výrobce vřeten pro SCM) nám říkali, že se to má provádět u nových vřeten po provedené výměně, protože byly dlouho skladovány nehybně a ještě v horizontální poloze, což není jejich typický pozice při obrábění
BTW - co tam máte za vřeteno ? Nejběžnější u M400 býva Prima k, KT, nebo KS - tedy pětiosa kapalinou chlazená s řemenem, ale řešil jsem i tříosy vzduchem, či vodou chlazené. Docela mě zajímá, co to je zač.
Ale ať tak či tak - určitě tomu vřetenu neškodíte, jen z praxe vím, že příčinou smrti vřetena jsou jiné faktory - v drtivé většině kolize, často blbě seřízená výměna nástroje = rázy v HSK= rozlámání pružin, občas to někdo přežene s Lusinem - zrovna minulý týden jsem řešil takto zrušené vřeteno - moc Lusinu, do toho plastové špony v HSK = zohýbané čelisti upínače. Na ložiska umírá minimum vřeten, mnohdy po dlouhých letech provozu a to přesto, že je nikdo neprotáčí. Ono taky - bavíme se o truhlařině, takže zákazníci většinou kolíkují vrtací hlavou, vřetenem občas šmrncnou nějakou polodrážku, či průchodku - tedy se ani nezahřeje.
Ale když už jsme u toho - slabinou těchto strojů je spíše mazání vodítek U osy (přední lineár portálu) zejména u strojů satrých 3a více let byly lineáry THK, ty jsou citlivé na jemný prach, k tomu je třeba zohlednit, že rozvaděč mazání je vzadu a k vozíkům vedou dlouhé hadice přes celý portál. Takže to často bylo nedomazané, dostal se do toho prach a pak vyskákaly kuličky. Ovšem poté, co se SCM pohádala s THK a přešli na Rexroth vodítka a změnili dávkovače maziva je klid a už jsem u nové mašiny toto neřešil.
No a určitě je důkladně hlídat to, aby nebyla voda ve stlač. vzduchu, zejména mašiny s motorovým stolem jsou na to silně háklivé - protože mívaly prakticky celoplastové ventily Pneumax řízené ještě k tomu CAN, takže poté, co někomu hrkla vo rozvodu voda, byl jsem u ních častým hostem
) Ale Letos přecházejí u Authorů na Festo a to vypadá zatím podstatně lépe.
Jo a co se týče těch M - kódů - každá mašina je trošku individuálka, takže platný a úplný výpis je v adresáři Kvara a v některém jeho podadresáři (myslím že Exe ? Nejsem momentálně u mašiny, z hlavy nevím). Ale stačí dát do widousího vyhledávání vyhledat soubor Funz_M a jistě ho najde. Ale dont touch!!! nemazat, nemodifikovat! Jen číst, nebo si jej vykopírovat. je to sice v Italštině, ale i tak je to užitečné. Já jej při instalaci mašiny dávám zákazníkům na plochu do adresáře Service, kde dávám i manuály, schemata atd. Ale nevím, jestli jsem ten Váš stroj instaloval já, jak jsem psal, jediného zákazníka, který denně zahříval vřeteno si pamatuji jen z doby před cca 10 lety z dob počátků mé servisácké kariéry u SCM.