Statická vyvažovačka lehkých rotorů
Výrobní materiál: cca 1,10 m elox. Al profil 10 x 10 x 1, 2 ks obyčejný šroub M5 x 60, 2 ks prodloužená matice ze závitem M5, 2 ks neodymové magnety, cca 35 g modré tiskové struny PLA do 3D tiskárny
Naposledy upravil(a) Dynamik dne 24. 2. 2019, 4:42, celkem upraveno 1 x.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
Ano, správně. Hřídelka se pouze dotýká magnetů. Na fotce to je bohužel vidět jen na zadním hrotu hřídelky, kde se dotýká magnetu. Je to ale běžný princip, rozšířený po celém světě. Nicméně jen výjimečně je známo, jak na tom co nejpřesněji měřit.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
A kde tu vrtuli obrušuješ když je nesymetrická.
Na konci, nebo plynule po celé délce nebo jinde?
A pozná se to hodně ve skutečnosti na provozu, vibracích či hluku?
Na konci, nebo plynule po celé délce nebo jinde?
A pozná se to hodně ve skutečnosti na provozu, vibracích či hluku?
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Na spodní straně profilu.
Podle možností většinou v poslední třetině.
Na vibracích to určitě poznáš,nevyvážená dokáže vyrvat motor z lože když to má trochu víc rpm.
Hluk dokáže omezit slušně udělaná náběžná hrana vrtule ,ale je tam víc faktorů ,třeba i tuhost listu.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Cjuzi, tuto konkrétní vrtuli mám pouze zapůjčenou, abych zjistil, zda a jak je možné zvýšit její aerod. účinnost. K vyvážení jsem proto přistoupil jen z principu. Pouhé nalepení lepící pásky mi ale umožnilo následně zjistit, že je nevyvážená ve všech osách. Pokud by byla nevyvážená pouze ve směru osy listu, tak bych postupoval jak uvádí fmodel - na spodní straně profilu v poslední třetině. Každé nevyvážení vrtulí má nutně vliv na zkrácení životnosti ložisek hřídele, zejména pokud tvoří obvykle rotor motoru (běžné modelářské BLDC motory snad ani nemívají axiální ložiska), a zvýšení hluku. Existují ale speciální vrtule, kde je vhodnější obrousit horní stranu profilu listu.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
Vidím dobře, že jako hřídelku té vrtule tam máš použitý kus drátu z kola i se závitem na konci?
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ne to je originál modelářská vyvažovačka , ta jehla je tvrdá (má špičky) a závit je na ty kuželové vložky pro středění vrtule .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Detailní fotka hřídelky a vrtule, je to ale jen jedno z možných řešení. Tato hřídelka i s přítlačnými maticemi stála sice jen pár korun (snad 30), ale o její přesnosti mám pochybnosti. Čím je vrtule větší, tím méně se však taková nepřesnost projeví na přesnosti vyvážení.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
O vysoké citlivosti tohoto druhu vyvažovačky nakonec svědčí i to, že i jen hřídelka (2,5 X 56 mm) vložená mezi magnety se protočila, přestože má zanedbatelné prohnutí (zanedbatelné pro vyvažování předmětné vrtule). Zatím jsem sice nezjišťoval v jaké toleranci lze s touto nerovnou hřídelkou vyvažovat, ale předpokládám, že by to mohlo být v toleranci několika málo setin procenta. S takovou tolerancí tedy nelze vyvažovat na vyvažovačce, kde jsou použita pro hřídelku čtyři ložiska, byť sebemenšího průměru. Jednu takovou svoji velmi jednoduchou koncepci tzv. statické vyvažovačky těžkých rotorů (u níž jsou místo magnetů použity ložiska, např. pro vyvažování ocelových l. šroubů) ukážu příště.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
"Umožňuje nejen vysoce přesné vyvážení ...," jak jsem uvedl hned v první větě úvodního příspěvku, ale má i další výhody, které "dva břity" prostě nemohou mít. Jednou z nich je například ta, že lze dalším velmi jednoduchým doplňkem zjistit, jestli jsou oba listy vrtule v rovině rotace. Nicméně i tak se domnívám, je to jediný princip vyvážení, který se blíží ideálnímu vyvažování. Pak už je totiž možný jen princip ideálního vyvažování, ale jestli je taky vyrobitelný za pár korun, to asi nebudu už nikdy zjišťovat. Mé zájmy jsou totiž mnohem významnější, než jen pouhé vyvažování - např. aerodynamická optimalizace vrtulí, ventilátorů, dmychadel, turbín, ...).
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
No já si kdysi udělal dynamickou vyvažovačku za pár korun.
Základní deska, na ní dva piezo meniče na nich další profil a na něm hřídel s malým motorem.
V osciloskopu se snímal signál s piezosnímačů + pozice vrtule. Pak stačilo podle pootočení upravovat hmotnost až byla vrtule vyvážená.
Ale šlo to jen do otáček do dal motorek a to počítání bylo poměrně náročné - přesně už si to nepamatuji.
Nakonec jsem to nepoužíval, protože jakékoliv přemontování vrtule na jiný držák, nebo jen její povolení a znovu dotažení "dokonalé" vyvážení rozhazovalo. Vynaložená práce šla do háje.
Smysl by to dávalo jen při možnosti ustavit vše a vždy perfektně stejně a to reálné nebylo.
Základní deska, na ní dva piezo meniče na nich další profil a na něm hřídel s malým motorem.
V osciloskopu se snímal signál s piezosnímačů + pozice vrtule. Pak stačilo podle pootočení upravovat hmotnost až byla vrtule vyvážená.
Ale šlo to jen do otáček do dal motorek a to počítání bylo poměrně náročné - přesně už si to nepamatuji.
Nakonec jsem to nepoužíval, protože jakékoliv přemontování vrtule na jiný držák, nebo jen její povolení a znovu dotažení "dokonalé" vyvážení rozhazovalo. Vynaložená práce šla do háje.
Smysl by to dávalo jen při možnosti ustavit vše a vždy perfektně stejně a to reálné nebylo.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Sprav to tak, že jeden hrot je zbrúsený do špicata a druhý s rádiusom. Špicatý hrot sa musí opierať o magnet a guľatý koniec musí levitovať vo vzduchu, bez toho aby sa dotýkal ďalšieho magnetu. Čím ostrejší a presnejšie spravený bude špicatý koniec, tým citlivejšie a presnejšie to bude fungovať, takže najlepšie je to spraviť na brúske na guľato. Šiel by som ti odfotiť ako to mám spravené, ale nechce sa mi to hľadať po dielni, tak len fotka z internetu.
Tos C45-2000
Cjuz> Myslim ze dynamicke vyvazovani (v pravem smyslu toho terminu, cili srovnat hlavni osu setrvacnosti s osou rotace) nema u vrtule valny smysl. Stejne jako treba u motocyklovych kol - rotor je uzky a staticke vyvazeni je technicky uplne postacujici.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo