Vrtačka VK 32
Napsal: 28. 8. 2017, 5:27
Zdar strojaři!
Než vyndám klíče, šroubováky a další nářadí, tak se raději obrátím na méně či více zkušené s prosbou o radu.
Zdejší fórum je studnice vědomostí, což mohu osvědčit tím, že některá dřívější doporučení mi usnadnila práci a ušetřila kapsu.
Problém:
Mám novou vrtačku VK 32. Je to starý Volman, ale nikdy neběhala. Tzn., že je staro-nová - nikdo na ní nikdy nevrtal.
Po naražení sklíčidla do Mk3 - upozorňuji, že sklíčidlo i stopka je OK a na jiných mašinách běhá perfektně - a po spuštění stroje sklíčidlo i vřeteno hází. Srazil jsem sklíčidlo a přiložil hodinky na vřeteno - ručním otáčením řemenicí vřeteno hází cca 0,25 mm - což mi připadá dost. Je to v podstatě "kovářská" vrtačka, takže bych tuto nepřesnost i bral. Pokud však ji spustím na motor - cca max. 710 (1/min), tak se vřeteno natolik rozkmitá, že odhaduji výchylku na cca 1 mm (na takový kule se holt hodinky nepřikládají .)
A ptám se: Co s tím?
Když vezmu vřeteno do ruky a "radiálně zacukám" tam a zpět - tak je cítit i slyšet "cvakání" vůle.
Spodní axiální ložisko v běhu (s motorem) na prázdno stojí - všechny kroužky - tzn. spodní miska, věneček i horní miska.
Mám vzít hákové klíče a axiální ložisko přitáhnout? (Hákové klíče jsou součástí příslušenství.)
Myslím, že radiální vůli však axiální ložiska moc neovlivní....
Pinola vedení vřetene vůli nemá - z obrázku je vidět, že by šla přitáhnout dvěma stahovacími šrouby rozřezu.
Nevím, jaká jsou radiální ložiska - zda kuličková, válečková nebo seřizovací kuželová.
Že by bylo např. ohnuté vřeteno - to by asi byla "bílá vrána". Úplně se mi nabízí, že ložiska jsou volná a kmitání vřetena způsobuje tah řemenu.
Tedy jednoduše - má někdo nějaké řešení než zanořím ruce do problému?
Možná mi někteří řeknete - koukej to utáhnout - co tady votravuješ s takovou prkotinou - ale je to moc pěkný stroj pro několik generací (než, až natáhnu ráfy, ho holka dá do šrotu) a nerad bych "střelil vedle".
Díky předem všem za zprávu a doporučení.
Pedro
Než vyndám klíče, šroubováky a další nářadí, tak se raději obrátím na méně či více zkušené s prosbou o radu.
Zdejší fórum je studnice vědomostí, což mohu osvědčit tím, že některá dřívější doporučení mi usnadnila práci a ušetřila kapsu.
Problém:
Mám novou vrtačku VK 32. Je to starý Volman, ale nikdy neběhala. Tzn., že je staro-nová - nikdo na ní nikdy nevrtal.
Po naražení sklíčidla do Mk3 - upozorňuji, že sklíčidlo i stopka je OK a na jiných mašinách běhá perfektně - a po spuštění stroje sklíčidlo i vřeteno hází. Srazil jsem sklíčidlo a přiložil hodinky na vřeteno - ručním otáčením řemenicí vřeteno hází cca 0,25 mm - což mi připadá dost. Je to v podstatě "kovářská" vrtačka, takže bych tuto nepřesnost i bral. Pokud však ji spustím na motor - cca max. 710 (1/min), tak se vřeteno natolik rozkmitá, že odhaduji výchylku na cca 1 mm (na takový kule se holt hodinky nepřikládají .)
A ptám se: Co s tím?
Když vezmu vřeteno do ruky a "radiálně zacukám" tam a zpět - tak je cítit i slyšet "cvakání" vůle.
Spodní axiální ložisko v běhu (s motorem) na prázdno stojí - všechny kroužky - tzn. spodní miska, věneček i horní miska.
Mám vzít hákové klíče a axiální ložisko přitáhnout? (Hákové klíče jsou součástí příslušenství.)
Myslím, že radiální vůli však axiální ložiska moc neovlivní....
Pinola vedení vřetene vůli nemá - z obrázku je vidět, že by šla přitáhnout dvěma stahovacími šrouby rozřezu.
Nevím, jaká jsou radiální ložiska - zda kuličková, válečková nebo seřizovací kuželová.
Že by bylo např. ohnuté vřeteno - to by asi byla "bílá vrána". Úplně se mi nabízí, že ložiska jsou volná a kmitání vřetena způsobuje tah řemenu.
Tedy jednoduše - má někdo nějaké řešení než zanořím ruce do problému?
Možná mi někteří řeknete - koukej to utáhnout - co tady votravuješ s takovou prkotinou - ale je to moc pěkný stroj pro několik generací (než, až natáhnu ráfy, ho holka dá do šrotu) a nerad bych "střelil vedle".
Díky předem všem za zprávu a doporučení.
Pedro