samohyb na vítr
No lepší než žvanit bez ničeho o ničem .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
To ale není pravda. To, co tvrdíš, předpokládá, že vítr předává energii přímo vozidlu. Jenže to tak není, vítr ji předává té vrtuli. Pokud se tedy ovlivňovaná plocha (např. vrtule) pohybuje menší rychlostí (ve směru větru) než vítr, pak jí vítr předá energii a vrtule ji pak může předat vozítku. Ten problém je zajímavý hlavně tím, jak lze předávat energii prostřednictvím jiného přemětu. To, co opravdu platí, je pouze zachování energie, nikoliv rychlosti. Oč se zvětší energie vozítka, o to klesne energie pohybujícího se vzduchu. Jenže přítok vzduchu je v tomto případě obrovský.
Jak už jsem psal výše. Pozor na vztažnou soustavu.
Vítr má energii vůči zemi. Ta klesá se snižující se rychlostí vůči zemi.
Pokud máte vozítko, tak zem pro Vás není důležitá, jste na ní pouze Vy jako pozorovatel.
Důležitá je rychlost větru vůči vozítku. Pokud uděláte vozítko s jakýmkoli převodem, tak na něj bude působit síla pouze do dosažení stejné rychlosti, jako má ten vítr.
Jedinný co může zapříčinit ten převod a hmotnost vozítka je krátkodobé překonání rychlosti větru vlivem setrvačnosti, pak ale musí bezpodmínečně dojít k vyrovnání rychlostí, případně krátké tlumené oscilaci do ustáleného stavu.
Nikde neberu v potaz tření.
Ekvivalentem tohohle nesmyslu je větrná elektrárna připevněná na neukotveném balónu.
Může foukat sebevětší vítr, ale nedostanete z toho ani watt.
Prostě pokud jsou vektory sil působících na těleso stejný, tak nepotřebujete ani žádnou vyšší komplexní matematiku a spočítáte to Newtonovejma pohybovejma zákonama ze ZŠ.
Dotaz: Jestlipak víte, proč nemají plachetnice vrtule s pohonem na lodní šroub?
Vítr má energii vůči zemi. Ta klesá se snižující se rychlostí vůči zemi.
Pokud máte vozítko, tak zem pro Vás není důležitá, jste na ní pouze Vy jako pozorovatel.
Důležitá je rychlost větru vůči vozítku. Pokud uděláte vozítko s jakýmkoli převodem, tak na něj bude působit síla pouze do dosažení stejné rychlosti, jako má ten vítr.
Jedinný co může zapříčinit ten převod a hmotnost vozítka je krátkodobé překonání rychlosti větru vlivem setrvačnosti, pak ale musí bezpodmínečně dojít k vyrovnání rychlostí, případně krátké tlumené oscilaci do ustáleného stavu.
Nikde neberu v potaz tření.
Ekvivalentem tohohle nesmyslu je větrná elektrárna připevněná na neukotveném balónu.
Může foukat sebevětší vítr, ale nedostanete z toho ani watt.
Prostě pokud jsou vektory sil působících na těleso stejný, tak nepotřebujete ani žádnou vyšší komplexní matematiku a spočítáte to Newtonovejma pohybovejma zákonama ze ZŠ.
Dotaz: Jestlipak víte, proč nemají plachetnice vrtule s pohonem na lodní šroub?
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22406
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jenze to odporuje pozorovani
navic ta vrtule neni generatorem jak jsem si myslel na zacatku ale vlastne je jednim z motoru
pak se tam stretnou dva proudy vetru proti sobe
jeden od vetru a druhy od vrtule, tim ziskavas "2x" vetsi rychlost proudeni takze muzes roztlacit vozitko rychleji
tim vic popozenes kola a tim rychleji roztocis vrtuli tudiz se vitr ma do ceho oprit nebo vrtule od ceho
alespon tak to ted chapu po nasmerovani alesem
puvodne jsem se motal v kruzich protoze jsem vrtuli povazoval za generatour ktery bere energii vetru a roztaci kola ale ono je to vlastne opacne
navic ta vrtule neni generatorem jak jsem si myslel na zacatku ale vlastne je jednim z motoru
pak se tam stretnou dva proudy vetru proti sobe
jeden od vetru a druhy od vrtule, tim ziskavas "2x" vetsi rychlost proudeni takze muzes roztlacit vozitko rychleji
tim vic popozenes kola a tim rychleji roztocis vrtuli tudiz se vitr ma do ceho oprit nebo vrtule od ceho
alespon tak to ted chapu po nasmerovani alesem
puvodne jsem se motal v kruzich protoze jsem vrtuli povazoval za generatour ktery bere energii vetru a roztaci kola ale ono je to vlastne opacne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Robokope i Procházko, máte bod
To co Filipe popisuješ, je jasný perpetum mobile. Kde to prosím Tě bere energii na roztáčení tý vrtule? Jako že to samo od sebe dělá protivítr nebo od kol, který zároveň pohánějí vozítko a zároveň i dělají energii? Třeba na Dlouhých stráních má ČEZ taky dva velké motor/generátory, bohužel naráz to umí vždy pouze jeden režim.
Pokud fakt takovou loď někdo sestavil, tak výsledek je dle očekávání, že je to horší než samotná plachta, protože ztráty převodu, že...
Jen doufám, že tohle téma nečte někdo z EU a nepřednese ho tam v parlamentě, nebo za rok přijde zákaz neekologickejch elektromobilů a všichni se vrhnem na auta na vítr.
To co Filipe popisuješ, je jasný perpetum mobile. Kde to prosím Tě bere energii na roztáčení tý vrtule? Jako že to samo od sebe dělá protivítr nebo od kol, který zároveň pohánějí vozítko a zároveň i dělají energii? Třeba na Dlouhých stráních má ČEZ taky dva velké motor/generátory, bohužel naráz to umí vždy pouze jeden režim.
Pokud fakt takovou loď někdo sestavil, tak výsledek je dle očekávání, že je to horší než samotná plachta, protože ztráty převodu, že...
Jen doufám, že tohle téma nečte někdo z EU a nepřednese ho tam v parlamentě, nebo za rok přijde zákaz neekologickejch elektromobilů a všichni se vrhnem na auta na vítr.
Nejtěžší je na tom pochopit, že bublina vozidla a protivětru je unášena dále větrem, ale zpřevodovaně.robokop píše: ↑7. 8. 2021, 9:11 jenze to odporuje pozorovani
navic ta vrtule neni generatorem jak jsem si myslel na zacatku ale vlastne je jednim z motoru
pak se tam stretnou dva proudy vetru proti sobe
jeden od vetru a druhy od vrtule, tim ziskavas "2x" vetsi rychlost proudeni takze muzes roztlacit vozitko rychleji
tim vic popozenes kola a tim rychleji roztocis vrtuli tudiz se vitr ma do ceho oprit nebo vrtule od ceho
alespon tak to ted chapu po nasmerovani alesem
puvodne jsem se motal v kruzich protoze jsem vrtuli povazoval za generatour ktery bere energii vetru a roztaci kola ale ono je to vlastne opacne
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8169
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Ale tohle přece není návod jak udělat efektivní auto na vítr, ale jestli je nebo není možný ten fyzikální princip. A o tom, že lidi z něj při úvahách vytěsní ten faktor spojení převodem se zemí - ten je tam klíčový. Jako u toho balónu, který jsi zmiňoval. Větrná elektrárna na volném balónu bude samozřejmě k ničemu, ale jakmile z toho balónu spustíš vlečné (brzdicí) lano, už bude fungovat. Ovšem taky to není návod jak udělat dobrou větrnou elektrárnu, ale jen vysvětlení principu.
Aleš Procháska
bere energii tam co tento vozíček = od toho pohybujícího se media proti zemi
zde vozíček "brzdí" svou nepatrnou hmotností ten trám a tu energii převádí na dopředný pohyb
v případě vrtule, ta "brzdí" vanoucí vítr (= fouká proti němu a proto vozítko může jet rychleji než ten vítr - obdobně jako vozíček jede rychleji než pohybující se trám)
.
v případě vozíčku, kde vše funguje blízko 100% účinnosti, dosažitelná rychlost záleží jen na zvoleném převodu
u vrtule, která bude hluboko pod účinností 100% jim vyšlo že dokáží dosáhnout rychlosti max. 2,8 x rychlosti větru při jízdě po větru.
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Protože to zatím zelené soudruhy v RVHP nenapadlo
Ale není sebemenší důvod, aby to nefungovalo.
Btw , taky by to šlo udělat tak, že by u toho vozítka nebyl ten mechanický převod, ale bylo by tam dynamo, poháněné tou vrtulí, dynamo by topilo do punkváku, ten by byl v tlakové nádobě Babcock & Wilcox, v té by vznikala pára a ta by poháněla Newcomenův atmosférický stroj. Převod na kola z Newcomena by pak byl logicky třecí, aby účinnost byla co nejnižší (viz zadání nahoře).
Jinak pro mě jsou nejvíc šokující dvě věci - za prvé, jak někdo, kdo si říká "fyzik" nechápe, jak a proč to funguje a druhé - že tento thread má 8 (nebo kolik ) stránek.
Ale jinak v pohodě