J. Röbsteck Trutnov
Zakládám tohle téma, jen proto, abych se s Vámi podělil o to, že jsem zachránil jeden transmisák před sešrotováním
Jedná se o soustruh J. Röbsteck Trutnov - Trautenau.
Koupil jsem ho minulý týden přes Bazoš (kde trčel inzerát cca měsíc), pán co mi ho prodával tvrdil, že jsem teprve druhý majitel. Že ho má po pradědovi, který ho koupil v roce 1920 úplně nový. A když už praděda na něm nedělal, tak ho využívali pouze jen velice příležitostně, naposledy prý v roce 2017.
Naštěstí ho dobře namazali, takže jde se vším hýbat a vše jde povolit . Závitová kola mám asi jen tři, zbytek, že už dávno hodili do šrotu, kam by hodili celý soustruh, pokud by se neprodal přes bazoši.
Naštěstí se dochovali na soustruhu mosazné tabulky s počty zubů pro jednotlivá kola na metrické a na W závity.
Já jsem dlouho hledal soustruh na dřevo ( protože soustruh na kov již delší dobu mám), ale všechny soustruhy na dřevo jsou bez suportu a mají jen opěrku. No a to já nechtěl, protože třeba teď čelně soustružím prkénka (a to bych pouze s podpěrou nedal přesně).
Tak jsem se rozhodl pro transmisák (sice budu mít jen menší otáčky, abych nezapekl kluzná ložiska ve vřeteníku), ale zase budu mít pevný litinový stroj se suportem. Při koupi čouhali pouze dva 13 kliňáky z vřeteníku (místo jedné řemenice na transmisi), motor jsem k tomu dostal 2,2 kW 1400 ot. a nefunkční převodovku ze žigula (teda nepodařilo se mi zařadit víc než jeden kvalt a neutrál ). Takže jsem se rozhodl, že udělám podobnou převodovku jako je na sloupových a stolních vrtačkách. Koupil jsem si motor 1,5 kW 925ot., řemenice jsem napočítal tak že mám otáčky 750, a postupně dolů až na 330 ot. A ještě každé mohu pustit přes předlohu 1:6. Dal jsem schválně tak málo otáček ze strachu o bronzové kluzné ložisko ve vřeteníku. Podařilo se mi vše vyrobit přes víkend a od pondělí už soustružím. Teď točím čelně prkénka na 430 ot. a v pohodě (pokud vše klapne tak jich budu točit 1100 z obou stran). Také mám nachystaný ořech na misky a nějaké nápady v záloze (podle času), takže soustruh využiji.
Nicméně jsem rád že jsem zachránil soustruh před kovošrotem (sice byl drahý), ale hřeje mne u srdce, že jsem teprve druhý majitel i když má soustruh 101 let . Ještě si k němu koupím čtyřpaknové sklíčidlo (u dřeva je většinou polotovar hranol, či jiný čtyřhran), aby se mi to lépe upínalo. A kdybych v budoucnu chtěl, tak si mohu nechat dodělat ozubená kolečka a klidně valit závity. Lože je jako nové, žádný ťukanec, žádné vydření, jen povrchová rez (minimální). Akorát mne trochu štve že koník a příčný suport má opačný závit, takže pořád točím naopak (síla zvyku z novějších soustruhů).
Na suportu jde zařadit jak příčný tak podélný posuv, na příčném je nonius, na saních je taky nonius a pod saněmi s nožovkou jsou úhly. Takže vše, na víc jak sto let starém soustruhu je , váží cca 300 - 500 kg, v pohodě jsem ho dovezl na vozíku za autem a hmotnost je dostačující na mé soustružení dřeva (nedrnčí jako nové plechové soustruhy na dřevo). Jak budu soustružit misky ze dřeva a podobné věci, tak si upnu do nožovky něco jako podpěrku, nebo si podpěrku vyrobím a se suportem odjedu dozadu.
Takže asi tak, pokud má někdo pocit, že tady jenom spamuji, tak se omlouvám, musel jsem se strojaři podělit o pěkný kousek české historie
Přikládám pár foteček.
Jedná se o soustruh J. Röbsteck Trutnov - Trautenau.
Koupil jsem ho minulý týden přes Bazoš (kde trčel inzerát cca měsíc), pán co mi ho prodával tvrdil, že jsem teprve druhý majitel. Že ho má po pradědovi, který ho koupil v roce 1920 úplně nový. A když už praděda na něm nedělal, tak ho využívali pouze jen velice příležitostně, naposledy prý v roce 2017.
Naštěstí ho dobře namazali, takže jde se vším hýbat a vše jde povolit . Závitová kola mám asi jen tři, zbytek, že už dávno hodili do šrotu, kam by hodili celý soustruh, pokud by se neprodal přes bazoši.
Naštěstí se dochovali na soustruhu mosazné tabulky s počty zubů pro jednotlivá kola na metrické a na W závity.
Já jsem dlouho hledal soustruh na dřevo ( protože soustruh na kov již delší dobu mám), ale všechny soustruhy na dřevo jsou bez suportu a mají jen opěrku. No a to já nechtěl, protože třeba teď čelně soustružím prkénka (a to bych pouze s podpěrou nedal přesně).
Tak jsem se rozhodl pro transmisák (sice budu mít jen menší otáčky, abych nezapekl kluzná ložiska ve vřeteníku), ale zase budu mít pevný litinový stroj se suportem. Při koupi čouhali pouze dva 13 kliňáky z vřeteníku (místo jedné řemenice na transmisi), motor jsem k tomu dostal 2,2 kW 1400 ot. a nefunkční převodovku ze žigula (teda nepodařilo se mi zařadit víc než jeden kvalt a neutrál ). Takže jsem se rozhodl, že udělám podobnou převodovku jako je na sloupových a stolních vrtačkách. Koupil jsem si motor 1,5 kW 925ot., řemenice jsem napočítal tak že mám otáčky 750, a postupně dolů až na 330 ot. A ještě každé mohu pustit přes předlohu 1:6. Dal jsem schválně tak málo otáček ze strachu o bronzové kluzné ložisko ve vřeteníku. Podařilo se mi vše vyrobit přes víkend a od pondělí už soustružím. Teď točím čelně prkénka na 430 ot. a v pohodě (pokud vše klapne tak jich budu točit 1100 z obou stran). Také mám nachystaný ořech na misky a nějaké nápady v záloze (podle času), takže soustruh využiji.
Nicméně jsem rád že jsem zachránil soustruh před kovošrotem (sice byl drahý), ale hřeje mne u srdce, že jsem teprve druhý majitel i když má soustruh 101 let . Ještě si k němu koupím čtyřpaknové sklíčidlo (u dřeva je většinou polotovar hranol, či jiný čtyřhran), aby se mi to lépe upínalo. A kdybych v budoucnu chtěl, tak si mohu nechat dodělat ozubená kolečka a klidně valit závity. Lože je jako nové, žádný ťukanec, žádné vydření, jen povrchová rez (minimální). Akorát mne trochu štve že koník a příčný suport má opačný závit, takže pořád točím naopak (síla zvyku z novějších soustruhů).
Na suportu jde zařadit jak příčný tak podélný posuv, na příčném je nonius, na saních je taky nonius a pod saněmi s nožovkou jsou úhly. Takže vše, na víc jak sto let starém soustruhu je , váží cca 300 - 500 kg, v pohodě jsem ho dovezl na vozíku za autem a hmotnost je dostačující na mé soustružení dřeva (nedrnčí jako nové plechové soustruhy na dřevo). Jak budu soustružit misky ze dřeva a podobné věci, tak si upnu do nožovky něco jako podpěrku, nebo si podpěrku vyrobím a se suportem odjedu dozadu.
Takže asi tak, pokud má někdo pocit, že tady jenom spamuji, tak se omlouvám, musel jsem se strojaři podělit o pěkný kousek české historie
Přikládám pár foteček.
Jo a zapomněl jsem dodat, že ten můstek jsem vyšrouboval já, aby mi šli točit prkénka přes 40 cm, protože sklíčidlo je 160 a k loži je to cca 200 mm. po vyjmutí můstku (byl na whithwortových závitech) mohu točit okolo 430 mm.
Hezký, o něčem takovým jsem taky uvažoval na dřevo, přesně z důvodu co píšeš.
No ale to zas až někdy, teď mám projektů nad hlavu.
Jinak ten štítek z Trutnova podle mě není výrobce, ale prodejce. Koukni spíš na to logo, co je na odlitku vidět pod barvou. Tipuju že to je Waverka.
viewtopic.php?t=15063
No ale to zas až někdy, teď mám projektů nad hlavu.
Jinak ten štítek z Trutnova podle mě není výrobce, ale prodejce. Koukni spíš na to logo, co je na odlitku vidět pod barvou. Tipuju že to je Waverka.
viewtopic.php?t=15063
Za me mas plus za zachranu, vis co to umi, kde jsou limity, kolik tocit, jeho stav... Proste paráda.
Nejhorsi by bylo dotahnout stoletou olitanou mrchu a pak se ptat jak docilim presnost na setinku
Nejhorsi by bylo dotahnout stoletou olitanou mrchu a pak se ptat jak docilim presnost na setinku
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Zkusím pořádně vyfotit, případně očistit to logo, co je odlito vedle páky předlohy. Taky si myslím, že to není Wawerka. Wawerku soustruh jsem měl a ten měl jiné logo.
Tak jsem vyfotil zblízka ten znak co je na vřeteníku a pak jsem obtáhl kontury toho znaku fixem a znovu vyfotil. Dávám to sem, třeba někdo pozná o jakého se jedná výrobce. Mně tento znak nic neříká. Možná je to jen dochované torzo znaku pod nánosem barvy, těžko říct.
Tak jak na soustruhu "točíme", tak se objevují první závady.
Napřed odešel do věčných lovišť závit v bronzové matce koníku, šroub vypadal dobře, ale matka byla hin. Tak jsem si říkal, že vyrobíme z kousku bronzu novou, ale byl to prapodivný závit. Trapézový závit průměr 18 mm pravý. Stoupání jsem měřil posuvkou a vypadalo to na 3,5 mm. nicméně po vyrobení matky, šli našroubovat pouze dva a půl závitu, pak se to kouslo. Tak jsem pojal podezření, že je to Whithwort, ale mátl mne ten průměr 18mm. Po delším měření jsem došel k závěru, že je to osmnáct chodů vyřezaných na průměr 18mm. No tak s tím se mi nechtělo piplat, tak jsem objednal levou trapézovou tyč průměr 18 mm se stoupáním 4 mm. Z té tyčky jsme vyrobili nový šroub do koníku a matku trochu upravili. Tak koník už maká a už se mi i točí správným směrem. No to byla maličkost proti tomu co mne čeká teď.
Začíná se mi přidírat vřeteno na ložiskách. Celou dobu ho prolévám olejem a jedu jen na 430 otáčkách, nicméně se mu asi nelíbí stálý přítlak koníku. Jedeme na soustruhu cca 8 - 12 hodin denně už sedm dní a vřetenem jde otočit čím dál větší silou, ačkoli plave v oleji. Už jsem zkoušel různě povolovat, přitahovat matky u kluzných ložisek a je to marné. I když je úplně povolím, tak to jde otáčet pořád ztuha. Takže se bojím, že se mi to brzo kousne úplně.
Už jsem přemýšlel, že vyndám vřeteno, ta kluzná ložiska vyhodím a dám tam proti sobě dvě kosoúhlá ložiska proti sobě, ale je tam zatraceně málo místa. Nebo dvě kuželíková ložiska, no musím dodělat co nejvíce kusů ze zakázky a pak to rozhodím, třeba se mi podaří nacpat dopředu nějaké axilání ložisko a pak za něj ještě nějaké radiální (asi jehlové) a dozadu bych dal kosoúhlé, tam by se vešlo.
Přikládám nějaké fotečky a ptám se jestli s tím má někdo nějaké zkušenosti. Samozřejmě budu mnohem chytřejší, až to rozeberu a očistím, teď je to zatím jen předběžná spekulace co s tím.
Napřed odešel do věčných lovišť závit v bronzové matce koníku, šroub vypadal dobře, ale matka byla hin. Tak jsem si říkal, že vyrobíme z kousku bronzu novou, ale byl to prapodivný závit. Trapézový závit průměr 18 mm pravý. Stoupání jsem měřil posuvkou a vypadalo to na 3,5 mm. nicméně po vyrobení matky, šli našroubovat pouze dva a půl závitu, pak se to kouslo. Tak jsem pojal podezření, že je to Whithwort, ale mátl mne ten průměr 18mm. Po delším měření jsem došel k závěru, že je to osmnáct chodů vyřezaných na průměr 18mm. No tak s tím se mi nechtělo piplat, tak jsem objednal levou trapézovou tyč průměr 18 mm se stoupáním 4 mm. Z té tyčky jsme vyrobili nový šroub do koníku a matku trochu upravili. Tak koník už maká a už se mi i točí správným směrem. No to byla maličkost proti tomu co mne čeká teď.
Začíná se mi přidírat vřeteno na ložiskách. Celou dobu ho prolévám olejem a jedu jen na 430 otáčkách, nicméně se mu asi nelíbí stálý přítlak koníku. Jedeme na soustruhu cca 8 - 12 hodin denně už sedm dní a vřetenem jde otočit čím dál větší silou, ačkoli plave v oleji. Už jsem zkoušel různě povolovat, přitahovat matky u kluzných ložisek a je to marné. I když je úplně povolím, tak to jde otáčet pořád ztuha. Takže se bojím, že se mi to brzo kousne úplně.
Už jsem přemýšlel, že vyndám vřeteno, ta kluzná ložiska vyhodím a dám tam proti sobě dvě kosoúhlá ložiska proti sobě, ale je tam zatraceně málo místa. Nebo dvě kuželíková ložiska, no musím dodělat co nejvíce kusů ze zakázky a pak to rozhodím, třeba se mi podaří nacpat dopředu nějaké axilání ložisko a pak za něj ještě nějaké radiální (asi jehlové) a dozadu bych dal kosoúhlé, tam by se vešlo.
Přikládám nějaké fotečky a ptám se jestli s tím má někdo nějaké zkušenosti. Samozřejmě budu mnohem chytřejší, až to rozeberu a očistím, teď je to zatím jen předběžná spekulace co s tím.
101 letej důchodce byl posledních pár desítek let v kómatu na lůžku, ty ho vzbudíš a hned po něm chceš, aby makal každej den přes 8 hodin v kuse. Co se divíš?
Jinak za mě fakt dobrý, koupit takovouhle historii a znovu ji vrátit do života jak za mlada.
On bude asi největší problém s tím dřevem, protože ten prach se cpe do kluznejch ložisek a totálně se tam zapeče. S tímhle jsem bojoval ny svým starým Kaergeru, když jsem dělal dřevo, tak za chvíli nechtěl jezdit suport, hrozně blbě šla povolovat univerzála atd.
Jinak za mě fakt dobrý, koupit takovouhle historii a znovu ji vrátit do života jak za mlada.
On bude asi největší problém s tím dřevem, protože ten prach se cpe do kluznejch ložisek a totálně se tam zapeče. S tímhle jsem bojoval ny svým starým Kaergeru, když jsem dělal dřevo, tak za chvíli nechtěl jezdit suport, hrozně blbě šla povolovat univerzála atd.
Počkej, jaké udivení nastane, až vyndáš vřeteno. Ono totiž nacpat tam jakékoli jiné ložisko nebude jen tak sranda. Ve vřeteníku totiž bude kužel, ve kterém je uložené to kluzné ložisko.. Tedy alespoň já to tak mám u Volmana. Pokud do toho chceš sáhnout, čeká tě převrtání děr do vřeteníku. Pokud se nesejdeš s dírami, máš geometrii víš kde..
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Včera jsem ta kluzná ložiska pořádně prolil olejem, dnes trochu pošteloval a kupodivu celý den fičel jako vítr.
Asi dostal strach, že jestli nepůjde, tak do něj pořádně hrábnu. Musím zaklepat na dřevo, dneska valil, pořád mu kapu olej na ta kluzná ložiska, tak uvidím, jestli si to zase sedlo a je klid, nebo jestli to je jen poslední záchvěv před smrtí těch kluzných ložisek .
Asi dostal strach, že jestli nepůjde, tak do něj pořádně hrábnu. Musím zaklepat na dřevo, dneska valil, pořád mu kapu olej na ta kluzná ložiska, tak uvidím, jestli si to zase sedlo a je klid, nebo jestli to je jen poslední záchvěv před smrtí těch kluzných ložisek .
jestli mu chceš udělat dobře, kup mu k Vánocům kapací maznice. Než půjdeš soustružit, pustíš si olej a ložiska se budou mazat sama.
Seženeš buď mosazné z veterána, nebo se dají koupit i nové mazničky. Třeba tady:
https://e-shop.exvalos.cz/kapaci-maznic ... HMQAvD_BwE
Seženeš buď mosazné z veterána, nebo se dají koupit i nové mazničky. Třeba tady:
https://e-shop.exvalos.cz/kapaci-maznic ... HMQAvD_BwE
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
To máte pravdu, ty odkryté mazací kanálky musím vyřešit.
Už jsem taky přemýšlel nad těmi kapacími maznicemi, jen nevím jak se to reguluje, aby mi z nich nevytekl všechen olej v době kdy na mašině nedělám. To se nějak pootočí, nebo jak to funguje, aby to mazalo tehdy kdy má?
Už jsem taky přemýšlel nad těmi kapacími maznicemi, jen nevím jak se to reguluje, aby mi z nich nevytekl všechen olej v době kdy na mašině nedělám. To se nějak pootočí, nebo jak to funguje, aby to mazalo tehdy kdy má?