Sústruh TOS C-45 - skúsenosti
Podľa toho čo som sa dočítal na fórach väčšina ľudí odporúča Paramo cut3 (po starom Paramo p-03), ktorý má viskozitu 3mm2/s. Ten som u nás nenašiel, tak som objednal Paramo OL-J10, ten je trochu hustejší, 10mm2/s. Ten čo tam chceš dať ty má 46mm2/s, neni to trochu moc pre klzné ložisko? Na druhú stranu by to mohlo trochu stíšiť prevody.
Tos C45-2000
No, to nevím. Nejhorší je, že nepoznáš jestli se kluzné pouzdro maže. Já jsem kdysi měl v díře pro aretační červík excentrického šroubu strčené teplotní čidlo a měřil jsem teplotu pouzdra. Potom jsem si všiml, že když se pouzdro správně maže, tak mám mezi přírubou univerzálky a pouzdrem kapku oleje, takže to mazání kontroluju takhle. Navíc je problém, že čím řidší olej, tím je to větší olejnička a to C45 opravdu je Vyzkouším a uvidím.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Vyzerá že ten môj celkom tesní, predošlý majiteľ bol dosť prekvapený keď som mu vysvetlil na čo slúži tá šróbka na dolievanie oleja, ten sústruh bol uňho asi 20 rokov Nebolo vidno ani olej v olejoznaku, tak som pre istotu odobral dekel a hladina bola cca 5mm pod olejoznakom, takže sa ho moc nestratilo. Keď tam nalejem ten J10 tak dám vedieť ako to funguje.
Inak ten excenter slúži iba na zasunutie celého púzdra smerom dovnútra vretenníka? Lebo na mojom je to vydraté, je to trochu vidno na prvej fotke v tomto vlákne. Riešenie by bolo pootočiť púzdro a spraviť novú dierku na excenter (vyzerá že to už raz niekto urobil, keďže sú tam 2 diery), ale neviem či je dobrý nápad ho otáčať v uložení. Nevieš akým spôsobom sa doň dostáva olej? Sedí na nejakom olejovom kanáliku? Pozrel by som to aj sám, ale nechcem s ním zbytočne hýbať ak netreba.
Inak ten excenter slúži iba na zasunutie celého púzdra smerom dovnútra vretenníka? Lebo na mojom je to vydraté, je to trochu vidno na prvej fotke v tomto vlákne. Riešenie by bolo pootočiť púzdro a spraviť novú dierku na excenter (vyzerá že to už raz niekto urobil, keďže sú tam 2 diery), ale neviem či je dobrý nápad ho otáčať v uložení. Nevieš akým spôsobom sa doň dostáva olej? Sedí na nejakom olejovom kanáliku? Pozrel by som to aj sám, ale nechcem s ním zbytočne hýbať ak netreba.
Tos C45-2000
Na to pozor, pouzdro neotáčet musí sedět přesně. Je v něm z boku díra, která je nastavená proti mazacímu kanálku do kterého pumpuje olej pumpička a přes tuto díru se maže. Stačí pootočit o pár milimetrů, díra se chová a je hotovo Jinak ty dvě díry na excentr jsou originál, aby šlo šroubem pouzdro posouvat ven i dovnitř. Nejprve se musí povolit ty dva šrouby hned vedle pouzdra a potom otáčet excentrem.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Vďaka za odpoveď, myslel som si že to musí presne lícovať s kanálikom. Radšej to vreteno predsa len vyberiem a uistím sa, že sedí ako má a bude poriadne mazať. Tá diera by sa dala rozšíriť a vyrobiť do nej vložku, ale asi to nechám tak. Keď bude treba vymedziť vôľu tak ho zasuniem do vretenníka iným spôsobom, nebudem to predsa nastavovať každý deň
Tos C45-2000
No moc pěkné, ani bych se nedivil, že je to po nějakém servisu. Není na soustruhu někde štítek opravu provedl? Já ho tam mám Jinak vůle jsem se snažil nastavit jako na SV18 a zatím nemám problém. Jen je prostě důležité, aby se pouzdro moc nehřálo. Podle výrobce by teplota neměla přesáhnout 45°
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Bol opravovaný v roku 1963. Škoda že nikde nepíše v ktorom roku bol vyrobený, celkom by ma to zaujímalo.
Vyzerá že pri oprave vymenili aj motor, tento bol vyrobený v roku 1962, takže originálny nebude. Tiež tam máš 4kw motor? V manuáli sa uvádza 4ks, pochopil som to ako konské sily, to by odpovedalo 3kw.
Radiálnu vôľu som nastavil na 0,02mm do každej strany, takže 0,04mm celkovo (pri poriadnom zapáčení na 1m guľatinu). Axiálnu som nastavil na 0,03mm pri zatlačení koníkom, keď to bolo menej tak sa mi zdalo že to začína ísť ťažko. Nechám to zabehnúť a uvidím čo to bude robiť, keď tak to ešte pritiahnem.Tos C45-2000
Ten môj 4kw motor je tiež riadny kus, keď som ho prenášal tak sa mi až zatočila hlava
Dnes som ho konečne zapojil a odskúšal, vyzerá že tie vôle nevadia ničomu. Povrch je dobrý aj pri poriadnej špone, skúšal som aj 5mm upichovák na max. otáčkach a v pohode. Púzdro po nejakých 20 min na max. otáčky malo možno 25-30°C. Už len nech prídu tie kolieska do nortonky. Inak tiež mi trochu preteká olej cez púzdro vretena, asi je to normálne.
Dnes som ho konečne zapojil a odskúšal, vyzerá že tie vôle nevadia ničomu. Povrch je dobrý aj pri poriadnej špone, skúšal som aj 5mm upichovák na max. otáčkach a v pohode. Púzdro po nejakých 20 min na max. otáčky malo možno 25-30°C. Už len nech prídu tie kolieska do nortonky. Inak tiež mi trochu preteká olej cez púzdro vretena, asi je to normálne.
Tos C45-2000
Zdalo sa mi, že ten sústruh má nejaké vysoké otáčky oproti katalógovým údajom. Na najmenšie otáčky má rýchlosť skoro 40rpm (podľa stopiek, 10 otáčok spraví asi za 15 sekúnd). Tak som si povedal, že zmeriam max. otáčky mojim kalibrovaným otáčkomerom
a vychádza mi to okolo 950rpm (+-50rpm). Nezmeral by si mi prosím ťa veľkosť tvojej remenice na motore keď budeš niekedy v dielni? Lebo mám pocit že pán Krbálek v roku 1963 nevymenil iba motor ale aj remenicu Remenica určite nie je originálna, pretože je iba na 3 remene miesto pôvodných štyroch, ale myslel som že priemer ostal zachovaný.Tos C45-2000
Tak já mám řemenice jiné. Na motoru mám průměr 100 a na soustruhu 110. Motor má 1450ot. Otáčky podle štítků mi tedy samozřejmě nesedí, ale mám digitální otáčkoměr a měničem si nastavím otáčky podle potřeby. Originál řemenice na soustruhu byla pro pět řemenů a měla průměr cca 150 (nemůžu jí najít ) čtyři řemeny byly pro náhon od motoru a pátý pro čerpadlo chlazení a řemenice na původním motoru měla tak 80, ale moc si to nepamatuju motor jsem daroval, takže jí nezměřím.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Včera konečne prišli polotovary na kolieska, tak som to dnes dal dohromady. Ešte raz vďaka že si mi zmeral to koliesko, neviem ako by som to inak zistil.
A ten olej do vretenníka by to naozaj chcelo hustejší, vyteká ešte aj vrchom popri pákach na radenie
Inak čím mažeš nortonku? V tej mojej bolo asi pol kýbla vazelíny, ale akurát sa na ňu nachytal všetok bordel a špony. Radšej by som to nechal čisté a pred robotou to naolejoval nejakým prevodovým olejom.A ten olej do vretenníka by to naozaj chcelo hustejší, vyteká ešte aj vrchom popri pákach na radenie
Tos C45-2000