samohyb na vítr
zaujala mne "sázka o 10 000 $" zda je možné, aby samohyb - viz obrázek - jel rychleji než vítr který jediný jej pohání
https://www.youtube.com/watch?v=yCsgoLc ... XA&index=2
záznam reálného pokusu
https://www.youtube.com/watch?v=jyQwgBAaBag
.
https://www.youtube.com/watch?v=yCsgoLc ... XA&index=2
záznam reálného pokusu
https://www.youtube.com/watch?v=jyQwgBAaBag
.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
může to jet rychleji
ta vrtule je tam k h...., jen to brzdí a mate diváky
ty dva nosníky fungují jako křídlo, jede to ve vhodném úhlu ke směru větru
asi jako když šlápneš na mýdlo ležící na podlaze a ono vystřelí do strany
v jednu chvíli je tam vidět ta stuha na předku a na stojanu větrný pytel, vypadají sice že jdou v jedné přímce proti sobě, ale z takového záběru určitě nejde posoudit odchylku směrů v řádu desítek stupňů
.....
velká větrná elektrárna
tam budou konce listů při 10 ot/min a průměru rotoru 200 m mít rychlost někde kolem 100 m/s, rychlost větru pro jmenovitý výkon bude někde kolem 10 m/s
tj. konec listu se pohybuje 10x rychleji než vítr co ho pohání
.....
plachetnice
tentýž princip
ta vrtule je tam k h...., jen to brzdí a mate diváky
ty dva nosníky fungují jako křídlo, jede to ve vhodném úhlu ke směru větru
asi jako když šlápneš na mýdlo ležící na podlaze a ono vystřelí do strany
v jednu chvíli je tam vidět ta stuha na předku a na stojanu větrný pytel, vypadají sice že jdou v jedné přímce proti sobě, ale z takového záběru určitě nejde posoudit odchylku směrů v řádu desítek stupňů
.....
velká větrná elektrárna
tam budou konce listů při 10 ot/min a průměru rotoru 200 m mít rychlost někde kolem 100 m/s, rychlost větru pro jmenovitý výkon bude někde kolem 10 m/s
tj. konec listu se pohybuje 10x rychleji než vítr co ho pohání
.....
plachetnice
tentýž princip
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
podobný fórek
představte si letištní ranvej jako oooobrovský běžecký pás - trenažér
dáte na začátek letadlo a pokusíte se odstartovat
pás začne zrychlovat a točí se tím rychleji, čím rychleji letadlo jede
Vzlétne to letadlo?
představte si letištní ranvej jako oooobrovský běžecký pás - trenažér
dáte na začátek letadlo a pokusíte se odstartovat
pás začne zrychlovat a točí se tím rychleji, čím rychleji letadlo jede
Vzlétne to letadlo?
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Přímo je 180° nebo 170°?
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8173
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Teď mi to není s tím větrem moc jasné. Plachetnice může jet na boční vítr rychleji než je rychlost větru (obojí v absolutní velikosti), toho se dá u špičkové závodní plachetnice skutečně dosáhnout. Takže tady bude asi ještě nějaká podmínka?
Aleš Procháska
Ten vítr musí tomu vozidlu předat pohybovou energii. Tu může předávat jen když vozidlo bude pomalejší. Když vozidlo předstihne vítr, není už co by tu energii předávalo. Přitom jsou tu vlivy, které vozidlo zpomalují, jako odpor vzduchu, tření v ložiskách a valivý odpor kol. Prostě průměrná rychlost vozidla po rovině nemůže být větší, než je průměrná rychlost větru vztažená na energetickou hustotu větru.
Pánové, mezi kolama a vrtulí to má převodovku !!!
Nabídněte mi, prosím, formy na PET lahve z limonádoven i pivovarů (i kovošrotu).
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8173
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem si to vyhledal a ta podmínka je vítr v zádech. Zajímavé, tady je vysvětlení: https://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird ... d_vehicle)
Pěkné cvičení, tyhle neintuitivní hádanky mám rád
Aleš Procháska
na tomto je to postaveno, chce to na ta videa kouknout - je tam právě vysvětleno na příkladu, jak plachetnice křižující bočně na vítr dokáže předehnat balon tím větrem unášený.
je tam také graf rychlosti samohybu a rychlosti větru - a ten vypadá dost průkazně
ale i tak to pocitově vypadá jako perpetum mobile
V některém videu je i přiznání fyzika, že těch 10 000 $ prohrál, že experiment dokázal, že to možné je.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů