Křížový stůl (smykadlo XY)
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ciao,
můžete prosím zkritizovat tento návrh základny (smykadla) křižového stolu? Na lineárech bude jezdit osa X.
Jako základ je jekl o velikostí 350x150mm tl. 14,2mm za tepla válcovaný jakostí S355. Délka je 1200mm. Horní i dolní strana bude opracována aby měla stejnou výšku a požadovanou rovinost. Referenční hranu bude vytvořená z přesně broušeného plocháče (to se mi osvědčilo). Vedení TBI velikostí 30, šrouby velikostí 25. Motor velikostí Nema42 (110mm).
Uvnitř jsou znázorněný šrouby pro vyztužení. Celek bych chtěl nějak vyplnit polymerbetonem. Nemám ale ještě vymyšloné jak. Předpokládám, že by to byla plechový žláb. Co si o takové konstrukci myslíte?
Díky
můžete prosím zkritizovat tento návrh základny (smykadla) křižového stolu? Na lineárech bude jezdit osa X.
Jako základ je jekl o velikostí 350x150mm tl. 14,2mm za tepla válcovaný jakostí S355. Délka je 1200mm. Horní i dolní strana bude opracována aby měla stejnou výšku a požadovanou rovinost. Referenční hranu bude vytvořená z přesně broušeného plocháče (to se mi osvědčilo). Vedení TBI velikostí 30, šrouby velikostí 25. Motor velikostí Nema42 (110mm).
Uvnitř jsou znázorněný šrouby pro vyztužení. Celek bych chtěl nějak vyplnit polymerbetonem. Nemám ale ještě vymyšloné jak. Předpokládám, že by to byla plechový žláb. Co si o takové konstrukci myslíte?
Díky
Když takhle vyfrézuješ jednu dlouhou díru do jedný strany jeklu tak tam musej bejt zavařený žebra a né nějaký tyčky ,zkus si to na modelu z 1mm tlustýho plastu v měřítku 1/5 a uvidíš hned kde je problém.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 3014
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj Marián,
už dlhšiu dobu zo záujmom sledujem ako vyrábaš na hobby-stu značne obludné a masívne cnc stroje. Čo prosím ťa na tom vlastne vyrábaš? Predpokladám, že tie gravírované albumy čo ponúkaš na svojej stránke nebudú pravý dôvod .
už dlhšiu dobu zo záujmom sledujem ako vyrábaš na hobby-stu značne obludné a masívne cnc stroje. Čo prosím ťa na tom vlastne vyrábaš? Predpokladám, že tie gravírované albumy čo ponúkaš na svojej stránke nebudú pravý dôvod .
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Františku, to ale bude celé zalité epoxybetonem. Takže myslím, že žebra nic nevyřeší. Zůstane jen žláb pro šroub a motor. Ty inserty z 20mm šroubů se mi osvedčily v první mašině. I bez zalití to šlo poznat. Jde mi o to, že ten beton přece hezky obepne ty tyče a tím bude lépe pohlcovat energii. Když tam budu vytvářet nějaké komory, tak už je pak těžko budu zalívat.
Nebo nevím co jsi myslel.
Díky
P.S.: Co že na tom budu vyrábět? To je prozatímvehvězdách:)
Nebo nevím co jsi myslel.
Díky
P.S.: Co že na tom budu vyrábět? To je prozatímvehvězdách:)
po tom odfrézování ty díry se to bude žíhat?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Není v plánu. Tak snad frézováním a pomalým strojním broušením to nezahřeju natolik, abych to musel žíhat. Nebo snad jo?
Tak nějak by mohl vypadat sloup. Nevím, ale příjde mi to rozumnější, když je osa schovaná pod úrpvní vedení. Nemusím tak navyšovat výšku smykadla a osy Z, aby motory vešly pod úroveň vozíků. Stačí pak rovná deska. Ušetří se na váze a šroubování, nebo frézování. V tomto případě by byl motor vzhůru nohama, ale to snad nevadí. Jediný problém by byl s vkládání v nízké garáži.
Však je to jen návrh a nepočítám s realizací. Jen mně to tak napadlo, zda by nešlo udělat něco jednodušeji.
Spíše mně zajímá, zda nebude málo těch 13mm pod lineáry. Profil je 14,2 a kdo ví kolik půjde dolů. Je sice fakt, že kolejnice se mají šroubovat šrouby M8x25, což je těch 12-13mm hluboko. Obrábět se to bude jak doposud, tedy nejdříve frézovat a pak hladit brusnou deskou (primitivní, ale velmi přesné). Jné možností stejně běžně nemáme, že:).
Ještě k tomu žebrování...
Není lepší mít plný profil (z hlediska vibrací určitě ano), než jen žebrování? Ty šrouby jsou podle mně lepší, protože přenášejí vibrace do celého betonu. Kdyby tam byly klasické žebra jako v případě odlítku, tak to nebude jistě propojené a beton, kterým bych to vyplnil nevytvoří souvuslý blok. Tak to obepne ty tyče a slouží jako amortizace. Mám to uděláno stejně ne malé sloupovce (hliníkové) a parádně to tlumí. Rozhodně více, než ty běžné litinové konstrukce. Bavíme se o mašině velikostí BF45, jen trochu lepší:)
Tak nějak by mohl vypadat sloup. Nevím, ale příjde mi to rozumnější, když je osa schovaná pod úrpvní vedení. Nemusím tak navyšovat výšku smykadla a osy Z, aby motory vešly pod úroveň vozíků. Stačí pak rovná deska. Ušetří se na váze a šroubování, nebo frézování. V tomto případě by byl motor vzhůru nohama, ale to snad nevadí. Jediný problém by byl s vkládání v nízké garáži.
Však je to jen návrh a nepočítám s realizací. Jen mně to tak napadlo, zda by nešlo udělat něco jednodušeji.
Spíše mně zajímá, zda nebude málo těch 13mm pod lineáry. Profil je 14,2 a kdo ví kolik půjde dolů. Je sice fakt, že kolejnice se mají šroubovat šrouby M8x25, což je těch 12-13mm hluboko. Obrábět se to bude jak doposud, tedy nejdříve frézovat a pak hladit brusnou deskou (primitivní, ale velmi přesné). Jné možností stejně běžně nemáme, že:).
Ještě k tomu žebrování...
Není lepší mít plný profil (z hlediska vibrací určitě ano), než jen žebrování? Ty šrouby jsou podle mně lepší, protože přenášejí vibrace do celého betonu. Kdyby tam byly klasické žebra jako v případě odlítku, tak to nebude jistě propojené a beton, kterým bych to vyplnil nevytvoří souvuslý blok. Tak to obepne ty tyče a slouží jako amortizace. Mám to uděláno stejně ne malé sloupovce (hliníkové) a parádně to tlumí. Rozhodně více, než ty běžné litinové konstrukce. Bavíme se o mašině velikostí BF45, jen trochu lepší:)
Myslím že až odfrézuješ tu díru tak se ten jekl jakoby otevře ,protože při výrobě není důvod ho žíhat ,prostě v něm bude vnitřní pnutí .Zkus si změřit mikrometrem nějakej kousek malého jeklu a poznač si místo měření ,potom ho rozřízni a změř znovu.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ten profil je válcovaný za tepla, tak tam py snad vnitřní pnutí mělo být minimální. Alespoň to tvrdí prodejce. Samotným frézováním si nemyslí, že bych to na tolik zahřál, že by se to otevřelo. Asi ano, ale otázka zda ti bude nějak markantní, nebo ne. Opracovávat se to bude až na konec, po vyzrání výplně, takže si myslí, že to v ničem neškodí. Ale jak říkám, jsem amatér, takže si nchám poradit.
Kdybych to dělal celé jak ten stůl, vypadalo by to asi takto: Rozjezdy jsou 700x400x400mm. Základna je 500x1200x300, sloup 300x300x1100. Stůl má 700x350mm. Vozíky jsou TBI THR-F, tedy přírubové (na obrázku jsou TRS-V) a motory EasyServo 12Nm. Vše ostatní je ale v měřítku. Takže osvědčená klasika:)
Kdybych to dělal celé jak ten stůl, vypadalo by to asi takto: Rozjezdy jsou 700x400x400mm. Základna je 500x1200x300, sloup 300x300x1100. Stůl má 700x350mm. Vozíky jsou TBI THR-F, tedy přírubové (na obrázku jsou TRS-V) a motory EasyServo 12Nm. Vše ostatní je ale v měřítku. Takže osvědčená klasika:)
Já si nějak nedovedu představit to sladění.
Přece jak lineáry tak domky a motor musí hrát spolu a takové volné uchycení je dost divné.
Jak opracuji plochy i pro ty domky, vedení nemá boční doraz takže vše je jen na šroubech.
Ne že by to nebylo provozuschopné, ale přijde mi to moc velké škudlení na nesprávném místě.
Přece jak lineáry tak domky a motor musí hrát spolu a takové volné uchycení je dost divné.
Jak opracuji plochy i pro ty domky, vedení nemá boční doraz takže vše je jen na šroubech.
Ne že by to nebylo provozuschopné, ale přijde mi to moc velké škudlení na nesprávném místě.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Vedení má referenční hranu na jedné straně. Zbytek je na šrouby. Co se týče opracování pod vedení, to je fakt. To mi došlo asi 5min před Tebou, ale snaha byla. Na smykadlo bych to ale použíl.
Máš boz za postřeh:)
Máš boz za postřeh:)
takto v cade to máš pekné. v realite to ale žiadna hitparáda nebude.
ako budeš servisovať motor na Z-ku?
rozjazdy sú podobné ako dospelé mašiny, prečo nepoužiješ overenú koncepciu a vymýšľaš?
napr. na spojenie X a Y sa dáva platňa. je to jednoduchšie.
ako budeš servisovať motor na Z-ku?
rozjazdy sú podobné ako dospelé mašiny, prečo nepoužiješ overenú koncepciu a vymýšľaš?
napr. na spojenie X a Y sa dáva platňa. je to jednoduchšie.
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Chlapi berte to s rezervou. To byl jen takový pokus. Na To smykadlo se mi to líbí více, než deska s hranoly a spousta práce kolem toho, ale asi se vrátím k původnímu návrhu. U toho zbytku, tak to jsem už jen překreslil jak by to asi vpadalo, kdyby všechno bylo zakraté a uděláno stejným způsobem.
Hold zlomená hnáta a nuda u počítače:)
Hold zlomená hnáta a nuda u počítače:)
dovedu si představit že se verme ten jekl a použije se jako obal hotové desky.
tedy když by se udělala deska cca 20 mm, oboustranně obrobená přesné dosedací plochy na vedení, domky, motor apod a pak ji jen přišroubovat na opracovanou plochu jeklu tak by to třeba šlo. Prostě to přesné obrábění nedělat na jeklu ale jinde
tedy když by se udělala deska cca 20 mm, oboustranně obrobená přesné dosedací plochy na vedení, domky, motor apod a pak ji jen přišroubovat na opracovanou plochu jeklu tak by to třeba šlo. Prostě to přesné obrábění nedělat na jeklu ale jinde
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.