to Mex
na chlazení jsem použil kapalinu předepsanou Froniusem pro svářečky Mig i Tig kde odvádíš z hořáku místně obrovské množství energie. Je to tohle :
Protože Teknomotor se jaksi neobtěžuje doporučit CO se má použít jako chladicí medium, nalil jsem tam to co používám do svářeček protože nemám čas ani náladu se babrat s pitomostmi. Když se potom vysypaly ložiska (evidentní diletantismus montáže) a musel jsem vřeteno rozebrat, zjistil jsem, že vodní chlazení je poněkud k ničemu. Z hlediska fyziky ani moc tepla odvést nemůže. Ostatně druhý motor chlazený vzduchem nejevil známky nějakého přehřívání. Tož jsem celé vodní chlazení vyhodil.
Jaké byly praktické výsledky ? Teplota pouzdra ? Nevím, nepopálil jsem si o to prsty. Vřeteno se po 5 týdnech vysypalo na fatální chybu montáže. Po odstranění "vodníka", opravě sestavy zadních ložisek a doplnění chlazení vzduchem vřeteno maká už 16 měsíců, má podle statistiky najeto cca 3,5 G ot, takže bude brzy nutné vyměnit ložiska.
Protože vřeteno řeže závity M5 (také) zajímal jsem se o průběh proudu při obrábění. V první fázi jsem na měniči nastavil zobrazení proudu. Jednak se to špatně odečítá (furt se to mění) dvak kdo na to má zírat. Tak jsem před měnič dal 3f watmetr a kontroloval jsem co to sežere za hodinu konkrétního provozu. Upozorňuji, že jsem musel redukovat řezné parametry protože vřeteno to prostě nedalo ! Zatížil jsem ho na maximum. To, že už motor nemůže je dost dobře slyšet.
Výsledek je ten, že udávaný výkon je "trochu" nižší. To co je na grafu v technické specifikaci je i selským rozumem trochu těžko uchopitelné.
Z jiné zkušenosti :
Praktické porovnání 800W číňana a upraveného Atase 750W je, že Atas za hodinu práce odebere 3x tolik materiálu.
Závěrem :
Tři roky se zabývám upgrade Atasů. Jsem jejich velký fanda a fakt mne to baví. Dnes je ve výrobě v automotivu 5 generace Atasů na sestavách vřetenových ložisek, s tlakováním, mlhovým mazáním ložisek a dalšími vylepšeními. Ale co mám komu vykládat, předávat ? Abych byl za blba ? Abych se jak malý kluk hájil, že to co je odzkoušeno v provozu a za loňský rok to obrobilo miliony dílců je horší nežli nějaký dovoz z Číny? Nikomu vodní chlazení nevymlouvám. Ostatně jsem napsal že u MNE vodníci skončili. Až budu potřebovat z hlediska ostatních technologických parametrů do malého prostoru vtěsnat vysokovýkonné vřeteno, budu nucen chladit kapalinou. Pak se s tím budu zabývat a pokusím se vyřešit soubor problémů, které kapalinové chlazení přináší a vytěžit výhody, které poskytuje. Pro oblast hobby mi to přijde jako zbytečné hrdinství.
Obecně platí, že mne ani tak nezajímá nějaké teoretizování. Jsem většinou postaven před problém že za tři týdny se má odevzdat prvních 10000 kusů a pak každý měsíc 40000. Pro mne jsou potom prioritní otázky typu : Utáhne vřeteno tenhle provoz ? Jaká bude životnost nástrojů ? Kolik to spotřebuje vzduchu a kolik elektřiny ? No a kolik to vydělá ?
Zdá se mi, že jsem to tu trochu rozšťoural. Tedy těm co si chtějí odnést nějaké poznatky, vzkazuji pozorně čtěte. Ti co mají pochybnosti, ať je konkretizují. Ti co chtějí rýpat... no tak ať rýpají.